poster

Po škole (festivalový název)

  • USA

    Afterschool

Drama / Mysteriózní / Psychologický

USA, 2008, 107 min (Director's cut: 120 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Traffic
    *****

    Michael Haneke ve svých rozhovorech občas říká, že dělat z traumatické události emotivní drama, je v podstatě nechutné a z hlediska filmaře morálně nezodpovědné. Naráží tím třeba na Spielbergův Schindlerův seznam, kde (mimo jiné) scéna ve sprchách celý nesmírně komplexní a choulostivý problém zredukuje na "napětí" a otázku podvracení očekávání. Afterschool je pak přesně filmem, který tuto strategii vypovídání o problematických událostech prostřednictvím patetických emocí zesměšňuje, respektive ji ukazuje jako nedílnou součást hegemonického, ale zcela neefektivního řádu. Snímek prakticky znemožňuje tradiční identifikaci s protagonistou, nebo s jakoukoli postavou, o které vypráví. Postavy se neustále necházejí buď mimo rám nebo na jeho kraji, případně jsou otočené k nám zády nebo jsou pouhými rozostřenými siluetami v pozadí. Video, které o klíčovém incidentu Rob natočí (a které Burke označí za největší sračku, kterou kdy viděl) se ukazuje jako jediný adekvátní způsob, jak o něm vypovídat. Právě z oněch filmařských "chyb", nedodělků, přetažených záběrů apod. dokonale vystoupává na povrch ona narušenost příznačná pro ten problém. Finální přestříhaná verze s trapně emotivní hudbou je samozřejmě vrchol nevkusu. Chápu, že je Afterschool silně nedivácké, ale právě proto je výborné. Vybízí k intelektuální debatě nad problémem, aniž by se muselo snižovat k trapnému ždímání citečků.(29.6.2013)

  • Adam's
    *****

    Dost dobře nedokážu pochopit, co na tomhle filmu tolika lidem tolik vadí. Že se tam nic neděje? S tím nejde souhlasit, ale zároveň zde nelze tento postoj obhájit bez vyzrazení podstatných částí příběhu. Ano, scénář není našlapaný nečekanými zvraty a neubíhá vpřed mílovými kroky. To ale nebyl záměr nikoho z autorů. Afterschool se řadí k filmům, které zbavují iluzí z existence rádodypohádkových míst, kde se všichni mají rádi, všichni jsou úžasní a všichni se mají dobře (viz American Beauty). Střední škola představující zde hlavní jeviště, není místo plné úžasných mladých lidí toužících po lepších zítřcích. Platí zde přísná pravidla divočiny, kdo se odváží protivit, je odstrkován, šikanován a nakonec v tichosti odstrčen do kouta a ponechán svému osudu, aby nekazil skvělý obraz celku. Oč pravdivější je tenhle film než sto plus jedna romantických komedií z prostředí High School Musical, nechtějte mne rozesmát. Pokud tenhle film prospíte, Vaše škoda. Pokud mu ale dáte šanci, skončíte po jeho shlédnutí s pocitem, že něco není v pořádku, že takhle to přece nemůže být. Ale je...(8.7.2013)

  • RickyFitts
    ****

    Výborný a důležitý film. Vzhledem k tomu, že stylově, žánrově i námětem je tohle film přesně podle mýho gusta, navíc s excelentními hereckými výkony, napíšu jen, proč nedávám pět: 1) Takhle prohnilej a stupidní učitelskej sbor působí v kontrastu s filmem samotným dost nerealisticky 2) vtipy s pamětním videem (včetně skladby pro závěrečný titulky) si mohli tvůrci odpustit 3) scénář mohl bejt přece jen trochu nahuštěnější, víc "akce" a míň proslovů ve školní kapli by neškodilo 4) jestli se nepletu, závěrečná "aha" scéna je jediná, co není zařazena v chronologickém znění - škoda té nedůslednosti...(8.7.2013)

  • Toj
    *****

    Je smutný, že místní "filmoví znalci" se s tímto filmem nedokáží vyrovnat. Ve chvíli, kdy se někdo nedokáže vyvázat při sledování filmů z oceňování kategorie nějaké normativnosti, tak sám sebe šidí nejenom o zážitek z dobrého filmu, ale v podstatě o celý jeden rozměr chápání kultury vůbec. Skutečnost, že Afterschool nepoužívá hudbu a nájezdy kamery v emocionálních scénách, že kamera mnohdy znemožňuje blízkost a viditelnost většiny postav, není chyba. Existuje celkem dost filmů, které nepředpokládají, že divák je uplný idiot, který potřebuje, aby ho někdo emocionálně vodit za ručičku ohranými postupy. Některé filmy chtějí, aby jim divák vyšel naproti a nezapomněl přemýšlet, protože takový dialog mezi divákem a filmem může celkem pomoc v uvědomění si různých normálně nečitelných rozměrů problému. Afterschool asi nechce za každou cenu rozbrečet diváka - ono to není tak těžký, k tomu občas stačí na youtube hledat videa štěňátek v útulcích. Afterschool se neotřele vztahuje k tématu a počítá s otevřeným a chytrým divákem. Z tohoto hlediska se jedná o extrémně znepokojivý a koncepčně poměrně silný film. Oproti filmu "posledních 15" je Afterschool příběhově mnohem zralejší a citlivější a Campos se už oprostil od dětinské manifestování vlastní nonkonformity a protisystémovosti. "BabyHaneke" je něčím možná výstižná přezdívka, ale Campos došel k vlastnímu svébytnému filmovému výrazu. Každý má právo na svůj vkus, ale pokud si někdo vysvětluje oceňování tohoto filmu jenom jako výraz pózy nebo hipsterství, tak zjevně sám ztrapňuje svoji inteligenci.(6.7.2013)

  • Pluhy
    **

    Další film u kterého jsem měl pocit, že se mi režisér vyplakal na rameno. Film sice řešil dilemata mladého chlapce, generační problémy a sociální média. Celou dobu jsem měl ale pocit, že režisér do filmu a hlavního hrdiny promítá sebe a tiše si v rohu brečí nad svými problémy, z nichž ten zásadní je, že je film nesestříhaná, nezaostřená a nezajímavá freska jeho pocitů. Díky tomuto hipsterskému pojetí snímku ho házím na stejnou hromadu jako Brown Bunny od Vincenta Galla.(6.7.2013)

  • - Režisér se netají obdivem k nyní už klasickému dokumentárnímu filmu ze školního prostřední High School režiséra Fredericka Wisemana, proto po slavném tvůrci pojmenoval postavu výchovného poradce. (Morien)

  • - Film představoval debut pro tehdy šestnáctiletého představitele hlavní role Ezru Millera. (Morien)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace