poster

Jedna kočka za druhou

  • Slovensko

    Jedna kočka za druhou

Komedie / Drama

Česko, 1993, 90 min

Scénář:

Jiří Hubač (divadelní hra)

Kamera:

Antonín Holub

Producenti:

Rudolf Mos

Střih:

Dalibor Lipský

Zvuk:

Karel Jaroš

Scénografie:

Jaromír Švarc

Kostýmy:

Věra Mírová
(další profese)
  • Marthos
    ***

    Úspěšná divadelní hra Jiřího Hubače Dům na nebesích naplňovala během neuvěřitelných rekordních sedmi let hlediště pražského Divadla na Vinohradech a tak se myšlenka na její filmovou verzi vlastně sama nabízela. Nejsem schopen posoudit, nakolik se celovečerní adaptace odchýlila od původní jevištní úpravy, neboť jsem bohužel zatím neměl příležitost k oboustranné konfrontaci, nicméně se domnívám, že film nabízí bez ohledu na aktualizace totožný dějový příběh, který zůstává dominující hodnotou celého díla. Pokud mě paměť neklame, scénář napsal ve spolupráci s režisérem Františkem Filipem, který stále patřil k největším oporám televizní dramaturgie počátku devadesátých let, Jiří Hubač čili veškeré argumenty, týkající se nedokonalosti scénáře považuji za bezpředmětné. Hra - i film - vypovídají spíše dramatický než komediální životní příběh udřené a léty zavedenou praxí devalvované, skutečně lidové obsluhovačky nejen nádražní jídelny, ale i trochu sobecké paní domácí, která nachází smysl svého života v nekonečném obskakování druhých a teprve v závěru zjišťuje, že ne všichni z jejího okolí si tuto péči zasluhují. Jak už tu bylo mnohokrát přede mnou řečeno, vpravdě herecký koncert zde divákům připravila nedostižná Jiřina Bohdalová, která mohla postavu Kláry pojmout jen jako dodatkový bonus k předcházejícím sedmi létům na jevišti, ale naopak do ní vložila nové a svým způsobem originální pojetí a výsledkem je exaltovaný portrét jedné nešťastné ženské. V rámci tohoto hvězdného vystoupení bychom ovšem neměli přehlížet ani další interprety, zejména vynikajícího Petra Nárožného, Josefa Somra a dlouholetou oporu vinohradské činohry Jiřinu Jiráskovou, která s grácií degradované aristokratky ztělesnila sarkastickou majitelku rozpadající se vily. Opakovat neopakovatelné se zdá být pošetilé, ale někdy i pošetilost mívá své opodstatnění a má-li za spojence takové osobnosti jakými jsou Hubač, Filip a Bohdalová, pak nezbývá, než složit zbraně a s úžasem i obdivem sledovat, jak tvoří opravdoví mistři.(26.7.2010)

  • dr.fish
    ****

    "Čím dýl se známe, tím míň holt toho vo sobě víme." To říká Klára v podání Jiřiny Bohdalové na konci této tragikomedie. K zasmání toho mnoho není, možná jen opilecká epizodka Petra Nárožného. Klára je totiž "zgruntu hodná" ženská, což značí klasickou fúrii, s níž vydrží jen rodinní příslušníci (jelikož je Klára živí) a paní domácí(jelikož Kláru potřebuje). Klára je posedlá snem, že se jednou stane majitelkou vily, v níž žije. Tomu podřídí celý svůj život, je nepříjemná, zlá, ale "ona to tak nemyslí". Film možná nedrží úplně pohromadě jak by měl, ale vévodí mu výtečné výkony Bohdalové, Jiráskové, Somra, Nárožného a dalších. Bylo by škoda ho jen tak hodit přes palubu. 75%(21.9.2010)

  • ArtLucie
    **

    Nemůžu dost dobře komentovat, když se tolik nabízí srovnání s divadlením počinem, Dům na nebesích. Ten byl skvělý, tohle se mi zdálo dosti slabé.. jediné výrazné plus byla paní Jirásková, která byla přesvědčivější než paní Vostrčilová na divadle. A paní Bohdalová si samozřejmě držela svůj standart :)(3.5.2011)

  • sator
    *****

    Léta jsem sháněl divadelní záznam (Dům na nebesích) podle kterého film vznikl a byl jsem velmi zklamán. Film jde daleko více pod kůži a je to svým způsobem tragikomedie. Skvostná režie i herecké výkony. Dávám 100 % Jiřina Bohdalová nebyla z filmu nadšena, mnohem raději má divadelní představení podle kterého později film vznikl...(19.3.2009)

  • Fretakata
    ****

    Divadlo, ktoré tu všetci velebia, som nevidela. Kľudne verím tomu, že v porovnaní s divadlom je tento film slabý odvar. Jeeenomže - film nemá, nebude mať a hlavne: ani nemôže mať emotivitu divadla. Takého hodnotenia mi znejú ako obrovská poklona tvorcom divadla a hlavne pani Bohdalovej. Kedže mi divadlo nebolo dopriate, som vďačná za tento film. Dal mi vskutku zabrať. Žasla som, ako ďaleko sa dá zájsť, pokiaľ až sa nechá racionálna, tvrdo makajúca, v podstate osamelá žena (Klára, Jiřinka Bohdalová) zneužívať osamelou sebeckou majiteľkou vily (Jiřina Jirásková - inak, skvelá - ako vždy) pre vidinu, že si "raz" lacno kúpi dom, kde býva. K tomu zopár farbistých vedľajších postavičiek postavičiek ... dobrý príbeh to bol (škoda zle hraných naddimenzovaných hysterických scén). Precítila som si trpkosť z toho, ako Klára tvrdo drela, ako sa nechala zneužívať vlastnými príbuznými aj majiteľkou vily a ako bizarne nakoniec skončili jej úspory. A precítila som si aj obrovskú úľavu z jej "oslobodenia sa". V mysli sa mi vynárajú slová, čo zazneli ku koncu - voľne parafrázujem: "Ono je to nakoniec vždy tak, že tí dobrí ľudia sa majú dobre a tí zlí zle ...." Skláňam sa.(12.10.2009)

  • - Neherec Karel Bělohradský ztvárnil postavu taxikáře, kterým byl i v civilním životě. (M.B)

  • - Josef Somr hrál tatínka Jiřiny Bohdalové, i když ve skutečnosti je herečka o 3 roky starší než on. [Zdroj: ahaonline.cz] (alonsanfan)

  • - Film je inspirován předlohou Jiřího Hubače. Hrál se také v divadle na Vinohradech pod názvem Dům na nebesích (premiéra 14.11.1980, derniéra 23.4.1987). (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace