poster

Les pro stromy (festivalový název)

  • Německo

    Der Wald vor lauter Bäumen

  • anglický

    The Forest for the Trees

Drama

Německo, 2003, 81 min

Režie:

Maren Ade

Scénář:

Maren Ade
(další profese)
  • radektejkal
    ****

    Název filmu je synekdochou řčení "den Wald vor lauter Bäumen nicht sehen könnten", které známe - a často používáme - i v češtiny "Nevidět les pro stromy". Český název je tedy (jako skoro obvykle) absolutně zmatečný a zde přímo zavádějící (irreführend), pokud si ovšem někdo nedomyslí sloveso "nevidět" (slovesa se těžk domýšlejí), a to pochybuji, že někoho napadne, pokud by to mělo být řešení, tak raději "Nevidět les" (němčině napomáhá v názvu vymezovací zájmeno "lauter"). Tedy: pro "jednotlivosti nevidět celek". Původcem tohoto rčení má být údajně Ovidius, který ve svých Žalozpěvech cituje větu "Frondem in silvis non cernere" (nevidět či nerozpoznat listí v lesích), také pěkné, i když to může mít zcela opačný význam.... Postava manio-depresivní učitelky, která vyzdvihuje svojí veselost a upřímnost a potlačuje svoje problémy a stresy, patři k archeytpům postmoderní doby; když neunese odpovědnost za sebe samu, předá ji stroji - autu. Spíš bych se ale chtěl na to podívat z hlediska lesa (systému) a ne jen stromů (Maren Ade). Připomeňme si brutální školský systém v Německu až do 2. války, až sadistickou šikanu prováděnou učiteli, i mládence, kteří po neúspěšné maturitě skočili z okna. Bylo to zlé, teď se to mění, a opět to není dobré. Ostatně prudké zvraty v krátké době patři neodvratně k povaze německého lidu (nebo jen "zur erbgesunden Sippe?"). Jinak také řečeno: když se jim daří, jsou samá galantnost a fair-play, když jde do tuhého, neznají bratra ani učitelku. Pozn.: Ještě slovo k manio-depresivní povaze; to je ta, kterou se vyznačuje 99% normálních lidí. V podstatě jde jen o to (na rozdíl od učitelky): příliš se neradovat, když se všechno daří, protože depka už je na cestě, a příliš nesmutnit, když všechno jde do kejlu, protože nastanou zas lepší dnové. Navíc zde nejde o nějaký ostrakismus nebo šikanu, jde o pozvolné propadávání se do osudu své vlastní povahy - a kdo za ni může?(10.2.2018)

  • LV.Helter
    ****

    Až moc intímny pohľad do duše ľudskej trosky. Handycam až moc civilná, absencia hudby geniálna... Dogma 95 je silno cítiť.. depresia a ľudská zbytočnosť dotiahnutá takmer ku dokonalosti.(22.2.2016)

  • sochoking
    *****

    Uff, toto ja nemám rád, ked' sa cítim pri filme trápne. A tu je to napätie cítiť už od úvodných minút a ani zaboha žiadna odľahčujúca scénka. No na porazenie! Môj tretí film od Maren Ade a ja dúfam, že si dá pauzu aspoň päť rokov, lebo ja takéto nervy nevydržím...(31.12.2016)

  • RickyFitts
    ****

    Schwäbisch, ruční kamera a pořádná porce všední deprese...(12.10.2012)

  • hygienik
    **

    Maren Ade je objektívne nadpriemerná, čisto subjektívne nudná režisérka. Roztrasená kamera a uťapnutá učka, s ktorou sa neviem stotožniť.(13.1.2017)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace