Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Victoria Grantová (Julie Andrewsová) sice disponuje vynikajícím sopránem, ale momentálně jí to není nic platné, vypadá to, že rok 1935 pro ni bude smolný. Uvízla totiž v Paříži, opuštěná svým šéfem, hladová a bez haléře, a marně se pokouší získat práci. Díky sérii bizardních událostí se nakonec dá (pracovně) dohromady se světa znalým kabaretním bavičem, homosexuálem Carrollem Toddem, přezdívaným Toddy (Robert Preston). Toddy, taktéž v nezáviděníhodné situaci (čerstvě bez práce a bez přítele), Victorii přesvědčí, aby se pokusila prosadit jako imitátor, ženský imitátor...: 'chceš, abych byla žena předstírající, že je muž předstírající, že je žena?'. Jedné noci se tak v populární show módního klubu zjeví tajemný polský hrabě Victor Grezhinski a coby uhrančivá femme-fatale s čarovným hlasem zcela uchvátí mnohdy nevděčné a senzacíchtivé pařížské publikum. Úspěch je to vskutku kolosální, Victor, všeobecně považovaný za Toddyho novou lásku, se stává miláčkem davu a hitem noční Paříže. Všechno vypadá pro oba dva až nečekaně růžově, na scénu ale vstupuje King Marchand (James Garner), lehce mafiánský a mocný majitel prosperujícího baru v Americe, t.č. hledající v pařížských vodách nový pěvecký objev pro svůj klub. Na cestách ho doprovází velice sexy a velice afektovaná přítelkyně Norma (Lesley Ann Warrenová) a oddaný bodyguard (Alex Karras), mlčenlivý hromotluk, se kterým nejspíš nejsou žádné žerty. King je Victorem taktéž okouzlený, ale zároveň i notně vyvedený z míry. I když se tomu brání zuby nehty, Victor ho přitahuje a přece není možné, aby se mu líbil muž! Rozhodne se za každou cenu zjistit pravdu. Než se mu ale podaří rozplést všechny nitky a navíc získat Victorii i její srdce, budeme svědky nejednoho nečekaného odhalení, řady dramatických i komických situací, těsných úniků a (i přes odlehčený žánr muzikálové komedie) četných bojů s předsudky všeho druhu. Ke slovu se dostane i vděčný 'boj mezi pohlavími'. King a Victoria, oba stejne tvrdohlaví a ve svých názorech neústupní, jsou si navzájem důstojnými soupeři, mezi nimiž jiskry jen srší.

Muzikálová komedie VICTOR/VICTORIA (1982) byla natočena v době, kdy byl tento žánr ve filmových kruzích všeobecně považován za mrtvý. Úspěšný režisér Blake Edwards (např. SNÍDANĔ U TIFFANYHO, RŮŽOVÝ PANTER, VELKÝ ZÁVOD), ale dostal důvěru studia MGM a napsal scénář šitý na míru své manželce Julii Andrewsové, která v té době poněkud stagnovala po fantastických muzikálových 60. i 70. letech. VICTOR/VICTORIA plný pěveckých a tanečních čísel jí znovu poskytl příležitost plně uplatnit svůj všestranný talent. Ve filmu můžeme vidět i jejího neúnavného manžela, který kromě psaní scénáře a režie zvládl i menší roli soukromého detektiva.

Přestože se VICTOR/VICTORIA odehrává v Paříži roku 1935, evokuje (i když americky umírněným a poněkud 'vydezinfikovaným'způsobem) spíš dekadentní prostředí nočního Berlína 20.let, prostředí libující si v odlišnostech, bisexualite, transvestitismu a senzacích. Nejspíš proto nepřekvapí, že muzikál byl inspirovaný německým filmem z r.1933 VIKTOR UND VIKTORIA, muzikálová verze se objevila v USA nejdřív v jevištním zpracování na Brodwayi. I přes dobu nepřející muzikálům byl VICTOR/VICTORIA úspěšný u kritiky i diváků. Získal celkem 7 nominací na Oscara a 5 na Zlatý Glóbus, v obou případech proměnil po jedné (Oscar: hudba - Henry Mancini, Leslie Bricusse ; Zlatý Glóbus: nejlepší herečka - Julie Andrewsová). (DearS)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

DR.SZ 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelné vzkříšení již dávno zaniklého žánru.. varietního muzikálu. Mé oči byly po celou dobu upřené na obrazovku a buď slzely smíchem anebo přívětivě pomrkávaly v rytmu přenádherných a (doufám že věčných) melodií. Perfektně vystavěné dialogy nádherně korespondují s výpravným příběhem plným paradoxů. Odbourává tu většinové myšlení o předstírání, sexualitě a o postavení žen a mužů vůbec. Mezi Julie Andrews a Jamesem Garnerem to jenom jiskří. Tohle byl vůbec poslední její muzikál, poté bohužel ztratila hlas, ale také tu podala nejvíce tragikomický, pěvecký i taneční výkon. Dalo by se mluvit o vyvrcholení její nádherné a záviděníhodné kariéry. Ovšem i další herci se zasloužili o tuhle panoptikální podívanou stejně skvěle: ať už Robert Preston jako charismatický a zkušený homosexuál, Graham STark jako otrávený číšník anebo vůbec nejkomičtější a nejstupidnější žena historie v podání Lesley Ann Warren. Kompaktnost a přirozenost tohoto muzikálu kazí jen pocit, že není zasazen so správného prostředí. Co si budeme povídat, ale takhle to v Paříži v meziválečném období opravdu nevypadalo. Přesto se hluboce klaním Blakeovi a celému týmu a lehce tomuto zázraku nadržuji. 90% ()

easaque 

všechny recenze uživatele

myslím, že docela neprávem neznámý film. Téma sice není tak vyjímečné, ale zato je velmi dobře zpracovaný a drží se aspoň dle mého názoru na hraně, kdy ještě nespadne do kýče a přitom je dost zábavný. Jak nemám moc rád muzikály, tak tady ty hudební čísla byla na úrovni. Film mi sedl velmi dobře a celou dobu jsem se bavil a tak jinak než 5* nemůžu dát. I po druhém shlédnutí nechám pět hvězdiček - škoda jen, že nejsou titulky i k hudebním číslům. Zajímal by mě německé originál - proto jen za originalitu jednička. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 2 /// CASTING: 2 (3*MAX) ]] ()

Reklama

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Uhranula mne geniální verze Kurta Hummela. "Le Jazz Hot". Od něj byl jen krůček k tomuhle filmu. Byť s koncem značně ztrácí dech, nelze Viktora nemilovat. Zvláštním způsobem zahraná, tak trochu Kabaretovská (r. Fosse) nádhera, jež mít o něco větší světovou kultovnost, pak by se směle mohla řadit k těm snímkům, které nutí diváka oblékat se na půlnoční projekce v šatech hlavních hrdinů. Jako Rocky Horror Picture Show. Možná přeháním, vím, leč Viktor by za to stál. ()

Deleatur 

všechny recenze uživatele

Andrewsová mi dokázala, že i když má rozsah, až praskají skleničky, tak její hlas krásně zní i v hlubší poloze. Ostatně musela ho snížit už kvůli roli transky, byť ne až tak. Takže mi přišlo kapánek urážlivé, že se režisérovi zdálo, že stačí (své manželce) ulízat vlasy... a hned je jasné, že je to "chlap" v převleku. To už byl lepší nápad tam pro kontrast obsadit rozvernou koketu Warrenovou. Jinak na dobu vzniku to bylo překvapivě gay-friendly, i když možná na hraně: "Musíš přiznat, že si opravdu ženská. Lidi si o mě myslí, že jsem homosexuál." "O mně si to myslí taky." "Ale ty nejsi." "Ty taky ne." // 85% ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Lehkonohost kabaretní převlekové komedie prošla s přibývající stopáží těžkou zkouškou, jelikož se očekávaná romantika musela vypořádat s nevděčným údělem "propagace" homosexuality – aneb podívejte, jak je to (okázale) normální, být gay! Ale zase nic hrozného a díru do hlavy vypalujícího, větší problém jsem měl s postupně čím dál nevýraznějšími hudebními čísly, blížícími se laciné "travesti show". Situační fórky sem propadly z Růžového pantera, a přestože stály tak trochu samy o sobě mimo, aspoň rozesmály. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (12)

  • Pôvodne mala snímok produkovať spoločnosť Lorimar, ale keď sa dozvedela, že za kostýmy a nákladné dekorácie bude musieť zaplatiť 20 miliónov dolárov, prenechala výrobu MGM. (classic)
  • Snímok bol pôvodne plánovaný už na rok 1978, ale kvôli finančným problémom sa jeho realizácia odložila. Edwards s Andrewsovou sa medzitým vrhli na snímok S.O.B. (classic)
  • Pozornému divákovi prídu parížske ulice pomerne mdlé - to je dané tým, že sa celý film nakrúcal v štúdiách Pinewood v Anglicku, do mesta nad Seinou sa vôbec nešlo. (classic)

Reklama

Reklama