
Temný dům
-
Dům hrůzy
(festivalový název) -
Dom zły
-
The Dark House
-
Zlý dom
(festivalový název)
Drama / Thriller / Krimi
Polsko, 2009, 105 min
Drama / Thriller / Krimi
Polsko, 2009, 105 min
L-V
Masakrózní! :) Marně vzpomínám na film, kde by se celou stopáž tak mocně chlastalo jako v tomhle polském panoptiku. Prolínání dvou časových linií kriminálního vyšetřování a příběhu hlavního hrdiny nás od začátku připravuje na to, že se tady budou dít věci a že nás čeká vskutku šťavnaté vyvrcholení. Vše je prokládáno ostrými hudebními vsuvkami a neurvalým černým humorem a celé je to pak zabaleno v drsném audiovizuálu, což jenom umocňuje atmosférický zážitek, který z hlavy jen tak nedostanete...(23.1.2013)
Crocuta
Masakr - v doslovném i přeneseném smyslu, tak by se dal asi nejlépe charakterizovat "Dům hrůzy". Zdánlivě prajednoduché vyprávění o mordu a jeho vyšetřování, morytát jako vystřižený z nějaké kramářské písně, je zároveň sondou do polských reálií dramatického přelomu 70. a 80. let, obrazem neuvěřitelného morálního a hospodářského marasmu, prošpikovaným černočerným humorem a ironií. Digitální vizuál z poslední části filmu mi moc neseděl, ale jinak nemám co tomuto snímku vytknout a tak ty 4 a půl * klidně zaokrouhlím nahoru.(31.12.2010)
Courtemanche
Po 1989, z Východní Evropy si nepamatuji na takhle kvalitně natočený film. Už i jen ten začátek, anebo i jen drobnosti tady, je to vyprodukovaný tak věrohodně jako kdyby se to odehrálo před námi a my by jsme jen drželi kameru. Má hodně popletený děj a vůbec není lehký se v tom orientovat. To zlo tady je stejně syrově natočený jako všechno kolem, na tohle nemá žádný ale žádný horor. 4,5/5(11.11.2014)
Mariin
Nutno uznat naprosto profesionální filmařinu, zvláštní živost, poutavost a přesvědčivou, až dokumentární realitu. Ale ten totálně depresivní obsah! Na rozdíl od POMA si nemyslím, že se tento kruh beznaděje a morálního marasmu týká jen komunistické totality. Člověk se svým sklonem k dobru (zde ovšem takové postavy chyběly) i ke zlu (zde takřka všechny postavy) zůstává stejný za každého režimu. Polské filmy mají vysokou úroveň, tento určitě po formální stránce také, ale celkově hodnotím jen za slabší tři, s ohledem na jeho obsahovou pokleslost a beznaděj. Může ovšem sloužit jako varování pro ty, co žijí v domnění, že lidé jsou dobří...(21.2.2011)
Exkvizitor
Pominu-li silnou tradici polského "kina morálního neklidu", zdá se mi, že zde nalézám zejména významnou inspiraci některými ruskými uměleckými díly kritizujícími společenské poměry. Počínaje - z hlediska tématu - literárními velikány 19. století, kupříkladu A. P. Čechovem a jeho povídkami jako Pavilon č. 6 (viz. také vynikající česká filmová adaptace pod jménem Archa bláznů) či Švédská zápalka (i v níž přijíždí policejní jednotka vyšetřovat zločin na odlehlý statek, kde místo vyšetřování chlastají vodku), až - zhlediska tématu i zpracování - k moderním filmovým dílům lidí jako Tarkovskij (symbolismus, rozklad jako téma a statické záběry postavené na vnitrozáběrové režii ve Stalkerovi), Zvjagincev (Návrat) a nejsilněji snad v poslední době Balabanov a jeho Gruz 200 - což je film Temnému domu podobný v mnoha ohledech: Děj zasazen do poměrů reálného socialismu 80. let 20. století naturalisticky zobrazuje všeobecně panující beznaděj, pokrytectví, zvůli, kariérismus, zvrácenost, násilí, sex a chlast. Inspirační zdroje, když už jsem u nich, se však jistě dají hledat i mimo Rusko - kupříkladu v některých násilím prodchnutých filmech bratří Coenů (Zbytečná krutost, Fargo) nebo v nedávném dánském Ukrutně šťastni (v poměrech malého městečka všichni lžou, smilní, vraždí a kradou, všichni o všech všechno vědí, ale nikdo nic neřekne). - P.S. Diskuse s režisérem po filmu odhalila, že Temný dům oplývá náboženskými symboly (které mé necvičené oko ateisty-ignoranta neobjevilo). Konec filmu, včetně skvělého posledního celkového záběru z jeřábu prý symbolizuje oltářní triptych: Život, smrt, (znovu)zrození.(27.3.2010)