Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízna inscenácia poviedky T. Manna, písanej v temných hodinách európskej histórie pred vypuknutím 2. svetovej vojny, ktorá je protestom proti zhubnej a ničivej sile fašizmu. Dej je situovaný do Talianska - prosté vystúpenie potulného kúzelníka, ktorého triky spočívajú v hypnóze, naráža na fašistický Mussoliniho režim a na neschopnosť spoločnosti čeliť tejto neľudskej ideológii. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (11)

majo25 

všechny recenze uživatele

Zapamätaniahodné dielo, ktoré vychádza z dobre napísanej poviedky. Zárodok fašistického Talianska, ktoré priamo i nepriamo stelesňuje kúzelník. Jeho znepokojivý hlas, upriamený pohľad, arogantná povaha, v jeho očiach čítať, že si s každým robí, čo sa mu zachce...pretože má moc. Štandartne skvelé herecké výkony a na televíznu inscenáciu aj vydarené kulisy a kostýmy. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Dej je situovaný do 30 tých rokov pred 2. svetovou vojnou do malého prímorského mestečka. Jedného dňa sa objavil plagát, že kúzelník príde do mesta. Deti presvedčili rodičov a tí kúpili lístky. Na predstavenie prišiel aj Mário, čašník, ktorého kúzelník zhypnotizoval. Po zistení svojho zneužitia ho čašník zastrelil. Príbeh ukazuje situáciu v Taliansku a na pozadí tejto (cudzinci nie sú vítaní, zhoršujúca sa situácia v krajine) ukazuje príbeh manipulácie s ľuďmi. Dalo by sa povedať, že poukazuje na fašizmus, pretože ten znamená manipuláciu s ľuďmi. Kúzelník len pomocou slov narábal s ľuďmi, manipuloval s ich vôľou a je za to spravodlivo potrestaný. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Mario und der Zauberer (1930) je klasická novela Thomase Manna. Zpočátku až bolestně připomíná Der Tod in Venedig (1912), později se mění v souputníka pozdějšího díla Thomasova syna Klause Manna, Mephisto: Roman einer Karriere (1936). V této bratislavské televizní inscenaci je začátek obyčejný, pomalý, skoro nudný, ale to vše je nutné prožít jako předehru k velkému sólu Juraje Kukury. Nebála bych se označit právě kouzelníka za Kukurovu životní roli, ačkoli měl mnoho příležitostí zkusit si různé styly práce i v různých jazykových prostředích. Znalost Maria a kouzelníka by měla automaticky navazovat na jakékoli studium věnované meziválečnému nástupu totalitních režimů. A samozřejmě bude časem vhodné doplnit i srovnání s Brandauerovou verzí z roku 1994. Mmj. proto, že Brandauer se také setkával s adaptacemi Mannových opakovaně. ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

O jakém Mussoliniho fašismu a napjaté atmosféře Itálie v předvečer 2WW je tu řeč? První polovina těžká nuda a zbytek je o kabaretním představení nějakého potulného iluzionisty, kteréhož kousky si Mann jako zcela nesmyslné vycucal z prstu. Veškeré podobné triky jsou domluvené s lidmi z publika. Nehledě na to, že člověk kouzelníkova typu, i když vzýval Duceho, by v dané zemi a v daném čase velmi brzo skončil za svůj způsob obživy v pracovním táboře. Příběh, i díky vyústění, působí spíše jako přihlouplá pohádka. Kukura předvedl velmi hezký divadelní výstup, body hlavně za něj. Naproti tomu Mistrík (návštěva v šatně, díky tomu že skončila bez odezvy, zcela nesmyslná) i Kňažko prkenní, Vašáryová už jen do počtu. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Vše funguje skoro dokonale. Očekávané excelentní herectví, kterému vévodí na maximum rozjetý, démonický Kukura, velmi slušně podchycená atmosféra Itálie 30. let a ve finále i varovné poselství o nesvobodě jedince v davu. Bezmyšlenkovitě se podvolují soukromé vůli hypnotizéra, stojícího na prknech divadla či na stupínku za mikrofonem. Ovšem síla tématu a výborní herci naráží na dost slabou režii. K dokonalému prožití silného dráma by mi dopomohla i lepší kamera (je vidět, že Dodo Šimončič na to nebyl sám) a nakonec i hudba, která zde byla nulová a v nejvypjatějších situacích hodně chyběla. Celkově se ovšem jedná o skvělou záležitost s výjimečným námětem a bez diskuze potvrzující nadprůměrnou kvalitu československé kinematografie. ()

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama