Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Štvanice režiséra Arthura Ripleyho v mnohém odpovídá obecné charakteristice Woolrichovy tvorby, kde – slovy Jamese Naremora – „obsedantní postavy často trpí výpadkem paměti či ztrátou vědomí v důsledku konzumace alkoholu nebo se ocitají v situacích, kdy jim nikdo nevěří. Mnoho jeho zápletek hraničí s fantastičnem nebo v divácích vyvolává pocit ‚je to skutečnost nebo se mi to jenom zdá?‘”. Film z nezávislé produkce Seymoura Nebenzala nešetří překvapivými dějovými zvraty a bizarními motivy, což zaručuje, že nudit se rozhodně nebudete. Kameru měl na starosti v Karlových Varech narozený Franz Planer a ve vedlejší roli se můžete těšit na noirovou ikonu Petera Lorreho. (Noir Film Festival)

(více)

Recenze (11)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Snímek svou dějepravou odkazuje na adaptace převzaté z literárních děl Cornella Woolricha a svým excentrickým vyprávěním míří přímo do světa prostoupeného úzkostného stavu, a to na hranici mezi realitou a noční můrou. Z dnešního pohledu by mohl být děj více rozvinut, ale na dobu svou je správně razantní a vždy jdoucí k věci. Gangsterský boss vs. mladý veterán z druhé světové války mající určité psychologické problémy a mezi nimi, pro správný Noir film, typická femme fatale, která je důvodem, tedy centrem, všeho dění. Dějová linka snad už jednodušší být nemohla, zato zvratů je tu více než dost. Příběh, byť si scenárista s předlohou svojí vizí a představivostí dosti hraje, je pevný jako skála, a po celou stopáž dokáže udržet divácký zájem. Divačky by mohli křehnout u romantických scén, které jsou svým zpracováním dnes už skutečně filmovou klasikou. Námět inklinuje k akčnosti, ale to by zase nebyl ten správný Noir. Každopádně scéna rychlostního souboje osobního auta s rozjetým vlakem kvůli přejezdu i přes viditelné technické ztvárnění dokáže zastavit dech. Co se týče námětu, takovéto útěky byly později použity nesčíslněkrát, ale nikdy už nebyly tak výrazně koncipovány s hranicí snové dimenze zanechávající viditelné stopy pokřivení probíhající reality. Pocit mezi představivostí a skutečností není sice symetrický, ale zato je velmi silný v rámci vstupu a výstupu z říše snů nabývající přesných obrysů hranic, procesů a identity. A právě v tom je složitost ve správném uchopení příběhu. V jakém časovém horizontu zrovna dva mladí milenci, kdy jsou? Tato otázka přímo míří na pozvánku, kterou vyděšená manželka gangstera adresuje válečnému veteránovi. Tady vzniká hlavní zvrat, který zůstane nepochopen při diváckém neuchopení efektu reality a vrcholu rafinovanosti. I přes značně jednoduchý příběh je potřeba dobře sledovat každičký detail pracující s myšlenkami pohybující se mezi kauzalitou a nelogičností. Inu, psychologie člověka není jednoduchá. A kdo ji během sledování tohoto snímku plně pojme, užije si příběh ve své pojaté děsivosti jako nikdo jiný. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

2,5 Miluju noiry, které se odehrávají v exotickém prostředí (Mexiko, Kuba ...), ale na druhou stranu nesnáším noiry, kde scénáristi v případě, že si neví rady, sáhnou k tak ubohému zvratu jako v případě tohoto filmu. To, čemu divák hodinu věřil a do čeho se jakžtakž vžil se ukazuje jako naprosto zbytečné a de facto se rozjíždí jiný příběh. To opravdu nemám rád. Dávám 2,5 hvězdy za atmošku, záporáky a skvělou vychytávku při řízení auta. ()

Reklama

Topco 

všechny recenze uživatele

Mňa ten zvrat až tak nevyrušil (ako ostatných komentujúcich), aj keď mi chvíľku trvalo, aby som sa znova naladil na (pokračovanie) príbeh(u), ktorý sa po ňom rozbehol. Každopádne, aj keď vyhodnotíte tento scenáristický krok ako nie úplne šťastný, užijete si kopu iných vecí: skvelú záporáckú dvojku Cochran-Lorre, na ktorú je radosť pozerať, pedálovú vychytávku v aute, scénu s vínom a psom či atmosféru Havany. 3,5* ()

El Indio 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu úžasní záporáci, všechny scény, které s nimi souvisí a překvapivý osud obou hlavních postav (jenomže...). Na druhou pak otresný panák bez špetky charismatu, Cummings, v hlavní roli, nezajímavá, stokrát viděná zápletka a vůbec celkově úplně dementní scénář. Vrcholem je trapný zvrat asi dvacet minut před koncem, který, do té doby velmi slibně rozjetý příběh, úplně zařízne a definitivně celý film potopí. Škoda, přeškoda, tohle totiž mělo fakt slušný potenciál. ()

Galerie (29)

Reklama

Reklama