Reklama

Reklama

Včely letěly krásně

VOD (1)

Obsahy(1)

Rekonstrukce fotografického Ateliéru Seidel v Českém Krumlově a znovuobjevení unikátní sbírky téměř sto čtyřiceti tisíc historických fotografií se stává nejen podnětem k vyprávění pohnutého životního příběhu dvou fotografů – otce a syna, ale vede také k oživení česko – německého dialogu, ke zpřítomnění dávných životů a zaniklé kultury. Přivádí k obecnému zamyšlení nad fotografií, která tu není jen historickým svědectvím, ale i prostředkem prožívání a vzpomínání.
Natáčení dokumentárního filmu o Fotoateliéru Seidel začalo v únoru 2006. Ve ztichlé budově secesního ateliéru tehdy ještě dozníval tep života rodiny Seidlů a budoucnost se jevila nejistá, tak jako se v mrazivých dnech jeví nejistý první jarní výlet včel. Proud událostí se dal pomalu do pohybu a začala se rodit legenda. Během následujících tří let prošel Ateliér Seidel v Českém Krumlově podivuhodnou proměnou. Stará secesní budova dostala nový háv, vzácné přístroje byly restaurovány, fotografie na skleněných deskách přemístěny do depozitáře a zakonzervovány. Příběh rodiny fotografů, který se zdál být dávno zapomenut, nabyl nového lesku při pohledu na tisíce jakoby zázrakem dochovaných fotografií. Dokumentární film Včely letěly krásně zaznamenává vzpomínky pamětníků i živé dění kolem probíhající revitalizace ateliéru.
Prostřednictvím archivních záběrů a starých fotografií nás přenáší do časů, kdy se na Šumavě plavilo dříví, těžila rašelina a včelaři se těšili z každoročního letu včel... Historické události posléze zamíchaly osudy lidí a navždy proměnili tvářnost česko-německého pohraničí. Díky pozoruhodnému podnikatelskému elánu i ojedinělému nadání nám oba fotografové Seidelovi zachovali věrný obraz světa, který by jinak nenávratně zmizel z našeho obzoru. Díky nim dnes můžeme na fotografiích studovat předválečnou šumavskou kulturu a společnost nebo se jen na chvíli zasnít, krátce se odpoutat a překonat běh času. Neboť fotografie jsou, jak píše Suzan Sontag, nejen dávkami informací, ale i oblaky fantazie.
V průběhu tříletého natáčení přicházejí do ateliéru lidé, kteří tu kdysi pracovali nebo je s tímto místem spojuje rodinná historie. Jsou tu lidé z obou stran hranice, kteří dosud pamatují Franze Seidela a jeho ženu, lidé, jejichž svědectví je nadmíru osobní a sahá do období těsně po druhé světové válce. Fotograf Jan Štindl v ateliéru po válce fotografoval a retušoval, nyní se po dlouhých letech vrací na místo, které určilo jeho další životní směřování. Othmar Hanke, blízký rodinný přítel, byl po válce odsunut s rodinou do Rakouska - nyní se zasazuje o zřízení společné databanky fotografií Šumavy. Manfred Pranghofer, ředitel Böhmerwaldmuseum Passau, již před rokem 1989 usiloval o záchranu fotografií z Fotoateliéru Seidel a nyní do ateliéru přichází, aby se dal znovu portrétovat. V neposlední řadě Ing. Petr Hudičák, ředitel a duše projektu obnovy ateliéru a záchrany fotografické sbírky.
Fotografie nalezené v ateliéru Josefa Seidla jsou dnes neocenitelným svědectvím jedné epochy, jsou pamětí zaniklé kultury, která po staletí utvářela ráz šumavského pohraničí. Stávají se také pojítkem lidí na obou stranách česko-německé hranice, kteří usilují o záchranu společného kulturního dědictví. (kino Světozor, 2009) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

zdeny99 

všechny recenze uživatele

Dokument o starém fotoateliéru a starých fotografiích ze začátku 20. století v jižních Čechách. I vzhledem právě k dané lokalitě nevidím nijak velkoplošnou hodnotu tohoto dokumentu, která by zaujala pestrou škálu diváků. U mě spíš jako dobrá televizní kulisa, nic víc. [48. hodnocení, 11. komentář, 60%] ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Nepříliš srozumitelný dokument o věcech, které coby Krumlovák důvěrně znám...každý přespolní musel být ale zmaten... Nicméně kdo se díval a poslouchal pozorně, uslyšel i silně nadčasová slova: ,,Krumlov byl první německé město, město, kde začátkem války visely jako první prapory s hákovými kříži..." ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Pokud máte předky, kteří žili na začátku 20. století v Českém Krumlově a okolí, či se zajímáte o historii fotografie, mohlo by vás to něčím zaujmout. V ostatních případech tuhle šanci vidím jako dost malou (50%). ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Filmový čas v dokumentu plyne pomaleji a je to už vlastně také nostalgie, když to bylo natočeno před deseti lety. ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Nesmírně citlivě a hezky natočený dokument, který má jednu zcela zásadní vadu: neinformovanému diváku sděluje vlastně neuvěřitelně málo. Chybí informace, kdo ve filmu hovoří a proč, i ta nejzákladnější životopisná data se člověk dozvídá spíš mimochodem, pokud vůbec. Struktura filmu je neinformovanému diváku přinejmenším nečitelná. Také význam nejen unikátně dochovaného fotoateliéru, ale i samotného fotografického díla obou Seidelů, se dozvídáme spíše mimochodem. To je rozhodně chyba a také je to velká škoda. Pokud totiž ta základní data znáte, stane se film výpovědí neuvěřitelně živou a plastickou. Dokument přitom nesmírně hezky vypovídá nejen o obou fotografech, o jejich rodině a přátelích, o staré Šumavě, ale také o zapáleném nadšení těch, kteří se zúčastnili prací na rekonstrukci ateliéru. Celkový dojem: 75% PS: Základní informace o ateliéru Seidel lze najít na webu: http://www.seidel.cz/ základní životopisná data konkrétně zde: http://www.seidel.cz/docs/cz/seidel_josef_a_frantisek.xml PPS: Františka Seidela i jeho manželku, a také dům a ateliér v podobě, v níž se nacházel v devadesátých letech, lze spatřit v dokumentu Karla Vachka "Co dělat? (Cesta z Prahy do Českého Krumlova aneb Jak jsem sestavoval novou vládu)". Jako doplněk tohoto dokumentu nesmírně ideální materiál. Škoda, že jej tvůrci v nějaké podobě nevyužili... ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Melancholií dýšící dokument, osvětlený hvězdou naděje. Mám starou fotografii rád, takže o Seidelově atelieru jsem již povědomost měl a mnohé, co jiným připadá nudné, mne zajímá. Avšak nějaká informace, kdo zrovna v dokumentu mluví, by tomuto hodně pomohla. ()

PaRi 

všechny recenze uživatele

Dokument získal na Mezinárodním filmovém festivalu evropského umění Arts&film 2010 v Telči Cenu poroty v kategorii Výtvarné umění ve všech oblastech a oborech. Šestého ročníku se zúčastnilo 32 zemí z Evropy s 283 filmy. Soutěžilo se v pěti kategoriích: 1. Výtvarné umění ve všech oblastech a oborech 2. Architektura a design, lidové umění 3. Hudba, dramatické umění, film a literatura 4. Film Future 3000 5. Multimedia. ()

jarmil8 

všechny recenze uživatele

Nejsem si jistý, jestli je to esej nebo dokument. Během přehnané stopáže se příliš informací nedozvím, ani často netuším, kdo ve filmu hovoří. Celkově dílo působí trochu zbytečně. ()

Reklama

Reklama