Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Oko nad Prahou je osobním i politickým životopisem Chobotnice neboli projektu pražské Národní knihovny, ale také životopisem zejména posledních let života autora tohoto návrhu Jana Kaplického, který si ve svém deníku v roce 1998 mimo jiné poznamenal: vyhrát soutěž a mít jednu lásku. Tímto zápisem, přečteným v úvodu snímku Eliškou Kaplicky, jakoby český architekt světového formátu napsal nejen "scénář" svojí závěrečné životní dekády, ale také filmu, který sleduje dramatický společenský příběh tvůrčí imaginace a také intimního vztahu muže a ženy. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (128)

Šakal 

všechny recenze uživatele

Byl jednou jeden.....mladý narcis „GodComplex“, který zřejmě sežral veškerou moudrost světa a patent na rozum a zřejmě si o sobě naivně myslel, že je dobrý umělec, spisovatel, architekt.... Filmový vkus (to musím přiznat) má ale dobrý. Po Letné chodím téměř každý den a že by zrovna zde na mě dýchala odevšad gotická atmosféra, jsem si dodnes nepovšimnul. Že by z nedalekého novorenesančního zámečku, či letenského fotbalového „svatostánku“ popř. budovy ministerstva vnitra? Můj subjektivní názor naopak je, že zrovna na Letné by se tato bohulibá, nádherná a plně funkční budova náramně vyjímala. Na jednu stranu nezastírám, že Jana Kaplického si nesmírrně vážím jako člověka i jako architekta, který hodně dokázal, přesto zůstal „svůj“.(Vzdáleně se nabízí jistá paralela s dalším mým oblíbencem a to prosím nikým jiným, než-li Milošem Formanem). Na stranu druhou nemám nejmenší problém si přiznat, že tento dokument Olgy Špátové v dosti ohledech selhává. Největším nedostatkem (mnohokrát zde již zmiňovaným) je do očí bijící neobjektivnost a nevyváženost, což u tohoto typu dokumentu nelze opomenout a přejít bez povšimnutí. Trefně a výstižně to popsala uživ. Payushka. Přesto doufám, že definitivní tečkou za tímto dokumentem mající největší význam zcela jistě pro samotnou Elišku a za pár let (možná) i pro Johannku, bude „Chobotnice“ stojící na Letné. Vyserte se pls všichni politici a zainteresovaní lidé na svoje žabomyší války a „malé (velké) domů“ a udělejte jednou něco pozitivního pro nás „obyčejné občany“. Ostatně, my tu nejsme pro vás, ale vy pro nás. P.s. pane profesore Václave Klausi. Když už jste si nedavno tak obratně po „Houdiniovsku“ (já vím, každý nějak začínal a žadný učený z nebe nespadl) opatřil stylové pero, bylo by hezké, kdybyste si právě s ním v „Janově chobotnici“ pročítal bibli a zaškrtával nepokradeš. ()

trepka 

všechny recenze uživatele

hezké, ale podle mého názoru neskutečně hloupé. Olga Špátová by se hodila na atáčení volebních spotů, tohle je moc. Takhle neobjektivní a podivný dokument, který je vlastně fajn, jsem neviděla děsně dlouho. Mimochodem knihovna se mi nelíbí, proč si žena nechá dát jméno Kaplický nechápu a Klaus má podle mě v hodně věcech pravdu. ()

Reklama

italka63 

všechny recenze uživatele

Bohužel Češi nedokázali svého rodáka ocenit a jeho světový věhlas se neodpouští. Když jsem prvně viděla návrh pražské Národní knihovny a hlavně její komfortní multifunkčnost, byla jsem absolutně nadšená a můj knihomolský mozek už to úplně viděl a jen se na to tetelil, jak si to tam půjde užít, a design blobu futuristická nádhera, kterou hned tak někde nemají. Tetelení mi bohužel zcela vynuceně přešlo, neboť vytelení Čechů je převálcovalo. Politické, pokrytecké špičky vše zničily a nic jiného se ani od nich čekat nedalo. Odnesly to krásné knihy. Pan Kaplický byl architekt s obrovským viděním a nepopiratelným charisma, jehož stavby se mi vždy líbily. Tímto se mu omlouvám za malost a ubohost jeho vlasti. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Omlouvám se předem, tentokrát to bude dlouhé a se zvýšeným výskytem závorek a uvozovek, neboť dojmologické ještě nad mou obvyklou míru. A předesílám: Že se knihovna podle Kaplického návrhu dosud (zůstávám neopodstatněným optimistou) nepostavila, je podle mě špatně, průšvih, trapas, jeden z nejvážnějších porevolučních malérů tohoto národa. Pan Kaplický má můj bezmezný obdiv, stejně jako jeho paní, pan Ježek a další, kdo se snažili projekt prosadit a bojovali svůj boj opravdu statečně a urputně. Smrt pana Kaplického a narození malé Johanky navíc dodávají celé té smutné historii dimenze antické tragédie. Věřil jsem, že film bude bomba, že se z něj dozvím nové věci, uvidím zúčastněné v nových souvislostech; ba tiše jsem doufal, že jeho přesvědčovací síla bude taková, že přitáhne novou podporu a odstartuje nové dějství příběhu. Že jsem se nic nového nedozvěděl, vem čert, na to jsem asi celou kauzu průběžně sledoval příliš pozorně. Bojím se ale, že tu není ani ta moc přesvědčovat, strhnout, zapálit. Proč? Především – film je to určitě emotivní (emoce vzbuzující), ale hlavně hodně emoční (z emocí vzniklý). Myslím si, že je škoda, že se tak silného a důležitého námětu neujal někdo na jednu stranu méně citově zainteresovaný a na druhou stranu autorsky zkušenější, kdo by dokázal lépe filmařsky „kalkulovat“, „prodat“ divákovi to, co v materiálu bylo. Na druhou stranu je ale potřeba uvědomit si, jak celé natáčení začalo – víceméně jako studentské cvičení, nemýlím-li se. Nemůžeme autorkám vyčítat, že se místo nich na začátku nerozhodl „bezproblémový dokument à la BBC o stavbě jednoho skvělého baráku“ natočit někdo jiný. — Co mi chybělo? Mimo jiné víc prostoru a důrazu na to počáteční euforické období, kdy si ještě všichni mysleli, že všechno půjde hladce. Nad filmem od začátku visí vědomí, že se věci zvrtnou (a to vědomí je uvnitř samotného filmu, nezáleží na tom, jestli je divák s vývojem událostí obeznámen předem nebo ne), takže šok ze skutečného zvratu po Klausově „občanském angažmá“ nedopadne na diváka tak silně, jak by mohl. A nejen ten. Člověk je tvor zvyklý vnímat silně přes příběhy, a tady se před námi neodvíjí příběh, ale tříšť obrazů, tu výmluvných (setkání s Bémem aneb summit hmoty a antihmoty, při jediném pohledu z očí do očí by nejspíš zanikl vesmír), tu míň, ale celkově ne dost, aby vyztužily či nahradily dramatický oblouk, který je mnohem slabší, než mohl být. — Podle mě velká chyba je, že „předpřevratový“ Bém nemluví z plátna sám, ale že jeho slova o podpoře knihovny čte cizí hlas. Katastrofálně to ubírá na přesvědčivosti vyobrazení následujícího názorového veletoče. A nechápu proč – copak neexistuje ani jeden obrazový, či aspoň zvukový, záznam primátora chválícího knihovnu? — Výběr hudby: chtělo to víc práce, důslednější dramaturgii a, nerad to říkám, místy i jednoduše víc vkusu (podobný pocit jsem zažil při pohledu na obálku Ježkových Střepin chobotnice). V kterési recenzi jsem se dočetl, že Kaplického oponenti jsou ve filmu zesměšňováni dixielandovou hudbou – dotyčný recenzent nesledoval dvakrát pozorně, dixieland se hned poprvé ozve při záběru na kráčející osazenstvo Future Systems a ani později se neobjevuje důsledně jako leitmotiv jedné nebo druhé strany. Otázka tedy je, proč zrovna dixieland a proč tolik – měl ho snad pan Jan rád? Nebo kvůli pražským pouličním dixielandovým kapelám? Každopádně je to z dnešního pohledu archaická, trochu legrační muzika, která prapodivně kontrastuje s „architekturou pro budoucnost“ (to prosím nemluvím za sebe, já dobrý dixál můžu). Klasika ano, ta funguje, jak má, ale Bobkovo Nedělní ráno v emocionálním vrcholu filmu je, bojím se, těžký přehmat (opět – Pavla Bobka si velmi vážím jako člověka i jako zpěváka, jeho přátelský vztah s Kaplickým je dojemný a málem archetypální, jeho zpěv na pohřbu do filmu určitě patřil, ba je jedním z vrcholů, ale ta následující písnička už nemá tu sílu, kterou daný moment potřeboval. Tvůrci ji tam vzhledem k osobní angažovanosti pravděpodobně cítí, ale do hlavy většiny diváků v kinosále, obávám se a je mi to líto, tahle emoce „neproleze“). — Nebudu se dál rýpat v detailech, jen ještě jednou zopakuju – supersilné téma, obdivuhodní lidé, výsledek pro mě bohužel rozpačitý. Bezprostředně po projekci v La Fabrice, rozjitřen osobní přítomností paní Elišky s Johankou a dalších aktérů a svým vlastním zaujetím pro věc, bych byl dal tři až čtyři, teď na druhý den s chladnější hlavou jsou to tři „s odřenýma ušima“. Jak rád bych tentokrát byl vedle jak ta jedle. Třeba jsem. () (méně) (více)

ghatos 

všechny recenze uživatele

Svým způsobem mi to přípomnělo Český mír. Malost opět zvítězila. Bez ohledu na názor na knihovnu se diskuze rozmělnila do typické národní bezobsažné břečky. Klausův pohunek Knížák je hrozná postavička, ale za své věrné služby dostal státní vyznamenání :( ! Kaplický podcenil českou bažinu, Dá se říct, že ho v jistém smyslu utopila. 66%. ()

Galerie (19)

Související novinky

Vítejte v KLDR! Zdarma!

Vítejte v KLDR! Zdarma!

05.10.2010

Provozovatelé portálu pro online distribuci dokumentárních a experimentálních filmů Docalliancefilms.cz nabízí od pondělí 4. října do následujícího pondělí 11. října zdarma k vidění film Vítejte v… (více)

Reklama

Reklama