Reklama

Reklama

Příběhy slavných

(seriál)
  • Česko Předčasná úmrtí (více)
všechny plakáty
TV spot
Česko, (2000–2013), 170 h 29 min (Minutáž: 45–60 min)

Režie:

Petr Lokaj, Zdeněk Gawlik, Pavel Křemen, Petr Kotek, Marek Dušák, Václav Kučera (více)

Hrají:

Josef Kemr, Helena Růžičková, Miloslav Šimek, Július Satinský, Zdeněk Štěpánek, Karel Zich, Jiří Kodet, Stella Zázvorková, Vladimír Dvořák, Eva Jakoubková, Libuše Geprtová, Nataša Gollová (více)
(další profese)

Série(13) / Epizody(196)

Příbuzní, historikové, známí a kamarádi vzpomínají na slavné postavy českého, převážně uměleckého prostředí a snaží se je objektivně přiblížit ostatním. (MJMilan)

Recenze uživatele kingik k tomuto seriálu (7)

Příběhy slavných (2000) 

Desítky slavných uměleckých osobností, převážně z řad hereckých, ve vzpomínkách svých přátel a blízkých příbuzných tak, jak je ze svého pohledu vnímali oni. Ve filmech, v televizi a na divadle hráli komické, tragické, zkrátka vážné a nevážné role, ale v osobním životě to vždycky nebyli takoví baviči nebo fanfaroni, ale často rozervaní bohémové, štváči anebo docela obyčejní lidé, kteři svoji hereckou profesi uměli zatraceně dobře. Jakou masku vlastně skutečně nosili, když zrovna nehráli? Na to už odpoví tahle dokumentární série. Výběr osobností poměrně bohatý, ale na některé se nedostalo, a kteří by třeba konkrétně zajímali mě, protože o nich není tolik známo (Drbohlav, Faltýnek, Vicena, Besser, Geprtová, Jerneková aj). Z těch, co byli k mání, se dalo vybrat určitě spolehlivě, ale většinu z toho, co se v dokumentech objevilo a bylo o nich uvedeno, jsem už znal, anebo nějaký určitý obrázek o té či oné osobnosti, jsem už dávno utvořený měl. Takže z tohoto hlediska se neudálo nic tak extra překvapivého. Netvrdím však, že by tímto série dokumentů pozbyla na zajímavosti. Každá z představených osobností byla nějakým způsobem zajímavá, charizmatická, výjimečná a něco ve svém oboru dokázala. To "něco" z nich se zachovalo v bezpočtu filmech, v televizní nebo divadelní tvorbě a stále je nesmazatelně zapsáno vysokou kvalitou, ke které se diváci rádi vracejí. Proto je dobré, připomenout si jejich umělecké životy napěchované do této dokumentárné série. Jejich velikášství se už do dokumentu nevešlo a v podstatě ho ani pojmout nemohl. Bylo totiž v nich samotných a odešlo spolu s nimi. Mé hodnocení: 60% ()

To byl Jiří Sovák (2000) (S01E24) 

Slabé ohlédnutí za hereckou legendou. Nedozvěděl jsem se o ní nic navíc. S Jirkou nebylo úplně snadné vyjít a role nervozních pánů seděli jeho naturelu nejlépe. Nicméně tenhle dokument byl hodně odfláklý a velmi zkratkovitě skákal od jednoho tématu k druhému. Jiří Sovák, jak z toho vyplývalo, byl pedant a perfekcionista, ale tenhle dokument si "neošéfoval". Mé hodnocení: 40% ()

Dva chrámy Josefa Kemra (2005) (S06E10) 

