Reklama

Reklama

Amer

Trailer 1

Obsahy(1)

Anin život určujú tri kľúčové zmyselné momenty. Jej telesné hľadanie kolíše medzi realitou a pestrými fantáziami, ktoré ju čoraz viac ťažia. Ruka, zahalená čiernou čipkou, jej nedovolí kričať. Vietor jej nadvihuje sukňu a hladí ju po stehnách. Čepeľ sa dotýka jej pokožky. Kam ju táto chaotická, mäsožravá cesta zavedie?
Film môžeme vnímať ako poctu krvavým talianskym giallo hororom 60. a 70. rokov, no je silne ovplyvnený aj naratívne kryptickým surrealizmom režisérov ako napríklad David Lynch. [MFF Cinematik 2010] (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (115)

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Audiovizuální paráda s krásně tajemnou atmosférou v několika hororových sekvencích. Kdyby to mělo detektivní scénář, bylo by z toho perfektní giallo. Ale co z toho, když je Amer ve své podstatě NIC experimentálně roztáhnuté na celovečerní stopáž. Když jsem se po třiceti minutách vzdal naděje na souvislý smysluplný děj, tak jsem se do konce už jen pronudil. S občasným údivem nad tím, jak jsou určité momenty působivé. No, režiséři se umělecky vyjádřili, určitá skupina diváků zajásá nad nemainstreamovým přístupem k žánru ... já se tak maximálně naštval při představě, jak jsem mohl být spokojený, kdyby měli tvůrci ambice přiměřené hororovému žánru. Což je ovšem problém můj, nikoli tvůrců. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Amera jsem dostal na doporučení od kamarádky, která mě připravovala na to, že zažiju něco totálně neobvyklýho. Ten pocit originality se dostavil, jen škoda, že vlastně nevím co nebo kdo je Amer, nevím o čem tenhle film byl a hlavně vůbec nevím, jaké souvislosti mezi sebou mají ty tři části, které se v tomhle filmu projevují. Jedinou spojitost vidím v tom, že tenhle film vlastně vůbec není film, ale jen zběsilé střihy pár originálních nápadů s odkazy na všecko možný. Nejvýraznější je asi ta hudba, která místy připomínala staré francouzské kriminálky. Jinak první nápad holčičky, která vnímá všechno strašidelné kolem sebe bylo fajn, druhá část byla spíš pro úchyláčky podsukňové a třetí část je ta výše zmíněná pocta giallo filmů. Všechny tři nápady bych si představil do takové nápadité čtvrthodinky, kde by se ta veškerá originalita vešla, ale devadesát minut? Nevím, jestli mé prvotní nadšení pro film zabilo to množství nápadů nebo nuda s tím spojená... ()

woody 

všechny recenze uživatele

Fetišisticky natočené snové giallo, které vypadá jako by to natočilo dítě Švankmajera a Dálího. Brát všemi deseti, už jen za zpodobnění pitevního ohledání jako sexuálního aktu. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Mistrovské audiovizuální fragmentární dílo. Vidět to v kině, tak se u některých sekvencí rozplynu blahem. Pure Art v tom dobrém slova smyslu. ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Nic podivnějšího jsem opravdu doposud neviděl.. Po audiovizuální stránce Dokonalost.. Skvělé zachycení detajlů přitom parádní zvuky! Ano nahánělo mi to občas hrůzu a místy mi bylo až nepříjemně....Ale jako film to na mě působilo dost rozpačitě.. Naštěstí to zachránila scéna s břitvou, Která mi naháněla mráz po zádech celých 5 Minut a počítám to za jednu z Nejděsivějších scén, co jsem kdy viděl! Na to nikdy nezapomenu! Tak dávám za 3*! ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Pokud je to u tohoto filmu možné, obsahuje komentář SPOILERY. +++++ Dětská zvědavost, sexuální chtivost a vlezlá kamera, tři do intimního prostoru, zakázaných míst bodající jehly. Když Alexadre Astruc zaváděl do filmové teorie termín "kamera-pero", kdo ví zda tušil, že může být i "kamera-ruka". Ruka, která v poloprázdném domě šahá po vyděšené dívce, aby pocítila její hrůzou roztřesené tělíčko. Snad noční můra trestá holčičku za přílišnou drzost v prozkoumávání třináctých komnat s katafalkem a rodičovské ložnice. Kamera-zuby ukusuje její strach. Přibližuje se co nejblíže, aby se mohla pořádně zahryznout. Střídavě v rychlém tempu ochutnává od očí po nohy. I dům se spojil s tím dravčím okem - bouchá a vrže dveřmi, noří se do přítmí či hrůzně pableskuje, prýští z něj nepochopitelné. Zesiluje známé zvuky na potřebu utéct zas a znovu. U giallo domů se to sluší. Ten dům ví, že italská hororová kultura vetkala do myslí účinně buzený děs z modrých a červených lamp, staromódních panenek, pohledu do očí z blízkosti největší či střepů. Kamera-jazyk si libuje v úzkostném potu. +++++ Ale každý sen i dětství jednou končí a když dokráčí do puberty, kamera-rty už má jiné choutky, rty. Stráží matka dceru svou před nástrahami kamery marně, dnes prastaré město s křivolakými uličkami a cíle i gialla znalý míč je spojencem jejím a odvádí dívku pryč. Kamera-plíce vdechuje pod sukni vášní prohřátý vzduch. Už vůbec ne kamera-pero, ale kamera-péro se snaží vniknout do čerstvě dospělého těla. I zvuk motorek zatoužil zprznit nedotčenou slečnu a snad jako jedinému se mu to i podařilo. Teď nejen obavy vedou dívku, ale i dychtivé očekávání a vědomí vlastní ceny. Dokáže ♂♂♂♂♂♂♂♀♂♂♂♂♂♂♂. Tajemství již není tajemstvím, ale ještě není zkušeností. +++++ Dospělost dává ženě lepší souzení vlastního i cizího chtění, ale nikoli bezpečí před tím vším. Kamera-ruka, kamera-zuby, kamera-jazyk, kamera-rty i kamera-péro musí spojit své síly, aby konečně došlo k tomu, co má se stát. Kožené rukavice, 250 koňských pyjů pod kapotou, těsně obepínající, spoutávající bezpečnostní pás - bude se umírat, jak velí giallo, nebo snad souložit, jak velí tělo? A z čeho mít větší strach? +++++ KONEC možných SPOILERŮ. Amer není giallo a Subjektivně: "Amer naštěstí není giallo." Amer definuje a zároveň nejspíš nutně uzavírá übergiallo. Styl, jemuž giallo půjčilo rekvizity, prostředí, svícení, hudbu, dílčí situace, něco formálních prvků - to jest cosi specifického, se strachy spojeného, ale ne hloupého. Amer je kombinuje s osvěžující hravostí, nenasytnou frekvencí i drzým sebevědomím. Mé nejlepší giallo, Suspiria, selhalo chuděra na svém konci, když zatoužilo vysvětlit své tajemné dění. Amer nedělá stejnou chybu. Tělo, smrt, sex i strach jsou mu tak silným tématem, že nemá potřebu svázat je nějakou komplikovanou fabulí. Tady je neznámé a já se ho bojím, tady je žena a já ji chci! Hraje si po svém s vypůjčeným, extrémním detailem prokládaným. Voní experimentem, ale ne experimentem akademickým, u něhož se přijetí často zakládá na složité argumentaci. Jde o experiment mířící k divácké vděčnosti. Jinakost, jež se tak úplně nevzdává širokého přijetí. () (méně) (více)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Titul této poklony italskému žánrovému hybridu „giallo“ a svébytného autorského snímku znamená v překladu z francouzštiny „hořký“ či „trpký“ a upomíná důraz na ne vždy příjemnou smyslovost či smyslnost filmu vlastní. Může ovšem znamenat rovněž cosi bolestivého, kupříkladu traumatickou vzpomínku. Obě strany karteziánského dualismu, jak hmotná tělesnost, tak éterický základ duše, jsou pro autorský film dvojice belgických režisérů Hélène Cattet a Bruna Forzaniho zásadní, ačkoliv zůstávají jen jednou z více přítomných ambivalencí. Byť jde o fundamentální téma, daleko významnější pro porozumění filmu Amer je z této binární dvojice pojmů odvozená jiná diskrepance – a to mezi paranoiou poháněným děsem z- a tělesností stimulovaným pudem k- sexu. /// Zdroj inspirace – pocta „barevnému“ žánru: Stylem, typickými existenty v typických souvislostech a nejčastěji pojednávanými otázkami se Amer velice podobá nejvíce reprezentativním filmům žánru, zejména pak uznávané tvorbě Daria Argenta a zejména pak jeho filmu Suspiria (1977). Vypůjčuje si z něj čarodějnické motivy, fascinaci architektonicky působivým prostorem dějiště i užívání ne vždy přirozených a mnohdy přesycených barev a křiklavě barevných kamerových filtrů. Barvy přeneseně nasycují i emoce pojící se do všeobecné, temné atmosféry. Argento volil určité odstíny základních barev spektra. Zdaleka nejčastějším výběrem je rudě červená, kterou použil na cokoliv vhodného i ledacos méně obvyklého. Tutéž provokativně rudou barvu diváci nacházejí na stěnách budovy baletní školy, vidí ji natřenou na nehtech ženy a na rtech učitelky tance. Rudě jsou v noci osvětleny hrůzné chodby akademie a nepřirozeně rudá je i krev obětí nespatřeného vraha. Nejedná se však ani tak o gesto v ústrety přísným zrakům cenzorů, jejichž odsudky by mohla umírnit nepřirozenost krvavého výjevu, jako spíše o umělecky motivovanou volbu, která svědčí o prioritách tvůrců: přednost má úzkostná atmosféra pojící se s emocionálním výrazem pečlivě volených barev před materiálním realismem celé mizanscény. Ani frustrující kobaltově modrá, nebo jedovatě zelená nebývají vlastní předmětům a úsekům místností, na které jsou zpoza záběru promítány. Zdroje barevného světla nebývá vidět ani domyslet a je nasnadě připsat jejich přítomnost vlastnostem enigmatických prostor uvnitř fikčního světa, nebo čarodějným vlivům. Podobnost v užití barev mezi Amer a Suspirií ovšem nelze zjednodušeně vysvětlovat jako imitaci. Zatímco Argento podřídil obraz téměř celého filmu přesaturovaným barvám za účelem vyvolání celkové atmosféry, v níž se přelévají kýžené emoce – úzkost, strach, ohrožení, Cattet a Forzani se přejaté techniky chápou jen v izolovaných okamžicích a mimo příslušnou emoci jimi akcentují hloubku významu vybraných událostí. /// Perspektivou psychoanalytika: V prvních sekvencích filmu Amer slouží rudá jako pokryv pro pokojík bojácného děvčátka, na níž jako na každé dítě občas „útočí“ přebujelá fantazie. Tonalita barvy má však širší spektrum a sahá až po něžnější narůžovělý purpur. Její šaty přesto mají velice sytý, agresivně rudý odstín. Jedovatě zelený nádech získává seschlé tělo zemřelého dědečka, jehož namaskovaná tvář a kostnaté pařáty nabývají o to oslizlejšího vzezření. V takto barevném vyvedení se ovšem starý muž zjevuje až na konci první kapitoly filmu, když se jako zombie probouzí kdykoliv malá Ana otevře ukradené kouzelné cibule, které si mrtvý žádá zpět. Vedle argentovského motivu čarodějnictví zosobněného v démonické postavě ženy z vedlejšího pokoje tak režiséři dodali i častý motiv hororů Lucia Fulciho, dalšího reprezentanta filmů giallo. V obou případech se však jedná o blouznění dítěte, které se možná poprvé v životě bezprostředně setkává s umíráním. Co ovšem malou Anu ovlivní nepoměrně více je brzké seznámení se s daleko větším tabu. Svědectví soulože otce s matkou znamená vážné narušení psychosexuálního vývoje jedince, zproblematizování nezbytného formativního stádia – lacanovské fáze zrcadla. Ačkoliv nejde o právě nejšťastnější prostředek k objasnění motivací hlavní postavy , tvůrci se rozhodli znázornit zlom v duševním vývoji sérií víceexpozic, při které se tvář holčičky multiplikuje v mnohost zrcadlových odrazů. Jednotlivé kopie jako kdyby vlastní tíhou odpadaly mimo záběr a soudě ze zvuků tříštícího se zrcadla jsou ničeny. Záběry soulože jsou snímané přes různé barevné filtry zpřítomňující všechny výše zmíněné emoce. Sex je nepochopen jakožto násilí páchané na ženě – matce, jak dokládá především rudý záběr na matčinu hlavu a krk, za který ji pevně drží otcova ruka. Na nahé tělo dopadá kapka čiré tekutiny, možná slza. Výjev není nutně třeba vykládat jako zjednodušenou rekonstrukci velmi komplikované psychoanalytické teorie, ale jako další intertextový odkaz na problematiku žánrového hybridu giallo obecně, v němž ne vždy, ale velmi často býval kladen důraz na důsledné objasnění motivací postav, zejména vraha. Obvyklé bylo vypůjčovat si přitom zavedené pojmy a rejstřík příčin z populárního psychoanalytického bádání – sexuální zneužívání, dětská traumata aj. Stěžejní informací, nehledě na matoucí vědecký kontext vnesený do cyklu interpretace zřetelným odkazem, zůstává traumatická zkušenost z dětství. Ústí ve vnímání lidské sexuality v souvislosti s násilím. Mimo staví další bariéru do již tak narušeného vztahu matky a dcery. /// Ten se naplno projevuje ve druhé kapitole filmu, v komplikovaně rozzáběrované scéně prosté cesty na nákup. Mezitím se děj bez usnadnění orientace případnou narativní interpunkcí přenesl o několik let do budoucnosti, kdy je z Any již mladá žena, zatímco krása matky začíná pomalu odkvétat. Jako ostatně celý film, i tato scéna je z naprosté většiny složena z detailů a velkých detailů. Cílem pozornosti je takřka vždy lidské tělo, což vede ke svodům domnívat se, že právě tělesnost je hlavním tématem filmu, a zasazovat film do kontextu „senzualistického“ proudu současného evropského autorského filmu (př. Catherine Breillat, Claire Denis, Bruno Dumont, Philippe Grandrieux). Opomínat přitom ale nelze duševní stavy, které navenek (na tělech) patrné behaviorální projevy přímo zastupují. Ve filmu, který komunikuje své obsahy pomocí obrazu a zvuků, namísto dialogů, jakých je v Amer jen pomálu, se nelze ubránit velké míře mnohoznačnosti a to i v případě filmu sevřeného pevnou, cílevědomou režijní prací. V případě Amer se jedná o mimořádně příhodnou dvojznačnost vzhledem k tématu dvojí vazby na sexualitu. Velké detaily těl mohou působit jak odpudivě kvůli své nepřirozenosti, tak slastně kvůli schopnosti dát divákům poznat unikátní perspektivu a díky bezprostřední kráse uměleckého obrazu. Aby Cattet s Forzanim vyvážili krásu vlastní obrazu jako takovému a potěchu plynoucí ze sledování jako takového, kladli důraz na spíše nepříjemné výjevy – mravence rozmáznutého na těle, pramínek vlasů v koutku úst, i když při náhledu záleží v posledku i tak především na (pozitivním či negativním) vztahu diváka k tělesnosti a všemu, co k ní náleží. /// Záminky, proč navázat či naopak přerušit tělesný kontakt, jsou výmluvnou ilustrací disfunkčního vztahu matky a dcery. Neopomenutelnou roli hrají také pohledy, zvláště když se střetávají vzdorovité pohledy očí dvou žen, nebo když muži věnují své „nenasytné“ pohledy fragmentům ženských těl. Nositeli pohledů jsou i obrazy či sochy, vše, pokud to má „oči“. Nezřídka při distribuci pohledů vypomáhají zrcadla, čímž film opět připomene Susprii, ačkoliv zde se jedná o méně okaté použití zrcadel – o odrazy v kapotě auta, o zpětná zrcátka, sluneční brýle, pochromovaný výfuk motocyklu aj. Soustavu pohledů komplikuje nový prvek filmového stylu – průhledy. Kamera sleduje pohledy postav skrze rozmanité textury, kupříkladu listy stromů, balustrádu zábradlí, text na výkladci obchodu, mříže plotu aj. Vrcholem druhé kapitoly je scéna s motorkáři, na které stejně jako na první kapitole filmu není znát, do jaké míry je tvořena výjevy reálnými, a kdy sledujeme jen fantazijní nástavbu. Opět je patrná ambivalence ve vztahu k vlastní sexualitě, náchylnost a libido ubíjí patologický strach. Obě polohy se stále střídají. Vynikající metonymií je klobouk, který před sebou dívka drží nejprve jako štít, později jej odkládá a obavy v její tváři ve stejné chvíli střídá sebevědomý výraz. Ačkoliv scénu přeruší příchod trestající matky, fantazijní „vyvrcholení“ ukazuje druhé „intermezzo“, v němž se deformované senzuální detaily částí mužského i ženského těla střídají ve stále stoupajícím tempu v upomínce sexuálního klimaxu. /// Stejná žena, ovšem již plně dospělá, se v následující kapitole vrací po mnoha letech do nyní opuštěné rodinné vily. I zde je namístě připomenout další z přítomných kontrastů. Zatímco například v Suspirii se Argento s výjimkou jedné delší scény a několika kratších sekvencí přísně vystříhal prosluněných exteriérů, v Amer jsou vyváženě zastoupeny oba póly. Zatímco v první a poslední ze čtyř kapitol, jež tvoří film, se hororové děje odehrávají za tmy mezi zdmi starého sídla nebo ve spletitých zahradách kolem chátrajících stěn stavení, prostřední dvě kapitoly zachycují denní momenty pod spalujícím přímořským sluncem. Jednou z nich je tedy i scéna jízdy taxíkem (scénu jízdy taxíkem obsahuje na svém začátku i Suspiria). V ní je Ana doslova svlékána chtivým pohledem taxikáře, opět ovšem jen v představě – zpola vzrušující, zpola znepokojivé. Zaujme i nápadité použití automobilu jako nástroje dominance muže nad ženou a uvolnění mužské sexuální touhy. Směr cesty je opačný, než tomu bylo v minulé kapitole – zpět po doslovné i metaforické spirále vedoucí k domu hrdinčina dětství a raného mládí. /// Pomyslná čtvrtá kapitola začíná vstupem na pozemek přilehlý domu, symptomaticky oplocený rezavějícím mřížovím. Kamerové detaily sledují pichlavé ostny rostlin, pavouky a mízu stromu připomínající ejakulát (ikona), o kterou se Ana nechtíc otře. Do toho okamžiku zdaleka nejodpudivějším obrazem je nájezd na detailní záběr kadáveru ve vypuštěném bazénu. Jako indexový obraz estetizace ohavnosti – tvůrčí strategie některých gore filmů, lze chápat výjev krásné mladé ženy nesoucí papundeklovou krabici naplněnou červavými zbytky zvířecí mrtvoly, její příjemný úsměv oplácející lačné pohledy popelářů, když odpad přebírají, a bujnou zeleň zahrady, která vjem rámuje. /// Gore, vražda a násilí: V posledních čtyřech scénách filmu se nachází nejhustší síť odkazů na všechny nové i již zakreslené souvislosti. Samotný vstup do stářím sešlého domu a pracné otevírání břečťanem porostlých oken znamená překřížení temnoty paprskem světla, ostrý kontrast černé a bílé ve vyvážených kamerových kompozicích. Jako spíše symbolický výraz odporu mířeném proti zmocnění se ženy pohledem jsou obrazům podél schodiště rozřezány oči. Paranoia ženy stále stoupá a nepomáhá ani relaxační koupel, jelikož neteče voda. Přesto se vana záhadným způsobem naplňuje čirou tekutinou, pravděpodobně stejnou očistnou tekutinou, která kdysi skrápěla pokoj malé Any, když rodiče kopulovali, a smývala strach a bolest, a stejnou substancí, jejíž krůpěje se srážely a krystalizovaly pod postelí děvčátka. Není náhodou, že právě ve scéně domnělého uvolnění se zjevuje fantasmatický vrah v typických černých kožených rukavicích a neúspěšně usiluje Anu utopit. Strach dosahuje maxima, když se žena budí z lucidního snění o tomtéž vrahovi a objevuje krev ve své posteli – krev „jahodovou“, dvojznačně poukazující na ztracenou nevinnost. /// Cattet a Forzani využívají klišé typického nejen pro giallo – skrývání postavy vraha (nejčastěji jako temné siluety v záměrně nedostatečně osvětleném záběru, nebo jeho snímání jen jako rukou v černých rukavicích nahlížených příznačně k pointě „očima vraha“ skrze subjektivní snímání). Nasazování rukavic, na které jsou projektovány negativní emoce pomocí barev, a příprava vražedné zbraně – břitvy, atributu vraha ve filmech giallo , následuje napínavá honička na vetřelce v noční zahradě. Stejně jako vyprávění po celý čas filmu zamlčuje obvyklé narativní informace , nedává znát ani důvody, proč Anu přichází vyhledat taxikář, který ji toho dne vezl. Paradoxně, ale zároveň s tím i zcela logicky se obětí stává on. /// (odtud spoilery!) Kamera nikdy nedá poznat, že vrah a žena jsou toutéž postavou, jelikož způsob kamerového zpracování zůstává v celém filmu podřízen perspektivě Anina vědomí. Hmotnou skutečnost a běh událostí tak, jak se opravdu dějí, zkresluje „pohled“ prizmatem duše trýzněné bludy. Ana sama si totiž neuvědomuje, že její schizofrenní vědomí se dělí do dvou osobností a podle toho se půlí i přístup k sexuální touze. Ruka v černé kožené rukavici, její vlastní ruka, zakrývá ústa i jí, aby si zabránila křičet a varovat oběť – objekt pomsty a exemplárního trestu za všechna „příkoří“. Vražda není ničím jiným, než „genderovou kompenzací“ – ztrestáním muže za násilí na ženě cestou zevrubného „analytického“ rozkladu jeho těla, v tomto případě doslovného. Svižné tahy břitvou jsou zachyceny opět ve velkých detailech na tvář zbrocenou krví. Opatrné obkreslování kontur tváře hranou čepele dovoluje vychutnat si jiný druh slasti, radost z naplnění odplaty, z bolesti trpícího, na které se nemůže podílet divák, ba naopak. Ten se ovšem může ve stejných okamžicích radovat z dokonalosti, kterou je vyvedena filmová sekvence a která přenáší mezi kameru a střih sebemenší pohyb vražedného nástroje a nedovoluje uniknout žádnému pohledu na škody působené lidské tváři. Krev oběti se skrze tmavě modrý filtr „americké noci“ jeví černá. Také soudě podle hustoty a viskozity tekutiny se jedná o realistickou nápodobu lidské krve. Břitva proniká masem horizontálně, vertikálně i úhlopříčně, krájí tváře, rty, jazyk i oči. Pohrává si s řasami, s tvary i flexibilitou kůže. Pro radost mísí slzu s krví v živé ráně. Kamera nabízí tak opulentní a úplné znázornění, až může vyvolávat nutkání odvrátit pohled, čímž přeruší i divákovu účast na soustavě pohledů. Úlohu v tom hraje též zvuková stopa, sled přerušovaných a zadržovaných vzdechů oběti, zvuky břitu jedoucího po kůži a zařezávajícího se do masa, tlukot hranou břitvy o sklovinu zubů, vzlyky, pukání kůže probodené nožem, napínání kůže, do níž je oděný/á vrah/vražedkyně, mlaskání lepkavé krve pokrývající všemožné povrchy. Na konci sekvence tvář oběti povoluje a v liniích řezů se štěpí na fragmenty. Poslední záběr zachycuje oko oběti vytřeštěné děsem i bolestí – hrůzné „memento“ komukoliv, kdo se chtěl dopustit násilí na ženě byť jen pohledem! () (méně) (více)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Když pocta klasikům (Argento, Bava, Fulci, Dallamano), tak pocta klasikům a to se vším všudy! Tenhle ten francouzsko/belgický audiovizuálně a surrealisticky fantastický opus magnum, rozdělen do třech samostatných a velmi smyslných kapitol ze života malé, dorůstající, a nakonec dospělé-zralé ženy Any, který navíc prošel festivalem (sám festivalový filmy moc nemusím), i tak přes všecky ty očividné technické klady, tento film nikdy nepřijmu za plnohodnotný a nikdy mu nejspíš ani pořádně neporozumím, ač mě o to někteří budou snažit přesvědčit svými odpovědmi, toto je přeci umění a to nemůžeš hodnotit tak nízko. Padly tu již názory, které ještě budou padat, protože to je evidentní už na první pohled, že film by v tomto případě mohl být o dost kratší (možná dokonce o polovinu), ano to mohl, zvláště když jde spíše o avantgardní experiment, leč místy s opravdu vypečenými a chytrými momenty, celé to vypadá jak když to byl původně nějaký starý nedodělaný studentský film, který byl později natáhnutý do plnohodnotného celovečerního filmu (dosavadní zkušenost tvůrců byla jen s krátkými filmy), nicméně s prázdným nebo úplně nicotným obsahem, jakýmkoliv směrem a dialogem. Pro koho tvůrci film vůbec natočili? Pro diváka, pro své vlastní JÁ, pro klasiky? Je tu moře odkazů, na '70 giallo subžánr, včetně hudby (Morricone, Cipriani, Nicolai) to ano a ty mě bavili, jako připomenutí krásných filmů, ale i tak tento celý experiment se spolu se svými tvůrci za vlajkovou loď, taliánského subžánru jen schovává, všecko mi připadá spíš umělé, nepřesvědčivé a samoúčelné. Ocenil bych dobrou práci kamery (a jejích všech úhlů, spoustu POV výstřelů aj detailů), mnoho fantastických barev, pěkné osvětlení, nicméně s tou dnešní technikou, je to nejspíš hračka, když se to tedy umí:-) Jestliže vy máte rádi giallo a avantgardní kino, je to film přesně pro vás, ocení ho nejspíš i kritici a filmový studenti, všichni ostatní se tomu raději vyhněte. ps; retro plakát je úžasný! ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Ono je to na jednu stranu zajímavý, ale na druhou stranu pro běžného smrtelníka nepříliš dívatelný. Já sám nemám na nějakém euro artu absolutně žádný zájem. Připadal jsem si, že sleduji nadmíru povedené filmové cvičení, ale nemám žádný klíč k jeho uspokojivé analýze a převedení na skutečný filmový zážitek. A ke konci už jsem opravdu ztrácel pozornost. Takže tak, dobré, ale ne pro každého, ne pro mě. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Úúúúúúúžasnééé!!!! Grandiozní!!!! Geniálníí!!! 100%ní "oslava" Italského filmového směru "giallo" v tak netradičním provedení, že běžného diváka ubíjí a ...ehm ... jiného diváka přivádí do extáze ... Ten film je sice vizuálně povedený, ale viděl jsem mnoho lépe provedených. Co jej ale dělá hororem v pravém slova smyslu, tak je "voyaerká" práce kamery na detail a to často detail nepříjemný, často až otravný a dráždivý. Celý film v podstatě dráždí a provokuje svými velice netradičními výjevy a nenechá divákovy nervy v klidu. Stejně tak zvukově dráždí často jako šustění polystyrenu apod. Když se zdá pak že diváka unudí k smrti (měl jsem také tento pocit samozřejmě), příjde závěr a ten je tak grandiozní, odporný a zvrácený, že si divák PARADOXNĚ oddychne ... Samotný akt, kterého se celou stopáž obáváme, tedy násilí, se stává uvolněním jako po dlouho oddalovaném orgasmu ... Celý film dráždí silně erotickým nádechem, je vidět, je slyšet a je i "cítit" (tím myslím čichové smysly). Samozřejmě pro běžného diváka se jedná o náročný artový nesmyslný slepenec. Pro výjimečného, nadaného, okrajového a extrémně vnímavého diváka (...abych se o sobě tak nelítostně vyjádřil ...) absolutní SKVOST!!! ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Ojedinělá záležitost a vlastně i půlnoční dárek k mým narozeninám. Amer je naprosto fascinující artovka, která se vymyká všemu doposud viděnému. Snímek je to nesmírně dráždivý, útočící na všechny divákovy smysly, a emočně ždímající. Člověk jen těžko odtrhává oči od těch krásných obrazů, barevných kompozicí a erotického dusna, co díky všem slastným detailům dokáže vzrušit. A do toho tu hraje (ona tedy většinou nehraje, ale když už, tak je to bomba - viz úvodní a závěrečné titulky) absolutně výborná hudba, těžce připomínající Morriconeho a Ciprianiho práci. Jedinou chybičku bych viděl v tempu: to atmosférické peklo z první třetiny totiž bohužel nevydrží, prostředek úplně uhne, a napětí docupitá až v samotném závěru. P.S. Aha, tak soundtrack se skládá z pecek těch největších borců, jako byli právě Morricone nebo Nicolai. Hmmm... ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Během sledování AMERU se emočně rozdělují diváci - na náročnějšího diváka a popcornového nadšence. Náročnější divák hltá všechny dokonalé detaily, které AMER obsahuje a je uchvácen - popcornový divák je natolik zdrcen všech detailů a precizních hororových, surrealistických a giallových postupů, že se během filmu maximálně dvakrát nadechne. Tak precizní práci s detaily, zvuky a kamerou - se vidí maximálně dvakrát za život. Všechny prvky zvuků od štíplavého zvuku když přejede břitva o zuby, děsivé kroky v jiné místnosti, temného nádechu který zobrazuje zlo, oko v klíčové dírce, hřeben přejíždějící rty a ženské tělo, děsivé probuzení v taxíku, když břitva právě rozřezává kůži na tváři - naprostá dokonalost. Tolik filmových postupů, že nestíhám všechny vstřebat a tvůrci AMERU Hélène Cattet a Bruno Forzani jsou filmový umělci. Erotický, hororový, surrealistický - giallovský orgasmus. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Zrovna když si napíšu filipiku za opravdovou hrůzu, tak mám potom celou noc intenzívní dojem, že mi někdo zevnitř silně mačká srdce. ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

BITTER - "First, our way of driving the narration is sensitive. As the theme is the discovery of the body, of desire, of sensuality, it was important for us to try to communicate the sensations of the main character (Ana) to the audience, to try to make the audience understand the story as if the viewer was in the character’s skin. We would like that the spectator follows the subject of the film by this sensitive driving of the story. Second, our way of driving the narration is playful. We like to play with the cinematographic tools to give the images a rich polysemic value, to have different levels of reading. So, for us, the audience has to take his place in the movie by this open way of seeing the film." [==] "In AMER, we’re using the giallo’s language to speak about the discovery of body, desire and sexuality of a girl. It’s not a detective story, it’s the intimate portrait of a girl with her fears and desires... and what could be more appropriate to talk about “fear and desire” than with giallo’s iconography?" - END ()

choze

všechny recenze uživatele

Rozvláčná artová onanie plná detailů očí, detailů hmyzu lezoucího po kůži, detailů třesoucích se chlupů v nose (nebo kde)... Líbil se mi jen dělený obraz a hudba pod úvodními titulky. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Amer je vizuálně působivým kouskem, netradičním experimentálním hororovým artem. I když nejvíce hororových prvků v sobě skýtá snad jen první část, znázorňující hrdinčino dětství. Ostatní části zůstávají převážně jen u zajímavého vizuálu, téměř úplné absenci dialogů a kamery zaměřující se na detaily. Závěrečná část se k hororu opět vrací a výsledná pointa do tohoto snímku skvěle zapadá. ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Veľmi zaujímavé a dá sa povedať, že aj celkom originálne dielo. Tri dosť odlišné, ale v mnohom aj veľmi podobné etapy, pričom najviac mi sadla rozhodne tá prvá. Prišla mi, ako taký nezvyčajný, surrealisticky podaný horor s množstvom zaujímavých symbolov a keďže je to našťastie aj veľmi kvalitne zvládnuté, tak sa mi to veľmi páčilo. Druhá radikálne zmení atmosféru a prakticky aj žáner, no stále má také nezvyčajné čaro a zaujímavo podaný vzťah medzi obomi pohlaviami, takže ani toto ma nesklamalo. A tretia je zase najrozporuplnejšia, nájde sa tu aj pár slabších miest, napríklad bez takej dlhej jazdy v taxi by som sa kľudne obišiel, ale v jej druhej polovici to opäť prejde do zaujímavého hororového štýlu a tak u mňa prevládajú kladné pocity aj tu. Navyše je to celé vizuálne perfektne zvládnuté, s týmto sa tvorcovia skvelo pohrali, ale trochu zvláštne na mňa pôsobí hudba, často mi prišla dobre zvolená, ale zároveň sa mi viackrát do scény vôbec nehodila. Takže keby sa hlavne z prvej etapy vytvoril samostatný plnohodnotný film, bol by som na to veľmi zvedavý, ale aj toto sa mi páčilo, prišlo mi to, ako taký horor pre náročného diváka. 77% ()

Reklama

Reklama