poster

8 1/2

  • český

    Osm a půl

  • Itálie

  • Itálie

    Otto E Mezzo

    (Itálie)
  • Huit et demi

  • slovenský

    8 1/2

  • anglický

    Eight and a Half

Drama / Fantasy

Itálie / Francie, 1963, 138 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dan9K
    ****

    Některými surrealistickými a temnými momenty mi režisér konečně v jeho osmém mnou zhlédnutém filmu alespoň částečně vyplnil představu, kterou jsem při výslovení jména Federico Fellini měl ve chvíli, kdy jsem od něj ještě nic nespatřil. Cítil jsem z něho tajemnost, sílu a strach. Avšak velká většina z filmů, které jsem zhlédl před Osmičkou a půl mi tuto iracionální vidinu zašlapala až na úroveň nejhlubšího podvědomí, aby se v 8 a 1/2 konečně opět alespoň místy vyklubala na povrch. Abych řekl pravdu, ten film se mi v podstatě nelíbil, je hodně mimo můj vkus, ale cítím z něho dokonalost, obrovskou touhu tvůrce vykřičet do světa všechno, co ho deptá jak v pracovním tak osobním životě, pokud možno absurdním způsobem. Často jsem z toho cítil až sebeparodii. Dojem z filmu jistě umocňuje hudba, kombinovaná hity klasiky, jazzovými standardy, jakýmisi variacemi na hity klasiky (zejména mám na mysli Šavlový tanec) a snad i místy originální hudbou Nina Roty, která hlavně v závěru dokonale podtrhuje vrchol filmu a bezmocnost a depresi hlavního hrdiny a posléze zase kontrastní optimismus. 8 a 1/2 je, pokud nepočítám "oddechovější" Zkoušku orchestru, pro mě nejpřitažlivějším Felliniho filmem a to jak pro svůj zajímavý námět (ono možná stačilo v konkurenci ostatních udělat prostě nějaký), tak pro snad malé pochopení a zosobnění jeho díla, i když, samozřejmě, jaksi "nabušenější" těmi zajímavými momenty to býti mohlo...ale všude tady čtu, jak je to na druhé zhlédnutí stravitelnější, třeba by to v tomto směru pomohlo, ale neodvažuji se tvrdit, že se do toho znovu pustím dříve jak za rok.(19.6.2007)

  • vypravěč
    *****

    O hraničním snímku Frederica Felliniho i Marcella Mastroianniho bych mohl napsat román, který se naneštěstí prodlužuje s překvapivě narůstajícími lety. Osmi a půl se mi otevírá nemluvně, zato oslnivě a zněle svět člověka, který se cítí poslán k tomu spoluutvářet zemské stvoření, aniž by byl disponován k plavnému otcovskému vzletu a objetí. Sebeironicky se přitom zobrazují události všedních střetů s kritiky, producenty, aktéry, které známe všichni, kteří jsme se vydali na věčnou poušť, na níž lze stavět jen z písku, i vzpomínky, které se oživují – s hlasitou výčitkou – všem, i těm bez jakýchkoliv tuh. Zdegenerovaný, k lhostejnosti vychýlený svět toužící po jasné interpretaci odvrací zrak od prvních zkusmých tvarování a žádá si jasného poselství, vůči němuž tvůrce dokáže nanejvýš mlčet nebo se vzdát a rozplynout – v prvotní mračna či písky, z nichž něco konečně povstane. Asa nisi masa…(13.8.2017)

  • Aleee89
    ***

    Vrhla jsem se na další klasiku. Sice nelituji, že jsem ji viděla, ale představovala jsem si, vlastně ani nevím co. I když jsem měla být opatrnější, někteří spolužáci z filmovky říkali, že Fellini je pro ně filmařem, u něhož usínají. Já k tomu párkrát neměla daleko. Už kdysi jsem viděla muzikál Nine, který se tímhle filmem inspiroval. A díky chytlavým písničkám mi připadal stravitelnější než klasika - Fellini. Mohla bych ocenit formální stránku, obraz, herce (krásné, italské a temperamentní), mohla bych smeknout před zachycením tvůrčí krize, ale on je ten film tak děsně odtažitý a těžce stravitelný, že se do dalšího Felliniho budu přemlouvat asi ještě hodně dlouho.(17.4.2012)

  • Popluh
    ****

    Rozhodně jeden z nejvíce "sexy" filmů. Ať už mistrovskou režií, krásnou kamerou či hereckým obsazením. Naproti tomu ale disponuje řadou zdlouhavých pasáží, kterými kromě všudypřítomného sexappealu začíná místy prosakovat i natahovaná nuda. Jako celek to ale, i díky těm několika scénám, které tnou do živého, stále funguje.(28.8.2014)

  • ScarPoul
    ****

    Hľadanie samého seba zobrané od základov a smerujúce k najvyššej vežičke umeleckej tvorby a presvedčenia. 8 a pol je filmom o hľadaní mnohých dôležitých vecí v živote umelca, ktoré sú potrebné pre jeho tvorbu a vývin. Či už sa jedná o hľadanie zmyslu života a šťastia, alebo pravej a skutočnej lásky bez klamstiev a pretvárky, alebo dokonalého námetu, ktorý by osvietil mnohých ľudí a ponúkol im odpovede na otázky, ktoré im nedávajú spať. Film je zlepencom prítomnosti, minulosti, predstáv a fantázií, ktoré vo väčšej alebo menšej miere prezentujú osobnosť hlavného hrdinu - režiséra Guida Anselmiho v podaní charizmatického Marcella Mastroianniho. Tvorbu Federica Felliniho som nikdy nemal možnosť spoznať detailne ani nie tak preto, že by som nemal možnosť, len som sa akosi na jeho tvorbu a filmy necítil pripravený. To bol koniec koncov vždy môj problém čo sa týkalo francúzskych a talianskych filmov. Osem a pol je podľa môjho názoru výborným filmom ako začať s Fellinim, pretože sa jedná o akýsi medzník jeho tvorby. V tomto opuse sa tak majú možnosť skĺbiť všetky získané skúsenosti a špecifiká s jeho predošlej tvorby a zároveň poukazujú na to kam sa bude ako tvorca uberať. Pre mňa príjemné prekvapenie, ktoré pôsobí komplexným dojmom a ponúka nám pohľad do duše režiséra a človeka v celku netradičným spôsobom.(13.3.2012)

  • - Název filmu je číslo, kolik filmů Federico Fellini natočil před tímto snímkem - 6 klasických, 2 krátké (1/2) filmy a "půlka filmu" ("Luci del Varieta" jeho první, který spolurežíroval s Albertem Lattuadou), takže součtem 7 1/2. Toto je tedy 8 1/2. film. (c.tucker)

  • - Fellini přidal poznámku nad čočku kamery, kde bylo napsáno "Pamatuj, je to komedie." (c.tucker)

  • - V roce 2002 byl film časopisem „Sight and Sound“ zvolen 9. nejlepším titulem všech dob. (lubospoti)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace