Režie:
Roland EmmerichScénář:
John OrloffKamera:
Anna FoersterHrají:
Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (393)
Hádejte. Co je největším problém tohoto filmu? Ano, je jím Roland Emmerich. Problém ani ne tak v jeho schopnostech, jako spíše v očekávání. Položme si další otázku. Co se nám vybaví při vyslovení jeho jména? Patetické? Pompézní? Země v ohrožení? Emzáci? Výbuchy? A teď tento člověk natočí něco, co má být kostýmním dramatem. Vyvolává to stejné pocity, jako kdyby Zdeněk Troška oznámil, že natáčí Marii Stuartovnu. Hrůzná představa, není-liž pravda? Navíc látka přímo volá po uměleckém zpracování, obstál řemeslník Emmerich? Ano i ne. Po technické stránce filmu nelze nic vytknout, kostýmy pěkné, jako celá výprava, herci odvádějí co mají, hudba uspokojivá i nějaká ta akce by se našla. Horší je to po umělecké stránce, mnoha lidem zřejmě bude vadit prolínání několika časových rovin, osobně jsem s nimi problém neměl, ale nějaké výraznější časové kotvy, by rozhodně nebyli na škodu (důležité je sledovat barvu Cecilova vousu). Možná měl Emmerich udělat stejnou fintu, o které vypráví film, nechat celé dílo podepsat někým jiným, pokud možno uznávaným artovým umělcem, možná by byly recenze příznivější. Takže, poučení pro příště. ()
Emmerich řemeslně překročil svůj léta neblaze budovaný stín. Ačkoliv nesdílím jeho bulvární teorii o pravosti/nepravosti autorství Shakespearových děl, minimálně precizní výprava a herecké výkony (speciálně Rhyse Ifanse) zaslouží absolutorium. Některé zdejší výtky směrem k nepřehlednosti nesdílím. To na první shlédnutí zdánlivě komplikované flashbackové vyprávění zas není tak složité pobrat, stačí si zapamatovat cca 5 jmen a být trošku divácky bdělý při sledování flashbackových skoků (a všudepřítomných politických úskoků :o) ) a tápání v orientaci nehrozí. A také palec nahoru dávám Emmerichovi za odvahu přijít s takovou nepodbízivou látkou do dnešních kin, kdy nasazování komerčních filmů spíš připomíná řízený výrobní proces. Divím se sám sobě, ale dát Emmerichovi šanci protentokrát stálo zato. ()
Překvapení. Tedy ne že by se jednalo o kdo ví co, ale vzhledem k tomu, kdo je pod Anonymem podepsán, se jedná o milý šok. A mohlo být ještě lépe. Zahrané perfektně, atmosféra doby jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl, ale nebyl by to Emmerich, aby to aspoň trošku nezkonil. Mám teď na mysli především poskakování mezi "earlier" a "later". Občas na to režisér upozornil, ale většinou ne a já pak měl tak trošku guláš v tom, kde vlastně jsem. Vytkl bych i přehnaně natahovanou stopáž. Ale i tak na mě film zapůsobil a Shakespear, kterého jsem nikdy neměl moc v lásce, u mě získal spoustu černých puntíků navíc. 65% ()
Tak so Shakespearom som sa ja nikdy nedostal na jednu notu a po tomto tragickom filme sa už asi nikdy ani nedostanem. Úplný blábol, nič divákovi nedá, prekombinované a nudné. Kráľovná Alžbeta je tu profilovaná jak nejaká blbá a zaláskovaná puberťáčka. Film je prakticky nepozerateľný. Odporúčam masochistom. ()
Film hrající si s otázkou, že Will Shakespeare možná nebyl takový génius, jak se o něm praví jeho díla psal možná někdo úplně jiný. Jedná se o zajímavý a překvapivě zábavný snímek, kterému nechybí zdařilá výprava i zajímaví i když většinou neznámí herci. Největším lákadlem a zároveň největším překvapením však zůstává jméno režiséra. Roland Emmerich, který se proslavil jako známý hollywoodský "likvidátor", který matičku Zemi ničí na mnoho způsobů, film natočil jako standardní kostýmní až komorní historické drama¨, kde je víceméně jediný velkolepý záběr. Jinak se nic neničí, nic nevybuchuje a ani vlny nebo námraza se nekonají. Dostal Roland rozum neboj jen méně peněz? Toť otázka.... ()
Galerie (83)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (8)
- Ve filmu zazní melodie z Mozartovy skladby "Requiem". Sám Mozart se však narodil až po smrti Shakespeara. (baribal)
- Vanessa Redgrave a Joely Richardson, které ve filmu hrají starší a mladší verzi královny Alžběty, jsou ve skutečnosti matka s dcerou. (Aurum)
- Scénář byl Johnem Orloffem sepsán v roce 1998, kdy se v kinech objevil obdobně inspirovaný film Zamilovaný Shakespeare (1998). Projekt byl pozastaven a opětovně oživen až v roce 2005, kdy zájem o něj projevil Roland Emmerich. Ten se k vlastní režii dostal po sérii úprav až v roce 2010. (Conspi)
Reklama