Reklama

Reklama

Sbohem buď, lásko má

Trailer 1

Obsahy(1)

Soukromý detektiv Phil Marlowe je najat neznámým mužem jako svědek při odevzdání výkupného za ukradený šperk. Zdánlivě rutinní případ se však nečekaně zkomplikuje, když se ukáže, že přišel na sjednané místo pozdě. Muž, který tu na něho měl čekat, byl někým zákeřně zabit. Při pátrání po vrahovi Marlowe narazí hned na celé klubko zdánlivě nesouvisejících podezřelých okolností, do cesty se mu připlete pár zlodějů šperků, věštkyně, stejně jako objeví další vraždy a korupci... Jeden z nejlepších detektivních románů klasika americké drsné školy Raymonda Chandlera převedl do filmové podoby režisér Edward Dmytryk. Ten se do diváckého povědomí zapsal především jako vypravěč silných, dramatických příběhů (Vzpoura na lodi Caine, Raintree County, Zlomené kopí, Mladí lvi, Warlock, Pod kopyty stád). Hollywoodský herec Dick Powell byl prvním představitelem Phila Marlowea. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (65)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Relatívne komplikovaná a taktiež trochu tuctová zápletka asi nebude tým, čím dnes Murder, my sweet zaujme. Noirový vizuál je aj napriek jasne daným pravidlám spôsobu snímania akousi bezodnou studňou vizuálnych nápadov. V Murder sme svedkami zopár krásnych atmosferických záberov zložených z kombinácie svetla, tieňa a tmy a niekedy sa zmení charakter celej scény v jednej scéne iba vypnutím svetla. Tématicky ma film zaujal nie tým, že chladná femme fatale vládne mužom, ale práve vzájomnými genderovými vzťahmi. Muž nevie, ktorej žene veriť, je podozrievavý voči každej rovnako. Tá lepšia z nich podotkne, že preto nenávidí mužov. V hre je aj otázka vzťahu staršieho muža a mladej ženy a tolerancie nevery ako niečoho prirodzeného. K téme sa tak perfektne hodí aj dočasná Marlowova slepota. "Zrak" sa mu však vráti ešte pred odňatím obväzov okolo hlavy cez poškodené oči. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Čakal som zrejme viac,ako bolo v skutočnosti potrebné a dostalo sa mi zo všetkého asi len polovicu,čo som si myslel,že ohodnotím na maximum,lebo Noiry milujem,ale Dick Powell nie je herec,ktorý by vedel zahrať Marlowa na vyššej úrovni,vizuálna stránka je uspokojivá,ženské osadenstvo dostatočne vynahradí inak nezaujímavého Marlowa,ale tiež to nie je Bohviečo,alebo len Pán Boh vie,ako by to malo byť,aby som bol až tak spokojný... ()

Reklama

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Až doteď jsem si myslel, že hlavní předlohou pro scénář Mazaného Filipa bylo Tourneurovo Pryč od minulosti. Teď ale vidím, že jsem se mýlil. Nejen několik přímých odkazů (jméno femme fatale Velma, hláška "až vám narostou třetí zuby"), ale celý styl dialogů, ujíždějících si na přehnaných metaforách, pro to svědčí. Na rozdíl od Hawksova Hlubokého spánku byl scénář Sbohem buď má lásko přehledný a logicky seskládaný pro diváka. Jako detektivka to fungovalo skvěle. Ovšem, stejně jako většina hodnotících shledávám, že duo Bogart - Bacall jen tak nějakými fušery nenahradíš. Dick Powell byl úplně mimo, i když se snažil být Marlowem ze všech sil. Claire Trevor neměla vůbec tu fazónu osudové ženy a chemie nefungovala vůbec. Zejména příběh a vizuální zpracování však stálo za to. První seznámení Marlowa s Bizonem, odrážejícím se ve skle zřeřelé kanceláře se mi vrylo do paměti natrvalo. ()

StanislachKo 

všechny recenze uživatele

S výnimkou až surrealisticky podaných tripov sfetovaného Dicka Powella som pri drvivej väčšine scén mal pocit, že "šak toto som asi už videl!" No... nevidel. Lebo to šlo jak cez kopirák klasík Humprheyho Bogarta! Niektoré dialógy klasa (českému dabingu dávam bod navyše), ale najväčším plusom pre mňa je zistenie, že aj noir 40-50tych rokov sa točil občas len na objednávku. ()

andrii

všechny recenze uživatele

Černý flór se s tebou shledává, zanedlouho tě halit má...První filmové zaklepání na dveře soukromé kanceláře Phila Marlowea. Není divu, že plný diář nemá. Tenhle Phil se v klidu může hlubokému spánku oddávat. Ten si s Bogartovým nezadá. Neprorazil, porazila ho pouhopouhá tuctová manýra. Dlouhé loučení se proto nekoná. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (4)

  • Jean-Pierre Chartier v kritike uverejnej v periodiku La Révue du cinéma uviedol, že dielo je rýdzi thriller, pri ktorého sledovaní sa divák chveje od strachu a má obavy z neznámeho. Oslavuje i spôsob vyprávania príbehu kde sú Marlowove halucinácie a straty vedomia navodené štylistickými prostriedkami pripomínajúcimi cinéma pur skrz dvojexpozície, rozostrené zábery či nezvyklé uhly kamery. (Biopler)

Reklama

Reklama