poster

Pavilon č. 6

  • ruský

    Palata N°6

  • ruský

    Палата №6

  • slovenský

    Pavilón č. 6

  • anglický

    Ward No. 6

Drama

Rusko, 2009, 83 min

  • Anderton
    ***

    V čom sa líšia ľudia v psychiatrickej liečebni a tí na slobode? V ničom, za všetko môže iba náhoda. V tomto duchu sa nesie aj film, keď nám predstavuje dvoch chlapíkov. Jeden je pacient, druhý lekár. Ten prvý má reči ako zaslúžilý filozof, ten druhý je totálne na prášky. Ako to medzi nimi a v ich životoch dopadne, na to odpovedá ďalší Šachnazarovov nekonvenčný film. Z tých, čo som videl, je možno najmenej zaujímavý, čo ale nie je žiadna zdrvujúca kritika. Oficiálny text distribútora si nečítajte, opäť spoilery ďaleko za polovicou filmu. Čo iba potrvrdzuje úvodné slová o náhode..(17.7.2016)

  • pijavica
    *****

    8,0/10 Chladný a až dokumentárny štýl filmu umožňuje vyniknúť silným stránkam Čechovovej tvorby, teda do podrobna rozpracovanej psychológii postáv a ich motivácii. Ak vás nenudia psychologicko-filozoficky ladené rozpravy, potom si určite vychutnáte aj tento príbeh na témy "normálnosti", "choromyseľnosti", či vzdel(áv)ania. A standing ovation pre Vladimira Ilyina, prosím.(4.12.2009)

  • CHORCHOJ
    ****

    Strasidelne zobrazenie dnesneho Ruska kde zajtra znamena vcera.Ked by tento film zobrazoval len 20% pravdy ,co je dost mozne, bojim sa ze sa sem vratia.Uplne som citil tu atmosferu smutnej krajiny ,ku ktorej sa vodka naozaj hodi ako anestetikum k bezpraviu a beznadeji mysliacich.Herecky vynikajuce,kamera skvela.(20.11.2014)

  • radektejkal
    *****

    "Na světě není nic dobrého, co by ve svém počátku neobsahovalo špatnost" (Anton Pavlovič Čechov, Pavilon č. 6). Samozřejně se to dá obrátit, (i když jazykově je to složitější). Dobro bylo i na počátku všech Pavilonů č. 6 (viz Michel Foucalt "Histoire de la folie à l'âge classique" a "Surveiller et punir"), míst, kam se sosustřeďovali nestandardní lidé (proto je také cílem všech rodičů vychovat standardní potomky). Doktor Andrej Jefimyč Ragin se po nástupu do nemocnice snaží mírnit utrpení svých bližních, dokud si nepoloží otázku: "...pro komu v utrpení ulevovat". Tím se ovšem dostává do bludného kruhu, který má jen jedno východisko: nechat se rozpoznat, jaký opravdu je; tedy nestandardní. Jeho jediná radost - číst knihy a filosofovat s bláznem (Ivanem Dimitričem) - to jen ozřejmí. Andrej Jefimyč zná své místo uvnitř establišmentu: "Pokud se společnost chrání před zločinci, před psychicky nemocnými a vůbec před nepohodlnými lidmi, je nepřemožitelná. A na rozdíl od Buddhy, pro něhož byla nemoc stárnutí a smrt výzvou k jejich překonání, doznává: "Věznice, blázince přestanou existovat, a pravda, jak jste se ráčil vyjádřit, zvítězí, ale podstata věci se stejně nezmění, přírodní zákony zůstanou tytéž. Lidé budou stonat, stárnout a umírat tak jako dnes." - Myslím, že už to stačí! Nicméně šlo o skvělou adaptaci, Čechovovy povídky, která je napsána sice jen na pár stránkách, ale dal by se z ní udělat celý seriál. (Samozřejmě za předpokladu, že se k ní bude přidávat, nikoli ubírat jako zde). Pozn: 1: Jak Pavilon č. 6 vůbec funguje? Blázny zde napolévaí studenou vodou, ani je neléčí elektrošoky. Jsou tu prostě jen zavřeni, aby jim bylo zabráněno dosáhnout svých bláznivých cílů: oženit se, mít děti a vést normální život (jak sami říkají). A doktor? Ten se dostal mezi blázny proto, že se neoženil, neměl děti a nevedl normální život. - Tak jaká je v tom logika!(13.6.2018)

  • Arsenal83
    ***

    Pre niekoho moc ukecané, pre niekoho krásne filozofické. Miestami ide o hrané dielo, miestami akoby dokumentárne. Prínosom sú existencionálne myšlienky o zmysle života a sebauvedomenie hlavnej postavy. Zaoberanie sa otázkou, kto je v ústave vlastne blázon,, či oficiálni pomätenci alebo doktori, smer síce už videli v Prelete nad kukačím hniezdom, ale Čechov ako autor literárnej predlohy túto tézu priniesol ďaleko predtým. Filmársky spracované na dôstojnej úrovni.(26.7.2017)

  • - Scenár filmu bol pôvodne napísaný v roku 1988 a hlavú rolu mal stvárniť Marcello Mastroianni. Kvôli talianskym producentom však bol celý projekt odložený (baruss)

  • - Film sa natáčal v skutočnom ústave pre choromyseľných neďaleko Moskvy. Niektorí z pacientov si zahrali vedľajšie postavy. (baruss)