Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Film Jan Hus je výsostně politický v tom smyslu, že se zabývá lidmi, kterým běh věcí veřejných nebyl lhostejný. Příběh Jana Husa ale není prezentován jako jeho biografie, ale spíše jako bolestivá otázka, která prostupuje ze středověku do naší současnosti. Jako otázka, která nás vybízí k aktivitě tím, že protestuje, útočí a trpí; jako otázka, která se dnes otvírá jako kudla v kapse.

Časově je film zakotven do druhé půle dvacátého století. Geograficky se vztahuje k dějinám „východního bloku“. Hus k nám dnes přichází, aby byl znovu pochopen; přichází a otevírá osudy tří mužů - Angličana Grahama Bamforda, Němce Oskara Brüsewitze a Poláka Ryszarda Siwiece. Ti tři mají s postavou Jana Husa společné za prvé to, že jejich život byl završen nejvyšší obětí, za druhé to, že chtěli napravit režim, jenž prokazatelně páchal bezpráví nebo ho alespoň umožňoval, a za třetí to, že jejich činy byly otázkou jejich svědomí, věcí souboje, boje moderní individuality s institucemi, které ji mají zastupovat a nikoli devastovat. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (14)

P/\/EL 

všechny recenze uživatele

tak svérázný počin, nic pro průměrnýho čsfďáka(kterej nemá moc bohatou fantazii...potřebuje všecko pěkně srozumitelný a jasný..chce být dojímán a vkusně pobaven a ohromen stamiliónovými rozpočty v doláčích....což já teda někdy taky...ale zároveň jsem dávám i tohle a tamhleto..........sorry.....myslim, že určitě nešlo o to provokovat a šokovat a štvát diváky, ikdyž taky trochu, ale asi určitě né prvoplánově...), no, tak zezáčátku jsem si taky řikal a sakra, to je i na mě příliš rozklepaný, inu 8ka, pak teda jsem na to šel s tim, že jsem si o tom nic nepřečet a netušil jsem, což je náhodou celkem fajn, bohužel jsem takovej trochu čtivej a často si čtu všelijaký recenzičky a komentáříky, pak teda, když se odhalilo něco málo víc, tak mě to teda docvaklo, o co vlastně všecko go, nejdřív ten Polák, no, jasně, o něm jsem četl, i to video jsem na youtube shlédl..ehm, ale takže zase teda je fajn, že jsem něco málo věděl - si přečetl, o Anglánovi teda nic, ale jinak těch lidí se už upálilo, třeba ta jedna slavná....ehm..fotka - budhistickej mnich, no, je to jedno, že byly vybraný tři, bylo to asi hlavně kvůli náboženské víře, o Němcovi jsem teda také nečetl, ale ten film je mix, všehochuť, jasně, humorné scény jsou možná až příliš bizarní chvílema(ale jsou pěkně udělané a humorné...), nepohoršovalo mě to, je to teda celkem odvážné, ale tak, ten film neni pro žádný masy, chválabohu, že je tvůrčí svoboda :), však taky o to těm lidem šlo, jasně, taky jsem si řikal, Palach, na těch lidech nebylo asi uplně všecko v pořádku(jaksi existují efektivnější formy protestu, nic proti, teda Palach asi otevřel leckomu oči, ale ono by to stejně nestačilo, o to nejde, možná....zoufalá doba, ono, vlastně lidé někdy pachájí sebevraždy z různých důvodů..všelijaké bezútěšnosti....prostě někde je třeba fakt systém děsnej a oni prostě nemaj sílu, motivaci a....tak...nemám je teda uplně za blázny, ale holt ten pud sebezáchovy a....rozum....), já nevim, zajmalo by mě to, co na to...nezávislá moderní psycho a psychi.....svět je holt zlé a hloupé místo a zároveň dobré a krásné.....teda zlí, hloupí lidé.....je to tak..vždycky to tak bylo...míra zla kolísá.......inu, taky mě ten film zmáhal, jistě by mohl být kratší, na jednu stranu hodně dynamiky, hodně zběsilosti, energie..ale spousta zbytečnýho materiálu....sami tvůrci, že by se to dalo stříhat všelijak..tak jsou režisérské verzi obvykle delší, tahle by mohla bejt kratší :), teda ona je asi režisérská už teď---ale..teda co to plácám......podle ten film určitě není nepřetržitě nekoukatelný, řekl bych, že většina koukatelná náhodou je, a ledasco je dokonce podle mě dost pěkně udělané, možná to není nijak extra inovativní...sorry....eh...ale bylo to správně takové nahuštěné a spousta nejasností, člověk...teda někdo pak o tom může přemýtat......ale tak.........je to těžké, já na víru osobně nejsem, ale zase nejsem uplně proti, ale víte co, sebevražda je přece hřích, inu o tématu by se dalo natočit filmů a dokumentů, daleko konkrétnějších tradičně pojatých.....a v titulcích jsou odkazy na tři dokumenty o těch lidech, ale tohle mě fakt neštvalo.....řekněme, že jsem byl příjemně překvapen........moderní Husové..se upalují sami, ikdyž Hus..se taky vlastně sám....ale....bojovali za pravdu, to jim nelze upřít...nevim, nenapsal jsem k tomu nic moc........je to otázka no, u nich nešlo jen o politiku a ideály, ale měli trošku neštěstí v osobním životě.........né, že né........pak teda další otázka, jak to mělo být pojato...mě to teda neštvalo.........ještě i ta hudba trošku krejzy, ale je to vkus tvůrců.......jejich styl......Trnka by o nich asi netočil, ale víte, co..mohl by to bejt i loutkovej film....... () (méně) (více)

Radko 

všechny recenze uživatele

Experiment, ktorý nezarezonoval. Mechanické zopakovanie preverených (a trochu aj prevarených) postupov filmovej avantgardy. Čiernobiela sa strieda s náhle vpadnúcou farbou. Ticho preruší raz dokumentárny monológ, inokedy extatický dialóg. Rozostrený obraz. Zoomujúce pohľady na detaily zmaru a beznádeje. Nejasný dej, fragmentárne prepájanie udalostí. Viacjazyčnosť upozorňuje na globálny problém sebaobetovania. Celok pôsobí apologétskou snahou inakosti pre inakosť. Nie všetko je márne. Zopár obrazov pamäť uchová (naháči, márnica), zvyšok sa spiekol v podivudnej zrnitej machuli. Niečo v štýle pozliepaného mydla žiačika Olivu zo seriálu "My všetci školopovinní". O dvoch z obetujúcich sa som doteraz vôbec nepočul, čo je dôsledok toho, na čo film upozorňuje. Totiž na následnú bagatelizáciu obetavcov, zúfalo presadzujúcich presadenie rôznych ideálov a požiadaviek. Médiá ich následne vykreslia ako bláznov či pedofilov a nevyrovnané osobnosti. Toto, spolu s pár citátmi Jána Husa a info o iných obetiach za princípy, patrí ku kladom filmu. Na rozdiel od užívateľa sta si však myslím, že Pancířovej Sestre to nesiaha ani po päty. ()

Reklama

sharky odpad!

všechny recenze uživatele

0% Odpad dávám velmi zřídka, ale tohle jsem dokoukal jenom proto, ze jsem byl na druhe strane salu odkud bylo daleko ke dverim a zvedal bych prilis mnoho lidi. Tvurci vypadli opili uz na premiere na LFS, pri nataceni byli navic jeste prevdepodobne zhuleni. Epilepticky kameraman pohazoval ve vzduchu kamerou a ta nahodou natocila jakesi choticke obrazky. O nejkem pribehu se neda hovorit, o kazdem ze tri muzu se dozvime tak pet vet. Zbytek je slet nesmylsnych zaberu. Odpad vsech odpadu. Možná jsem to jen nepochopil, ale jak je vidět, nejsem sám, takže asi bude něco špatně na straně tvůrců. Jeden z nejhorsich filmu, co jsem kdy videl a ze jich bylo hodne. ()

sta 

všechny recenze uživatele

o fous dal, nez lonska sestra... zamerne to jde proti estetickym normam dneska, tema a myslenky jsou v podstate perfektni, ta forma je mozna preci jen trochu moc.. ale je to fajn undergroundovej filmecek, kterych tady porad je tak strasne malo, ze muzeme byt radi za kazdej.. teda aspon ja za ne rad jsem.. btw: kdyz Hus kaze husam, ktery na nej ostentativne kaslou a pak ho honi, trochu az mrazi ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Dovolím si předpokládat, že sdíleným cílem tzv. experimentálních či avantgardních filmů je nejen provokovat maloměšťáka jinak udržovaného v nekritické otupělosti a samolibosti kulturním mainstreamem, ale též vložit trochu invence a originality do doposud existujících kinematografických estetických vzorců na úrovni formy (č)i obsahu. Z této (doufám správné) hypotézy potom vyplývá, že dobrý experimentální film - tedy takový experimentální film, který dosáhl výše zmíněných cílů - je mimo jiné nutně divácky náročný. - Experimentální film "Jan Hus: Mše za tři mrtvé muže", který na úrovni mizanscény čerpá zejména z poetiky minimalistických avantgardních divadel, bohužel není pouze divácky náročný, ale přímo divácky nesnesitelný. Je složen výhradně z krátkých, trhaných, rozklepaných, neustále zoomujících, většinou černobílých a silně zrnitých záběrů. - Co tím chtěl básník říci? - Jestliže se maximální divácká náročnost - nepřicházající ani s potřebnou originalitou - stává sama o sobě cílem, ukazuje to pouze na autorskou bezradnost. Obávám se, že Jan Hus je ten případ: Vybičovaná otravnost umělecké formy (za určitých podmínek snad akceptovatelná) má zřejmě za účel pouze zastřít obsahovou bídu. Scénář se toporně snaží propojit nesouvisející scénky a postavy, dialogy tonou v trapných a laciných dialozích libujících si ve slovech jako sračka a řiťopich, poselství filmu je křečovité. Stejně křečovité jako bylo kdysi poselství Vávrova Jana Husa. Komické však je, že polopatický (tedy naopak silně divácky nenáročný) a patetický Vávrův opus představoval Husa v souladu s aktuální oficiální doktrínou Zdeňka Nejedlého coby středověkého komunistu, jehož odkaz konečně došel naplnění v polovině dvacátého století, Bambuškův Jan Hus je naopak patronem antikomunismu a západního intervencionalismu (pokud se chceme vyhnout slovu imperialismus), jak je ve filmu opakovaně (byť možná nepřímo) zdůrazňováno. ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama