poster

Temný dům

  • Česko

    Dům hrůzy

    (festivalový název)
  • Polsko

    Dom zły

  • anglický

    The Dark House

  • Slovensko

    Zlý dom

    (festivalový název)

Drama / Thriller / Krimi

Polsko, 2009, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Mariin
    ***

    Nutno uznat naprosto profesionální filmařinu, zvláštní živost, poutavost a přesvědčivou, až dokumentární realitu. Ale ten totálně depresivní obsah! Na rozdíl od POMA si nemyslím, že se tento kruh beznaděje a morálního marasmu týká jen komunistické totality. Člověk se svým sklonem k dobru (zde ovšem takové postavy chyběly) i ke zlu (zde takřka všechny postavy) zůstává stejný za každého režimu. Polské filmy mají vysokou úroveň, tento určitě po formální stránce také, ale celkově hodnotím jen za slabší tři, s ohledem na jeho obsahovou pokleslost a beznaděj. Může ovšem sloužit jako varování pro ty, co žijí v domnění, že lidé jsou dobří...(21.2.2011)

  • Maq
    ***

    Obrázek z časů, kdy jsme říkali, že "Polák" není národnost, nýbrž povolání. V Haliči se chlastalo vždycky, ale zobrazený marasmus dosahuje doslova ruských rozměrů. Tomuhle nejzaostalejšímu polskému kraji pustily novodobé dějiny řádně žilou. Za války se tam porůznu pobíjeli Poláci s Ukrajinci, společně - a s Němci, ovšem - pobíjeli Židy, po válce tam pořádek zaváděli bolševici moskevští i varšavští. Výsledkem bylo v nesvobodě a chlastu utopené lidství. --- Koncentrací morálního hnusu se film vyrovná Michálkovu Sekalovi či katalánskému Pa negre. Ale právě ve srovnání s těmito skvělými díly je zřejmá největší slabina tohoto filmu - vrší momentky mravně zdevastovaných figurek jednu na druhou, až jaksi nezbývá prostor některou z postav blíže poznat. Není to jeden velký příběh, spíš takový nastavovaný krvák, kde divákovi zbude jen pocit, že je škoda, že vůbec někdo přežil. --- Pozoruhodné to určitě je. Velké - ne.(13.6.2014)

  • Exkvizitor
    *****

    Pominu-li silnou tradici polského "kina morálního neklidu", zdá se mi, že zde nalézám zejména významnou inspiraci některými ruskými uměleckými díly kritizujícími společenské poměry. Počínaje - z hlediska tématu - literárními velikány 19. století, kupříkladu A. P. Čechovem a jeho povídkami jako Pavilon č. 6 (viz. také vynikající česká filmová adaptace pod jménem Archa bláznů) či Švédská zápalka (i v níž přijíždí policejní jednotka vyšetřovat zločin na odlehlý statek, kde místo vyšetřování chlastají vodku), až - zhlediska tématu i zpracování - k moderním filmovým dílům lidí jako Tarkovskij (symbolismus, rozklad jako téma a statické záběry postavené na vnitrozáběrové režii ve Stalkerovi), Zvjagincev (Návrat) a nejsilněji snad v poslední době Balabanov a jeho Gruz 200 - což je film Temnému domu podobný v mnoha ohledech: Děj zasazen do poměrů reálného socialismu 80. let 20. století naturalisticky zobrazuje všeobecně panující beznaděj, pokrytectví, zvůli, kariérismus, zvrácenost, násilí, sex a chlast. Inspirační zdroje, když už jsem u nich, se však jistě dají hledat i mimo Rusko - kupříkladu v některých násilím prodchnutých filmech bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo) nebo v nedávném dánském Ukrutně šťastni (v poměrech malého městečka všichni lžou, smilní, vraždí a kradou, všichni o všech všechno vědí, ale nikdo nic neřekne). - P.S. Diskuse s režisérem po filmu odhalila, že Temný dům oplývá náboženskými symboly (které mé necvičené oko ateisty-ignoranta neobjevilo). Konec filmu, včetně skvělého posledního celkového záběru z jeřábu prý symbolizuje oltářní triptych: Život, smrt, (znovu)zrození.(27.3.2010)

  • Šakalík
    ***

    O tomhle filmu se mi bude psát těžce, pač v podstatě není co. Natočeno to je vpravdě bravurně, to se musí uznat. Ale tak nějak mi uniká smysl toho filmu. Vyobrazení životní reality v totalitním režimu z polského pohledu jako srovnání s tím naším je určitě zajímavé, několik přímých narážek na Čechoslováky je úsměvných (třeba ta hláška: „hele, Polonez u Pepíku v televizi“ nebo zpěv Helenčina hitu „Malovaný džbánku“ - to se mi fakt líbilo :-)). Ale když to vezmu kolem a kolem, tak tam všichni v podstatě jen chlaščou, kujou stranické pikle, zametají zpronevěry družstevního majetku – to na straně jedné. Na straně druhé pro změnu zase chlaščou a plánujou, jak budou pálit samohonku. Pak se to celé zvrtne a příběh, natočený zajímavou metodou dvou linií vyprávění, nabere nový, docela absurdní směr. A co jako? Patrně mi něco uniklo, ostatně nebylo by divu, pač tak nějak jsem se v tom filmu špatně orientoval. Ale to je asi jen moje chyba.(19.12.2010)

  • *CARNIFEX*
    ***

    Edward po smrti manželky cestuje po rodnom Poľsku. Jedného večera narazí na dom staršieho páru Diabasových. Spočiatku priateľské okolnosti vyústia k obvineniu spáchania z trojnásobnej vraždy. Podarí sa Edwardovi pred vyšetrovateľmi preukázať svoju nevinu? Alebo sa jedná o omnoho komplikovanejší prípad? Rád čítam komentáre iných užívateľov. Zaujíma ma ich názor na film, ktorý som práve dosledoval. Napriek tomu, že s POMOM súhlasím len zriedka kedy, a moje hodnotenie je odlišné, v prvých dvoch vetách trafil klinček po hlavičke. Bohužiaľ, ďalej sa už rozchádzame. Spočiatku jednoduchá zápletka sa po krátkom čase mení na excelentný "miš maš", z ktorého sa každý nevysomári ( to mi verte! ). Rozuzlenie nápadité a šokujúce. Ale čo tá nuda takmer tri štvrtiny snímku? Mám rád tieto komplikované filmy, ale akosi ma toto Smarzowského dielo nepohltilo natoľko, ako jeho "posledný" výtvor - Drogowka.(4.3.2014)

  • - Název filmu se neobjeví během celého filmu. (griph)

  • - Film sa natáčal v Malopoľskom vojvodstve, časti Poľska, ktorá bezprostredne susedí so Slovenskom. (Laslo)

  • - Scénář filmu vznikal dvanáct let a autory inspirovala tradice antického dramatu i detektivky. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)