Režie:
Lee H. KatzinScénář:
Harry KleinerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Siegfried Rauch, Elga Andersen, Luc Merenda, Louise Edlind, Angelo Infanti, Carlo Cecchi, Jean-Claude Bercq, Ronald Leigh-Hunt (více)Obsahy(1)
Právě po roce se americký profesionální závodník Michael Delaney vrací na závodiště ve Francii, kde byl během závodu trvajícím 24 hodin těžce zraněn. Při prohlídce místa si uvědomuje silné sympatie k Lise Belgettiové, vdově po jezdci, který tragicky zemřel při stejné nehodě. Přestože se Delaney dlouho vzpamatovával z řady těžkých zranění, znovu usedá do svého oblíbeného vozu značky Porsche. Také v tomto závodě Le Mans přitom jde hlavně o souboj a prestiž dvou největších automobilových „stájí" firem Ferrari a Porsche... Hlavní roli v akčním snímku režiséra Lee H. Katzina ztvárnil hollywoodský herec Steve McQueen, známý z řady úspěšných filmů (Sedm statečných, Velký útěk, Motýlek, Bullittův případ a Útěk). Jistě je vhodné připomenout, že také sám závodil a vyzkoušel i obtížný okruh Le Mans, kde se již v té době často jezdilo rychlosti překračující 320 km za hodinu. Film zaujme fascinujícím pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí (kameru vedli René Guissart Jr. a Robert B. Hauser), stejně jako autentickými místy závodu. Působivou hudbu k filmu napsal známý francouzský skladatel Michel Legrand. (Česká televize)
(více)Recenze (258)
Akýsi hraný fikčný dokument, alebo fikčný dokumentárny hraný film z pretekov v Le Mans. Prvý dialóg som zaregistroval myslím až v 37. minúte. Jedná sa o určitý experiment, ale asi najviac chápem Le Mans ako sebaprezentáciu Stevea McQueena a jeho najväčšej záľuby, závodenia. Nie je to primárne výhrada, ale aj najdlhšie reklamy predsa len trvajú kratšie, ako 106 minút. Niektoré scény sú fantasticky nakrútené a zostrihané, ale bez príbehu to akosi nie je ono. Každopádne skvelá príručka pre súčasných televíznych strihačov a kameramanov, pripravujúcich prenosy F1. By the way, prečo nenatočil podobný film aj Paul Newman? Alebo o ňom len neviem? ()
Dialog automobilového závodníka a vdovy závodníka: – (závodník) To není šance jedna ku tisíci. To je profesionální krvavý sport. Může se ti to stát. A stane se to znova. – (vdova) Když lidé riskují život, nemělo by to být pro něco moc důležitého? – To by mělo. – Ale co je tak důležitého na tom jet rychleji než ostatní? – Hodně lidí si v životě počíná špatně. Závodění je pro ty, co to zvládnou. Závodění je život. Všechno před tím nebo potom je jen čekání. ___ Skutečně je tomu tak? Není to spíše důsledek vlivu civilizace? Člověk a jeho pes. Člověk a jeho kůň. Člověk a jeho auto. Člověk a jeho čip. Vše bez člověka. "Mírou všech věcí je člověk – jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou" (Prótagorás z Abdér). Člověk je mírou života a strůjcem jeho obsahu, smyslu a významu. Dialog muže a ženy o smyslu nebezpečí automobilových závodů a jiných podobných adrenalinových činností, které nejsou nezbytně nutné pro život, odráží rozdíl ve vnímání, náplni a významu života. Muži soupeří – o ženy a o zdroje. Ženy rodí. Z toho vyplývá hlavní rozdíl v postoji k životu – muži s ním riskují, ženy ho chrání a udržují. ___ Le Mans je ve své podstatě dokumentem závodů i doby a svou koncepcí a poetikou se velmi podobá o 40 let staršímu filmu o koňských dostizích (http://www.csfd.cz/film/178256-rennsymphonie/), až na to, že Le Mans otevřeně ukazuje nebezpečí smrti. Nakonec veškeré podobné závody mají jeden společný rys – závod bez nehody je pro diváky jako středověké slavnosti bez popravy. ()
Pseudofilm, ktorý možno v 71. vzbudzoval úžas nad tým, aké zábery boli divákovi ponúknuté, no v súčasnej dobe minikamier používaných napríklad v F1 to už nieje nijaká zvlášnosť. Pseudofilm je zaujímavý asi tak isto, ako už spomínaná F1, či 24hodinovka. Nie som veľký fanúšik okruhových pretekov. Vždy budem tvrdiť, že najlepší jazdci sú v rally. No musím oceniť to, že toto sú asi druhé najťažšie preteky na záťaž či už jazdca, či spoľahlivosť techniky (najťažšie preteky sú samozrejme Paríž-Dakar). I keď sa píše, že Steve McQueen sám jazdil, to je asi jediné, čo tu mohol ukázať, aby sa vôbec ocitol v zábere. Osobne som čakal niečo iné a to prípravy, atmosféru (čo sa čiastočne splnilo), zákulisné taktiky, špionáž súperov...Takto som si mohol fakt zapnúť LIVE pretek a zážitok by bol totožný. 2* za havárie a... (a vlastne už neviem za čo). ()
Možno je pravda, že dlhé roky to bol najlepší film o automobilových závodoch. Po formálnej stránke to je skvelé, po stránke vyobrazenia toho, čo sa deje popri závodoch, či počas samotných závodov to je snáď lepšie než Rivali z roku 2013, no po obsahovej stránke, či po stránke príbehu je to slabunké, teoreticky to preto beriem ako priemerné dielo, ktoré ma úpútalo len akoby povrchom, no nie vnútrom. ()
║Rozpočet $7,573,797║Tržby Celosvetovo $100,000║ Minimum dialógov, samé jazdenie, niekoľko pekne natočených záberov, či dokonca nervy drásajúcich búračiek, robia z tohto filmu skoro čistí dokument o 24hodinovke Le Mans, škoda že sa dej nevenuje trošku viac aj pretekárom, lebo sú tu braní len okrajovo ako nejaké figúrky v hre, nepoznáme ich charakter a preto ani nevieme komu vôbec fandiť. /60%/ ()
Galerie (17)
Zajímavosti (23)
- Steve McQueen pre film Le Mans založil vlastnú produkčnú spoločnosť Solar Productions (SP), ktorej prvým krokom bolo, že v roku 1969 sa vypravila do Francúzska, aby tu pri skutočných pretekoch 24 hodinovke Le Mans 1969 natočila cez 10 000 metrov filmu a okrem toho získala prvé skúsenosti, či je reálne nakrúcať za takýchto podmienok. Zistila že je príliš prachu v depe, vyblednuté farby v boxoch a v noci málo osvetlená trať. Preto ďalší rok, pár týždňov pred ročníkom 1970 prišla do Le Mans výprava Solar Productions, aby k veľkej radosti usporiadateľov zadarmo vybudovala a vydláždila nové depo, prefarbila boxy a presvetlila niektoré nočné úseky. (pravo)
- Uprostřed nočního kokainového flámu sedl Steve McQueen do auta jako řidič, nevybral zatáčku a narazil do cementového bunkru. Jeho kolegyně, se kterou tehdy spal (švédská hvězda soap-opery), proletěla předním sklem. (cheyene)
- Najslávnejšia scéna havárie v „Le Mans“ ukazuje diaľkovo riadený skutočný Porsche 917 v hodnote 40 000 dolárov. (pravo)
Reklama