Reklama

Reklama

Dom Cobb (Leonardo DiCaprio) je velmi zkušený zloděj a jeho největší mistrovství je v krádeži nejcennějších tajemství. Ovšem není to jen tak obyčejný zloděj. Dom krade myšlenky z lidského podvědomí v době, kdy lidská mysl je nejzranitelnější – když člověk spí. Cobbova nevšední dovednost z něj dělá nejen velmi vyhledávaného experta, ale také ohroženého uprchlíka. Musel obětovat vše, co kdy miloval. Nyní se mu však nabízí šance na vykoupení. Může získat zpět svůj život. Tato poslední zakázka je nejen velmi riskantní, ale zdá se, že i nemožná. Tentokrát nemá za úkol myšlenku ukrást, ale naopak ji zasadit do něčí mysli. Pokud uspěje, bude to dokonalý zločin. (Cinemax)

(více)

Recenze (4 105)

Arx 

všechny recenze uživatele

Nadávejte mi, pranýřujte mě ale počátek mi až tak nesedl. Jeho kvalitu a zpracování nelze zpochybňovat. Konec konců, točí to Christopher Nolan ale tenhle film pro mě nemá absolutně žádnou duši. Půlka postav mi byla naprosto ukradená a až zbytečně se tlačilo na pilu ke konci filmu. Pořád muselo něco vybuchovat, svištět vzduchem a ke konci místo aby to všechno gradovalo, tak to spíš padalo do průměru. Navíc Nolan narozdíl od Temnýho rytíře příliš dobře nezvládl akční scény. Byly zmatené, nepřehledné. DiCaprio ale všechno zachraňuje. I přesto to hodnotím pozitivně za velmi dobrý napád ale je to pro mě trochu zklamání. Chtěl jsem druhý Matrix, to ale nevyšlo. 85% ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Nolan to dokázal a stvořil dílo, které fascinuje diváka na několika úrovních zároveň a ani na moment nedovolí oddechnout, zároveň se mu ale daří aktivně jej vtahovat hlouběji a hlouběji do hry, kterou s ním rozehrává. Dlouho se mi nestalo, abych se pokoušel číst jednotlivé titulky vícekrát za sebou (nedařilo se - druhá projekce nutností). Dlouho se mi nestalo, abych u filmu, který má 148 minut litoval, že není ještě jednou tak dlouhý. A dlouho se mi nestalo, abych při odchodu z kina měl pocit, že jsem dostal snad ještě víc, než jsem čekal. Naposledy u Avatara.. A před tím? U Temného rytíře. Nolan je génius!!! ()

charlosina 

všechny recenze uživatele

"V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda-li jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, který sní, že je člověkem." (Čuang-C' ). // Komerční podívaná pro náročného diváka (i když je to spíš jen hra, protože orientace je jednoduchá) vystavěná na zdánlivě komplikované naratologii příběhu, která ve vypočítavém závěru nechá diváka tápat i po odchodu z kina. Tak trochu laciné schéma, které zaujme zejména efekty a hereckým obsazením -- Joseph Gordon-Levitt jak ho neznám (milé překvapení), Leonardo DiCaprio podobně jako v Prokletém ostrově (což není výtka) a Marion Cotillard s matoucím úsměvem -- má ale i myšlenku. Jen škoda, že se Christopher Nolan zřejmě tak bál, aby Inception byl čitelným, že se vehementně snažil zodpovědět na každou možnou otázku (vyjma té poslední, z níž se stala poněkud očekávaná třešnička na dortu), až se z diváka stal skutečně "jen" pozorovatel spletité směsi snů v realitě, mimo realitu, snů ve snu atd. Každopádně tak či tak je Počátek chytlavou a namakanou podívanou, která vydělá spoustu peněz a svou vrstevnatostí příběhu obohatí světovou kinematografii. // Ve zkratce: lineární pojetí času dostalo přes držku. ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Jestli Nolan neni v současnotsi nejlepší režisér, tak už nevim kdo. Počátek je jeho další geniální kousek, kterým válcuje i svoje předchozí díla a ruku v ruce s geniální údernou a gradující hudbou, spoustou scén, u kterých doteďka nemůžu uvěřit, jak mohly jít tak úžasně natočit (změna gravitace) a se složitým příběhem, kterej se pouští do velký hloubky, ale ve výsledku nakonec dává smysl, dělá z Počátku neskutečnej zážitek. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Až se budou za několik desítek let různí filmoví kritikové, sociologové, filosofové a další společenští vědátoři ohlížet na to, jaká témata nejvíce dominovala hollywoodským filmům na přelomu první a druhé dekády 21. století, dojdou jistě k tomu, že jedním z nejzásadnějších byla "neschopnost rozpoznat skutečnost" nebo "nejistota ohledně pravosti reality". Matrix, který otázku "Co je skutečné?" vnesl na konci devadesátých let do populárního diskursu (a uchytil se v něm natolik, že mnozí příležitostní diváci označují jakýkoli film, který se pohybuje mezi dvěma a více "realitami" za matrixovský, nebo dokonce za jeho vykrádačku), je ale jako trilogie spíše moderní obdobou náboženského textu, který spojuje východní a západní mytologii a uzavírá ji do buddhistické cykličnosti. "Prozřením" prvního dílu příběh nekončí, je jen jeho úvodním aktem. Filmy jako Počátek, Prokletý ostrov, Černá labuť, Repo Men nebo Sucker Punch prozkoumávají stav nejistoty panující ohledně toho, co je skutečné, a to, jakým způsobem ona nejistota ovlivňuje život a představy konkrétních lidí - často je tu přímá spojitost s šílenstvím. Jestliže Nolanův Temný rytíř, kde můžeme položit rovnítko mezi Jokera a Juliana Assangeho, odkrývá nezbytnost lži v udržení společenského statu quo, Počátek se ptá, zda je Assange a jeho projekt Wikileaks skutečně podvratným hrdinou bojujícím za pravdu, nebo jestli nejde opět o chytrou psy-ops tajných služeb, které rozpoznávají žízeň prostých lidí po odkrytí konspirací a zákulisních machinací a nabízí jim toto v nevinné a veskrze neškodné podobě. Stejně jako Cobb, jehož podvědomí (Mal) se mu snaží nakukat, že korporace, které mu jdou po krku, jsou pouze jeho fantaziemi, jsme i my v permanentní nejistotě ohledně naší bezpečnosti a toho, zda můžeme důvěřovat mocným, a tento rozpor mezi tzv. konspiračními teoretiky a jejich odmítači je ve společnosti jasně patrný. To si ostatně uvědomuje i kontroverzní poradce amerických prezidentů Zbigniew Brzezinski, který se nechal slyšet, že "dříve bylo jednodušší ovládat milion lidí, než je fyzicky zlikvidovat, dnes je mnohem snadnější milion lidí zabít, než je ovládnout." Neutuchající debaty a pochybnosti ohledně toho, co je nám ukazováno jako "reálné", Nolan nakonec odmítá jako něco ultimátně nepodstatného pro skutečný život - ten totiž můžeme prožít pouze tehdy, kdy se takovými otázkami přestaneme zabývat a, stejně jako Cobb, který v závěru opouští točící se káču a nechává ji napospas nadrženým divákům, se budeme plně soustředit na přítomný okamžik, ať už je falešný nebo ne. ________ Nolan si zároveň uvědomuje, že dnešního mediálně poučeného diváka je čím dál těžší plně zaujmout klasicky vystavěným příběhem a vtáhnout jej do děje, a to nejen proto, že virtuální reality prostřednictvím svítících smartphonů nudících se teenagerů narušují imerzi ostatních diváků v přítmí kinosálů. Ve scéně v hotelu, kde přijde ke slovu Mr. Charlie, je pro další kooperaci Fischera nutné seznámit ho s tím, že se nachází ve snu. Je to to samé, jako když Nolan v Mementu upozorňuje diváka fragmentací narativu na jeho vykonstruovanost, aby ho udržel přikovaného k sedačce s maximální pozorností k tomu, co se děje na plátně. Celý Počátek je filmem o tvorbě filmů - postavy představují jednotlivé filmařské profese (Cobb = režisér, Arthur = producent, Eames = herec atd.), a proto můžou být vnímané jako "ploché", ale to je ve skutečnosti záměr. Jedinou postavou, která má podstatnou "backstory" je Cobb, jenž ale představuje samotného Nolana. Tomu je totiž pravidelně vytýkáno, že ve svých pečlivě vystavěných scénářích redukuje ženské postavy na dvojrozměrné figurky, které pouze "pohánějí děj" a často navíc musí zemřít. V Počátku se s tímto problémem Nolan prostřednictvím DiCapria přímo konfrontuje a přiznává, že do jeho bijáků, na první pohled protknutých chladnou "nerdí" racionalitou, pravidelně pronikají i jeho podvědomé osobní démony (na angl. výraz "train of thought" doslova odkazuje z ničeho nic se objevivší vlak v prvním snovém levelu). Co jiného je Mal, než právě zhmotnění takové představy o ženě, která neustále sabotuje Cobbovy sny/Nolanovy filmy. Tím, že tu dochází k přímému vyrovnání se s tímto problémem, Nolan podle mého uzavírá jednu kapitolu svojí tvorby a od následujících filmů bychom měli vidět, jakým způsobem se vlastně se situací vyrovnal. Řešení může být dvojí: buď uvidíme filmy plné citu s trojrozměrnými, plně realizovanými ženskými postavami, nebo Nolan zcela obejme chladnou racionalitu, přijme ji jako svoji přirozenou formu sebevyjádření, a ze svého díla šablonovité ženy úplně vytěsní. Na otázku "Kdo na kom tady vlastně provádí vnuknutí?" je nakonec nejlepší odpovědí "Nolan sám na sobě." Počátek je režisérovou autoterapií. () (méně) (více)

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Najosobitejší a najemocionálnejší Nolanov film. Jeho tradičné trademarky samozrejme ostávajú ale i tak ide o zážitok aký jeho zvyšná tvorba zatiaľ neponúkla a nejde len o princíp snov vo sne. Navonok jednoduchý ale spôsobom podania komplikovaný príbeh sme videli už v Memente, to sa ale ani zďaleka nepribližuje mnohovrstevnatosti Inception, ktoré sa blížiacim sa finišom pretvára na čoraz komplexnejšie a interpretačne otvorenejšie dielo. A v jadre pritom stále ide o napínavý hollywoodsky thriller, ktorý si vystačí aj s minimom opulentných scén a viditeľných trikov, na to aby to celé dokázal predať aj vďaka DiCapriovi a Hansovi Zimmerovi formou blockbusteru. Vyčítať samoúčelnú prekombinovanosť a nedostatočne využitý snový potenciál môže v tomto prípade ozaj len niekto, kto plne neporozumel prvotnej idee. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Tolik pěkných nápadů a vychytávek, tolik evidentní mozkové a filmařské práce, tolik lidské chytrosti se sešlo, aby natočilo film, který nakonec neobsahuje prakticky žádnou myšlenku, která by mě jakkoli oslovila. Základní příběh o vložení myšlenky do hlavy forou spektakulární loupeže mě vůbec nezaujal a bylo mi jedno, jestli se to týmu snů podaří nebo ne. To druhé (snově) hlubší vyprávění o Cobbovi a jeho ženě bylo potenciálně mnohem zajímavější, ale tady působí jako zbytečně naplácnutej přídavek, aby film vypadal hlubší než opravdu je. Mnohdy se mluví o dokonalé stavbě filmu, přitom např. závěrečný zvrat popírá předem stanovená pravidla. Spoiler: Ve filmu zazní, že člověk si nepamatuje, jak se ve snu octl, vždy začíná uprostřed děje. Na konci se ale Cobb probouzí (ve skutečnosti začíná sen) v letadle a tedy ví, kde sen začíná a jak se do toho děje dostal. Výhrady bych měl i k filmovýmu pojetí snu. Může se ve snu vůbec odehrávat něco mimo "zorný pole" toho, kdo sní? Prakticky všechny akční pasáže ve filmu spíš ruší a působí hrozně samoúčelně, celý obsah by se bez nich klidně obešel. A mimochodem ten "ideální" svět Cobba a Mall - takhle bych si tedy svět svých největších fantazií nepředstavoval. Být všechny ty nápady o tvorbě snovýho světa proložený skutečně zajímavým dějem, byl bych nadmíru spokojenej a přidal bych se ke všeobecnýmu jásotu, bohužel si ale z filmu chci odnýst i něco víc než jen uspokojení z intelektuálního cvičení. Když se film zaobírá věcmi jako podvědomí, schopností ovlivnit myšlení člověka a stíráním hranic mezi snem a realitou, prostě bych od toho očekával mnohem víc. Každopádně úspěch filmu přeju už jenom proto, že to dokazuje, že komerčně úspěšné nemusejí být jen tupé výplachy od Baye nebo filmy jako Matrix, které chytrost jenom předstírají. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Musím říct, že lituju každého, jehož sny jsou takhle nudné a ubíjející. Ceciliáne, máš na víc. --- Copak tohle jsou vůbec sny? Věc stejně šedá jako realita, s tím rozdílem, že vám někdo pod nosem umí ohnout silnici? S tím mám problém, s tím mám velký problém. Nemůžu přistoupit na svět, kde lze ve snu porušovat fyzikální zákony, ve snu přece žádné fyzikální zákony neexistují. Čas ve snu neběží, rozhodně ne lineárně, takže mi přijde nemístné, aby měl někdo dojem, že prožil deset, dvacet, třicet let, než se probudí. A kdyby ano, docela určitě by jen tak nepřepnul zpátky do života před životem ve snu. Hlava by mu vybouchnula nebo by po zbytek života jen slintal a zíral do zdi. Dva různí lidé by jeden stejný sen vnímali jinak, protože sny nejsou Matrix a nefuguje to s nimi tak, že se strčí trubka do hlavy a všichni se ocitnou v prvním levelu a následují šipky na podlaze. Takové sny nejsou. Ne. A tady končí veškteré šance, že bych tento film někdy přijala. Mimo to je velmi mužský, postrádám nějaký ženský element, a také už se ani nesnaží vypadat komplexně, jen efektně a monstrózně. Ne můj šálek kávy. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Počátek by se dal nejlépe charakterizovat jako propojení Cronenbergova eXistenZ a Matrixu bratrů Wachowskich. Velkolepý vysokorozpočtový letní blockbuster, který je na svou kategorii překvapivě chytrý a mnohavrstevný. Samozřejmě, lze mu, stejně jako Matrixu, vyčítat samoúčelné akční scény, mělkost zápletky ve vztahu ke slibnému námětu a řadu dalších nedostatků, jako je např. nevyužití "obranného snového týmu" zabudovaného do mozku postavy Ciliana Murphyho. Kdyby ten byl nadán inteligencí a nesloužil jen jako akční prvek, který plátno zaplňuje sérií kulek a mrtvých těl, došlo by ke skutečně maximálně napínavému souboji. Na druhé straně, vzhledem k povaze filmového trhu a představám producenta je jasné, že tahle omezení jsou zcela logická a Nolan je nemohl obejít. Ve skutečnosti si nevzpomínám na žádný blockbuster, který by vyžadoval od diváka takové napínání mozkových závitů. Přísně vzato, scénář sice obsahuje některé logické zkraty, ale ty se skvěle dají vysvětlit tím, že se děj odehrává ve snu. Navíc, velice chytrá závěrečná scéna a pohled na rozpohybovaný předmět na stole jasně naznačují, jak to vlastně je a v čí hlavě se ten příběh odehrává. Nolanův snímek dokáže nabídnout špičkovou kameru, bombastické triky a napínavou dramatickou zápletku, aniž by slevoval z vysokých nároků na ostatní filmové složky. Výborné herecké obsazení v čele s jedním z nejlepších současných amerických herců DiCapriem. Pro mě po Scorseseho Prokletém ostrově nejsilnější letošní filmový zážitek. Celkový dojem: 95 ()

choze 

všechny recenze uživatele

Ultimátní lupičský film, reflektující své médium (filmový střih, plynutí času...) a taky přehlídka kvalitních obleků, mrakodrapů a nesamoúčelné kreativity. Oproti MATRIXU nabízí vrstevnatější a provázanější virtuální realitu, jinak ji ale MATRIX válcuje snad ve všem, od akce přes efekty až po postavy a emoce. A ohledně hrátek z městem leccos dluží i DARK CITY. Každopádně úžasný film. ()

brit84 

všechny recenze uživatele

Konečně po dlouhé době nový film, který si je vesměs hoden svého hodnocení. Avšak opět se muselo najít něco, co v mých očích zkazilo jinak perfektní film. Jak je možné, že střelba na auto ze samopalu, i pistolí, nezabije uvnitř sedící? To je fakt paradox. Potom nechápu proč si celebrity kupují drahé pancéřované auta, když prostě stačí mít obyčejnou dodávku... ()

MoRTy 

všechny recenze uživatele

Je to přehnaný, ale když se do toho člověk dostane, tak je to celkem solidní podíváná! Kdyby předtim nevyšly filmy Prokletý Ostrov a Synecdocha, tak bych dal 5 hvězd, takhle už mi to přijde jen jako odvar něčeho co už tu bylo. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

U Počátku je asi nejdůležitější, jestli divák dokáže (a je-li vůbec ochotný) přistoupit na režisérovu hru a realitu vnímat pouze v rámci snů (které si ji mohou samozřejmě libovolně upravovat). Jestli ne, snímek ho nejspíš brzy přestane bavit a bude pro něj obrovským zklamáním (a také ideálním kandidátem ke kritice). Pokuď však ano (a to je můj případ), čeká ho grandiózní filmový zážitek na který bude ještě hodně dlouho vzpomínat. Inception je pro mě osobně ideálním prototypem blockbusteru, který s přehledem strčí do kapsy i takové žánrovky, jakou jsou třeba předchozí Nolanův počin Temný rytíř nebo Cameronův Avatar (dle mého skromného názoru :-) ). Jednotlivé složky filmu nebudu dál nějak zvlášť rozpitvávat, snad jen bych chtěl složit poklonu DiCapriovi, který má opravdu výborný filmový rok (Shutter Island se mi fakt líbil) a také vyjádřit názor ke kontroverznímu závěru; proč se hádat, jestli to teda bylo tak nebo jinak, když je právě úkolem diváka vybrat si SVOJI interpretaci konce? ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

NEO DiCaprio, Kopance místo telefonní budky, chladný svět snové virtuality a máme to tu po jedné dekádě zase.. Nolan má styl a umí, o tom není sebemenších pochyb. Nápadité hrátky s lucidním sněním, plejáda TOP herců současnosti, se scénářem skvěle synchronizovaná režie či Zimmerova hudba lodních sirén, co má předpoklady budit ze snů - to vše je dokonalé a místy i novátorské, ovšem ve vzduchu se vznáší jedno velké, odosobněné ALE… Ve vrstvách snů, Pustin a filmové reality pan režisér poněkud pozapomněl na sám level nejvyšší - emocemi protkaný život. A tak, zatímco si Nolan dle ctihodného pana tří jedničkového verbala třel u psaní supertajného scénáře své geniálie, tak nyní si filmový teoretici očarovaně třou ty své a hloubají, zda-li Cobbova vysoustružená káča byla, či nebyla právě tím všudypřítomným mechanickým jevem zvaným tření nakonec zrazena. A já zjišťuji, že je mi to vlastně docela jedno. Ta absence "human touch" mě totiž nechává nezvykle chladným - asi jako sen, z kterého se vzbudíte a nic si z něj nepamatujete. Apropo, vždyť já si ani nemohu vzpomenout, jak ten film vůbec začínal.. ()

Dellamorte 

všechny recenze uživatele

Nemôžem si pomôcť...užívateľ Cervenak to zase vystihol do posledného interpunkčného znamienka ! ( bola som síce do kina unesená ... ale rada a nadmieru spokojná ). Ďalšie filozofické úvahy sú úplne zbytočné. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejupřímnějších výpovědí o rodičovství vůbec. Jestli je Following/cokoliv, co máte od Nolana nejradši, opus magnum Nolana-umělce, je Inception opus magnum Nolana-člověka.... ještě teď se mi třesou ruce nadšením a dojetím zároveň. ()

robbiee 

všechny recenze uživatele

[imdb: 9.3/10] | me: Audio-vizuálna hra s ľudským podvedomím a logikou. Je ako vlak, na ktorý nastúpite a po dve a pol hodinovej jazde plnej vnemov, dobrodružstva a zážitkov vystúpite v cieľovej stanici - rozčarovaný s množstvom otázok. Toto filmárske dielo prináša nový koncept a rozmer moderného filmu plného skvelého vizuálu, ale čo je dôležitejšie šikovnej myšlienky. Myšlienky, ktorá ako semienko zasadené do vašej mysle vyklíči a rastie spolu s dejom filmu. Tento koncept hoci je možné tvrdiť, že v istých smeroch zjednodušený o hĺbku samotnej problematiky je správnou ingredienciou pre dynamický rast a rozvoj príbehu s divákom vnímajúcim každú jeho sekundu. Či polemika o hĺbkach vnímavosti, ľudského podvedomia a snov je v princípe náročná a komplikovaná je otázka pre špecialistov. Tento film však skĺbil všetky faktory vo svojej podstate vyvážením ich komplexnosti a sformoval dokonalé tečúcu rieku pocitov, nápadov a invencie, ktorá prináša zážitok ako oku tak mysli a to je práve to, čo robí film výborným FILMOM a posúva hranice opäť o čosi ďalej. "You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling. " ()

Mertax 

všechny recenze uživatele

Rozdíl mezi mými a Nolanovými sny je ten, že mé jsou ještě o chlup lepší, ale nepodařilo se mi je zhmotnit, byť „jen“ ve formě filmu./// Svět je to promyšlený a sofistikovaný, ale já jsem nenasytná a chtěla jsem ještě víc. Víc architektování, víc emocí a víc snové fantazie. Vizuál snů (kromě limba) se držel dost při zemi (až po probuzení si uvědomíte, že sen byl divný a nerealistický, tak v čem byl problém?). Sněhová rovina mi nesedla (objeví se za á zbytečně daleko od nemocnice, za bé v tom cítím extrémní snahu v nějakou tu akci na konec a za cé: lyže ala Bond. Navíc to bylo kvůli jednotnému zimnímu oblečení nepřehledné a jaksi obyčejné, místy stereotypní a jaksi zacyklené. Několik velmi podobných záběrů na různé útočníky (v pravé části obrazu), kteří jsou vždy postřeleni bránícími se exktraktory. Spoiler: Aspoň někdo tam, sakra, mohl umřít! Konec sice rozvířil mnohé mysli, ale je to skoro jediné, nad čím se dá dumat. Takový Lost v pár dílech nabídne dráždivých záhad či podnětů víc. A byť se Matrix také příliš neodehrává v reálném světě, dokáže přitáhnout víc. Tady mi na postavách moc nezáleželo. Každopádně konečně nějaký film po Návratu krále, u něhož jsem byla ochotná přes dvě a půl hodiny zadržovat moč!:) P.S. Po druhém zhlédnutí musím konstatovat, že můj zážitek byl skoro o úroveň lepší. Znalost dialogů a pravidel snového světa mi dovolila zaměřit se víc např. na detaily scény a hudbu, ale taky jsem nalezla pár odpovědí, nicméně zároveň vyvstalo i množství dalších otázek. A Tom Hardy je skvělý herec, o tom žádná + miluju scénu výstupu z letadla a včera se mi po letech zdál sen ve snu a bylo to úžasné. A už ticho, sníme!:) ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

*** POZOR! TENTO KOMENTÁŘ OBSAHUJE SPOILER! *** "Inception" je krásný film... Leč bohužel film myšlenkový. Nikoli film srdeční. Je to film plný mnoha inspirativních myšlenek. Ale také film, ve kterém nezbylo místo pro prožitek. Pro opravdovou, hlubokou a silnou emoci. Během jeho sledování se divák může vydat na tajuplný průzkum vlastního předvědomí. Může se vznášet v hlubinách svého podvědomí a snášet se ve výšinách nevědomí. Vždy ale bude jen pasivním pozorovatelem děje na plátně. "Inception" je totiž zároveň filmem chladně vykalkulovaným - filmem, který dává odpovědi namísto otázek; filmem, kde se nepochybuje; filmem, kde je vše dané, prosté a jasné. Jeho svět není relativizovaný, není v něm místo pro nejistotu a pochyby. A to dokonce do té míry, že prostředky jsou posvěceny účelem: pan Saito (Ken Watanabe) chce zabránit monopolizaci energetického průmyslu. Neváhá proto najmout "zloděje myšlenek", pana Cobba (Leonardo DiCaprio), aby odstranil z cesty jeho hlavní (a víceméně) jedinou konkurenci v podobě "zlých" Maurice Fischer Industries. Pan Saito je muž tak mocný, že si může koupit celé aerolinky. Jediným telefonátem může ze štvance udělat ctihodného občana s čistým trestním rejstříkem. Dilema, že odstraněním konkurence získává pan Saito prostor pro vlastní monopol, film vůbec neřeší. Nenechává dokonce ani místo pro vlastní fantazii: vysvětlovací scény v expozici (např. ta, ve které Cobb vysvětluje Ariadně, jak se projektuje sen) jsou celkem namístě. Nejsou ale ani v nejmenším omluvitelné v hlavní dějové gradaci (např. když se Cobb Ariadně zpovídá, proč vůči své ženě Mel pociťuje vinu). POMO (a někteří další) zmiňuje ve svém komentáři Matrix. A ano, musím souhlasit. "Inception" skutečně občas Matrix připomíná: sen je zde de facto virtuální realita projektovaná architektem. Tím nechci říci, že je "Inception" vykrádačka. Je to ale film, který se nevymanil z hollywoodských osidel. Stojí někde na pomezí mezi filmem autorským a filmem hollywoodským. Zkrátka, je to autorský hollywoodský film. A ty, jak víme, si z Kodak Theatre v L.A. odnášejí nejvíc plešounků... :-) Abych tento svůj poněkud delší komentář nějak vhodně zakončila, nemohu ještě nevzpomenout jiný tématicky mírně příbuzný film - van Dormaelův "Mr. Nobody". Tomu se totiž s několikanásobně menším rozpočtem povedlo to, o co se "Inception" pouze snaží: naplnit hlavu myšlenkami a srdce dojetím. ()

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

možné malé spoilery: úžasné. A to není nic překvapivého. U Nolana očekávat špatný film je vůbec hodně špatně strávený život. Dřív než po vaší smrti se to stejně nemůže stát. Tenhle film to dokazuje. Sice se asi nestane tolik opakovaný a žánry stavějící jako Temný rytíř, který je už ted v síni kultovních klasik a slávy dohromady, ale minimálně to vnímání snu u každého jednotlivce změní určitě. Hlavně u mně, který díky nedostatku vlastní fantazie mívá velice fádní a opakující se sny s osobami a prostředím, které má k zábavnosti daleko. Takže se vždy rád vrátím k tomuto velkolepému vícepatrovému snu, kde můžu nějaké dobrodružství konečně prožít. A nejen to. Inception nenechává diváka spát (ironie) a děj je obohacován tu vložkami akce, která je žel jedinou slabinou filmu a oproti TDK je vidět malý ale významný pokles kvality (ta v chodbě ale mírou originality stejně přesahuje všechno, co sem viděl (až na Kick-Ass) - kvůli čemuž očekávám reakce typu: tak tos toho viděl málo - což v klidu příznávám), tu zase vidíme až do DiCapriovy mysli a prožíváme s ním příběh neštastné lásky z dalekosáhlými následky. A to je zase hlavní plus celého příběhu. DiCaprio měl tento rok opravdu štěstí na rozpolcené a "nenormální" postavy s problémy v minulosti a hlavně na filmy, které díky jeho přítomnosti povýšily minimálně o jeden stupen. Po takto nepřímo zmíněném Prokletém Ostrově jsem nedávno viděl Krvavý Diamant a musím říct,že Leo mi začíná přirůstat k srdci. Sice divně běhá, ale to rozhodně nebudu rozebírat hlouběji. Zpátky k Počátku. Nolanův scénař a jeho smysl pro emoční plnost se tady ukazují v nejlepším světle, při závěrečné scéně s geniální skladbou od Zimmera (který btw. vytvořil další zapamatování hodný soundtrack, který při většině scén vytváří potřebný drive a žene je kupředu - například scéna v Mombase a skladba Mombasa + průlet kamery nad uličkama - nádhera) je to vidět nejlépe. Samotná základní zápletka je zajimavá, ale bez celkového zajimavého umístění a doplnků s Leem by to zas tak výborné nebylo. Až na úžasného Murphyho, ten chlápek je úžasný, modlím se za návrat Scarecrowa. Samozřejmě, Nolan má i další vlastnosti, bez kterých by jeho filmy prostě nebyly jeho filmy. Například cit pro výběr herců znovu 100% prokázán, Ellen Page je tak rozkošná, Levitt floutek, Watanabe jistota, a pro mně nový Tom Hardy asi nejlepší herec ve filmu. Ironie a sarkasmus, to je něco. A taky pak samozřejmě cit pro výběr zajimavých témat, potvrzen u Dokonalého triku a znovu ukázan zde. Jak jsem už v úvodu napsal, sen po tomhle už pro nikoho nebude jako dříve a místo průpovídky At se ti zdají pěkné sny, budu mluvit Přeji pěkný sen ve snu. Už od úvodu, který nechá diváka přemýšlet, co to vlastně mělo být až do závěru filmu, je vidět jaký je pan Nolan chytrák (v dobrém slova smyslu). A to se to teprve rozjede. Scéna po úvodu mně zarazila do křesla hodně hluboko a nevyhrabal sem se odtud až dokud sem se zmatený "neprobudil" a uvědomil si, že něco bylo podivně dobré. Perfektní vysvětlení stavby snu taky nechybí a pak už následuje jen dlouhá finální prácička, pomalu rozvíjející jeden sen po druhém v přímé úměrnosti s zvětšující se mezerou mezi divákovými rty. Na parafrázi bondovek taky dojde, prostředí skvělé, všechno skvělé - až na tu akci, což právě v této scéně nejvíce zamrzí. Hlavní ale je, že poschodí/levely snu do sebe tak krásně zapadají, ještě krásněji jsou vyjádřeny a probuzení mluvím kick. Ehm. No a pak už zbývá jen tečka, která ovšem v Nolanově provedení znamená čárku a divákovy otevřené možnosti. Ano miluji Nolana, zrovna tohle řeknu na rovinu a otevřeně komukoliv do očí. I Karofskemu. (znalí vědí). Jeden z nejlepších filmů roku a v rámci snění nejlepší film vůbec. Takto jsem si představoval moderní pohádky na dobrou noc pro odrostlé. Blahoslaven budiž Inception. PS: myslíte si, že realita ve které žiju je jen sen, a škola noční můra ve snu? Totem sem si ještě nepořídil. A v takovéto situaci by mi platný moc už stejně nebyl. PPS: SPOILER přeji Leovi ten dobrý konec, a věřím, že to tak skončilo a jsem na straně většiny. () (méně) (více)

Související novinky

Nolan nevyloučil možnost natočení Star Wars

Nolan nevyloučil možnost natočení Star Wars

19.07.2023

Režisér Christopher Nolan si za ty roky v Hollywoodu vypěstoval pověst tvůrce, který má pevnou vizi, přesně ví, čeho a jak dosáhnout, a málokdy se co se kvality týče splete. Navíc se mu několik let… (více)

Cillian Murphy potvrzen jako hvězda nové nolanovky

Cillian Murphy potvrzen jako hvězda nové nolanovky

08.10.2021

Přibližně před měsícem jste se zde mohli dočíst, že režisér Christopher Nolan (Dunkerk, Tenet) po neshodách se svým domovským studiem Warner Bros. nakonec přesídlil ke konkurenčnímu Universalu, u… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Tenet znovu odložen

Tenet znovu odložen

26.06.2020

Studio Warner Bros. opět odložilo nadcházející snímek Christophera Nolana Tenet. Tentokrát se z původního 31. července (kam byl film přeložen ze 14. července) odkládá na 12. srpna, tedy znovu o dva… (více)

Reklama

Reklama