poster

Bílý šejk

  • italský

    Lo sceicco bianco

  • anglický

    The White Sheik

Komedie

Itálie, 1952, 92 min

  • tomtomtoma
    ****

    Dobrá komedie o tom, jak se mohou zvrhnout sny mladé ženy v hororovou záležitost. Zaujala mě výroba seriálů pro časopisy, předchůdce těch televizních. Jinak zajímavé spojení hříchu a křesťanské morálky. A to jen proto, že se se svým idolem chtěla sejít tajně, aniž by o tom věděl její novomanžel. Ale nakonec se velmi ráda vrátila. Celkem mě překvapila Giuletta Masina už v roličce prostitutky Cabirie. Wanda Giardino Cavalli (Brunella Bovo) je ještě stále dětsky romanticky zamilována do představitele hlavní role seriálu v časopise Bílý Šejk. S jehož představitelem Fernandem Rivolim (Alberto Sordi) se Wanda touží setkat za každou cenu. Jenže z milované hvězdy se vyklube násilnický donjuan, který by rád využil Wandinu naivnost. Zklamána a opuštěna musí najít cestu ke svému manželovi Ivanovi (Leopoldo Trieste), který jí zatím všude hledá a nedokáže si její nepřítomnost vysvětlit. Velmi zábavné.(11.7.2009)

  • dwi
    ****

    Bílý šejk je svěží melodramatickou komedií a zároveň prvním samostatným debutem Federica Felliniho na režisérské stoličce. S jemným ostrovtipem, italským temperamentem a emotivní linkou nám režisér servíruje nenáročný komediální příběh čerstvého novomanželského páru. Ivan se svojí chotí přijíždí do Říma, aby ji mohl představit příbuzným. Wanda, oddaná čtenářka obrázkového magazínu, má však jiné plány; setkat se s hrdinou svých dívčích snů - Bílým šejkem. Ivanovo ohromení ze ztráty manželky se postupně proměňuje ve slovní souboj s příbuznými, v němž se často neobratně snaží zamaskovat její absenci. Toužebné setkání Wandy s Bílým šejkem ale nedopadá dvakrát šťastně. Za slupkou frivolně působícího lamače ženských srdcí se skrývá jen obyčejný vychytralý lump v podání nezapomenutelného Alberta Sordiho. Fellini s nadhledem zůročil dřívější novinářské a karikaturistické počátky, přičemž neopomněl do filmu zakomponovat prvky, s kterými se setkáme i v jeho pozdějších, vyzrálejších dílech.(17.8.2004)

  • SeanLSD
    **

    Už vo svojom prvom samostatnom filme sa Fellini ukázal ako filmár schopný skvelého vedenia hercov, navodenia zápletky a udržania príbehu v napätí, obdivovateľ Ríma a skvelý pozorovateľ človeka, ale hlavne výnimočný satirik. Jeho ostrý výsmech ľudskej hlúposti a malomeštiactva je na námete zo sveta brakovej literatúry viditeľný až nepríjemne jasne a chvályhodnou zásluhou je aj fakt, že dej neskĺzol do trápnej frašky alebo banality. Herci sú skvelí, hoci sa vôbec nečudujem vtedajším producentom, že odmietali Sordiho vo filmoch, lebo je vraj ľuďom nesympatický. Do onej rovnako nesympatickej úlohy velikášskeho zbabelca sa ale hodil dokonale. Naozaj sa tomuto filmu nedá veľa vyčítať, iba ak to, že je omnoho menej zábavný ako režisérove ostatné, respektíve neskoršie filmy, oproti ktorým jednoducho neobstojí.(20.10.2006)

  • LeoH
    ****

    Felliniho typická rozevlátost, oblíbené doteky absurdity (jako třeba entrée Bílého šejka posazeného na nesmyslně vysoké houpačce), charakteristické nálady (noční sekvence bloudění končící příhodou u vody nebo rozhovor s Cabirií), Rotova muzika a hlavně fakt, že se nám tyhle věci ještě necpou do chřtánu po hrstech, ale jen se občas nenápadně blýsknou na pozadí málo ambiciózní jednoduché taškařice, způsobují, že se k Šejkovi vracím vlastně raději než k některým mnohem profláklejším felliniovkám s Amarcordem v čele (nekamenovat, prosím). Woodyho verze v To Rome with Love taky potěšila.(7.8.2014)

  • Radko
    ****

    Zámerné prehrávanie vo filme so sebou nesie znak sympatií režiséra k nemej kinematografii, obrazovému ponímaniu filmov a vyjadreniu emócií gestami a mimikou tváre. Presne taký je aj Biely šejk, ukazujúci v zhypnotizovane naivne obdivných výrazoch tváre manželky, kam vedie nekritický obdiv k hrdinom romantických a dobrodružných príbehov. Ich mimoriadne vlastnosti si fanúšičky fabulujú v závislosti na miere nespokojnosti vlastného partnerského života. Vyplašená tvár manžela, držiaceho sa dovtedy starostlivo pripravených plánov a majetníckeho poňatia ženy, odráža nepochopenie situácie. Prehliadal to, čo partnerku trápi. Tá namiesto otvorenej sťažnosti si nespokojnosti uzatvorila do fikčných svetov a dopisovania si s ideálom. Od takto skrývaných tajomstiev k náhlemu úniku za prvým fešným objektom už ďaleko nebýva. Manželka sa utieka k vybájenému hrdinovi. Následne zhreší i manžel, odchádzajúci nočným Rímom v sprievode prítulnej dámy. Peripetie sa zdarne podarí uhrať, rozjatrené emócie sa tíšia. Koniec smeruje k očiste vierou: nech ste zhrešili akokoľvek, po spovedi u sv. Otca bude všetko odpustené. Ironické podtóny, účelné prehrávanie a svižný dej bez feérických prvkov, typických pre neskoršiu Felliniho tvorbu, poskytli príjemný divácky zážitok.(4.4.2014)

  • - Snímek Bílý šejk je Felliniho režijní debut. Dříve pracoval na filmu Světla varieté (1950), avšak tehdy na režii spolupracoval s Albertem Lattuadou. (JARDAHONDA)

  • - Prostitutku Cabirii, která otírá Ivanovi (Leopoldo Trieste) slzy, si zahrála Giulietta Masina. O pět let později ji Fellini obsadil do stejnojmenné role ve snímku Cabiriiny noci. ((mOnkey))

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace