Reklama

Reklama

Frankensteinova kletba

(festivalový název)
  • Velká Británie The Curse of Frankenstein (více)
Trailer

Obsahy(1)

Barón Frankenstein cez nepriazeň svojich blízkych robí pokusy na mŕtvych, ktorých sa pokúša oživiť cez svoje technické vynálezy. Až sa mu raz tento experiment podarí a v tej chvíli sa mu to vymyká spod kontroly. Oživené monštrum sa dostáva z výskumného laboratória a nezastaviteľne likviduje každého, kto sa mu postaví do cesty... (T2)

(více)

Recenze (53)

EdaS 

všechny recenze uživatele

Svéráznost hammerovské adaptace klasiky Mary Shellyové vynucená nátlakem Universalu je vlastně kladem, protože výrazně odlišuje Curse of Frankenstein od ostatních zpracování. Frankenstein (v podání výtečného Petera Cushinga) je mnohem větším zloduchem, než je zvykem - dokonce vraždí! - a nebýt poněkud divné masky Christophera Leeho jako monstra (připomíná mi nadrogovaného pierota), byl bych spokojený maximálně. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $500,000Tržby USA $7,000,000Tržby Celosvetovo $-║ Frankensteinovo monštrum tu dostáva minimum priestoru čo je nesmierna škoda(prvý krát sa objaví na pľace až za dobrou polovicou filmu), lebo keď je na pľace tak to má automaticky dusnú atmosféru, za čo ide hlavná vďaka za stvárnenie tohto monštra v podaní herca Christophera Lee. Celkovo ide o slušný priemer, ktorý stojí určite za pozornosť, aj keď tento príbeh je až moc okukaní. /60%/ ()

obitus 

všechny recenze uživatele

Prvni a nejslavnejsi z Frankensteinovske serie studia Hammer. I kdyz se castecne drzi knihy, nejde o prilis presnou adaptaci, hlavne z pravnich duvodu. Film nesmel mit mnoho stycnych bodu s puvodni verzi od Universalu a tak museli scenaricte improvizovat. Z toho duvodu je napriklad i maska monstra, ktere hraje Lee, nezvykla a mne osobne se prilis nelibi. Film je samozrejmne nadherne natoceny, plny neopakovatelne atmosfery a z hlediska filmoveho horroru jde o "povinnou cetbu", ale nedavam absolutni hodnoceni, protoze stejne jako v pripade filmu Dracula (1958) ma prilis nevyrazne monstrum. Lee se holt vypracovaval postupne, narozdil od Cushinga, ktery je uz tady naprosto famozni. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Asi nejdůležitější snímek studia Hammer. Nejen kvůli finančnímu úspěchu, ale hlavně díky tomu, že spojil vůbec poprvé tři budoucí legendy britských "kladivářů" - a to režiséra Fishera (ten jim rok poté odstartoval další úspěšnou sérii, tentokrát s Draculou) a dvě herecká esa s tvářemi Petera Cushinga a Chrise Lee (i když ta jeho je zrovna nešťastně zamaskována). Dneska už asi těžko pochopíme, proč se snesla tak ostrá kritika na tenhle pastelově barevný horůrek, který od té doby sice dost zestárnul, ale to kouzlo hammerovských filmů si nese stále s sebou. My, fandové, jsme za to jenom rádi. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Poněkud zjednodušené, ale jako efektivní horor to nepochybně funguje. Maska monstra se podle mě povedla, ne že ne. Škoda, že zůstal film u povrchní báchorky, možnosti byly větší. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Hammer na to ide po svojom. Podobne ako Horror of Dracula to s knihou ani doubleklasikou z 30. rokov dejovo, atmosférou ani charakterizáciou postáv nemá takmer nič spoločné. Takže je to napínavé, nepredvídateľné, s veľmi slušným tempom, osobitou atmosférou a ako samostatný film je to veľmi dobré . Bohužiaľ Christopher Lee sa na Karloffa alebo DeNIira vôbec nechytá a chýba mu pôsobivosť ich monštier.Takisto to neobsahuje žiadnu super geniálnu nezabudnuteľnú scénu, ktorými sú prepchaté prvé dva Whalove filmy ( ktoré mám ako duet v osobnej top 10) aj neskôršia Branaghova adaptácia ( ktorá by sa do nejakej mojej 50tky určite zmestila), takže s nimi v porovaní bohužiaľ neobstojí. 8/10 s tým, že vyššie spomenuté filmy sú minimálne na 12( alebo neexistujú) ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Ač jsem opětovně spokojen, musím říci, že Ch.Lee nebyl zrovna šťastnou volbou. Maska mizerná, prostoru navíc příliš nedostal. Zůstává tak ve stínu monstra ztvárněného B. Karloffem. Tvůrci se poněkud odchýlili od hlavního motivu knižní předlohy, kde nešťastnou a tragickou postavou je monstrum, zatímco zde jím je baron. Před plnohodnotným gore (řezání těla, trepanace hlavy ad.) kamera uhýbá, což zde až tak nevadí, uříznuté ruce a vyňaté oči ale ukáže naplno. Přítel Paul nejprve baronovi pomáhá, jenže pak se pokusů zalekne, a tak se snaží Frankensteina od dalších experimentů odradit. Jeho pravé záměry se však ukážou na konci. Hazel Courtová, která si později zahrála v adaptacích povídek E. A. Poa, je ozdobou filmu. Skvělé papundeklové kulisy a temná hororová hudba dodávají snímku správný šmrnc. Nestárnoucí klasika. ()

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Doktor Frankenstein v podaní bravúrneho Petera Cushinga zlovestnejší a pomätenejší ako hocikedy predtým. A síce je Boris Karloff len jeden, Christopher Lee odvádza dychberúci výkon. Príbeh je dosť pozmenený (vrátane nejednoznačného konca), najmä postava Frankensteina je posunutá do iných rovín, no výsledku to vôbec neškodí, skôr je to zaujímavé spestrenie. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Curse Of Frankenstein je typický predstaviteľ Hammerovky a britského zmyslu pre horor, hlavne čo sa týka využívania vynikajúcich interérov/exterérov. To má samozrejme potom dopad na celkovú príjemnú a potemnelú atmosféru. Celú kompozíciu tu dopĺňa pekná pastelková farba, ktorá dala vyniknúť hlavne maske kreatúry. Videl som však aj lepšie spracovania tejto legendy, príbeh sa mi zdal až príliš okresaný, ohlodaný a jednoduchý, dohromady tak toho veľa nepovedal. Svojim stvárnením pološialeného, egocentrického, bláznivého vedca však toho Cushing veľa zachránil. 70/100 ()

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

První snímek, kde se spolu setkali dva hororoví klasici dvacátého století Peter Cushing a Christopher Lee. Na filmu mě uchvátila hlavně barevnost záběrů a pro Hammer studio charakteristické krásné interiéry. Tenhle Frankenstein se mi velmi líbil, dokonce víc, než původní verze s Borisem Karloffem. Je to hodně povedený horor, který byl mimochodem ve své době zakazován pro přílišnou brutalitu (ta samozřejmě s léty vymizela, ale působivost zůstává dodnes). Začátek zlaté éry hammerovských remaků. Nádhera. ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Hammerovská verze Draculy, i tato adaptace Frankensteina má značně svérázně koncipovaný děj. Například mi připadalo, že samotné monstrum je zde trochu podružné a odsunuté na druhou kolej, a že příběh mnohem víc stojí na vztahu (respektive stupňujícím se konfliktu) Victora F., jenž je zde vskutku pojat jako takřka regulérní (i když nejednoznačný a srozumitelně motivovaný) šílený padouch, s jeho učitelem a kolegou Paulem Krempem. Pochopitelně zde najdeme veškeré klíčové znaky studia Hammer - studiovost, specifická béčková atmosféra (právě kvůli ní tyto snímky vyhledávám), velmi dramatická orchestrální hudba a samozřejmě herci Peter Cushing a Christopher Lee obsazení do zásadních úloh. Film nemá zrovna rychlé tempo vyprávění, proto se může zdát o něco delší, než ve skutečnosti je (pouhých 80 minut). To ale kupodivu nebrání ucházející gradaci. Druhá polovina je určitě divácky vděčnější, ale ani první není špatná. Bát se bude jen mizivé procento lidí, ale to bych v tomto případě nepovažoval za neodpustitelný nedostatek. 70 % ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak kryštalicky čistých 70%, avšak vzhľadom na to, že omnoho staršia adaptácia štúdia Universal so svojimi expresionistickými a gotickými prvkami ma uhranula podstatne viac, tak zaokrúhľujem dole. Celý čas sa opakuje myšlienka, že monštrum v skutočnosti nie je kreatúra, ale samotný tvorca, pričom prekvapí až skvele vymyslený záver. Ako je Peter Cushing vo svojej úlohe presvedčivý, tak je výzor monštra sklamaním a domnievam sa, že ak by tu hral Christopher Lee čisto bez akéhokoľvek makeupu, vzbudzoval by väčšiu hrôzu, ale aj väčší rešpekt. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Poslední dobou začínám tak nějak zjišťovat že nemám moc rád Frankensteina od Hammeru, všechny mi přijdou úplně stejné a jediné co se mi na nich líbí je atmosféra, ani jinak to není tady. Cushing tady je takovej nevýraznej a jediné co mě nutilo film dokoukat jsou skvělé masky, a hlavně ta poslední a atmosféra která se dá krájet. Ale celý mě to moc nebavilo. Bohužel. EDIT(30.1.2018). V roce 2012zhýčkaný Draculou a nevidět jiné "monstra" jsem se nudil, dnes.... Paráda. Film který dokazuje že musí člověku přirůst k srdci. Frankenstein nikdy nebyl a nebude moje srdcovka, ale po opětovném zkouknutí musím říct...Kdysi jsem byl celkem kretén, ale jak mě můžete soudit, tehdy jsem viděl jednu pecku za druhou, tohle je takové pomalejší, ale stejně dobré jako ostatní Hammerovky. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Hammerovská variace na jeden z nejznámějších hororových příběhů vůbec a výborná! Ale... "Univerzální filmová verze" příběhu Mary Shelleyové z třicátých let  je natolik dobrá, že se s ní jen stěží dá cokoliv srovnávat a zejména Karloffovo monstrum je prostě nedostižné.  Frankensteinova kletba se ale vcelku chytře nesnaží konkurovat slavnějšímu filmu a předkládá poněkud odlišný příběh, kde je důraz kladen spíš na samotného  Frankensteina než osud nešťastného monstra. A daří se mu to skvěle.  Cushingova barona Frankensteina a jeho de facto zlou a psychopatickou povahu si rozhodně budu pamatovat víc než "zombiemonstrum" páně Lee. Stejně jako  lehce zlomyslný konec a jak jinak než výborné hammerovské kulisy. Čtyři jizvy po skalpelu, herr Baron. ()

Oktavianus 

všechny recenze uživatele

Hammer. Nádherná verze klasického frankensteinského příběhu, která sice není tolik ikonická jako verze z roku 1931, ale v mnohém je lepší. Především v podání samotného barona Frankensteina: zatímco Colin Clive byl navzdory své posedlosti monstrem přece jen kladná postava, fantastický Peter Cushing je jednoznačný antihrdina: jeho zaslepenost možnostmi objevu stvoření života jde mnohem dále, takže se nezdráhá ani na okamžik chovat jako bezohledný padouch a klidně i vraždit. Nebudu zastírat, že tento Frankenstein se mi zamlouvá daleko víc. Problém však mám s monstrem, tam zase suverénně vyhrává Boris Karloff - Christopher Lee se do takové role ne snad nehodí, ale kromě působivého prvního odmaskování vypadá neškodně jako chlapec z nedělní školy, co se pokouší chodit na chůdách. Film však má nádhernou a neopakovatelnou, typicky hammerovskou atmosféru; navíc i ozdobu v podobě Hazel Courtové. Škoda snad jen až příliš dlouhých dějových pauz na dialogy a opakující se odjezdy a zase příjezdy Frankensteinova učitele a přítele Paula, vyprávění kvůli tomu trošku drhne. A jen tak mimochodem, s hrůzou jsem si všiml, jak moc se patnáctiletý Victor Frankenstein nejen vzhledem, ale i chováním podobal mně v přibližně stejném věku :-) ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Hammer Films vyrábali filmy už od 30-tych rokov, ale netešili sa priveľkému záujmu divákov. Až filmom v roku 1957 sa spoločnosť dvihla z popola a dostala sa do povedomia divákov, ako ju poznáme dodnes. Frankensteinova kliatba však nie je ešte tým pravým orechovým, čím nechcem povedať, že si ho netreba pozrieť. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Vydarená a vďaka určitým brzdiacim autorským právam štúdia Universal aj neortodoxná a svojská frankensteinovská adaptácia od britského Hammeru, ktorá v podstate predznamenala takmer 20 rokov trvajúcu hororovú dominanciu tohto štúdia. Herecký tandem Peter Cushing (barón Frankenstein) - Christopher Lee (aj keď ten v roli kreatúry príliš veľa priestoru nedostal) to rozabaľuje v plnej paráde a zahajuje tu svoju neskoršiu dlhoročnú legendárnu spoluprácu. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Mám hrozně rád tyhle staré barevnostně pestré interiérové snímky. Lee jako monstrum je hrozně fajn a má koule. jenže tohle je hrozně ukecané a po většinu času málo akční. Že to odbíhá od předlohy, jde si to svou cestou a z Frankensteina to dělá mnohem většího parchanta mi vůbec nevadí. Jen tomu Cushingovi pořád nejsem schopný přijít na chuť. 2.5* ()

Související novinky

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

Legendární britské studio Hammer čeká návrat

02.09.2023

Ikonické londýnské studio Hammer Films bylo založeno v roce 1934, a ačkoliv se v prvních dvou dekádách své existence zaměřovalo na filmovou produkci na škále všech žánrů, nejikoničtější snímky, které… (více)

Reklama

Reklama