Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V zemi krále Dobromila (J. Somr) si přestali vážit poctivé práce, čestnosti a úcty mezi lidmi. Do krajiny se místo toho postupně vkrádá moc pekla, a tak ti, ve kterých zůstal ještě zbytek slušnosti, raději prchají pryč. Trochu popletená bylinkářka Apolena (I. Janžurová) má sen, že krajinu zachrání „spasitel“, který přijede na oslu a vezme si královu dceru Aničku (T. Pauhofová) za ženu. Kdo by však věřil bylinkářce, která svými zázračnými lektvary vždy natropí víc škody než užitku? Když je v kraji nejhůř, král v bezmocnosti upíše svoji duši peklu a vládu převezme jeho podlý ministr (J. Lábus). Tehdy přichází do království nenápadný, veselý snílek Filip (Š. Kubišta). Když ho Apolena uvidí s oslem, je přesvědčena, že to je ten pravý zázračný zachránce. Nikdo netuší, že je to vlastně princ ze sousedního království… (Česká televize)

(více)

Recenze (340)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Filmová pohádka Čert ví proč, vskutku rád bych ji hodnotil lépe. Pobavil jsem se u mnoha situací, herci si zachovávají důstojnost a bravurně zvládají své úlohy. Taktéž zobrazení pekelného prostředí zaujme svou černočervenou stylizací. Do vybrané koncepce, žel bohu, nezapadá samotný průběh děje. Mnohdy se zastavuje v zalknutí smíchu nad vlastnoručně provedeným vtipem, občas se bezradně potácí při hledání další cesty, někdy dokonce ztrácí pozornost v dychtivosti. Zaujmou okamžiky tvůrčího vzmachu, soudržnost kolísá a výsledný dojem zanechává představy v rozporu. Hlavní postavou je zdánlivě bezstarostný mládenec Filip (sympatický Štěpán Kubišta s hlasem Jana Dolanského). Nechává se vést větrem a sirným zápachem, a přesto jako jeden z mála má jasné plány o svém poslání. Vždy připraven bez okolků na další část své životní poutě. Hlavní ženskou postavou je Anička (pohledná Táňa Pauhofová), skromná princezna sužovaného království. Nezdravá funkčnost říše ji příliš nevyvádí z míry, prohání se po rozkvetlých loukách a trpělivě vyhlíží svého zachránce. Výraznou postavou je Apolena (zajímavá Iva Janžurová), vesele rozpustilá bylinkářka s upřímnou snahou o nastolení dobra. Nejméně schopnou postavou je Dobromil (příjemný Josef Somr), král bankrotující země. Nečinně přihlíží úplné zkáze a nalezená řešení celkovou krizi jen prohlubují. Nejcílevědomější postavou je Dobromilův ministr (velmi zajímavý Jiří Lábus), nejmocnější muž království. Jeho cíl je jasný, způsob provedení bezostyšně dravý, ale jeho plán nepočítá s možnou zákeřností omamných bylin. Nejdůmyslnějším protivníkem spořádaného života je Lucifer (pozoruhodný Csongor Kassai s hlasem Oldřicha Kaisera). Pozvolna a nenasytně svírá ve svých drápech zvětšující se území vlastní nadvlády, sbírá urozené lidské duše a ukájí svůj chtíč v bezmocnosti obyčejného lidu. Rozkošnou postavou je čert Urugal (zajímavý Pavel Liška), retardovaný Luciferův bratranec a sebevědomě přímý královský nápadník. Výraznější postavou je také Kvido (Ivan Shvedoff s hlasem Tomáše Valíka), aneb kterak se lenoch za přispění náhody a jemné manipulace může k absolutní moci dostat. Z dalších rolí: ministrova oddaná a nešťastnou náhodou okouzlená manželka Matylda (velmi zajímavá Eva Holubová), vysmívající se králův šašek (příjemný Boris Hybner), králův věrný sluha (sympatický Lubomír Kostelka), v neškodného blázna přeměněný neurvalec Koloděj (zajímavý Václav Koubek), jeho nad situací vzteklá manželka Róza (příjemná Barbora Hrzánová). Luciferův spolehlivý výkupčí dřeva a prohnaný čert Azarach (zajímavý Zdeněk Suchý), či zfetovaní čertiska (Jakub Kohák, Petr Čtvrtníček a Mikuláš Lubomírský). Herecké výkony a všeobecně rozverná nálada potěší, rozbředlý scénář spíše zklame. Přesto si lze pohádku bezstarostně vychutnat a příliš o ní nepřemýšlet. ()

Elyssea 

všechny recenze uživatele

Trochu nedoceněná pohádka. Srovnávání s dobou před revolucí a po ní už zkrátka nemá smysl. Čert ví proč patří k tomu nejlepšímu, co ČT kromě Anděla vyplodila. Nechybí půvabná princezna a dostatečně sympatický princ - zachránce. Kromě toho si Vávrova pohádka musí přičíst k dobru i skvělého Lucifera Kassaie. Myslím, že Heřmánkově výkonu ve S čerty nejsou žerty se vyrovná. ()

Reklama

triatlet 

všechny recenze uživatele

Správně rohatý plakát je asi nejlepší pekelný počin v této pohádce. I když samotný scénář propojil peklo s pozemským světem velice umně, vadilo mi, jak čerti vypadali. Navíc v případě čertovského vyslance Pavla Lišky působilo jeho pitvoření zbytečně. Podobně jako zbytečně naivně přihlouplé chování dalších záporných postav - králových rádců. Na to, jak byli chytří, tak se taky příliš šklebili. Celkově však výprava, charakteristiky Aničky, Filipa, Kvída a hlavně bylinkářky Apolenky byly propracované. "Už ti někdo, Aničko, řekl, že jsi pěkná?" -" Jo, králův šašek. Anče, ty jsi pěkná... Potvora." ´Táňa Pauhofová je vhodně zvolená princezna. Pohádkovost přichází sama a graduje finálovou písničkou Zuzany Navarové. Zajímavý komentář:sportovec. ()

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkná pohádka. Dobře zahraná, tím pádem milé a dobře zvolené herecké obsazení, dobře natočené. Po delší době pohádka, která je natočená na úrovni. Člověk se pobavil, posmutnil, místy se bál, co když to dopadne špatně, ale jak to tak bývá, pohádka měla zase dobrý konec. Tato patří k těm, na které se můžu podívat i vícekrát. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Aniž bych chtěl nadměrně chválit či vynášet tuto postmoderní českou pohádku, nemohu nezdůraznit právě akcent na slovo postmoderní. Doba, která programově rezignovala na hodnoty, lumpeninteligence, jejíž hlavní přínos spočívá v nihilistické anihilaci jakéhokoliv kvalitativního hodnotícího rozlišování, se nemůže neprojevit ani v rázu zdařilé televizní pohádky. Zdá se, že ani scénáristé, ani režisér nedokázali - nebo také dokonce vědomě ani nechtěli - rušit původní půdorys Macourkova námětu. Je-li tomu tak, nalezneme v pohádce nejen karikující pohled na metrosexuálního Lucipera, hraného s mimořádnou bravurou Csongorem Kassaiem, (celé peklo doslova vrže postmodernou), ale především na praktiky, které posléze vedou ke kýženému vítězství dobra nad zlem; pozitivní tunelování pekla, které přitom vytane na mysli, je ovšem víceznačné a nese paralelně celou řadu konotací, jež toto zdařilé dílo vracejí do standardního řádu klasické české pohádky psané, divadelní i filmové, jež svůj dosavadní zenit prožila v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století. Teprve v tomto nazírání oceníme bravurní královskou kreaci Josefa Sommra, nadanou paralelou s osudem opakovaně dějinně zkrušovaných českých politiků druhé a třetí čtvrtiny minulého století, i pro svěží a pozoruhodný výkon slovenské herečky Taťány Pauhofové, jejíž osobité pojetí princezny-hrdinky nevylučuje okamžiky nejistoty a zárodky selhání; jakoby tu navazovala na velkolepou galérii princezen o generaci starší Libuše Šafránkové; buďjakbuď se tu před šesti léty divákovi prezentoval silný a původní talent, který už tehdy nebyl jen příslibem. Zralý výkon nestárnoucí ženy zralých středních let babího léta Ivy Janžurové je dalším přínosem otázkové pohádky ČERTVÍPROČ. Opomenout nelze ani pěvecký vklad Zuzany Navarové, která během natáčení filmu sváděla statečný, bohužel však i beznadějný boj se smrtelnou chorobou. České televizi se nesporně podařilo vytvořit pozoruhodné dílo, které je současně věrným obrazem naší doby. Patří jí za to, za její nezastupitelnou roli, srdečný, upřímný dík. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • Scéna, kde princ Filip (Štěpán Kubišta) v pekle ukradne oba úpisy (svůj a krále Dobromysla) a Ďábel nakonec v domnění, že Filip ukradl jen svůj úpis, první ukradený úpis spálí (ten, je ale ve skutečnosti králův), je nesmyslná. Protože sám Ďábel zjistil, že Filip ukradl „svůj“ úpis díky tomu, že ví vše. Jak je tedy možné, že díky jeho vševidoucí moci nezjistil i to, že ukradl i úpis zpečetěný krví Dobromysla a onen důležitý úpis zrovna nechává spálit. (holyterry)
  • Představitel čerta, Csongor Kassai, je původem Slovák, a tak byl kvůli svému akcentu předabován Oldřichem Kaiserem. (anni.)
  • Do role poutníka na oslu zaskočil v závěrečné scéně přímo režisér Roman Vávra. (109)

Reklama

Reklama