Reklama

Reklama

Konničiwa Anne: Before Green Gables

(seriál)
  • Japonsko Konnichiwa Anne: Before Green Gables (více)

Epizody(39)

Recenze (1)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

V roce 1908 dostal svět první příležitost seznámit se s osudy sirotka Anne Shirley skrze román kanadské spisovatelky Lucy Maude Montgomery. Děj tohoto románu převelice populárního románu začíná v Anniných 11 letech, nicméně z jejích vzpomínek vyplývá, že její útlejší dětství nebylo příliš šťastné, naplněno nekonečnou, nedoceněnou dřinou, křikem a starostmi, jen s minimálním množstvím lásky. +++++ K výročí stého vydání se jiný kanadský autor Budge Wilson rozhodl napsat a vydal prequel s názvem Before Green Gables, který rozvíjí Annino dětství ve věku asi 6-11 let. Jelikož již v sedmdesátých letech vznikla v rámci World Masterpiece Theater anime adaptace původního románu režírována Takahatou, režisérem číslo 2 po Miyazakim ve studiu Ghibli, není až takovým překvapením, že se v rámci stejné řady zmocnili Japonci i prequelu. +++++ Anne nalézáme v "péči" rodině Thomasových. Bertha Thomasová, její pěstounka má na starost kopu vlastních, zlobivých dětí. Vzhledem k tomu, že její manžel má velké problémy s nalézáním práce a alkoholem, žije v neustálých obavách o budoucnost rodiny. Hromadící se podráždění nutno čas od času vybít, a tu se hodí k ruce Anne, Hromosvod, která již beztak dost trpí pomocí při domácí otročině a posměšky stran jejích pih a zrzavých vlasů. +++++ Anne je nicméně mimořádně bystré, živelné dítě s bujnou fantazií a dokáže si udržet zdravý rozum i dobrou náladu skrze útěky do vlastních, smyšlených světů a přátelství s fiktivními kamarády. Než se dostane příběh tam, kde jej před více než sto lety začala vyprávět Lucy Maude Montgomery, stane se ještě mnoho dobrého i zlého. +++++ Ačkoliv mi na základě adaptace připadá Before Green Gables jako spíše lehčí literatura, jež usiluje o silnou identifikaci čtenáře/diváka s hlavní postavou, prožívání stejných pocitů jaké prožívá ona, přece se jí nedá upřít vhled do lidských povah a osudů na mnohem hlubší úrovni, než se v anime běžně vidí. Postavy jsou konzistentní, vícerozměrné, skutečně živé. +++++ Seriál však nakonec zůstává jen u odpozorovaného plynutí času, strastiplného putování dívenky za šťastným koncem příběhu, sdělení, že pod zdáním povahy člověka je člověk jiný, obvykle o dost lepší. Co mi zpočátku připadalo osvěžující se postupem času stávalo lehce úmorným, čekal jsem na konec, ten kolikrát jakoby se vzdaloval. Zdálo se mi, že i autor, knihy či scénáře, netuším který, trpí podobným pocitem, neboť první Annina seriálová léta a tehdy poznané postavy popisuje mnohem podrobněji než události pozdější. Některé motivy se pak náhle ukončují raz dva. Tempo dění mi nepřišlo nastavené úplně vhodně. +++++ Vlivem nedostatku podnětnějších vjemů jsem se tak při sledování začal více soustředit na jiné stránky seriálu. Kresba zamrzla kdesi v sedmdesátých letech. Snad měli autoři vizi kontinuty s původním seriálem, ale dle některých indicií soudím, že jde spíše o trademark celé řady World Masterpiece Theater. Výsledek působí starosvětsky, i přes těžkosti Annina života často vyzývající k nostalgickému pousmání a rozjímání nad ztracenou dobou. +++++ Koncept World Masterpiece Theater vyvolává ambivalentní pocity. Na jedné straně je snad dobře, pokud tak vážně činí, že přináší pozornost dětí k literatuře, často kvalitní, přinejmenším aspoň té kvalitnější. Na druhou stranu, prodchnutí bezpodmínečnou úctou ke klasickým dílům jakoby sterilizovalo tvůrčí osobnosti a diktovalo adaptovat důstojně, rozvážně a způsobně. Stále stejným stylem, který přeci nemůže nikoho urazit. Jde o to, koho může takový přístup nadchnout. Mě ne, ale i tak přiznávám Anne převahu nad většinou současné anime produkce. Silné ***. () (méně) (více)

Reklama

Reklama