Vyjímečný herec, který hral do roztrhání těla, ale velkého vděku se nedočkal. Národ si až tak nezískal pro svoje nepřístupné charisma a klasickým bavičem nikdy nebyl. Složité role mu nedělaly problémy a s lehkostí vklouznul i do komediálních poloh z nichž nejznámější patrně zůstane chalupářský "špíz" z populárních "Chalupářů". Dokument mě narozdíl od jeho nedefinovatelného a vícerozměrného herectví ničím nepřekvapil. Přetlumočil jen známá fakta, která jsem o panu Kemrovi znal. Příliš nejsem ani zastáncem vzpomínkových řečí. Střídání známých osobností, které se předhánějí v postřezích na tu či onu hereckou, případně jinou uměleckou osobnost, je zajeté schéma, které už mě ničím nevytrhne. Kemr je tady vylíčený tak, jak jsem jeho osobnost znal z dostupných literárních pramenů. Zarytý antikomunista rezolutně odmítající ocenění od nenáviděného režimu, perfekcionalista ohledně hereckých rolí, věřící člověk s vlastní filosofií a svými kolegy respektovaný profesionál. Kemr je pro mě legendou i bez tohoto dokumentu a jeho schopnost obohatit i třeba slabší film svojí přítomností je obdivuhodná. Z pietně pojatého dokumentu na mě jeho charisma nedýchlo, ačkoliv nebylo od věci poslechnout si jeho kolegy, jak ho vnímali a co pro něj znamenal. Dokumenty o velkých osonostech na mě mají paradoxně nevelký dopad. Mé hodnocení: 40% ()

Život byl vlídný, místy drsný (2007) (S08E10) 

Poněkud chudokrevné na režijního velikána Karla Kachyňu. Na place si uměl sjednat respekt, workoholik každým coulem, neplést s alkoholikem, alkohol u natáčení nepovolil, spořílek, byl na ženy a českou kinematografii obdařil úctyhodným množstvím filmů, které mají punc neopakovatelné kvality a zároveň klasiky klasické, co má pevně zakořeněné místo ve filmových vodách. Po jeho odchodu už nikdo neuchopil jeho režijní styl. Ve vzpomínkách těch, kteří jej znali a spolupracovali s ním, se jevil osobitě, pedantsky a přísně, takže přezdívka "železný dědek" byla pro něj trefná. Osobní život měl poměrně fádní, manželka Alena Mihulová, dvě dcery, tu druhou povil v hodně pozdním věku. Záležitosti vcelku známé a nijak překvapivé. Nedostalo se pochopitelně na všechny ukázky z jeho bohaté tvorby. Takže nejsem z těchto pamětí na větvi, nemám tedy potřebu hodnotit přemrštěně. Neškodilo by bohatší zpracování, pár pikantností, aby to nevypadalo, že byl mistr Kachyňa takový škrobený suchar. 6/10 ()

Smrt o Vánocích (2011) (S12E07) 

Na vrchol jí pomohl Werich a na dno jí dostal alkohol. Pro vzhledově atraktivní herečku se smutnýma očima se našlo sice množství rolí, ale její legendární Maruška z "Byl jednou jeden král" nebyla překonána. Není mnoho rolí, ze kterých bych si Milenu Dvorskou zapamatoval jinak než pro její svůdné charisma. Většina režisérů to viděla podobně a tak dostávala role žen obdivovaných, ale neznám moc rolí, kdy bych ji viděl jako typickou ženu v domácnosti se zástěrou a vařečkou v ruce - a jestli vůbec takové jsou. Její talent sahal více, ale nebyla to přece jen herečka, co dokáže pobavit národ, jako svého času Jiřina Bohdalová nebo Iva Janžurová, a na charakterní role byly v popředí jiné a sice taková Jana Hlaváčová nebo Věra Galatíková, A tak se pro mě stala Dvorská spíše synonymem nedoceněné herečky plnící hereckou lajnu někde uprostřed, kdy výrazný komediální talent nebyl její předností, a film, ve kterém přišla charakterní role, zase nevešel do širšího diváckého povědomí. Vybavím si ji ze zajímavě pojaté "Smrti mouchy", kde byla objektem mladické touhy, jako přísnou matku z populárního seriálu "Chlapci a chlapi", jako pragmatickou mámu dvou bráchů z rodinného filmu "Neohlížej se, jde za námi kůň!", dále jako ženu provádějící "rozbor" básně z kultovní komedie "Marečku, podejte mi pero!" anebo z "Vesničko má středisková", kde to s ní riskl, do pro ní atypické role ženy závozníka Pávka, Menzel, ale tím to u mě hasne. S diváky se rozloučila poněkud nedůstojnou rolí v seriálu "Ulice", kde už na ní byly znát zřetelné známky silného alkoholismu a s tím spojená mizerně odvedená herecká práce. Její nezapomenutelná Maruška na motivy klasické pohádky "Sůl nad zlato" však z televizních obrazovek nezmizí nikdy. Tenhle dokument spíše průměr a působil až moc pietně. 60% ()

