poster

Whisky s vodkou

  • Německo

    Whisky mit Wodka

  • USA

    Whiskey with Vodka

Komedie / Drama

Německo, 2009, 108 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Tetsuo
    ***

    Německá komedie Andrease Dresena zapadá do žánru filmu o filmu. Vzhledem k tomu, že si docela dobře pamatuju Americkou noc, tak mám v hlavě přece jenom moc klasické dílo ke srovnávání. Dresen se jistě vůči Americké noci od Truffauta nevymezuje záměrně, ani se ji nesnaží napodobovat. ____________ Spíše se náhodně ukazuje jeden ze základních rozdílů v přístupu doznívající francouzské nové vlny 60. let a dnešních festivalových filmů. Zatímco nová vlna, kde velká část tvůrců vzešla z okruhu časopiseckých kritiků, pokoušela hranice filmového média a snažila se reflektovat formu vyprávění až do stavu jejího rozbití, či alespoň dekonstrukce, dnešní filmaři tíhnou spíše k realismu, který hledají v samotných postavách a hercích. _______________ U natáčení přestává být důležitá technika - kamera a střih, případně snímání zvuku a vůbec vytváření „umělé reality", ale důležité je přímo to, co se děje na place mezi aktéry před kamerou, kteří obtížně odlišují své filmové role a soukromý život. _______ A právě o herectví a nikoli režisérství je Whisky s vodkou. Zestárlá, velmi alkoholicky vyžilá a vypelichaná hvězda Otto se musí vyrovnat s tím, že za něj režisér sežene náhradníka a natáčí s nimi všechny scény dvakrát, kdyby Otto náhodou odpadl. Dresenův film není ničím zvlášť překvapivý ani výbojný, jen je prostě velice dobře natočený a zahraný, plynulý, svižný, vtipný a trochu smutný. _________________ V divácích pak utvrzuje přesvědčení, že při natáčení filmů spí (skoro) všichni se všemi a nikdo kvůli tomu nedělá zbytečné scény, protože „umělci mají jinou morálku, jsou přelétaví jako včelky…" ____________ Stejně jako u Americké noci nás ale může hlodat otázka, jaký typ filmu to vlastně dotyčný štáb natáčí - a zda už to není nějaká úplně přežilá forma a žánr, na kterou by ve skutečnosti dnes nikdo nechodil.______________ Možná má být naznačeno, že odchází nejen jistý druh herců, ale že vycházejí z módy i určité náměty - zde jakési retromelodrama, kde je starší muž vrcholem milostného trojúhelníku a spí jak s matkou, tak s dcerou. Představa členů štábu, že buď trhnou kasu na Ottově jménu, nebo pojedou na umělecký festival a tam dostanou cenu, působí v obou ohledech naivně. ________________ Mimochodem, z Ottova výroku „Dovzdělával jsem se na záchodě, tam jsem si četl nejvíc. Ale bohužel jsem prosral příliš málo času, než kolik bych měl přečíst knih", si nechám druhou půlku vytesat na náhrobek.(12.12.2009)

  • Jufonka
    ****

    MFF KV 2009 Trochu jsem se děsila toho, že to je německý film (až na některé výjimky opravdu německé snímky moc nemusím)... Příjemně mě však překvapilo, že film byl celkem vtipný, zajímavý a dokonce i originální. A největším (a zároveň nejlepším) překvapením pro mě bylo, že herci byli sympatičtí, divák se do nich mohl celkem vcítit (no řekněte, kdy se vám tohle u nějaké německého filmu z posledních let stane?). Nemůžu říci, komu jsem více fandila. Ottovi - nezodpovědnému alkoholikovi? A nebo snad náhradníkovi, který ho má "nahradit" v jeho filmu? Těžko říct, oba dva měli v sobě něco humorného, sympatického a zároveň smutného. Přece jen byl ale Otto asi ten pravý, komu role náležela. Film mě opravdu mile překvapil.(16.7.2009)

  • Fosgo
    ****

    V kulisách „natáčení filmu“ se odvíjí příběh postaršího herce, užívajícího si života, žen a jen občas nezvládajícího nadměrné pití. V příběhu ho doplňují málo zkušený režisér, jeho mírně zmatená manželka, herci i tvůrci... i lidsky nepěkný, leč šikovný herecký dablér. Vztahy přátelské i lásky bolestné, pohody i nehody, rozchody a příchody, produkční nátlaky…. prostě, najdeme vše, co se děje během natáčení jednoho tuctového filmu. Nejzajímavější je asi pohled do zákulisí natáčení, na hereckou práci, přiblíženy jsou i technické finesy. Komedie více hořká než k popukání, které vévodí Otto, oproti ostatním „na place“ výrazná osobnost - takový „posmutnělý milovník života“.(4.11.2009)

  • Renton
    ***

    44. MFF KV .. Scénář: Wolfgang Kohlhaase .. Nějak mne ten německý humor nesebral resp. tam ani moc humorných pasáží není. Spíše funkční jako pohled do zákulisí natáčení s jedním starším hercem, který má své výpadky a kde občas není nouze o vážnější výstupy. Tam jsou herci i scénář silní. Co dokáže whisky s vodkou se stejně nedozvíme, jdou zde proti sobě - nikoliv spolu.(7.7.2009)

  • bohemia_regent
    ****

    Film je sice věnován Franku Beyerovi, ale stejně tak mohl být určen jinému Františkovi-režisérovi, a to Truffautovi. Jeho Americká noc (1973) je totiž tématicky úplně stejná. A ve výsledku lepší, ale ne zas tak o moc. Dresenovi se povedlo natočit příjemnou a inteligentní poctu procesu vzniku hraného filmu. -------- V titulcích filmu uvedeno: rok výroby 2008.(25.5.2014)

  • - Film získal na Medzinárodnom filmovom festivale Karlovy Vary v roku 2009 cenu za Najlepšiu réžiu. (ecceHOMMO)