Reklama

Reklama

Amintiri din epoca de aur

  • Francie Contes de l’âge d’or – 2ème partie (více)

Obsahy(1)

Posledných 15 rokov Ceausescuovho režimu bolo najhorších v rumunskej histórii. Propagandistická mašinéria tých čias však hovorila o “Zlatom veku”. Film prináša na filmové plátno najvšeobecnejšie mestské mýty vtedajšieho obdobia. Je komický, bizarný, prekvapivý, plný mýtov, ktoré vykresľovali surrealistické okamihy každodenného života v komunistickom režime. Bolo to obdobie, kedy jedlo bolo dôležitejšie ako peniaze, a prežitie dôležitejšie ako princípy. Humor je to, čo držalo Rumunov pri živote. Tento film, ktorého autorom je víťaz Zlatej Palmy Cristian Mungiu, má za cieľ znovu zachytiť náladu tých čias, portrétujúc prežitie národa, ktorý musel denno denne čeliť vrtošivej logike diktátorského režimu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (8)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Povodne som vedel o poslednych rokoch rezimu Ceausescu lenz knih a encyklopedii, no ma konecne som videl aj film o tejto dobe, kedy vladol rumunsky diktator. Perfektne je zobrazena nalada kedy Rumuni zili pod vladou diktatora Ceausescu, nedostatok tovaru bol uz folklor, navyse Ceausescu mal kadejake vrtochy : dal uplne zburat iste stvrti Bukuresti a nanovo ich nechal vystavat podla vlastnych predstav : 77 % ()

Reklama

Tereza_T 

všechny recenze uživatele

Boreď by neměli vejce a jehňata a prasata, když se všechny vejce rozkradou, těch tehdy 20 rumunských jehňat koluje od vesnice k vesnici na důkaz hojnosti a prasata čeká osud u plynu. Asi bych tomu ani nevěřila, ale děda mi kdysi vyprávěl o tom, jak si díky fíglu s lahvema jako malej s klukama vydělával na kusovky, takže na tom asi něco bude. Asi na tom bude pravda všechno. Komický a děsivý. Atmosféra perfektní, tempo mohlo být rychlejší. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Příběhy ze Zlatého věku jsou reminiscence podmínek života v Sovětském svazu, což bylo a stále je fascinující životní prostředí a bohužel, ačkoliv je to jen můj pocit, velmi málo reflektované v kinematografii. komunizmus ve svém vrcholu je právě tím, čemu se dnes ironicky a tehdy docela vážně přezdívalo Zlatý věk. generace rodičů se s touto svou minulostí zdaleka nevyrovnala a naše generace ji bez osobní zkušenosti málo rozumí, natožpak aby vnímala její dopady na současné paradigma. ale to jsem jinde, než bych být měl. ono jde i o něco hlubšího – o reflexi nás lidí. jak se chováme, když je celospolečenské nastavení úplně jiné, když fungují jiná pravidla? s tím má málokdo zkušenost. odpověď, pokud se jí zadaří dosáhnout, je jistě šokujícím zjištěním, které ovšem pravděpodobně nikdy nezakusíme (a buďme za to rádi). drobnou náhradou jsou dobré autentické filmy a romány z prostředí minulého režimu. a totéž se jistě dá říct i o dávnějších dobách. /// jednotlivé příběhy, nebo respektive legendy (urban myths), jsou překvapivě vyrovnané co do kvality, která je velmi vysoká, a konzistentní co do stylu. alespoň já jsem nepociťoval ty výrazné stylistické “zlomy”, jaké známe z povídkových filmů mnoha výjimečných tvůrců se stejným zadáním. Příběhy ze Zlatého věku jsou tedy skvělým, výjimečně celistvým filmem s vlastní unikátní všeobsáhlou atmosférou. jediné, i když stále nepříliš výrazné disproporce nalézám v žánru. lze hovořit o komedii, ačkoliv o velmi realistické, což není právě obvyklé. komedie v podání předních rumunských režisérů není obvyklým zvrácením skutečnosti do pitvorné fantazie, ale jedinečnou perspektivou nepřikrášlené skutečnosti. /// jemný úsměvný poukaz je způsobem, kterým Mungiu a ostatní odkrývají absurditu minulého režimu, kamuflovanou každodenní zvyklostí, a stejným dechem zároveň vyjadřují víru v pozitivního člověka, uchovávajícího si schopnost povznést se nad všechny doby, jakkoliv jsou kruté nebo absurdní. se stejným nadhledem vyprávějí i své krátké příběhy a zprostředkovávají divákům zmíněné pocity lehonce pobaveného povznesení a, i když to byl možná jen můj subjektivní dojem, také špetku nostalgie. /// už třeba kolotoč z první povídky je skvělá ukázka svědčící jako metonymie o minulé době. taktéž i normy pro publicistické fotografie z druhé povídky vypovídají o svérázném přístupu ke kultuře. a to samé lze říct vlastně o vší té zběsilé péči věnované výhradně a pouze nejzbytečnějším hloupostem a obecné naivitě, která chodívá ruku v ruce s idealismem. s patřičným odstupem času a bez osobní zkušenosti jsou některé z oněch ohledů tak kuriózní! jiné vzbuzují zároveň s úsměvem i chmury a další zase pouze chmury. film, který by vystihl nastavení určitého dějinného údobí hned v tolika vrstvách zároveň aby člověk pohledal, ale tomuto se zadařilo. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama