Reklama

Reklama

Cesta bojovníka

  • Indonésie Merantau (více)
Akční / Drama
Indonésie, 2009, 106 min (Director's Cut: 134 min)

V Minagkabau v západní Sumatře se Yuda, zkušený žák Silat Harimau, připravuje na Merantau - prastarý rituál přerodu mladíka v muže. Kvůli tomu musí opustit svou rodnou vesnici a vydá se do rušné Jakarty, aby nasbíral zkušenosti. Život v Jakartě je těžký a po sérii neúspěchů si Yuda není jistý svou budoucností. Náhodou se setká s dívkou Astri, která je obětí gangu obchodníků s lidmi. Yuda se jí pokusí zachránit před jejím psychotickým šéfem Ratgerem a jeho pravou rukou Larsem. Yudovi se podaří osvobodit Astri i jejího mladšího bratra Adita, ale gang je jim v patách - chce zpět své "zboží" i krvavou odplatu. Yuda nemá jinou možnost, než čelit útočníkům a postavit se jim v dechberoucím finále. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (147)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $154,660║ Tony Jaa a jeho Ong-bak dostali od bijca Iko Uwaisa teda riadnu konkurenciu, pokiaľ ide o choreografiu a strih súbojov niet skoro čo vytknúť, v tomto ohľade si človek príde na svoje čo ma rád akciu, príbeh je béčkový vývar čo nie je žiadne prekvapenie, skôr film zbytočne ničí minutáž, tých 134minút je fakt dosť a hlavne je to cítiť v poslednej tretine filmu, ktorá nie a nie skončiť, prekypuje až neznesiteľnou naivitou a záverečný súboj je tiež len na ťarchu a na smiech, keď doslova až nezmyselné súboje nemajú konca kraja, kratšia verzia by určite skôr prospela. /videl v kine: 70%/ (videl na festivale Art Film Fest 2010) ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Svatá děsohrůzo! Něco tak otřepaného a dušínovského aby svět pohledal. Lepší kulisy, více dramatičnosti a více podlosti jsou ale tím posledním, co tahle s přehnaným afektem zahraná a melodramatická hromada koňských koblih potřebuje. Potřebuje totiž leda tak lopatu a hlubokou díru, do níž ji pohřbít. Uložit tam, kam patří: do muzea starožitností vedle kolovratu a bronzové sekery. ____ Tím, že hlavní hrdina Yuda protnul koloběh mythu přímkou, po níž směřuje do světa na zkušenou, mythus zrušil. To neměl dělat, protože akční filmy sestávají mnohem víc z konverzaček, z prodlevů a odkladů než ze samotné akce, protože filmaři vědí, že vypustit do oběhu dvouhodinový film s hodinou spektakulární akce by bylo nejen finančně neúnosný, ale i nefunkční co do příběhu, který má za úkol akci obepínat a motivovat. Jednoduchý duševní experiment ukazuje, že nikdo z nás by nezaplatil za sledování Sandry Bullock a Keanu Reevese, kteří sedí na způsob Warhola nehnutě po dvě hodiny v sofa. Všichni máme rádi akci a hvězdy, ale v příběhu, který oboje táhne. Románové a divadelní fikce se vždy vracejí oknem, protože odpovídají hluboce zakořeněné potřebě vyprávět příběhy. Otázka, co je podstatou filmu, by se dala zodpovědět přes moderní varianty spinozismu – strukturalismus a holismus: podstatou kvalitního filmu je celek pojatý jako neměnná substance (struktura), která určuje význam jednotlivých prvků. Zda třeba obřadné přehrabávání se ve vnitřnostech bude kucháním kořistí, věštěním, náboženskou obětí, černomagickým úkonem, medicínskou operací, vědeckým výzkumem, soudní pitvou či uměleckým happeningem, závisí až na dobových a místních konotacích, které určí, co vlastně v posledku z procedury vyvstane. Z téhož důvodu ztroskotali Leterrierovi Titáni, protože kameramanovy dovedné pohlednicové rejdy kladené nazdařbůh za sebe uchlácholí málokoho; tím méně někoho uspokojí listovat albem cizích lidí, kaleidoskopickým obrazem roztříštěného světa, nezná-li život, který skrývá. Struktura (příběh), jíž poměřujeme části (kamera, střih, hudba), jinak řečeno cool vision, která musí předcházet každé cool visual, aby film uspěl, nás konfrontuje s patrně největším paradoxem celých dějin kinematografie, kterým jsou oscarová klání. V nich nikdy nezvítězí v technických a vedlejších kategoriích (masky, hudba, kamera, herecké výkony ap.) film s nezajímavým příběhem. Pochopitelně je to nesmysl a zásadní nedorozumění, protože i takový film může disponovat kvalitou v částech, ovšem akademici ho poměřují strukturou, totiž příběhem a emocemi, které v nich vyvolá, až se člověk nevyhne pokušení oprášit stařičký bonmot: srdce zná důvody, o nichž rozum nic neví. Skutečný problém oscarových klání nevězí v pověstné zaslepenosti akademiků, kteří nerozumí a nemají rádi sci-fi a akorát sebepotvrzují nejortodoxnější hollywoodskou mašinérii, protože jim unikají trendy, ale v něčem úplně jiném: ve strukturalistickém principu kinematografie, v prioritě celku vůči částem. ____ Mohlo by také zaznít, čím ještě je dána kvalita každého filmu, respektive nekvalita tohohle dryáku. Podle mého hlavně scénářem. Když se člověk začte do libovolného scénáře ze IMSDb script databáze či odkudkoli jinud, velmi rychle zjistí, proč existují stovky špatných filmů podle dobrých scénářů, ale jen naprosté minimum dobrých filmů podle špatných scénářů (kupodivu tahle poučka neplatí u převodu z knih, poněvadž ze špatné předlohy se dá pořád udělat dobrý film, kdežto příliš dobrá - složitá, literárně specifická předloha je problematická a její převod nedopadá dobře). A za další je esenciální podmínkou filmové kvality mnohovrstevnatost a vzájemné jištění kvůli slabším článkům, takže když si cokoliv z filmu odendáte, furt toho dost zbude. Jedna chyba, ani druhá není problém, problém je jejich kulminace, jenž nemůže být pokryta. Samozřejmě tahle idea funguje i obráceně a každá další vrstva kvalitu filmu zvyšuje, oslovuje jiné divácké skupiny, nebo stejné divácké skupiny v jiných životních rozpoloženích, viz monumentální a vždy jiný Blade Runner, Občan Kane nebo Andrej Rublev. Tyhle filmy si pokaždé drží svou rovnovážnost, jsou jako korkové zátky, která plavou stejně dobře v bystřince jako v septiku. Merantau Warrior má naopak sklon být dílem poněkud křehkým; jakmile jedna část začne povolovat, všechno přestává dávat smysl. Tato slova by mohla rovněž postačit jako závěrečný epitaf Merantaua. ()

Reklama

Adrian 

všechny recenze uživatele

Merantau - starodavna tradicia prerodu mladika v dospeleho muza tak po stranke psychickej ako aj fyzickej. Na tento filmik som sa tesil prakticky od prvej zmienky, ze sa pripravuje. Prvy indonezsky MA film za hodne dlhu dobu predstavujuci bojove umenie Silat. Zatial co doma v Indonezii sa premieta povodna 134min verzia, vo svete putuje skratena verzia, podla slov Todda Browna (prevadzkovatela a majitela twitchfilm.net a zaroven vlastni US prava na film) vhodnejsia pre zapadne publikum. A hoc mam Todda vo velkej oblube rovnako ako aj jeho web, tentokrat si dovolim s nim nesuhlasit. Skratena verzia totiz citelne ochudubnuje charatker hlavnej postavy a celok potom vyznieva ako stokrat prevareny pribeh o mladikovi z dediny, ktory sa z cistym srdcom a so skusenostami v umeni Silat vydava do velkomesta, kde musi celit jeho zhubnym nastraham a popri tom este zachranit mladu, chudobnu dievcinu a jej brata. V zosekanej verzii v podstate nasleduje jedna bojova sekvencia za druhou, pricom v povodnej verzii je rovnaky podiel venovany nielen Silatu ale i pozadiu pribehu. V tejto verzii, s lepsou drobnokresbou hlavnej postavy i prostredia potom ovela lepsie funguje aj dramaticka linia a s nou suvisiaci apel po uchovavani a cteni si tradicnych hodnot, ako stabilnej protivahy k marazmu velkomiest. Po bojovej stranke sa mi choreografia velmi pacila - sceny su patricne dlhe, strih nic nekazi, nechava bojove taktiky pekne vyzniet. Silat mozno voci Muay je vo filme viac stylizovanejsi, ovsem pocetne laktovacky a kolenne udery maju potrebnu razanciu a tvrdost. Iko Uwais nastastie okrem fyzickej podoby s Tonam Jaa ma vacsie herecke nadanie a vdaka tomu i neakcne sekvencie neposobia trapne. _______[EFM 2010]_________PS: Bonbonikom na torte potom pre mna bola ucast Laurenta Bussona na strane zaporakov. Tento Francuz je clenom zoskupenia Z-Team (www.z-team.net) - povacsine francuzov, ktori v mladosti odisli do CIny studovat bojove umenia a natocili aj zopar kratasov, pricom hlavne Brother svojho casu vyvoval opravnene nadsene reakcie nad bojovou zrucnostou tychto mladikov. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

I Indonézané cítili potřebu prokázat, že mají svého gumového, bojově uměleckého chlapečka, který svýma vychrtlýma ručičkama a nožičkama dokáže zboxovat a zkopat klidně i pět až deset podobně rachitických týpku a brutální úder kamkoliv dvoucoulovou železnou trubkou jej akorát tak motivuje k vyšším výkonům! Choreografie soubojů a zjev hlavního představitele i jeho komparzních boxovacích pytlíků však pouze názorně demonstrují, jak by asi vypadala rozepře v gay klubu rómských anonymních anorektiků. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

MERANTAU – cesta za hledáním životních zkušeností, výzva k přeměně v muže. CESTA K DOSPĚLOSTI..... V čem se liší Indonéská kinematografie od té Thajské? Její filmaři ještě stále pochodují MERANTAU! Sehnali si sice fešnýho mladíka, dali mu do vínku umění ,,Silat“, dokáží vybrat zajímavou lokalitu pro souboj (bordel), ale to je asi tak všechno. Mladík Yuda si místo sehnání práce proti sobě poštve všechny obchodníky s bílým masem v Jakartě. Což mi nevadí, protože nechci čumět na to, jak myje nádobí, ale jak vládne svými údy. Bohužel šablonovitý, ničím zvlášť zajímavý příběh nezachrání ani akční sekvence. Choreo je o hovně a místo boje sleduju zoufalý herecký pokusy. 20 minut akčního finále je zajímavý asi jako stejně dlouhej ,,dojímavej“ konec. Nic novýho pod východoasijským akčním nebem. Nebo všechno při starým? Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Už mě dlouho žádnej film nerozbrečel. 2.) Miluju běh Jakartou. 3.) Zjistím, že Merantau je vlastně výměna 1 za 2. PŘÍBĚH * HUMOR ne AKCE *** NAPĚTÍ ne ()

Galerie (66)

Zajímavosti (7)

  • Poprvé v historii filmu je použito bojové umění Silat, které se vyznačuje pomalými pohyby. Až po jejich úplném zvládnutí se přechází do rychlých pohybů, které by se dali nazvat až tanečními. Toto bojové umění je převážně používáno ve Filipínách, Indonésii a v Malajsii. Používajího jej i policejní a bezpečnostní složky. (ČSFD)
  • Akční choreografii na filmu dělal Gareth Evans, v závěrečných titulcích uvedený jako G. H. Evans. (Rominator)

Reklama

Reklama