poster

Jerichow (festivalový název)

  • Německo

    Jerichow

Drama

Německo, 2008, 93 min

  • Exkvizitor
    ***

    Existují na tomto světě literární náměty, které byly zfilmovány už tolikrát, že si i volnomyšlenkář klade otázku, zda by se taková forma přebujelého parazitování neměla na příslušném úřadě zatrhnout. Dobře, uznejme, že výjimečně i nějaká nesčetná variace na stotisíckrát převařené, strávené a vydávané téma může přinést něco nového či přinejmenším provokativního (že si pak člověk spokojeně povzdechne: "To jsem se zase nasral."). Ale kdo chce proboha ještě vidět tisící prvou mdlou filmovou verzi všech těch Fantomů opery, Bídníků, Dr. Jeckyllů a pánů Hydeů... Kdo chce po tísící prvé vidět neinvenční uchopení Pošťáka, co zvoní vždycky dvakrát - se kterým přichází tento Petzoldův film? - Snímek Jerichow disponuje ne zas tak často vídanou magickou harmonií: Všechny jeho formální i obsahové složky jsou pozoruhodně harmonicky nezajímavé (aniž by se snad daly označit za vyložené špatné) a do paměti se mohou vrýt zřejmě jedině právě tímto svým paradoxním rysem. Jerichow připomíná postavu kolemjdoucího důstojníka ze známé Vodňanského povídky, o němž autor praví, že "byl příliš neurčitého zevnějšku, než aby stál za zevrubnější popis". A proto se nezlobte, že zde s textem končím a jdu si dát sklenku vína.(3.4.2009)

  • Hortensia
    ***

    Škoda, že to ke konci púsobí trochu jako formální cvičení a "hra se žánrem". I když jde o celou dobu o zajímavé rozkrývaní nečitelných postav, dobrou napjatou "thrillerovou" atmosféru a zároveň její popíraní všedností/obyčejností dramatických situací /tak jak to berlínská škola umí/. Občas krásné momenty, až trochu symbolické - objětí na budoucím místě činu. Precizní minimalizmus s návratem motivú, rekvizit, nepríliš okatě. I melodrama je téměr, až na konec, únosná. Jenže co z toho, když bych chtěla vidět ten Petzoldúv Přesah ještě pár minut po "dokonání" filmu... "Nemůžeš milovat bez peněz" přeci skvěle pojmenovává téma filmu, problémy postav a zdroj konflitku!(25.8.2016)

  • emma53
    *****

    Velmi dobře zpracovaný námět, kde je sice už v začátcích patrné, jakým směrem se to bude asi ubírat, ale přesto jsem byla přilepená opět k židli po celou dobu. Konec mně nakonec zamotal trochu hlavu a v tom je ten fígl, že tak jak jsem zpočátku psala o směru, kterým se to muselo ubírat, tam mně Christian parádně v jednom směru podtrhnul nohy. Atmosféra se mi moc líbila, klidně mohla být ještě hutnější. Ali se mohl do své role ještě víc položit, takhle jsem mu to až tak všechno nebaštila, nicméně film o třech osobách na mě silně zapůsobil, ber nebo neber.(26.11.2015)

  • ZkuKol
    ****

    Možná až příliš jednoduchý melodramatický příběh s nyní v německu populárním tureckým nádechem. Já táhnut skvělým Fürmannem, jenž zde hraje svůj oblíbený charakter "raněného lva." Petzold pracuje s barvami i herci velmi dobře, vypráví pomalu a citlivě, občas jsou některé scény až moc ukecané a spousta děje se jen odříká místo, aby se něco doopravdy dělo. Ale atmosféra tu je, co hrát také a hezky se na to kouká. Evropský nadstandard po řemeslné stránce a standard po stránce příběhu. Thomas se vrací domů, aby dal svůj život dohromady a přitom pozná pár jenž dělá pravý opak... 80%(28.8.2011)

  • decay
    ****

    Klasická story, ktorá je ale celkom dobre prevedená. Celý film je pojatý dosť minimalisticky, aj keď sa tak vôbec komplexne nejaví. Na mušku si bere len základnú osu príbehu, celkovo sa na ňu spolieha a zbytok akosi zaostáva. Za normálných okolností nedôležité, ale snímok vyznieva tak akosi prázdno/neúplne. Avšak po zhliadnutí, ktoré pôsobilo miestami monotématicky sa celkový efekt dostaví a film tak naplno vyznie.(11.10.2009)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo na severovýchode Nemecka, predovšetkým v spolkovej krajine Branderbursko. Pobrežné scény pri mori sa natáčali ešte severnejšie, a to v Meklenbursko-Predpomoransku. (MikaelSVK)