poster

Po škole (festivalový název)

  • USA

    Afterschool

Drama / Mysteriózní / Psychologický

USA, 2008, 107 min (Director's cut: 120 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • RickyFitts
    ****

    Výborný a důležitý film. Vzhledem k tomu, že stylově, žánrově i námětem je tohle film přesně podle mýho gusta, navíc s excelentními hereckými výkony, napíšu jen, proč nedávám pět: 1) Takhle prohnilej a stupidní učitelskej sbor působí v kontrastu s filmem samotným dost nerealisticky 2) vtipy s pamětním videem (včetně skladby pro závěrečný titulky) si mohli tvůrci odpustit 3) scénář mohl bejt přece jen trochu nahuštěnější, víc "akce" a míň proslovů ve školní kapli by neškodilo 4) jestli se nepletu, závěrečná "aha" scéna je jediná, co není zařazena v chronologickém znění - škoda té nedůslednosti...(8.7.2013)

  • Adam's
    *****

    Dost dobře nedokážu pochopit, co na tomhle filmu tolika lidem tolik vadí. Že se tam nic neděje? S tím nejde souhlasit, ale zároveň zde nelze tento postoj obhájit bez vyzrazení podstatných částí příběhu. Ano, scénář není našlapaný nečekanými zvraty a neubíhá vpřed mílovými kroky. To ale nebyl záměr nikoho z autorů. Afterschool se řadí k filmům, které zbavují iluzí z existence rádodypohádkových míst, kde se všichni mají rádi, všichni jsou úžasní a všichni se mají dobře (viz American Beauty). Střední škola představující zde hlavní jeviště, není místo plné úžasných mladých lidí toužících po lepších zítřcích. Platí zde přísná pravidla divočiny, kdo se odváží protivit, je odstrkován, šikanován a nakonec v tichosti odstrčen do kouta a ponechán svému osudu, aby nekazil skvělý obraz celku. Oč pravdivější je tenhle film než sto plus jedna romantických komedií z prostředí High School Musical, nechtějte mne rozesmát. Pokud tenhle film prospíte, Vaše škoda. Pokud mu ale dáte šanci, skončíte po jeho shlédnutí s pocitem, že něco není v pořádku, že takhle to přece nemůže být. Ale je...(8.7.2013)

  • Pluhy
    **

    Další film u kterého jsem měl pocit, že se mi režisér vyplakal na rameno. Film sice řešil dilemata mladého chlapce, generační problémy a sociální média. Celou dobu jsem měl ale pocit, že režisér do filmu a hlavního hrdiny promítá sebe a tiše si v rohu brečí nad svými problémy, z nichž ten zásadní je, že je film nesestříhaná, nezaostřená a nezajímavá freska jeho pocitů. Díky tomuto hipsterskému pojetí snímku ho házím na stejnou hromadu jako Brown Bunny od Vincenta Galla.(6.7.2013)

  • GTS_PUNK
    **

    Opäť film, ktorý mohol z námetu vyťažiť omnoho viac, ale svojim finálnym spracovaním skončil na smetisku filmových dejín. Drámy s prvkami psychológie zasadené do školského prostredia milujem, ale Afterschool bolo zatiaľ to najhoršie, čo som z tejto kategórie filmov videl. Campos schováva všetko napätie a možnú finálovú gradáciu veľkého psychologického filmu za sexuálne fantazírovanie hlavného hrdinu Roberta a tak sa dosť vyhýba pôvodnej filmovej myšlienke. Alebo chcel poňať ako hlavnú myšlienku práve toto "fantazírovanie"? Ak hej, podarilo sa mu to, ale ja som toto videl ako niečo z druhej koľaje a za hlavnú ideu filmu považujem niečo úplne iné. Talbert Twins. To najpodstatnejšie, čiže ony a ich smrť ani nebola objasnená. To, že v tom boli drogy mi ako odpoveď nestačí. Zrejme som náročný divák, asi áno. Ale chcem vedieť od koho ich mali, a čo sa dialo tesne predtým ako padli na školskej chodbe k zemi. Celé to bolo akosi zvláštne domotané a akoby zle dokončené. Akoby si tvorcovia pred koncom povedali: "Záver urobíme úplne o niečom inom." Tak vznikol Afterschool - "zlátanina" z rôznych fragmentov príbehu, ktoré ale nedávali v konečnom dôsledku väčší zmysel, a nemohli vzbudiť u diváka záujem nad filmom po jeho skončení rozmýšľať. Bola to slabá záležitosť a jednohubka, ktorá mi divácky nechutila.(31.1.2016)

  • Toj
    *****

    Je smutný, že místní "filmoví znalci" se s tímto filmem nedokáží vyrovnat. Ve chvíli, kdy se někdo nedokáže vyvázat při sledování filmů z oceňování kategorie nějaké normativnosti, tak sám sebe šidí nejenom o zážitek z dobrého filmu, ale v podstatě o celý jeden rozměr chápání kultury vůbec. Skutečnost, že Afterschool nepoužívá hudbu a nájezdy kamery v emocionálních scénách, že kamera mnohdy znemožňuje blízkost a viditelnost většiny postav, není chyba. Existuje celkem dost filmů, které nepředpokládají, že divák je uplný idiot, který potřebuje, aby ho někdo emocionálně vodit za ručičku ohranými postupy. Některé filmy chtějí, aby jim divák vyšel naproti a nezapomněl přemýšlet, protože takový dialog mezi divákem a filmem může celkem pomoc v uvědomění si různých normálně nečitelných rozměrů problému. Afterschool asi nechce za každou cenu rozbrečet diváka - ono to není tak těžký, k tomu občas stačí na youtube hledat videa štěňátek v útulcích. Afterschool se neotřele vztahuje k tématu a počítá s otevřeným a chytrým divákem. Z tohoto hlediska se jedná o extrémně znepokojivý a koncepčně poměrně silný film. Oproti filmu "posledních 15" je Afterschool příběhově mnohem zralejší a citlivější a Campos se už oprostil od dětinské manifestování vlastní nonkonformity a protisystémovosti. "BabyHaneke" je něčím možná výstižná přezdívka, ale Campos došel k vlastnímu svébytnému filmovému výrazu. Každý má právo na svůj vkus, ale pokud si někdo vysvětluje oceňování tohoto filmu jenom jako výraz pózy nebo hipsterství, tak zjevně sám ztrapňuje svoji inteligenci.(6.7.2013)

  • - Režisér se netají obdivem k nyní už klasickému dokumentárnímu filmu ze školního prostřední High School režiséra Fredericka Wisemana, proto po slavném tvůrci pojmenoval postavu výchovného poradce. (Morien)

  • - Film představoval debut pro tehdy šestnáctiletého představitele hlavní role Ezru Millera. (Morien)