poster

Štvanec

  • Velká Británie

    Odd Man Out

  • Austrálie

    Odd Man Out

  • USA

    Odd Man Out

Krimi / Drama / Thriller / Film-Noir

Velká Británie, 1947, 116 min

Komentáře uživatelů k filmu (22)

  • gudaulin
    ****

    Klasické drama s prvky žánru noir, precizně natočené a zahrané, kterému ovšem k absolutnímu vrcholu dobové filmařiny schází hodnověrnější scénář. Ne že by téma uprchlíka, který se skrývá před policií pořádající na něj hon, nebylo nosné, ale postavy se v řadě momentů odklánějí od logiky a především by bylo záhodno, kdyby celá historka byla naroubovaná na klasický kriminální čin a nikoliv na téma terorismu. Tomu politickému a společenskému fenoménu terorismu totiž tvůrci nerozumí a nejspíš ani rozumět nechtějí. Těžce zraněný příslušník IRA by se těžko celou noc potácel ulicemi severoirského města s početnou katolickou komunitou bez pomoci... Dnes je Štvanec doklad vysoké úrovně britského filmu na konci 40. let. Osobně se mi líbil víc než oceňovaný Třetí muž. Celkový dojem: 85 %.(28.9.2009)

  • Houdini

    Oscar 1 nominace: Střih. . . . Zlatý Lev - výběr(9.3.2004)

  • Vitex
    ****

    Anebo klidně pět hvězdiček, ale těch scénáristických náhod tam bylo fakt moc (například : babička vede zapáleně svůj monolog a ve chvíli, kdy jí vnučka už potřebuje vytáhnout z rukávu revolver a odejít, stará žena prostě najednou usne). Řeší se opravdu vezkrze zajímavé otázky, ale film chvílama jakoby nevěděl, v jakém se má vlastně držet žánru. Roman Polanski se dle svých slov snaží celý život ve svých dílech "dosáhnout kvality tohoto snímku".(24.8.2008)

  • cheyene
    *****

    Vynikající, napínavý a dramatický film. Celý snímek se nese v nezaměnitelné atmosféře, vystihuje kouzlo tehdejšího města a společnosti lidí v něm žijících. Skvělý je děj, od začátku do samého konce se divák nenudí (já tedy rozhodně ne), stále je v očekávání, jak vše dopadne a samotný závěr dodává celému filmu neuvěřitelnou tečku, která celý tento Reedův počin činí nezapomenutelným. Doopravdy jsem tímto snímkem uchvácen a řadím jej na kvalitativní úroveň jako Byl jsem lynčován, Denunciant, Nepravý muž, Maltézský sokol a Jízda do Ox-Bow. Černobílý obraz jen dodává na atmosféře, kterou má jen málo z dnešních filmů (imho). Když si odmyslíme nelogické jednání Johnnyho kumpánů na začátku, tak opravdový filmový zážitek. Doporučuji!(25.8.2008)

  • Pejpr
    odpad!

    Děs a hrůza, ne však obsahově ve filmu, ale u mě doma se odehrávala při sledování Štvance. Pominu absolutně debilní chování kompliců při honičce (nejen při ní), ale filmu chybí jakákoli dynamika. Hlavní hrdina se pořád někde postřelený válí nebo se s vypětím všechn sil přesouvá půl hodiny filmu z bodu A do bodu B a k tomu nám srdceryvně vypráví revoluční hesla. NUDA!(27.8.2008)

  • MrCreosote
    ****

    Štvanec není nervydrásajícím thrillerem o útěku jednoho muže před zákonem, nýbrž meditativní a atmosférou nasáklé zamyšlení o osudu člověka viděného z perspektivy různých postaviček z prostředí irského Belfastu. Práce s černobílými obrazy doplńovaná subjektivními představami hlavního hrdiny vyznívá jako předzvěst Reedova mistrovského Třetího muže, síla Štvance nicméně spočívá v barvitém podání charakterů, z nichž každý vyznává úplně jinou filosofii a má odlišný pohled na svět. Koexistují tak vedle sebe dobrosrdečný kněz, alkoholický bohémský malíř, spravedlivý policejní inspektor a mnozí další. S postupem času se film mění v zasněženou mozaiku lidských tužeb a nesplněných přání... Výborný kus filmařiny, který si ještě někdy zopakuji (nejlépe o Vánocích).(22.8.2013)

  • argenson
    ***

    Snažil jsem se na to koukat s tím, že ve 47. roce na festivalu v Benátkách se z toho mohli všichni podělat. Tyhle tendence jsem neměl a nějak mám i problém s hodnocením. Příběh postavený na neustálém úprku zraněného zločince se chvílemi moc táhnul, zvláště v upovídaných polemikách mezi křesťanskou a světskou morálkou. Ale pár zajímavých myšlenek proběhlo. I pár vychytaných scén (třeba ta, kdy žena vyběhne s revolverem na ulici, vy si asi půl vteřiny myslíte, že udělá něco jinýho než chtěla a pak jste hodně překvapení - já teda byl). A jestli měl zanechat dojem konec, tak k tomu to směřovalo od začátku, čili moment překvapení nula. Celkově ovšem lehce nad 50%.(2.6.2012)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(22.1.2009)

  • Anderton
    ****

    Odd man out je ukážkou, ako boli navzájom ovplyvnené štýly dôležitých svetových kinematografií. Pripomenie Udavača Johna Forda (ale hlavná postava tu má opačnú úlohu), samozrejme film noir, ale najviac mi pripomínal poetický realizmus. Predstavme si v úlohe Johnnyho Jeana Gabina v jednej z jeho mnohých osudových nešťastných chlapských postáv. Film nám rozpráva o strate ilúzií vodcu IRA, ktorý sa na nikoho nemôže spoľahnúť. Strach zmiešaný so sebectvom zohráva ústrednú rolu. Johnny ale nie je úplne sám, scenáristi sa rozhodli po jeho boku umiestniť milujúcu ženu a ja som im za to vďačný.(29.10.2015)

  • liquido26
    ***

    Nebylo by to špatné, kdyby to nebylo tak ukrutně zdlouhavé. Takhle na mě všechno, co se tam stalo (i všichni, kdo se v tom filmu mihli) působilo strašně nevýrazně.(10.8.2011)

  • Hejtmy
    ***

    {200/1001} Typicky britská detektivka ve starém stylu. Velmi dobrá práce kameramana i režiséra, bohužel příběh a scénář zdaleka nedosahují kvalit technického zpracování. Romantická linka úplně zbytečná, ne-li rušivá. 50 %(11.4.2014)

  • Skip
    ***

    Teda že by to byl nějak extra kvalitní film, to se rozhodně říct nedá. A jestli to bylo myšleno s tou alegorií o hranicích lidského soucitu a porozumění vážně, pak se to zrovna dvakrát nepovedlo. Pár typově vybraných postav nemůže nic říct ani naznačit, natož aby to opravdu ukázalo, jaké vlastně je to lidské pokolení. Stejně jako je lehece nadprůměrný celý film, tak takové byly vesměs i výkony herců.(17.10.2008)

  • corpsy
    ***

    Poznáme sinusoidu. Raz hore, raz dole. Tento film je príkladom hodným. Buď sa s nezáujmom dívame na plynúce obrázky s nádejou, že sa to nejako zdvihne, alebo si okusujeme nechty napätím, že sa to nejako happyendovsko vyrieši. A keďže je tých lepších pasáži pomenej, vyhráva dolná stupnica tohto matematického diagramu.(30.6.2015)

  • d-fens

    ocenenia : MFF Benátky 1947 - Nominácia na 1.cenu ◘◘◘◘ BAFTA 1947 - Najlepší britský film(25.7.2012)

  • OG_Swifty
    ****

    Poválečný Odd Man Out je celkem prazvláštní film, co se hereckého obsazení týče, i co se scénáře týče. Na dobových plakátech se ohání Reed Robertem Newtonem, který ale ve filmu hraje zcela mrzký štěk bláznivýho malíře, a jeho postava je zapomenutelná, nezajímavá a nesympatická. Naopak drtivá většina místních dobových herců z Belfastu podala pěkný výkon, v čele pak samozřejmě kouzelná Kathleen Ryan, která je tady v seznamu herců někde úplně na konci v místech, kde by se měl pohybovat Newton. A podobně jako Newton je na tom i James Mason - tohle je pravděpodobně nejshitovější hlavní role, co kdy hrál... po celou dobu se víceméně jen válí, heká a blouzní a veškerou atmosféru tohoto klasickýho noiru odvádí kvalitní kamera a práce studia (např. co se počasí týče). A co bych jinak napsal k tomuhle menšímu klenotu anglické kinematografie? Inu, prvních 60 minut je zábavné vyprávění zpackaného přepadení továrny Organizací (něco jako IRA) a následného skrývání se před policií. Potud to bylo OK. Druhá polovina je ale úplně debilní, objeví se trio klaunů v čele s Newtonem a Mason to prokládá halucinacemi a slintáním a z utrpení to vytrhne až silný závěr s na pozadí odplouvající lodí někam do pryč. Slabé 4*(12.4.2016)

  • kaylin
    ****

    James Mason je prostě skvělý herec, který rozhodně nemusí sednout každému. Podobné psychologicky silné filmy jsou ale určené přesně pro něj a právě tady podává naprosto vynikající výkon. Snímek, který krásně ukazuje, že jsme to jen my sami, na koho se můžeme spolehnout. Nikdo jiný nám v krizi moc nepomůže.(7.10.2014)

  • July
    ***

    Chvílemi jsem si říkala, jaké je to úžasné, a chvílemi zase, kdo mohl proboha ponechat takové nelogičnosti ve scénáři. Znám lepší kriminální dramata z té doby, třeba Zpovídám se.(24.8.2008)

  • jatamansi
    ****

    „Nikdy jsi po nikom nestřílel, tak s tím nezačínej teď.“ „Kéž bychom mohli zahodit zbraně a bojovat v parlamentu, ne v ulicích.“ To byla hlavní, leč v té době zcela nesplnitelná idea Johnna McQueena, smutného hrdiny silného filmu. Ve vězení má člověk čas přemýšlet. Jeho nejistota po měsících v base a měsících skrývání, vyjádřená jednoduchými prostředky, byla děsivá. Loupežná akce byla značně amatérská, policejní mašinerie profesionální. Zajímavé, že člověk podvědomě fandí těm špatným, IRA. Ač její jméno ani jednou nepadlo, řeč byla stále jen o organizaci. Postřeh z tehdejší – a možná i dnešní doby - jen pískla píšťalka, už všichni stahovali rolety. Stará Tereza pěkně proradná a ti dva tak důvěřiví a hloupí. Dvě dámy zachránkyně velmi věcné. Byť si daly dvě a dvě dohromady. Nejpravděpodobnější rolí byla babička s rukama znetvořenýma dnou a ocelovými nervy, byť jí z rukávu koukal revolver. Jenže policie nebyla hloupá a vše bylo jen otázkou času. Jsme v Anglii, pročež i irský jitterburg tančit zakázáno. Podobenství o andulce, jen se neprozradit. A odměna se vždycky hodí. Nezanedbatelná role kněze, a ovšem – víra. Ke konci to bylo trochu překombinované, možná i natahované. Napínavý příběh těmi podobenstvími a přílišným hledáním trochu ztratil náboj. Velmi pravděpodobné to, jak se každý snaží Johnyho střídavě získat nebo se jej zbavit. Za větší či menší obnos. Malíř je ziskuchtivý, kněz má své úmysly. Jan Kathleen je věrná až za hrob. „Je to daleko. Odejdeme Johny společně.“ Je půlnoc, loď houká a odjíždí. Pocit z výborného filmu přetrvává ještě hodně dlouho. Jen málo chybí do 5* .(2.9.2008)

  • Martin741
    ****

    Reziser Carol Reed /3rd Man, Night ttrain to Munich/ natocil uz podstatne lepsi film nez jeho prve pociny. Dejovo je to trochu slabsie, ale tempo divaka udrzi v napati, stale sanieco deje, kulisy sa mi na 40. roky pacili, dialogy tiez an urovni. James Mason mi toho vela nehovori, vsimol som si vsak Cyrila Cusacka /Dva machri mezi nebem a peklem/. 82 %(11.11.2017)

  • classic
    *****

    Psychologická vec s Jamesom Masonom,ktorého Johnny McQueen je vo veľkých nesnázich,každý o ňom vie,každý v tom vidí iný význam„chlpatí” sú mu na stope,skrýva sa,prežíva muky,ľudia vôkol neho sú zmätení,bonzujú,boja sa,majú nervy-situácia,v ktorej by som asi nechcel byť... Jamesa poznám,určite toto životná rola,i keď veľký priestor tu nemá,ale keď áno,upozorní na seba. Veľmi napomáha depresívna atmoška,ktorú rejža Reed a kameraman Krasker a strihač Fergus vyplňujú do bodky. Sledovanie snímku ma robilo nepokojným,vžil som sa do Johnnyho kože,tak preto...(17.2.2014)

  • glamgirl
    *****

    Dávam 5* aj napriek istým nelogickostiam a rozťahanosti, ktoré však dokonale vykrýva atmosféra beznádeje a typický rukopis Carola Reeda spolu so zobrazením rôznych osudov obyvateľov mesta.(19.9.2009)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace