Reklama

Reklama

Lovcova noc

  • Česko Noc lovce (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film noir o zradě, hříchu, nevinnosti, a zejména odvěkém souboji dobra se zlem. Jeden z nejúchvatnějších padouchů filmového historie, ďábelský Harry Powell, se snaží vetřít do rodiny svého bývalého spoluvězně. Jeho děti by totiž měly vědět, kde je ukrytý lup. Když před tímto zákeřným a nemilosrdným reverendem děti prchnou, pronásleduje své malé oběti vytrvale až do velkého finále. Vizionářský film, který je také poctou němé kinematografii od Griffitha po vrcholná díla německého expresionismu, byl ve své době nepochopen a propadl u diváků i kritiky. Dnes je snímek absolutní klasikou, nechybí v prestižních žebříčcích kultovních filmů a sám se stal jedním z nejcitovanějších filmových děl. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (164)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Protože jsem právě film zhlédla a protože je tady zatím jen jeden komentář a to Limy, pokusím se pospojovat svoji reakci na něj i na samotný film. Černobílá mě přitahuje, Robert Mitchum je v roli ďábla v rouše beránčím skvělý, příběh podmanivý, ale pocit, že film funguje ve dvou půlkách jsem neměla, i když model LOVE and HATE se nabízí, zlo a dobro tu vnímám jako součást celku, kontinuálního a kompaktního celku. Přesto, že se dětem prchajícím před zlem podaří doplout do dobra, tak jako thriller, který se přehoupne v pohádku (a budoucnost "jako v pohádce" jim přeju), to nevidím. Jeho kultovnost, i když se přiznám, že jsem film neznala, mu ale rozhodně věřím. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Unikátní noir lahůdka. Jako má Robert Mitchum vytetováno na jedné ruce LOVE a na druhé HATE, tak i tento za Atlantikem naprostý kult má dvě podoby. Thriller nebo pohádka? V úvodní půli to vzhledem ke dvěma vraždám a stavbě příběhu vypadá na tu první možnost. Ale ve druhé půli děti při svém útěku míjeji po cestě králíčky, žabičku, lištičku, kachničky a potkávají starou paní, která jakoby babičce z Červené karkulky z oka vypadla. Opravdu velmi zvláštní podívaná, kterou si zamilujete. Francois Truffaut tento film označil za nejkultovnější z kultovních. Rozhodně stojí za to vidět, už kvůli skvostné černobílé kameře. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Drrrrsná pohádka s kamerou tak dokonalou, že místy budete chtít řvát, protože nebudete vědět co jiného s tím dělat. Brilantní přehrávání Roberta Mitchuma v roli neskonale odporného zloducha skrytého pod ještě odpornější maskou počestného kazatele. Logiku sem nemá smysl tahat, protože Lovcova Noc je především o kouzlu kontrastu. Na mě fungovalo, a proto i když šlo o skutečně hodně weird kousek, dávám 80%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Když je řeč o nedoceněných režisérských géniích, společně s Orsonem Wellesem byl měl být zmiňován Charles Laughton, známý především jako herec (oba spojuje také kameraman Stanley Cortez, který natočil film Skvělí Ambersonové). Podobně jako Občan Kane, také Lovcova noc byla na svou dobu příliš výstředním snímkem, s nímž si studio nevědělo rady. Pohádkově přímočarý příběh s poněkud morbidním nádechem, inspirovaný mj. poetickou jednoduchostí jižanských melodramat D. W. Griffithe (stejně jako některé záběrové kompozice), je vyvažován velmi sofistikovanou vizuální stránkou (její dosažení představovalo podobnou výzvu jako některé extrémně „hluboké“ záběry v Kaneovi – ve studiu například vznikala slavná scéna na řece). Kromě Griffithe ovlivnily výtvarnou koncepci filmu německé expresionistické horory (stíny a siluety herců vidíme skoro častěji než herce samotné), magicko-realistický výsledek, v němž výrazně stylizovaným scénám dělají společnost brutální výjevy a falická symbolika („ztopořený“ nůž v kapse), předjímající ještě otevřeněji psychosexuální thrillery jako Psycho, se nicméně vzpírá jakémukoli zaškatulkování. Psychologický thriller a disneyovka zde vedle sebe existují se stejnou samozřejmostí jako nápisy LOVE a HATE na rukou ďábelského Roberta Mitchuma. Laughtonova alegorie o věčném konfliktu dobra a zla, lásky a nenávisti, náboženství a morálky, je podmanivě divným filmem, ale nikoliv kvůli tomu, že by režisér a scenárista (filmový kritik Jame Agee) nevěděli, čeho chtějí dosáhnout. Naopak to věděli velmi dobře a nechyběla jim odvaha svou vizi dotáhnout do důsledků. 90% Zajímavé komentáře: anais, rikitiki ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Dokonale natočený film. Příběhově to už taková velká sláva není. Je to velmi jednoduchá snaha muže, získat schované peníze s odhodláním jít přes mrtvoly kohokoliv ve svém okolí. Velký důraz na vizuální stránku mě však dokázal příjemně okouzlit a například scéna (možný spoiler) nalezení mrtvé matky v řece s jejím autem je fantastický (spoiler konec). Charles Laughton předvedl velký styl a um, který je znát v každém okénku a v každé scéně. Mimo to i herce vede výborně a dlouho jsem neviděl takhle dobře zahraný starý film. Budu se těšit na další setkání a Lovcova noc dostála své reputace velmi kvalitního noir snímku. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: James Agee .. Na technické možnosti tehdejší kinematografie je snímek na pokročilé úrovni s malebnou kamerou, ovšem příběh je tak trochu nevýrazný guláš. Jde o již značně vyčpělý thriller o šíleném kazateli, horlivě citujícím Bibli a pronásledujícím dvojici osvojených dětí jak z pohádkového příběhu, kde nechybí hodná babička s kulovnicí. Konfrontaci "hate" - "love" se kloním spíše k Mitchumově levé ruce. 50%. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

(ne)Noirová (ne)křesťanská (ne)pohádka, která svou svébytnou atmosférou i charismatickým záporákem nepochybně zaujme, ale podráží si nohy lacinou studiově-papundeklovou výpravou, otřesným divadelním přehráváním kompletního ansámblu a otravným duem děcek v hlavních rolích. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Střezte se falešných proroků! Čekal jsem, že reverend to bude z dětí důmyslně páčit celý film. Jenže ono to má mnohem větší záběr. Byl jsem překvapen kudy se děj vydal, ale líbilo se mi to. Mitchum byl senzační. Když si prozpěvoval tím svým hlubokým hlasem, tak si pomalu nezadal s Johnny Cashem. Ještě musím zmínit skvělou vizuální vychytávku, kdy kamera upozorní na děti skrývající se ve sklepě. Něco tak cool bych u tak starého filmu nečekal. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Snovou práci definuje Freud jako proces, který je nutný k překonání rozdílu mezi zjevným obrazem a latentní snovou myšlenkou. Tento posun vzniká prostřednictvím snové cenzury, která přetransformovává denní traumata (potencionální zárodky neuróz) do přijatelných obrazů, s nimiž je psychika schopna se vypořádat. Doslovným konceptem se řídí i Lovcova noc, která začíná jako thriller (neuróza) a končí jako pohádka (přijatelný obraz). ____ Několik poznámek. 1, Film je nasáklý Oidipovým (a Elektřiným) komplexem. Chlapec miluje svou matku a nenávidí nového otce, zatímco jeho malá sestra otcovi bezmezně věří. 2, Femme fatale nahradil Male fatale, potažmo poválečná paranoia ze sňatkových podvodníků. 3, Technická struktura opomněla vystříhat záběry, kde postavy chodí z místa na místo. Respektive, když už je tam chtěli tvůrci nechal, měli to vyřešit přes prostřihy (chodící postava – jiný záběr – chodící postava). Chodící postavy do filmu nepatří, protože to diváky vysiluje. 4, Dramaturgická struktura vyprávění je zřetelným konstruktem, který až moc spěchá k následujícím událostem, čímž pádem nezůstává u přítomného. Jenže přítomné je na každém filmu to nejpodstatnější, protože přítomné znamená aktuální, intenzivní prožitek. Navíc k čemu je dobrý přepečlivě kontrastní vizuál, když s výjimkou klopotné expozice, která neposkytuje divákovi žádné vodící sloupky a ukazatele, je zbytek filmu tak ukrutně lineárním manifestem. 5, S předchozím souvisí, proč fandíme hlavnímu padouchovi. Na rozdíl od ostatních postav umí hrát, není předvídatelný, disponuje nejasnou šarži a nebojí se proklamovat slavné jokerovské: Let's Put a Smile on Your Face! ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Zůstává otázkou, zda je Robert Mitchum vážně tak perfektním hercem, nebo je jen na rozdíl od většiny zúčastněných hercem alespoň dobrým. S výjimkou miloučké a uvěřitelné Sally Jane Bruce v roli Pearl mi totiž ostatní klíčové charaktery pily krev svým hloupým chováním a jejich představitelé toporným vyjadřováním veškerých emocí, což nejpalčivěji platí o mladém představiteli hlavního hrdiny Johna, Billym Chapinovi. Každý jeho úlek či úleva jsou nepochopitelným utrpením. I s lepším castingem by ale příběh nezdolného vlka v rouše beránčím nebyl ničím jiným, než unavenou báchorkou, prostoupenou náhodně se zjevujícími kladnými či polepšenými postavami a přespříliš nasládlým bohabojným poselstvím. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Noirově temný a vystylovaný boj dobra se zlem, zajímavá žánrová směska s prvky pohádky i hororu. Velmi silná je postava reverenda Harryho Powella, skutečně charismatického prevíta (ďábelský Robert Mitchum!), stíhajícího své další oběti - dvě nevinná děcka s ukrytými penězi. Tento vlk v rouše beránčím mimojiné předvádí, jak lehce se dají lidé zblbnout pomocí pánbíčkaření. Zvláštní, pěkný, zajímavý, ne až tak známý a rozhodně zhlédnutí hodný film. P.S. pro horrorové fandy: V NOTH spatřuji jednu z jasných inspirací pro pozdější žánr slasheru. Zkrášlený (v tomto případě puritánský kazatel, tetování LOVE/HATE) vrah s nožem, v noci jako doma (v hlavě mi utkvěl krátký záběr siluety oproti noční obloze), ono strašidelné stíhání obětí... ()

movie 

všechny recenze uživatele

Na tehdejší dobu hodně silná audio-visuální záležitost. Vynikající Robert Mitchum v hodně neotřelé roli, která mu překvapivě nezničila kariéru. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 největších filmů všech dob časopisu Entertainment Weekly (doplněk). Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Celosvětově divácky úspěšný film. Film dnes působí strašně zastarale, jako by byl natočen ve třicátých a ne v padesátých letech, a nevědět že jde o kult, asi bych se nedodíval. Cortezova černobílá kontrastní kamera je ovšem skvostná, i s těmi sovami a králíčky, jak je asi vnímaly děti na útěku. Když kazatel a nový otčím Mitchum volá "Dětičky", zní to jako "Kůzlátka, otevřete vrátka!". Noční silueta kazatele v klobouku pátrajícího po dětech s penězi a vůbec celá druhá půlka filmu je pak už blízko hororu. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=e5AKK_om1VU ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Až se na začátku filmu nadechnete, vězte, že budete po dechu lapat po celý film. Tak barvitě vykreslená postava pseudoknězekněze - zmetka, který lační jen po penězích se málokdy vidí. Robert Mitchum byl zcela přesvědčivý, přehlížím velkoryse i občas zbytečná teatrální gesta. Jeho řeči či skutky dávají za pravdu těm, co říkají, že náboženství je zlo. Podívejme se jen na věty, které vyřkne jeho manželka, kterak se kaje. Silná scéna, jako kdyby v Americe sledovali proces s Rudolfem Slánským. Krásnou roli dostala i hvězda němého filmu, nyní dáma v pokročilém věku (dožila se však 99 let), Lilian Gish. Režijně skvěle zvládnuté, škoda, že toho Charles Laughton nenatočil víc. Film tak krásně plyne, že se z něj skutečně mávnutím kouzelného proutku stane z thrilleru málem vánoční pohádka. A pohádka strašně milá! ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Nepřekonatelný architekt zla Robert Mitchum v noiru černějším než noc při novu. Jenže ouha. Z Charlese Laughtona se nakonec vyklube pořádný měkota a celá story končí v bažinách sentimentu. A to s ohledem na všechna témata a motivy, které tvůrci svým filmem naťukli, je nesmírná zrada. Jak na divácích, ale i na ďábelském kazateli Harry Powellovi. ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Film noir zvolna se měnící v pohádku? Může to fungovat? Robert Mitchum je tak slizký a arogantní padouch, že ho nemůžete nenávidět a milovat zároveň. Je to postava hraná s velikým nadhledem, baví i děsí zároveň. Vizuální stránka je tak vybroušná, že si teď fakt nevzpomenu, který černobílý film se mi obrazově líbil víc. Bude to chtít víc zhlédnutí, ale už teď nemůžu dát méně než pět hvězdiček... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Úžasný film s atmosférou, co by se dala krájet Ke konci ztratí tempo, což je u tak krátkého filmu zvláštní, i tak ale skvělé. Vynikající Robert Mitchum. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Za začátku jsem si říkala, že by se mohlo jednat o napínavý snímek s Hitchcockovskou atmosférou. Již po nějaké době se mi však nedostávalo ani jednoho. Robert Mitchum má silné charisma a očekávala jsem, že budou následovat nějaké psychologické a napínavé scény s dětmi, kde bude právě jeho charisma a scénář tím nejsilnějším. Jenže příběh jakoby běžel rychle dopředu, ale zapomněl se zastavit u nějakých scén a více je rozebrat. Častý střih působí útržkovitě a ve spojení s rychle plynoucím dějem, kterému však pochybělo nějaké delší a hlubší pozastavení nad postavami, jsem zhruba po hodině začala o film ztrácet zájem. Toto zpracování mě příliš nezaujalo. Kdyby režisér zvolil jiný styl, možná by byl výsledek jiný. ()

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Reklama

Reklama