
Fish Tank
-
Fish Tank
-
Fish Tank
-
Fish Tank
Drama
Velká Británie / Nizozemsko, 2009, 123 min
Režie:
Andrea ArnoldScénář:
Andrea ArnoldKamera:
Robbie RyanHudba:
Phonso MartinHrají:
Katie Jarvis, Michael Fassbender, Kierston Wareing, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Jack Gordon, Anthony Geary, Jason Maza, Joanna HortonProducenti:
Kees Kasander, Nick LawsStřih:
Nicolas ChaudeurgeScénografie:
Helen ScottMasky:
Marese LanganKostýmy:
Jane PetriePlakáty
Obsah
-
Hrdinové filmového příběhu Andrey Arnoldové nežijí u Notting Hillu, ale v panelácích v Essexu. Děj snímku by mohl být volným pokračováním režisérčina krátkometrážního filmu Vosa, v jeho centru však není mladá svobodná matka, ale její patnáctiletá dcera. Mia není žádné okouzlující stvoření, byla vyloučena ze školy, kamarádi se jí straní, a tak jen tak bloumá po okolí. Jediným jejím zájmem je tancování. Zdá se, že se vše začíná měnit k lepšímu, když se Miina matka seznámí se sympatickým, přitažlivým a trochu tajemným Connorem. Fish Tank ctí tradici sociálního realismu Kena Loache či bratrů Dardennových. Režisérčin vizuálně vytříbený styl klade důraz na autenticitu a díky nervní pohyblivé kameře má divák pocit, že je přímým účastníkem děje. I ve všední a neradostné každodennosti dokáže Arnoldová najít a zachytit její poetické momenty.(MFF Karlovy Vary)
-
Patnáctiletá Mia se v těžké době dospívání ostře střetává se společností a se světem, kde je každý její sen zničen a z konkurzů na tanečnici se obvykle vyklube nabídka práce ve striptýzovém baru. Do Miiny rodiny se nastěhuje nový otčím, jenž je zpočátku milý, pečující a pro Miu zosobněním mužské přitažlivosti. Rodinná idyla se ale během výletu k chovnému rybníku změní.
Na syrově realistickém vyznění filmu má podíl energická ručí kamera Robbieho Ryana a oceňovaný výkon neherečky Katie Jarvisové, představitelky mladé Mii. Tu castingová asistentka objevila na nádraží, kde se křikem přes dvě nástupiště hádala se svým přítelem. Druhý celovečerní snímek britské režisérky Andrey Arnoldové získal cenu poroty na festivalu v Cannes, speciální cenu poroty na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu a byl nominován na cenu za nejlepší film Evropských filmových cen. V Česku byl loni uveden v rámci Projektu 100.(MFF Cinema Mundi) - Bolestivý příběh první „dětské" lásky, odehrávající se na pozadí lží a podvádění dospělých, oživuje téma společensky zakázaného vzplanutí mezi teenagerkou Miou a mladým mužem Connorem. Ukazuje lásku jako emocionální koncept i sociální konstrukt, snadno zaměnitelný s touhou či potřebami ega.(Letní filmová škola)
- Patnáctiletá Mia (Katie Jarvis) žije se svou matkou a mladší sestrou obyčejný život, který se ale změní, když si její matka domů přivede nového přítele. Connor (Michael Fassbender) pracuje jako ochranka, je milý, sexy, štědrý, zábavný, zajímá se o Miu a její sestru. Díky tomu všemu se Mia "rozzáří" a bude jen otázkou času, jestli bude i něco víc.(j.o.j.o.)
-
Photo © BBC Films
-
- Lena Dunham tento film označila za svoj najobľúbenejší film poslednej dekády. (Vaudevillain)
-
- Ceny: MFF Cannes 2009: Cena poroty, BAFTA 2009: výjimečný britský film, Britské nezávislé filmové ceny 2009: nejlepší režie, nejslibnější herecký nováček (Katie Jarvisová), MFF Chicago 2009: Zvláštní cena poroty, nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Fassbender), MFF Edinburgh 2009: nejlepší britský herecký výkon (Katie Jarvisová). [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)
-
- Jedná se o první film Katie Jarvis, jež hraje Miu. Vedoucí castingu si jí všiml na vlakové stanici při hádce s jejím přítelem a nabídl jí roli. (Teebo)
77%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Nevhodný mládeži do 15 let
![]() |
14.01.2010 AČFK |
---|---|
![]() |
09.09.2010 ASFK |
![]() |
22.10.2009 Cinéart |
![]() |
29.06.2012 Levné knihy |
Podobné
- Little Birds (TV seriál) (2020)
- Ptáčata (2011)
Mahalik
Jsou rána, kdy si prostě řeknete, že se něco stane. Mé ráno přišlo v pátek. Měl jsem před Fish Tankem, netušíc, že za 24 hodin budu vylézt s pocitem, že se zastavil čas. Po půlhodině filmu jsem prozřel, viděl jsem sám sebe. Mia byla uzavřená v sobě, své tělo neovládala a své pocity vytancovávala v zatuchlý místnosti, zákazu navzdory. Pak potkala chlapa, kterého z počátku nenáviděla, pak milovala a nakonec přišla do života zamilovaná kocovina. Vystřízlivění, smutek, pád na znak. Kouzlo zhaslo, Mia tančila v životě jako by to bylo poslední, co předvede. Vzala mě do nebe a tam roztrhla v půl. Režisérka nepřibržďuje, do filmu vkládá život. Pak přišla California Dreaming a já se vyškrabal zpátky na svět. Ubrečenej a úplně novej. S plamenem v očích a lačnícím po životě. Nádherný film!(31.1.2010)
Hal_Moore
Katie Jarvis jako patnáctiletá rebelující dcera matky alkoholičky a děvky mě přesvědčila, jak to v dnešním Essexu chodí a jaká dokáže být život svině. Namísto rybího akvárka nám však Andrea Arnold naservírovala nekompromisní kalnou tůň, ve které se sice ryby neztratí, za to však občas přes stromy nevidí les. Zmínil jsem ji jednou, zmínim ji i podruhé. Neherečka Katie Jarvis mě okouzlila, dokázala jasně a přesvědčivě ukázat, jak to v podobných dysfunkčních a navíc neúplných rodinách bývá a souhlasil jsem snad s každým (na výjimku či dvě) jejím gestem nebo činem. Ve skutečnosti si však myslím, že situace je většinou ještě horší, než nám její obraz Fish Tank předkládá. Na podobné filmy však nemají dnešní filmaři koule, a tak musím s vděkem kvitovat odvahu Andrey Arnold alespoň za tohle. Bravo.(30.8.2010)
mat.ilda
.... a historie se zase bude opakovat. Jak jinak by mohl pokračovat život dívky, která se vychovává sama, což je ještě ta lepší varianta, než kdyby byla ještě víc podobná své asociální matce, stačí, co ona osoba páchá na svých dětech pouhým příkladem, kanálovým slovníkem a naprostým nezájmem. Film poukazuje na téměř dané osudy podobně postižených teenagerů, kteří nenávidí svůj život, přesto hodně podobný připraví i svým potomkům, když ovšem nenastane shluk šťastných okolností, které dovolí začít jiný život, kolikrát stačí málo - výhra v solidním tanečním konkurzu, podnětný člověk v blízkém okolí, partner ze zcela odlišného prostředí - Mia, obávám se, toto štěstí nemá mít, i když se domnívala, že už už po něm sahá, a tak nám mizí z očí vstříc osudu, který by si nikdo z nás dobrovolně nevybral... Rozhodně snímek na zamyšlení, jen si tak cvičně zkuste doma někoho z rodiny roztomile nazvat "čubkou zasranou" a pozorujte ten šok - samozřejmě neplatí pro ty, kteří se takto častují běžně :-) NEJLEPŠÍ SCÉNY: všechny, kde se vyskytoval Michael Fassbender ♥, mořská tonoucí a rozlučková taneční.(1.3.2012)
Cimr
Chtěl jsem vytýkat, že takhle špatně se to ve skutečnosti neděje, ale moje kamarádka, která na filmu byla se mnou a pracuje v dětském domově, se na konci rozbrečela a řekla, že přesně takhle to chodí. Leckdy i hůř. Že vážně existují takoví rodiče. V tom případě film má své opodstatnění, protože poukazuje na důležitý problém. Ale, upřímně řečeno, mě to až tak moc za srdce nechytlo. Tyhle sociální filmy ze života mě příliš neberou, navíc toto bylo až mox dlouhé. Špatný film to ale rozhodně není, pokud máte rádi "drsné příběhy ze života", určitě si přijdete na své.(30.3.2010)
castor
Britské sociální drama má slušnou tradici a i Fish Tank se vám zařízne pod kůži jako neposedná tříska. Režisérka Andrea Arnold (došla si už pro druhou cenu poroty na festivalu v Cannes) dokáže emoce vtlačit do uvěřitelných mezí, udrží v divákovi při každé příležitosti jemné napětí a potvrdila, že patří k tomu nejzajímavějšímu, co mohou Britové z ženských autorek nabídnout. Ta ve svém vyprávění nemoralizuje, jednání hrdinů nehodnotí, protože moc dobře ví, jak tvrdá je tahle realita. Příběh se točí kolem rodinky ryze ženského složení, která žije v dosti bídných sociálních podmínkách v husté anonymní panelové zástavbě kdesi v Essexu. Hlavní hrdinka, dospívající Mia na hranici holky i kluka, se s ničím dvakrát moc nepáře a rozděluje svůj čas mezi flákání a chlast - a hlavně tanec. Hip-hop a breakdance jsou pro ní vysvobozením ve ztraceném světě bez skutečných přátel. Bezcílný život jen podtrhuje její postavení ve vlastní rodině - té vládne promiskuitní alkoholická matka, které jde víc o vlastní pohodlí než o Miu nebo druhou dceru, dvanáctiletou Tyler. Odcizenost všeho kolem v moderním světě možná zvrátí sympatický Connor, další z koloušků jejich matky. Mezi ním a patnáctiletou Miou se však vyvine nebezpečná náklonnost, která je tak intenzivní jako pouto, které navazuje režisérka s jednotlivými postavami. Debutující Katie Jarvis na hranici dospělosti má v sobě kus spratka i nevinné dívky v pasti. Michael Fassbender znovu dokazuje, že bychom si ho měli poctivě hlídat (Jezero smrti, Hlad, Hanebný pancharti). Nesmírně přesvědčivá je i Miina sestra, bezprostřední, předčasně vyspělé a sarkastické dítě, které to možná bude mít ještě těžší, než její sestra. Její závěrečné láskyplné „nenávidím tě“ je naprosto odzbrojující.(11.6.2010)