Režie:
Roland EmmerichScénář:
John OrloffKamera:
Anna FoersterHrají:
Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (393)
Technicky i herecky je to skvělé, o tom žádná. Největší problém však vidím ve scénáři, který byl až zbytečně zmatečný a častokrát jsem jednotlivé časové skoky nezaznamenal, což způsobovalo bordel v ději a nakonec i v postavách. Nicméně jako takové nahlédnutí do alternativně pojaté historie to funguje slušně. Od Emmericha mám ovšem raději akčněji pojaté snímky. ()
"Can't I change the world with words?" Anonym byl odsouzen k neúspěchu.Režisér jako Roland Emmerich si nemůže dovolit natočit podobný snímek,protože tím zklame své fanoušky a dá do ruky bič svým odpůrcům.Ti první budou zklamáni prostě z toho,že nedostanou epické bitvy a nějakou tu mimozemskou loď.Druzí se budou smát pokusu vymanit se ze škatulek a poukazovat na fakt,že v rukou jiného režiséra by mohlo jít o oscarový materiál.Ten film si ale podobně krutý osud prostě nezaslouží.Je totiž dobrý.Vlastně se mi líbil až nečekaně moc.Je nepochybně zbytečně rozhozený do mnoha časových rovin a když se na plátně objeví v krátké době třetí titulek "O XY let dříve",dá se tomu lehce smát.A to jsem nezmínil velké množství postav a poněkud překombinovaný scénář,díky čemuž jsem ještě v polovině filmu neměl stoprocentní přehled o tom,kdo je kdo,na čí je straně a proti komu to vlastně tolik intrikuje.Jenže... Příběh filmu je natolik silný,obsahuje tolik mně blízkých témat,krásných postav a momentů,že stačilo pár vět pronesených na začátku Derekem Jacobim a už jsem mu podlehl.Tam,kde Emmerich nemohl filmu poskytnout odpovídající hloubku a poetiku,tam jej obdařil ohromujícím vizuálem,patřičnou velkolepostí a monumentálním hudebním podkresem.Režisér prostě komorní projekt opatřil řádně opulentním lookem a tam,kde nemohl vytasit své megalomanské akční scény,tam si vystačil s megalomanským intrikařením a konspirací.Ve výsledku to funguje velmi dobře také díky hereckému koncertu Rhyse Ifanse,který ostatní herce přehrává minimálně o třídu a je škoda,že zisk sošky je v jeho případě téměř vyloučený.Přitom dokázal genialitu,charisma a tragičnost své postavy zahrát s noblesou jen málo vídanou.Oproti tomu zkušená Vanessa Redgrave je jen karikaturou legendární panovnice.Anonym mě jako celek téměř po celou dobu stopáže fascinoval.Projekt odsouzený k zániku,který je ovšem nádhernou ódou na tvorbu,svobodu slova,obdařený zvláštním charismatem a osobitostí,která nejlépe vynikne na velkém plátně a je škoda,že jej na něm pravděpodobně uvidí tak zoufale málo lidí.Protože paradoxně,navzdory veškerým předpokladům,se nemůžu zbavit dojmu,že jsem včera viděl nejlepší film Rolanda Emmericha,který ve mně zanechal mnohem víc než jeho předchozí megalomanské projekty a navzdory jeho četným nedostatkům jej mám chuť vidět znova.Což se mi u žádného jeho filmu ještě nestalo. 75 % ()
Překvapení. Tedy ne že by se jednalo o kdo ví co, ale vzhledem k tomu, kdo je pod Anonymem podepsán, se jedná o milý šok. A mohlo být ještě lépe. Zahrané perfektně, atmosféra doby jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl, ale nebyl by to Emmerich, aby to aspoň trošku nezkonil. Mám teď na mysli především poskakování mezi "earlier" a "later". Občas na to režisér upozornil, ale většinou ne a já pak měl tak trošku guláš v tom, kde vlastně jsem. Vytkl bych i přehnaně natahovanou stopáž. Ale i tak na mě film zapůsobil a Shakespear, kterého jsem nikdy neměl moc v lásce, u mě získal spoustu černých puntíků navíc. 65% ()
Bylo rozhodně nesmírně zábavné sledovat tento film a představovat si u toho omlévající Shakespearology, kterým se ničitel Roland snaží rozbořit svět. Nedařilo se mu to, protože selhal na falešně komplikovaném systému flashbacků a rámců, kdy si divák nemohl být jistý, kde se právě nachází a jaký je vztah mezi postavami. A ještě jedné neodpustitelné věci se dopustil, do velkého kolektivu literárních a filmových Alžbět, kde vládne pevnou rukou Judi Dench s Cate Blanchett, přidal hysterickou nymfomanku. Škoda, protože výprava i hudba se hodně povedly. ()
Co vám budu povídat, byl jsem dost na rozpacích, když Roland Emmerich, zřejmě největší specialista na pyrotechniku, jakého Hollywood vůbec pamatuje, uvedl do kin komorní dramatický příběh z divadelního prostředí. Ale pozor, ono to opravdu vůbec není špatné! Námět a celá kostra filmu je totiž více než zajímavá a v případě, že by se opravdu zakládala na pravdě( o čemž ovšem silně pochybuji), bylo by to bezesporu šokující zjištění. Nejslavnější spisovatel v dějinách lidstva jako pouhý výplod fantazie, zatímco skutečný autor všech her měl v mládí milostný poměr se samotnou královnou a musí se stranit politiky, kterou otřásá nenávist, zášť a odpor vůči divadlu? Motivů je v Anonymovi habaděj a Emmerich, který nyní vlastně ukázal úplně novou tvář své tvorby, je ovládá a spřádá dohromady mnohdy velmi zkušeně a poutavě, zatímco někdy dojíždí na ne zrovna vydařené prolínání minulosti se současností, které často bere příběhu tempo. Také se mi nelíbila ta protahovaná závěrečná část, kdy jsem si pořád říkal, ať už to proboha skončí, leč se to nakonec dovleklo až skoro ke 130 minutám, Z pohledu kinematografie nic přelomového, ale z pohledu historie zajímavá filmařina, jejíž zhlédnutí určitě nepovažuji za zbytečné. Silné 3* ()
Galerie (83)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (8)
- Joely Richardson, která ve filmu hraje mladou královnu Alžbětu, hrála dříve Kateřinu Parrovou v seriálu Tudorovci (od r. 2007), tedy poslední ženu Jindřicha VIII., otce Alžběty I. (vanityfair)
- Natáčení probíhalo ve studiu Babelsberg v německém Brandenburgu. (Terva)
- Scénář byl Johnem Orloffem sepsán v roce 1998, kdy se v kinech objevil obdobně inspirovaný film Zamilovaný Shakespeare (1998). Projekt byl pozastaven a opětovně oživen až v roce 2005, kdy zájem o něj projevil Roland Emmerich. Ten se k vlastní režii dostal po sérii úprav až v roce 2010. (Conspi)
Reklama