Frajer a fanfarón (2013) (S13E09) 

Jiří Vala byl pro mě tak trochu nedoceněný herec. Působil nepřístupně, ale brilantně zvládal všechny herecké polohy. Od komických až po charakterní role, kterých za svůj život vytvořil bezpočet. Je škoda, že medailon o něm byl pojat jako vzpomínání jeho hereckých kolegů, kteří na něj pěli spíše chválu, ale z jeho soukromí se toho příliš nerozebíralo. Jeho široký herecký rejstřík čítal mnoho rolí, ale je to zvláštní, ne každý film mám spojený přímo s jeho hereckým výkonem. Hrál milovníky, zapálené svazáky i angažované komunisty, ale cizí mu nebyly ani negativní a rozporuplné role. K těm nejvýraznějším bezesporu patří kontroverzní "Král Šumavy" a zrovna tady se říkalo, že s Jiřinou Švorcovou měl románek, ale v pořadu o tom nepadla ani zmínka. Na poli televizní obrazovky se herci s přísným výrazem ve tváři dařilo asi nejvíce. V seriálové tvorbě je nepřehlédnutelný jeho Nedobyl, ale najdou se i vedlejší role, které dokázal opatřit svým zvláštním charisma. Přesto mám pocit, že ta úplně pecková role pro něj nepřišla a po revolučním období se na něj zapomnělo úplně. Mihl se jen ve Šteindlerově "Vrat se do hrobu" v roli ředitele, ale jinak si ho nevybavuji. Na tohoto herce přece jen více budou vzpomínat babičky pro něž byl idolem, než dnešní divák, kterému může připadat ze svých rolí právě jako "frajer a fanfaron", jak praví název medailonku věnovanému jeho hereckým zásluhám. Pojetí pořadu a vyznění bylo nečekaně velmi nevýrazné. Mé hodnocení: 40% ()

Malá hvězda nezapadá (2013) (S13E12) 

Jeho herecká hvězda nikdy nezapadla, ač diváky baví už jen prostřednictvím svých filmů. Rošťácký chlapec s výjimečným darem autentického herectví, který ve svých nejslavnějších filmech dokázal udělat z dospělých herců své přihrávače. Odhadl přesně, kdy s herectvím seknout a jít studovat práva po vzoru svého otce. Na jeho nejslavnější role i tragické úmrtí vzpomínají režiséři jeho filmů, herci, kteří s ním hráli a velmi s ním na natáčení srostli jako jedna rodina, i jeho bližní. Z dokumentu se divák dozví, jaký Tomáš byl na natáčení i mimo něj, dozvíme se, proč v něm nevystoupila jeho maminka a promluvila i o jejich krátkém vztahu Lucie Bílá a nedozvíme se, proč vlastně s herectvím předčasně skončil. Osud tomu zřejmě chtěl, aby diváci, kteří Tomáše Holého měli rádi, ho nikdy neviděli zestárnout, a aby ho měli navždy v paměti jako šibalského chlapečka z dvou mimořádně populárních televizních filmů "Jak vytrhnout velrybě stoličku" a "Jak dostat tatínka do polepšovny", případně z trilogie o přírodních krásách Šumavy. Dodnes nepřekonaná legenda českého dětského filmu Tomáš Holý byl jen jeden. 80% ()

Reklama

Reklama