Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stíny minulosti jednou dostihnou každého z nás. Když to potká mladou Katalin, zapudí ji její manžel i celá vesnice. Nezbývá jí nic jiného než se vydat na cestu za skutečným otcem svého synka Orbána. Dlouhá cesta přes Karpaty ji zavádí do míst, kam se již nikdy nehodlala vrátit. Zážitky z minulosti ožívají a Katalin se rozhodne vzít osud do vlastních rukou. Téměř antická tragédie o zločinu, trestu, ale také o legitimitě pomsty vynesla debutujícímu režisérovi Peteru Stricklandovi účast v hlavní soutěži letošního berlínského festivalu. Film zasazený do prostředí maďarské menšiny žijící v Rumunsku tam bodoval u novinářů i odborné poroty, která mu udělila Stříbrného medvěda za zvuk. Práce s ruchy a zvukovou kulisou, jež vynikajícím způsobem dokresluje putování Katalin a Orbána transylvánskými lesy, patří spolu s klasickou krásou představitelky hlavní role a dramaturgicky skvěle vystavěným příběhem k nejpůsobivějším stránkám tohoto jedinečného filmu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (27)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Film šokující už svým obsahem, nedokáže šokovat na plátně. To je obrovskej problém Kataliny Vargové. Jinak by to byl určitě dost zajímavej film...a on ve skutečnosti pořád je. Dokáže zaujmout prostředím, nádhernou krajinou, životem lidí, o kterých se nikde příliš nemluví a výborně sedící hudbou, která filmu dodává neuvěřitelnou atmosféru. To všecko dokáže, ale v tom hlavním bohužel krachuje na celé čáře. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Atmosférický festivalový nadstandard a krásná Hilda Péter. Takový ten debut, po kterém si režiséra budete hlídat. "Ten Druhy" náladu filmu vystihl nejlépe - balada (rámování přes dětské prozpěvování) 7/10 ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Baladický příběh, kde vina a trest se utápějí v bludném kruhu. Zajímalo by mě, zda by příběh pokračoval jakousi formou vendety, či nikoliv. Každopádně jak nám lidové balady mnohdy říkají, smrt nemusí být tím nejhorším trestem, jak by se z pozice žijícího mohlo zdát. Pěkná, i když více syrová než poetická kamera, atmosferická hudba. Jisté obrazy a symboly jsou postupně vysvětleny - třeba momenty, kdy Katalin upřeně hledí do nitra tajemného lesa za doprovodu temné hudby a vy nevíte, jestli se z lesa něco vynoří, nebo jde jen o zamyšlení se postavy. Příběh jakoby se odehrával ve dvou světech - horské samoty vyvolávají dojem minimálně 19. století, a naopak městečka s auty vás vrátí do současnosti, nemluvě o mobilním telefonu. Katalin se synem cestují na povozu, který táhne kůň. Spí na seně, ale i v postelích a jako ideální zbraň se vedle nože jeví kámen. Vina a trest jsou ovšem ve své podstatě stejné, nadčasové. Ocenění si mimo jiné zaslouží představitelka Katalin. Obyčejná, unavená, omšelá... a najednou se stane krásnou, zářící a usměvavou...a pak se do její tváře opět vkradou bolest a smutek, strach a obavy... ()

pm 

všechny recenze uživatele

Kongeniální vazba zvuku, ruchů a písníčkového doprovodu propůjčuje tragickému příběhu Katalin Vargové další rozměr. Miluju ty chvíle, kdy film, o kterém jsem nic nevěděla, mi sevře hrdlo. ()

giblma 

všechny recenze uživatele

I když má putování náhle odvržené manželky tu a tam slabší místa, celý film zachraňuje podmanivá atmosféra. Záběry přenádherné Transylvánie podpořené hypnotickou hudbou mi často evokovaly Herzoga a tím pádem zaručovaly spokojenost. (Cinematik Piešťany 2009) ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Rozhodně uchopitelnější, divácky přijatelnější a vstřícnější než Pestrobarvec petrklíčový. Dramatický příběh umocňuje divoká příroda a rumunský podtext. Dobře zahrané, dobře napsané, spokojenost. ()

Ten Druhy 

všechny recenze uživatele

Banálny, stokrát videný, príbeh o tragike osudu s jednoduchou kriminálnou zápletkou, ktorý funguje ako zaklínadlo. Nejde o žiadnu drámu na hollywoodsky spôsob, ale skôr o atmosferické predstavenie z prostredia malej vidieckej usadlosti v rumunsko-maďarskom pohraničí... Stricklandov film pripomína ľudovú baladu a má šarm francúzskeho noiru. Skrátka, nie je ľahké ho k niečomu prirovnať. A možno tá nejednoznačnosť a mágia len vyplýva z nízkeho rozpočtu a skromných amatérskych podmienok, v ktorých film vznikal. Každopádne však sugestívne vyžaruje obrovskú silu. Katalin Varga, ktorú výborne hrá divoko vyzerajúca Andrea Gavriliu, je znásilnená a kolektívom dediny vyhostená žena, ktorá sa po rokoch rozhodne pomstiť mužovi, ktorý jej ublížil. On však vôbec nepôsobí ako bezcharakterný sviniar, ktorý má chrapúnstvo vpísané do tváre. Naopak, Katalin stretne príjemného a citlivého človeka, milujúceho otca rodiny. Všetko je zrazu iné než sa zdalo, ani pomsta nezmyje vinu, ale otvorí cestu do zatratenia. Táto nepredvídateľnosť pridáva filmu na kvalite. ()

type_B 

všechny recenze uživatele

Jistá nejmenovaná dáma se zálibou v psychickém týrání mé osoby mě donutila se na tento psychologicky vypjatý film s depresivním podtónem v závěru dívat. Ještě, že jsem měl po ruce Hjelmsleva. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Teda po filme Gadzo Dillo som dost zavrhol rumunsku kinematografiu, a do tohto filmu Katalyn Varga som siel maximalne opatrne. A zbytocne, dievca sa vydalo napriec krasnou rumunskou karpatskou prirodou za skutocnym otcom svojho fagana. A musim povedat, ze ked sa clovek nepozera na Ciganske osady a na svet Ciganov, ale zameria sa na casto krasne rumunske Karpaty, tak film poskytne hned dobry dojem. Celkovo Katalyn Varga urcite nie je nejaky europsky kult, to rozhodne nie, ale ako priemer slusne a velmi dobre : 69 % ()

Linki 

všechny recenze uživatele

Úžasný zvuk, atmosféra, vykreslenie i rozuzlenie príbehu. Radosť pozerať, aj keď to vôbec nie je veselé. ()

hanka_h 

všechny recenze uživatele

Kým sa ostatní idú zblázniť za dokonalými vizuálnymi efektmi, Peter Strickland dokáže takým geniálnym spôsobom narábať so zvukom a hudbou, že na pohľad obyčajný príbeh jednej ženy naberie úplne nový rozmer. Doteraz počujem zlovestne vŕzgajúce drevo.. ako napísal Ten Druhý, má to nádych ľudovej balady, zaujímavý pohľad na pomstu, a aj koniec môže prekvapiť. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

Dosť chabý pokus o niečo podobné ako Je treba zabiť Sekala. Máme znásilnenú ženu s následným potomkom, ktorej sa tým celý život pokakal. Tak začne pátrať po vinníkoch, z ktorých jedného zabije a druhého len psychicky vydiera. Medzitým dlhé zábery na to, čo reprezentuje Maďarsko - šíre lány polí, čardáš a domáce zvieratá. Záver klasika - hlavná hrdinka hrdo zomiera a syna nechá otcovi, ktorý ju znásilnil. Príliš veľa motívov nahromadených do necelých 90 minút zničilo možný potenciál tejto drámy. ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Katalin vyjíždí pomstít své ponížení z před několika lety. Vyjíždí se svým synem, který je výsledkem té hanby. Z prvním násilníkem se moc nemazlí, ale když přijede k druhému pachateli zjistí, že to nebude tak jednoduché a vše končí překvapivým rozuzlením. Dějově velmi dobré, styl vyprávění mi až tak moc neseděl. ()

sanikope 

všechny recenze uživatele

Asi tym ze film je natoceny zapadnym okom pocas celeho filmu som sa nevedel ubranit dojmu ze tomu cosi chyba, po pritom vsetkom ma vsak i uspokojil. Film sa nepretvaruje na nic je iba o pomste a ked je pomsta dokonana nie je dalej co riesit mozu nastupit titulky. Tak to mam rad... ale asi to nase vychodne myslenie mi neda spat a s nim i ta nasa dumavost nad vsetkymi vecami co sa deju okolo nas . Mozno pri dalsom vzhliadnuti pridam o hviezdicku navyse... Na debut velmi dobre ()

Reklama

Reklama