Reklama

Reklama

Bláznivá komedie Prestona Sturgese, kterou deník The New York Times označil za "hezky břitkou satiru", patří ke klasice zlaté éry Hollywoodu a vrcholům komediálního žánru. V hlavní roli jednoho z nejlepších filmů o filmu v dějinách kinematografie se objevil Joel McCrea. Když jeho postavu úspěšného hollywoodského režiséra unaví vlastní povrchní veselohry, rozhodne se natočit sociálně realistické drama o nelehkém údělu obyčejných lidí s názvem Bratříčku, kde jsi? (stejný název později použili bratři Cohenové ve své skvělé komedii s Georgem Clooneym). Producenti poukazují na jeho vysoké společenské postavení, ale režisér je neústupný a v převleku vandráka se vydává za svým příběhem. Cestou potká půvabnou Veronicu Lake... a problémy, o jakých se mu dřív ani nesnilo. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (44)

Matty 

všechny recenze uživatele

„With a little sex in it.“ Čtvrtá z osmi v rychlém sledu uvedených Sturgesových komedií nezapře, že je jejím autorem jeden z prvních scenáristů, kteří se v Hollywoodu prosadili na pozici režiséra. Sullivanovy cesty zaujímají jízlivou perspektivu insidera, který k hollywoodské mašinérii rozhodně nechová stejnou úctu jako jeho kolegové bez scenáristické průpravy. Sturgesova oddanost slovu se projevuje od úvodní sedmiminutové scény, dlouhé dialogové expozice, která kromě představení hrdiny také nastoluje klíčovou otázku snímku. Otázku, která se dotýká podstaty fikčních světů jako takových. K čemu je film? Aby našel odpověď, musí Sully vystoupit z iluze, kterou žije, a podniknout gulliverovskou cestu do jiného světa. Jeho interakce s realitou sice začíná jako slapstick, ale postupně získává rysy sociálního dramatu. Aby pochopil, že chudoba se neexploatuje, ale žije, musí se Sully stát aktérem příběhu, který chtěl vyprávět. Proměna tónu vyprávění je ovšem příliš markantní, film přestává být satirou, ztrácí humor a komediální švih. Snadno bychom jej mohli označit za nekonzistentní a celkově nepovedený. Scénářem dříve projevená schopnost komentovat vlastní vývoj („there’s always girl in the picture“) však od takto jednoznačného odsudku odrazuje. Rušivá změna stylu podle mne byla Sturgesovým způsobem, jak podepřít pointu snímku, která je zároveň sebe-obhajobou umělecké cesty, již si sám zvolil. Každý by měl svůj talent využívat k tomu, k čemu se hodí nejlépe. V případě Sturgese to byly chytré komedie kombinující humanismus Chaplina (který do filmu nepřímo pronikl díky motivu tuláctví nebo využití estetiky němého filmu) s Lubitschovými břitkými studiemi mravů. 75% Zajímavé komentáře: Cimr, Anderton ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Výtečná satira na Hollywood a zároveň zdůvodnění proč ho máme tolik rádi (až na těch několik zatraceníhodných uživatelů CSFD, kteří se svojí nenávistí k hollywoodské tvorbě chlubí ve svých profilech ). Navíc neodolatelná bloncka s trademarkovým ´peekaboo´ sestřihem (peekaboo) Veronica Lake, které to s mužským protějškem výborně šlape. A i Coeni si odtud půjčili název jednoho svého filmu - O Brother, Where Art Thou. ---- REŽISÉR: I want this picture to be a... document. I want to hold a mirror up to life. I want this to be a picture of dignity... a true canvas of the suffering of humanity. PRODUCENT:But with a little sex in it. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Hollywood by se neměl snažit točit příběhy z těžkého života obyčejných lidí (když k nim mají tvůrci většinou dost daleko), ale naopak jen bavit, protože to normálním lidem pomůže mnohem víc - s tím nelze nesouhlasit. Hodně vtipné a v druhé polovině dost překvapivé. Veronica Lake je vedle Joela McCrey maličká a kromobyčejně roztomilá. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Božská komedie:) Vynikající scénář, který sype jeden dokonalý a poutavý dialog za druhým. Rozhovory a jemné slovní přestřelky mezi Veronicou Lake a Joelem McCreou jsou famózní. Velmi se mi líbil Veroničin charakter. Žádná tuctová krásná blonďatá dívka. Chytrá, důvtipná, s lehkým ironickým humorem, noblesní, ale přitom nohama na zemi. Líbila se mi. Komu ne?:) ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Keď je človek v sračkách, ozaj často jediné, čo mu zostáva, aby ešte chvíľu pobudol v slzavom údolí zvanom svet, je že sa čas od času výdatne, schuti a od srdca zasmeje. Či už na mikrotragikomických príhodách vlastných alebo iných. Alebo na dobrej komédii. A o hollywoodskej filmovej mašinérii si môžeme myslieť, čo len chceme, tak jedno má v sebe zakotvené spoľahlivo. Patent na zábavu. Iste, často prekrúcaný pračudesnými záujmami mocnárov, no rovnako tak v sebe skrývajúci skvosty, ktoré celý ten fejkový svet nerovnosti, umelých bublín a podlosti odhaľujú a rozkrývajú. A to práve aj prostredníctvom vydarených, inteligentných komédií s vynikajúcimi dialógmi. A s trochou sexu. Sullivanove cesty sú jednou z nich. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Bavilo ma to a veľmi. Po sklamaniach s PalmBeach Story a Lady Eve, konečne aj u mňa film Prestona Strugesa stopercentný. Žánrový aj štýlistický mišmaš komédie, melodrámy, romantiky , satiry na Hollywood, sociálnej kritiky a ešte mnohého iného. Je to trošku bordel ale zaujímavý bordel. Ideálny kandidát na nejaký filmovo - vedecký rozbor.A Veronika Lake bola bohyňa. 9/10 ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vyprávění o metodickém režisérovi, který se rozhodne nenápadně začlenit mezi ty nejobyčejnější chudé obyvatele, aby získal inspiraci pro vlastní film, má zajímavě proměnlivé tempo a žánrové vyhranění - začíná se skoro až ve formě slapstikových skečů, jelikož všichni očekávají především velké dobrodružství, následuje uvolněná reflexe Hollywoodu s povinnou romantickou linkou (neboť jak praví i sama hlavní postava, žena nemůže v žádném filmu chybět) a v poslední třetině se dostáváme k závažnému dramatu, které se snaží předchozí implicitní motivy projevit explicitně a režisér na vlastní kůži prožívá film, který chtěl původně natočit. Na jednu stranu to do sebe nepasuje vždy přesvědčivě a náhlé utnutí humoru film oslabí, na druhou stranu jde o chytré schéma, které umožňuje přítomnost sice klasicky sladkého, ale inteligentně podaného poselství. Všechny postavy se navíc nadmíru vydařily, Joel McCrea je pořád ten frajer z Nejnebezpečnější hry a Veronica Lake je krásná a vyloženě netuctová ženská vložka. 80% ()

ladynka 

všechny recenze uživatele

Ano, určitě výborná satira, ale jen na začátku. Poté se zvrhne v akční honičku s gagy, kde nemají místo sarkastické poznámky. Ale těším se na další Sturgesovy filmy, které na tom, doufám, budou lépe. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Nevtipná komédia, ktorá vsádza na groteskný humor (celé dlhé scény bez dialógov) a prvoplánové hlášky a dopláca na svoj rozháraný scenár (Veronica Lake prichádza až v 20 minúte, spolu na potulky sa vydajú až cca v 40tej a 20 min pred koncom prichádza ďalší zvrat, ktorý by stačil na samostatný film). Film má byť o neschopnosti Hollywoodu vcítiť sa bežným ľuďom, no skôr ako z bohatých si robí srandu z chudoby. Meh. ()

Nin 

všechny recenze uživatele

Film začne pěkně zprudka se samým hláškováním a dalšími vtípky. Příběh filmového režiséra, který chce poznat na vlastní kůži utrpení chudiny, připomene grotesku. Brzo pozná okouzlující dívku, na kterou je poměrně hodný... a ona je sice chvilku trochu uštěpačná, ale velmi brzy se do něho úplně zblázní. Malinko dělá drahoty, ale zároveň její činy mluví víc než slova, a tak se z ní stává zcela oddaná holka, což je trochu divný. Režisér Sullivan ji totiž na oplátku okázale ignoruje. Těžko říct, jestli je tak slepý anebo je to prostě takový debílek. V druhé půlce film zvážní. Hlavní hrdina narazí a poznává jakési moderní otrokářství založené na odsouzených trestancích, kterým se omylem také stane. Najednou je tu dost úmorná sociální kritika, která mě absolutně nebrala. Všechno směřuje k pointě, která je sice dobrá, ale celkové zpracování bylo pro mě velký čas dost otravné. Na začátku sympatická romantická komedie (kde chlap je vůl a holka nádherná a skvělá), ale postupně čím dál větší hrůza sledovat. (4/10) ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Trochu nevyrovnaná komedie střídající zřejmě ne úplně chtěně tempo o známé pravdě, že sytý hladovému nevěří, s trošku nepřirozeným závěrem, že porozumění je možné jedině přes smích. Zejména povedený je začátek, přičemž celý film je špikován docela vtipnými dialogy. ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

V prvních dvou třetinách moc milý film; dobrodružství, romantika, komedie, u které se mi na tváři vytvořil trvalý přiblblý úsměv, a stačilo k němu málo. Říkal jsem si, jak je to dokonalý film, který každý je nutnost vidět. Pak přešel v něco drsnějšího, nekomediálního, co možná mělo podpořit děj, aby se z něj nestala klasická romantická komedie, nicméně tu bych býval viděl radši, protože od té doby šla zábava a "tempo" dolů. Na začátku jsem si navíc uvědomil, že honičky v animáích jako Tom a Jerry mají základ v hraném filmu, že něco takového opravdu jde zahát, a hudba, která je provází, zrovna tak. # Navíc jsem ve hlavím duu objevil moc sympatické herce: Joel McCrea, Veronica Lake. # příběh 7 | hudba 6 | humor 4 | akce 1 | napětí 3 | pustil bych si znovu 6 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Sullivanove cesty vydajú za hrubú teoretickú knihu, ozrejmujúcu dôvody, prečo je zmyslom kinematografie poskytnúť divákovi únik z krutej reality. Teoretici druhej polovice 20. storočia tvrdili, že jej zrkadlo na plátne je jej poslaním, ale asi neabsolvovali podobný výlet, ako Sullivan. Pravda je samozrejme na oboch stranách a my môžeme byť vďaka takým filmom, akým sú aj Sullivanove cesty radi, že to tak je. Len teraz neviem, či je táto vydarená satira odrazom reality toho, čo ukazujú, alebo únikovou komédiou na spríjemnenie života. Aj jedno aj druhé a hlavne dôkazom, že umenie a zábava môžu ísť ľahko a elegantne dohromady. ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Veľmi pokrokový film. Zobrazuje totiž svoju dobu s kritickým odstupom a zosmiešňuje kastovanie v jej spoločnosti aj klišé vo filmoch. A hlavného hrdinu posiela vzoprieť sa očakávaniam, nech nájde skúsenosť so svetom nemajetnosti, ktorý mu je cudzí. Jediné, čo ma trochu zarazilo, je fakt, že keď tu ľudia kýchali, nevedeli si dať ruku pred ústa. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Spočiatku to vyzerá na riadnu konverzačku, dokonca hraničiacu s crazy komédiou tak populárnou v tých časoch... lenže potom sa to nejako zvrtlo, všetko zvážnelo a mňa to vyhodilo z rytmu. Záverečné resumé je síce fajn, len tá cesta k nemu bola akási kotrmelcová. 3+ ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Komedie i drama a v obou polohách je film dobrý. Problém je, že žánry nejsou rozumně dávkovány, ale prostě první půle je komediální a druhá dramatická. Možná tím tvůrci chtěli ilustrovat ideu filmu: totiž, že komedie jsou důležité, protože přinášejí lidem úlevu od starostí a závěrečným zamrazením atmosféry zase to, že žvot bývá spíš těžký, než veselý. Podle mne jsou ale scény z vězení zdařilejší a silnější. Přesto to přelomení žánru je příliš násilné a vadí mi. /27. 12. 11./ ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Film snažící se zkombinovat rychlopalnost screwball komedie, fyzično slapstickových gagů a sociální dramatičnost ranku Chaplinových snímků. Výsledkem je nevyvážená, avšak povětšinu doby příjemně drzá komedie. Nejlépe si vede jako prvně zmíněná screwballka. Brilantně pointované dialogy vedené často v brutální kadenci strhávají v daných momentech celý film do zběsilého tempa a já si v takové chvíli nepřál nic jiného, než aby v podobném duchu Sturges pokračoval dál a dál. Často ovšem přicházejí momenty zcela opačné, kdy se jednotlivé sekvence odehrávají bez jediného dialogu a v té chvíli by měla zcela evidentně úřadovat právě buďto vizuální komedie, anebo vážná působivost dané situace. Ani jedno však nejde dohromady s obrazy, ve kterých do sebe pálí dialogy Joel McCrea a Veronica Lake, která se se svojí uhrančivou netečností zařadila do mého wishlistu hollywoodských femme fatale. Sullivanovy cesty jsou tak sice jízda na horské dráze, ale bohužel ne taková, jakou si asi tvůrci přáli. Chvíli se člověk náramně baví, chvíli spíše lituje. 6/10 ()

Reklama

Reklama