poster

Libanon (festivalový název)

  • Izrael

    Levanon

  • Německo

    Lebanon - Tödliche Mission

  • Francie

    Lebanon

  • USA

    Lebanon

  • Velká Británie

    Lebanon: The Soldier's Journey

Drama / Válečný

Izrael / Německo / Francie / Libanon, 2009, 94 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dale
    ***

    Celý film sa odohráva v jednom tanku, situáciu von môžeme sledovať len z pohľadu strelca, ktorý pozerá cez zameriavač. No miesto toho, aby si všímal okolie, či sa tam nenachádzajú nejakí nepriatelia, všíma si nepodstatné veci, aj keď určite efektné pre oko diváka - rozstrieľaných ľudí či zvieratá, samozrejme s patričným priblížením, aby bol efekt ešte silnejší. Taká účelovosť sa len tak nevidí. Občas si všimne aj živých ľudí a tí sa uprene pozerajú priamo na neho, čiže do hlavne. Ešte k tej štvorčlennej tankovej posádke, takú partiu ufňukancov som ešte vo vojnovom filme nevidel, viac ako polovicu filmu revú, ako keby krájali cibuľu. Jasné, boja sa a prežívajú hrôzy vojny, no toto už bolo moc, ako mohli takých neschopákov vtrepať do tanku... Zámer tvorcov bol jasný, forma ale nebola zvolená najlepšie, aj keď orginalita sa jej uprieť nedá, efekt to na mňa nemalo.(23.4.2019)

  • Thomassi
    ****

    Velmi zajímavý, místami syrový, sem tam i vtipný a především originální válečný příběh z libanonské války. Celý film se odehrává v nitru tanku, takže to místami vypadalo dost reálně. Ale spíš než klasický válečný film, se jedná o psychologickou stránku osádky. Prostředí vypadalo dost frustrovaně, samej bordel a špína, opravdu těm hochům nezávidím. Nicméně konec mi přišel nedotažený, jakoby filmaři chtěli příběh co nejdříve ukončit. Přesto dám 75% a 4*, protože takový příběh z takového prostředí je výjmečný a já jako zájemce o tankovou techniku rozhodně doporučuji.(3.8.2010)

  • Eluin
    ****

    "To člověk je stvořen z oceli, tank je jen kusem železa", hlásá nápis v "kokpitu" izraelského tanku během libanonské války (ke které nyní už musíme dát slovíčko "první"). Film je pojat poměrně netradičně, jedná se o komorně zpracované válečné drama, kdy hlavní hrdinové za celý snímek vůbec ze svého tanku nevylezou. Stejně tak se chová i kamera. Veškerá interakce s okolním prostředím tak probíhá přes zaměřovač v hledí tanku. Tankista si tak uchovává od událostí "venku" jistý odstup, ale právě díky svému "hledáčku" může vnímat detaily odděleně od celého prostředí, a tak tedy i daleko intenzivněji. Pohled na stále ještě žijícího koně s roztrženým břichem, jemuž tečou z očí slzy, je dost drsný. Důležitým faktorem filmu, který se zprvu vůbec neobjevuje, je strach. Strach z neznámého nebezpečí, které se nachází v podstatě všude kolem, strach z tmy a také z krutých falangistů. Film Libanon není dokumentaristicky zpracovaný snímek, který by divákům rozšířil obzory a naplnil je jako pověstná studnice vědomostí informacemi o komplikovaném a dlouhém libanonském konfliktu. Nezazní tu nic o autobusovém masakru, či o krvavých bojích v Sidonu, jen o křesťanských falangách se divák dozví cosi podrobnějšího. To ale vůbec nevadí. Samotná libanonská válka totiž není zase až tak důležitá, klidně by se snímek mohl odehrávat na pozadí jiného konfliktu (a že jich Izrael zažil...), důležitý tu je popis válečných krutostí a stísněná atmosféra uvnitř tanku, který na první pohled představuje bezpečný úkryt, ale na druhý se může stát i velmi nepříjemnou kovovou pastí.(18.12.2010)

  • JASON_X
    **

    Iluze beroucí pohled do útrob jednoho izraelského tanku, jehož žalostná posádka je na hony vzdálená všeobecným představám o motivované, disciplinované a profesionální izraelské armádě. Hertzel je od první chvíle potížista, který se s velitelem hádá o každý jeho rozkaz, zelenáč Šmulik se nervově hroutí pokaždé, když má vystřelit na nepřítele, Jigal chce hned druhý den volat domů mamce a taťkovi... Ti pitomci mi připomněli švejkujícího Yossariana z Hlavy 22, který se hrozně rozčiloval, proč na něj ti nepřátelští vojáci pořád střílí a hážou ty bomby, když je vůbec nezná a nic jim neudělal. Děj nemá mnoho společného s válečnou realitou a film má jen vyjádřit pocity a názory svých evidentně sentimentálních a pacifistických tvůrců. Nezáživná, užvaněná a exaltovaná protiválečná agitka s příšernou "autentickou" kamerou. Zajímavá je ale forma (celý fim je točený v dusných a nechutně zasviněných tankových vnitřnostech) a pobavila mě scéna s návštěvou psychopatického falangisty. "Co mu říkal?" "Nerozuměl jsem jeho arabštině, ale určitě ho uklidňoval..."(5.5.2015)

  • noctambule
    ****

    Před tímto filmem bych nevěřila, že se vydržím dívat na film, který se odehrává, buď uvnitř tanku, nebo zaměřovačem ukazuje, co se děje okolo tanku...."To člověk je vytvořen z oceli, tank je jen kus železa." "Mezinárodní úmluvy zakazují použití fosforových bomb. Budeme to respektovat a nebudeme říkat slovo "fosfor". Od teď jim místo toho budeme říkat "kouřové bomby"....poprvé mě to moc nevzalo, po druhém zhlédnutí to oceňuji mnohem víc a hodnocení zvedám na 4*(28.11.2010)

  • - Zbraň používána izraelskou armádou je útočná puška IMI Galil. (K98)

  • - V Izraeli měl snímek rozporuplný ohlas, vřelého přijetí se mu však dostalo na řadě mezinárodních festivalů (včetně Zlatého lva na MFF v Benátkách). [Zdroj: MFF Karlovy Vary] (POMO)

  • - Režisér Samuel Maoz se inspiroval vlastními zkušenostmi, které prožil v době válečného konfliktu počátkem 80. let. (Stoka)