poster

Počátek

  • USA

    Inception

  • Velká Británie

    Inception

  • Slovensko

    Počiatok

Thriller / Mysteriózní / Akční / Sci-Fi / Dobrodružný

USA / Velká Británie, 2010, 148 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kOCOUR
    *****

    Přes všechna oklepaná klišé je v Inception tak velká koncentrace neotřelých nápadů, které jsem jednou chtěl vidět na plátně, že nemám absolutně co řešit. Takhle chytrý, vrstevnatý, dobře zrežírovaný a vygradovaný film se rodí zcela výjimečně - nevzpomenu si, co by se Inception v těchhle ohledech za poslední roky vyrovnalo (Temný rytíř mě dodnes nechává poměrně chladným).(19.7.2010)

  • charlosina
    ****

    "V noci jsem snil, že jsem motýlem, a teď nevím, zda-li jsem člověkem, který snil, že je motýlem, nebo zda jsem motýlem, který sní, že je člověkem." (Čuang-C' ). // Komerční podívaná pro náročného diváka (i když je to spíš jen hra, protože orientace je jednoduchá) vystavěná na zdánlivě komplikované naratologii příběhu, která ve vypočítavém závěru nechá diváka tápat i po odchodu z kina. Tak trochu laciné schéma, které zaujme zejména efekty a hereckým obsazením -- Joseph Gordon-Levitt jak ho neznám (milé překvapení), Leonardo DiCaprio podobně jako v Prokletém ostrově (což není výtka) a Marion Cotillard s matoucím úsměvem -- má ale i myšlenku. Jen škoda, že se Christopher Nolan zřejmě tak bál, aby Inception byl čitelným, že se vehementně snažil zodpovědět na každou možnou otázku (vyjma té poslední, z níž se stala poněkud očekávaná třešnička na dortu), až se z diváka stal skutečně "jen" pozorovatel spletité směsi snů v realitě, mimo realitu, snů ve snu atd. Každopádně tak či tak je Počátek chytlavou a namakanou podívanou, která vydělá spoustu peněz a svou vrstevnatostí příběhu obohatí světovou kinematografii. // Ve zkratce: lineární pojetí času dostalo přes držku.(25.8.2010)

  • dobytek
    **

    To muselo dát práce a přitom je to taková blbost... Během první poloviny, kdy se všechno polopatisticky vysvětluje, aby to pochopil i člověk po lobotomii, jsem se musel přemáhat, abych to nevypnul. Potom někde uprostřed filmu to začalo vypadat chvílema docela zajímavě, ale ani zdaleka to nenaplnilo moje očekávání. Po těch 148 minutách mě napadla akorát jedna otázka: "To bylo jako všechno?" Ani myšlenka mi nepřipadá nijak originální. Tyhle snový filmy už tu byly. Zase další Nolanův přeceněnej výtvor. Jeho tvorba mě naprosto míjí.(7.4.2012)

  • Malarkey
    ****

    Po skončení takovejch filmů každej přemejšlí a uvažuje, jak to vlastně všecko bylo. Já se během okamžiku vystačil s jediným logickým vysvětlením a bohatě mi to stačilo. Jenže druhej den jsem si uvědomil, že ten film sám o sobě nemá právě jen to řešení, který já jsem si vysnil. On totiž obsahuje celou várku řešení. A na ty časem přichází čím dál tím víc lidí, protože ten film sám o sobě obsahuje v každé scéně něco, čím tu další variantu neskutečně zmate. Takže na první shlédnutí to tak nevypadá, ale každá scéna by mohla naznačovat určitý kus jednoho z vysvětlení a nakonec je to tak komplikované, až už to tak jednoduché, jak jsem si prvně myslel, není. Já se tomu taky ani nedivim, vždyť Nolan by nenatočil zase tak jednoduchej film, kde ten nejzásadnější fakt by měla poslední scéna, která by vlastně hotovou myšlenku trošičku přibrzdila. Ale nečekal jsem, že natočí tak komplexní film, kde právě každá scéna hraje důležitou roli v budoucím ději. Právě proto je Počátek tak neskutečnej film. Jenže já na stoprocent s čistým svědomím do vítězný rovinky stejně nedojdu. Přesto že je Počátek parádní film, má tam pár solidních vad. Hlavně teda ačkoliv komplexně funguje geniálně, neobsahuje nic, u čeho bych měl na plno otevřenou držku. Jasný, akční scény jsou určitě parádní, ale samotný příběh mi prostě na první shlédnutí tak unikátní nepřišel, to až později, kdy jsem nad ním začal přemejšlet a pročítat si různé diskuze na internetu. Taky mi vadilo, že film se zaobíral všemi postavami zvlášť, ale žádná nebyla takový ten pravý hlavní hrdina. Měl jím být Leonardo DiCaprio, ale nakonec se to roztáhlo na všecky strany a každý si tam zahrál svojí důležitou část tak nějak rovnoměrně. Když to pak porovnám s DiCapriovym předešlým filmem, taky nemůžu dát plný počet, jelikož právě u Prokletýho ostrovu jsem brutálnější zakončení filmu dlouho neviděl. Všecky tyhle maličkosti mě pak utvrdili v tom, co jsem si celý film řikal, že tomu prostě tu pátou nefláknu. I když jsem pak na závěru hodně přemejšlel, ale nakonec jsem udolal. Počátek je i přesto ale revoluční film svou na jednu stranu nevýraznou kostrou příběhu, ale šíleně komplexním jádrem, který lidi po celym světě budou rozebírat desítky let dopředu.(6.8.2010)

  • tron
    ****

    „10 rokov? Kto by chcel snívať DESAŤ rokov?!“ – „Záleží na sne.“ Kedysi som napísal horor „Plod noci“, ktorý nikdy žiadne vydavateľstvo nevydalo a ktorý bol postavený na snoch, snívaní. Kvôli téme som si v knižnici študoval materiály a hoci to bolo asi okolo roku 2004 a tento komentár píšem v decembri 2010, téma snov je i dnes, rovnako ako vtedy, stále strašne tajomná. Nikto poriadne nevie, čo to sen je, oblasť je plná nevysvetliteľných záhad a rozhodne je viac otázok, ako odpovedí. I v 21. storočí je vec, ktorú prevádzkujeme (či chceme alebo nie) každú noc, obostretá záhadami. Preto ma Nolanov POČIATOK po tejto stránke v podstate fascinoval. Nie, toto asi naozaj nie je hlúpy film. Našťastie, sny nie sú len na efekt – Nolan, ktorý si to zároveň napísal a s manželkou produkoval, „efekt snívania“ naplno využíva. Nie je to kulisa, je to pointa a miestami som neveril, aké originálne veci vymyslel. A že mu na ne niekto dal 200 miliónov dolárov. Výborne investovaný rozpočet je ďalšia skvelá vec: v dobe, kedy sa vo filmoch počítačmi robia aj vrany, je super vidieť taký, v ktorom sú efekty vkusne použité na potrebných miestach. Často (najviac asi pri „ohýbaní mesta“) som takmer nedýchal. Plus potešia dobrí herci (Watanabe, Gordon-Levitt, Hardy, Dileep Rao, na rozdiel od JUNO sa mi tentokrát páčila aj už neotravná Ellen Page... Caine má skôr cameo) v čele s parádne namysleným hajzlom DiCapriom, ktorého Nolan, vďakabohu, vymenil za mátožného Balea.(3.5.2011)

  • - V čase 18:07 můžeme v odrazu okna vidět zvukaře, jak drží mikrofon. (imagoo)

  • - Včetně podílu na ziscích z prodeje lístků do kina a DVD vyinkasoval Leonardo DiCaprio za svoji roli asi 59 000 000 amerických dolarů. (Abmont)

  • - Scéna, kdy Ariadne (Ellen Page) zničí zrcadlo pouhým dotykem, byla inspirována scénou z filmu Paprika (2006). (moznazitra)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace