poster

Puškvorec

  • polský

    Tatarak

  • slovenský

    Svätá tráva

  • slovenský

    Puškvorec

  • anglický

    Sweet Rush

Drama

Polsko, 2009, 85 min

Komentáře uživatelů k filmu (34)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(7.6.2009)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $265,670(11.9.2010)

  • troufalka
    *****

    Niterný příběh zralé ženy velmi citllivě natočený.(22.3.2016)

  • WANDRWALL
    ***

    Iwaszkiewicz a Wajda. A Wajda a Iwaszkiewicz. Vajda vylepšoval literární dílo Iwaszkiewicze, o tom nepochybuji.(4.4.2011)

  • bassator
    *

    36. LFŠ UH 2010 - AČFK UVÁDÍ - Výhled (Tatarak / SWEET RUSH / Puškvorec) - 26. 7. 2010 - kino Slovácké divadlo - Uherské Hradiště - 25%(7.8.2010)

  • iamek
    *

    Scény v pokoji jsou fantastické a Janda předvadí parádní výkon. Bohužel to je asi vše a přiznám se, že jsem film asi příliš nepochopil. Od Wajdy jsem čekal něco jiného. [44. MFF KV 2009](12.7.2009)

  • Pedestrian
    *

    Nejlepší byly stejně ty pasáže, u kterých jsem spal.(27.7.2010)

  • Jansen
    ****

    Celá geneze tohoto filmu jako by byla stejně bolestná jako obsah původní Iwaszkiewiczovy povídky Puškvorec (Tatarak). Celkový koncept tvoří tři narativní linie. Iwaszkiewiczovský příběh na smrt nemocné ženy prodchnutý tragičností její lásky k mladíkovi Boguśovi, jakýsi meta-film z natáčení o problémech hlavní herečky a linie, ve které Krystyna Janda předčítá své autentické zápisky z posledních dnů jejího manžela kameramana Edvarda Klosińkyho, který během natáčení původní podoby filmu zemřel. Přitom ve všech třech rolích jako herečka exceluje Krystyna Janda. [LFŠ 2010](2.8.2010)

  • Jellini
    **

    Informace za informací. Literatura. Kinematografie jako taková se tu skoro vůbec nezjeví. Hercům se nedá vůbec věřit, není tam nic přirozeného. Divák neustále sleduje v hereckých výkonech obsažené informace a maximálně tak přemýšlí, co to znamená. Ale vůbec to neprožíváte. A navíc jsou všichni po celou dobu tak vážní, že jsem často přemýšlel, proč se vlastně jedna postava nezeptá druhé, "co se s tebou sakra děje?". Do filmu se tak nikdy nedostanete. A ten cinemascope! Proč? Je tam asi jen jedna scéna, kde je nějak využit. Jinak je po celou dobu zbytečný, příliš epický, vzhledem k tématu neodpovídající. Stejně tak návodná hudba. Tam, kde se obrazem či hereckým výkonem nepodařilo udělat pro diváka jasnou "emoci", je naplácnutá hudba. Takový je bohužel Puškvorec.(5.6.2011)

  • Anderton
    ****

    Podobne, ako vo Veľkom týždni Wajda točí už skôr televízne stroho s niekoľkými málo hercami a zopár interiérmi a exteriérmi. Napriek tomu sa mu podarilo vytvoriť veľmi sugestívnu, až stiesňujúcu atmosféru, najmä zvolenou farebnou paletou. Film si akoby napísal a natočil pre seba, ale nie ako ušľachtilú nudu, ale poctivé psychologické dielo. Stavbou scenára pripomenie hutnejší, ale ťažšie uchopiteľný Všetko na predaj. Po tomto filme je už konečne najvyšší čas si pozrieť Evu Novú a prípadne tieto diela porovnať.(24.3.2016)

  • Freemind
    ****

    Po deseti hubených létech - všech těch pompézních, afektovaných produkcích - přišla konečně úroda. Mám ale takový rouhačský pocit, že největší zásluhu na tomto úspěchu nenese ani Wajda, ani vynikající Krystyna Janda, ale její muž, kameraman, který zemřel na rakovinu a nestihl tento film natočit. Opět se ukázalo, že Wajda podává výkon teprve tehdy, když je konfrontován s krizí - jen v takové situaci je schopen nevídané invence, jinak upadá do prázdného a tupého schématu. Z tohoto hlediska Tatarak připomíná slavného Člověka ze železa, který také udělal z nouze ctnost - a díky stávce dělníků v gdaňské loděnici přerostl z obyčejného filmu do generačního skvostu. Tatarak je film hluboce dojemný, rozvrstvený a zneklidňující. Tvoří ho tři roviny - monolog Krystyny Jandy, která vzpomíná na poslední měsíce života svého muže, pak pseudodokumentární záběry natáčení filmu Tatarak, a nakonec vlastní děj filmu - příběh osamělé ženy z malého městečka, na kterou přepracovaný manžel-lékař nemá čas a jejíž synové zahynuli ve varšavském povstání. Schéma a vývoj scénáře jsou bezchybné a strhující, jediným mínusem - i když velkým - snímku je masivní přehrávání, typické pro polskou kinematografii a od něhož se dokázali oprostit jen Jan Englert a Krystyna Janda. Wajda se vrátil.(27.4.2009)

  • Lyncha
    ***

    Nejpůsobivější z celého filmu je vyprávění Krystyny Jandy o nemoci a smrti jejího manžela, na druhou stanu neustálé vytrhování z příběhu filmu a vkládání těchto vyprávění K. J. působilo dost rušivě. Film jako takový není špatný, ale je vidět, že je natočený podle povídky - kratší zpracování by mu jedině slušelo, tohle bylo dost rozvláčné a nudné.(27.7.2009)

  • Aelita
    ****

    Puškvorec má dvě vůně – list voní lahodně jako kadidlo, ale oddenek má zápach močálového jílu, hnilobné rybiny – zápach smrti. ___ Tři roviny, tři podoby jednoho příběhu o těch, kdo odchází, i těch, kdo zůstává. Nejspíše jen pro ty, koho zajímají nejen první a prostřední, ale i poslední věci člověka.(19.4.2011)

  • Mylouch
    ****

    Pořádná morda do frňáku všem megarozpočtovým kvadroskopickým 5Déčkům s hvězdným hemžením v cool kreacích. Rafinovaná jednoduchost s hvězdou světového formátu Krystynou, filmařinka staré školy, která při vší tíze tématu přináší rozkoš. A neměl bych zapomenout ani na minimalistickou puškvorcovou ♫ hudbu P.Mykietyna.(31.10.2014)

  • Martin741
    **

    Reziser Andrzej Wajda /Katyn, Solidarnosc/ natocil len nudny podpriemerny film. Film o isztej obycajnej pani, ktora celi beznym starostiam bezneho zivota. Nema cim zaujat, len blbymi dialogmi, film nema tempo, ani poriadne herecke vykony. Jo, zivot obycajnych ludi ma zmysel, ale mna zaujima vseobecny prehlad, a ten tvorili a tvoria prezidenti, premieri, krali, cisari a vseobecne ... politika. A nemam rad filmy o zivote obycajnych ludi. 20 %(2.6.2015)

  • LeoH
    ***

    Znepokojivé téma, podané formou kultivovanou, ale poněkud artistně roztříštěnou. Nekoukalo se na to vůbec špatně, bylo nad čím přemýšlet i co emocionálně prožívat (ačkoli tam byly i mnohem závažnější motivy, mě nakonec nejvíc oslovil tíživý kontrast mezi rozvernou lehkostí, s jakou ke „sbližování“ přistupovalo mládí ztělesněné postavou Boguśe, a téměř paralyzovanou paní Martou, prožívající něco mnohem složitějšího než prosté milostné okouzlení, to byly svým způsobem silnější a sdělnější momenty než tolik vyzdvihovaný monolog v pokoji), ale kolem a kolem to ve mně celé nezanechalo ani nijak hlubokou stopu, ani pocit mimořádného zážitku.(28.1.2011)

  • Furciferka
    ****

    A pět hvězdiček pro hlavní představitelku.(8.2.2011)

  • Sipora
    ****

    Zpočátku jsem nemohla překousnout střídání tří vyprávěcích linek. Pokaždé na mě ten přeskok jinam působil násilně. Řekla jsem si, že zkusím nechat film několik dní doznívat, aniž bych se nutila na něj myslet. Vracel se mi motiv hnilobného zápachu puškvorce (na povrchu vypadá všechno ještě krásně, ale uvnitř zmar dokonává své dílo) a obraz "starých" časů, kdy se muži střední třídy chovali k ženám galantně a nezapomínali na to (to je v buranském prostředí Čech do očí bijící vlastnost). Potom jsem mínila, že jde o odvážný filmový experiment, který celkem "šťastně" využil náhlé shody okolností, kdy představitelka hlavní filmové postavy ve svém osobním životě prožívá ztrátu milovaného člověka, stejně jako žena, kterou na plátně ztvárňuje. Bylo pro mě ohromující, že Wajda a Janda nevytvořili z plačky prostitutku vlastních citů. A pak mě ještě napadla poslední, asi nejhloupější ze všech tří, myšlenka. Totiž, že k jednotlivým životním situacím, vnitřním prožitkům, jsou popsány tuny papíru, namluveny kilometry magnetofonových záznamů, natočeny nespočetné kotouče filmových pásů a digitalizovány mraky dat, takže jednou z cest, jak se s tím vším vyrovnat, je kompilovat, spojovat, stavět vedle sebe, aby se nakonec věci, prožitky samotné, znovu ukázaly. Dobré komentáře: Freemind, JanKukulín, decay, Ronee.(6.2.2011)

  • Autogram
    *****

    Wajda zaexperimentoval a vyšlo mu to. Film mal byť pôvodne asi celkom iný, ale okolnosti ho prinútili a vznikol trojvrstvový film, kde nie je jasné, čo je tu hlavné. Ale je jasné, čo je najsilnejšie, sú to určite výpovede Krystyny Janda v prázdnej izbe. Naviac film provokuje nerovným vzťahom, lekárskou etikou a zároveň je zaťažený myšlienkami na umieranie. Keby sa ma to až tak nedotýkalo, asi by to boli štyri hviezdy, ale nemôžem ináč ako na plný počet. –––– Smrť krúži nad tým textom. –––– Umrel tak, aby som stihla na predstavenie.(22.3.2016)

  • decay
    *****

    Natočiť tento `film` chcelo veľmi veľa odvahy, ako pre Krystinu Jandu, tak aj pre Andrzeja Wajdu. V podstate sa tu nedá moc hovoriť o filme. Ide skôr o katarziu, osobnú výpoveď zúčastnených. Celý snímok stavia na filme, ktorý vlastne nebol nikdy dokončený a na veľmi osobnej výpovedi K. Jandy. Zaznamenáva plynutie života tesne pred smrťou kameramana Edwarda Kłosińského, jej manžela. Všetky tieto udalosti stavia medzi sebou do zvláštnej mrazivej paralely. Zastihla ich smrť, a oni sa s ňou chcú vyrovnať aj takouto cestou.(20.11.2009)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace