Reklama

Reklama

Bláznivá komedie Prestona Sturgese, kterou deník The New York Times označil za "hezky břitkou satiru", patří ke klasice zlaté éry Hollywoodu a vrcholům komediálního žánru. V hlavní roli jednoho z nejlepších filmů o filmu v dějinách kinematografie se objevil Joel McCrea. Když jeho postavu úspěšného hollywoodského režiséra unaví vlastní povrchní veselohry, rozhodne se natočit sociálně realistické drama o nelehkém údělu obyčejných lidí s názvem Bratříčku, kde jsi? (stejný název později použili bratři Cohenové ve své skvělé komedii s Georgem Clooneym). Producenti poukazují na jeho vysoké společenské postavení, ale režisér je neústupný a v převleku vandráka se vydává za svým příběhem. Cestou potká půvabnou Veronicu Lake... a problémy, o jakých se mu dřív ani nesnilo. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

lamps 

všechny recenze uživatele

Vyprávění o metodickém režisérovi, který se rozhodne nenápadně začlenit mezi ty nejobyčejnější chudé obyvatele, aby získal inspiraci pro vlastní film, má zajímavě proměnlivé tempo a žánrové vyhranění - začíná se skoro až ve formě slapstikových skečů, jelikož všichni očekávají především velké dobrodružství, následuje uvolněná reflexe Hollywoodu s povinnou romantickou linkou (neboť jak praví i sama hlavní postava, žena nemůže v žádném filmu chybět) a v poslední třetině se dostáváme k závažnému dramatu, které se snaží předchozí implicitní motivy projevit explicitně a režisér na vlastní kůži prožívá film, který chtěl původně natočit. Na jednu stranu to do sebe nepasuje vždy přesvědčivě a náhlé utnutí humoru film oslabí, na druhou stranu jde o chytré schéma, které umožňuje přítomnost sice klasicky sladkého, ale inteligentně podaného poselství. Všechny postavy se navíc nadmíru vydařily, Joel McCrea je pořád ten frajer z Nejnebezpečnější hry a Veronica Lake je krásná a vyloženě netuctová ženská vložka. 80% ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Veľmi pokrokový film. Zobrazuje totiž svoju dobu s kritickým odstupom a zosmiešňuje kastovanie v jej spoločnosti aj klišé vo filmoch. A hlavného hrdinu posiela vzoprieť sa očakávaniam, nech nájde skúsenosť so svetom nemajetnosti, ktorý mu je cudzí. Jediné, čo ma trochu zarazilo, je fakt, že keď tu ľudia kýchali, nevedeli si dať ruku pred ústa. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Keď je človek v sračkách, ozaj často jediné, čo mu zostáva, aby ešte chvíľu pobudol v slzavom údolí zvanom svet, je že sa čas od času výdatne, schuti a od srdca zasmeje. Či už na mikrotragikomických príhodách vlastných alebo iných. Alebo na dobrej komédii. A o hollywoodskej filmovej mašinérii si môžeme myslieť, čo len chceme, tak jedno má v sebe zakotvené spoľahlivo. Patent na zábavu. Iste, často prekrúcaný pračudesnými záujmami mocnárov, no rovnako tak v sebe skrývajúci skvosty, ktoré celý ten fejkový svet nerovnosti, umelých bublín a podlosti odhaľujú a rozkrývajú. A to práve aj prostredníctvom vydarených, inteligentných komédií s vynikajúcimi dialógmi. A s trochou sexu. Sullivanove cesty sú jednou z nich. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„With a little sex in it.“ Čtvrtá z osmi v rychlém sledu uvedených Sturgesových komedií nezapře, že je jejím autorem jeden z prvních scenáristů, kteří se v Hollywoodu prosadili na pozici režiséra. Sullivanovy cesty zaujímají jízlivou perspektivu insidera, který k hollywoodské mašinérii rozhodně nechová stejnou úctu jako jeho kolegové bez scenáristické průpravy. Sturgesova oddanost slovu se projevuje od úvodní sedmiminutové scény, dlouhé dialogové expozice, která kromě představení hrdiny také nastoluje klíčovou otázku snímku. Otázku, která se dotýká podstaty fikčních světů jako takových. K čemu je film? Aby našel odpověď, musí Sully vystoupit z iluze, kterou žije, a podniknout gulliverovskou cestu do jiného světa. Jeho interakce s realitou sice začíná jako slapstick, ale postupně získává rysy sociálního dramatu. Aby pochopil, že chudoba se neexploatuje, ale žije, musí se Sully stát aktérem příběhu, který chtěl vyprávět. Proměna tónu vyprávění je ovšem příliš markantní, film přestává být satirou, ztrácí humor a komediální švih. Snadno bychom jej mohli označit za nekonzistentní a celkově nepovedený. Scénářem dříve projevená schopnost komentovat vlastní vývoj („there’s always girl in the picture“) však od takto jednoznačného odsudku odrazuje. Rušivá změna stylu podle mne byla Sturgesovým způsobem, jak podepřít pointu snímku, která je zároveň sebe-obhajobou umělecké cesty, již si sám zvolil. Každý by měl svůj talent využívat k tomu, k čemu se hodí nejlépe. V případě Sturgese to byly chytré komedie kombinující humanismus Chaplina (který do filmu nepřímo pronikl díky motivu tuláctví nebo využití estetiky němého filmu) s Lubitschovými břitkými studiemi mravů. 75% Zajímavé komentáře: Cimr, Anderton ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

V prvních dvou třetinách moc milý film; dobrodružství, romantika, komedie, u které se mi na tváři vytvořil trvalý přiblblý úsměv, a stačilo k němu málo. Říkal jsem si, jak je to dokonalý film, který každý je nutnost vidět. Pak přešel v něco drsnějšího, nekomediálního, co možná mělo podpořit děj, aby se z něj nestala klasická romantická komedie, nicméně tu bych býval viděl radši, protože od té doby šla zábava a "tempo" dolů. Na začátku jsem si navíc uvědomil, že honičky v animáích jako Tom a Jerry mají základ v hraném filmu, že něco takového opravdu jde zahát, a hudba, která je provází, zrovna tak. # Navíc jsem ve hlavím duu objevil moc sympatické herce: Joel McCrea, Veronica Lake. # příběh 7 | hudba 6 | humor 4 | akce 1 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()

Galerie (60)

Zajímavosti (5)

  • V roku 2007 zaradil Americký filmový inštitút snímku na 61. miesto v rebríčku najväčších filmov všetkých čias. (Scevola)
  • Plagát snímky bol zaradený na 19. miesto v rebríčku 25. najlepších filmových plagátov všetkých čias podľa časopisu Premiere. (Scevola)
  • John L. Sullivan plánoval natočiť film pod názvom O Brother, Where Art Thou? Ten si neskôr vypožičali Joel CoenEthan Coen pre ich film z roku 2000. (Scevola)

Reklama

Reklama