Obsahy(1)
Není možné se vyrovnat s minulostí, aniž bychom ji znovu neprožili. Nejzávažnější komedie Georga Taboriho v inscenaci Komorní scény Aréna v Ostravě.
Kritikou i publikem vysoce ceněná inscenace Komorní scény Aréna nabízí kromě vynikajících hereckých výkonů Jana Fišara a Reného Šmotka také sžíravý, ironický a životní moudrostí nabitý text maďarského dramatika Georga Taboriho. Tento tragikomický exkurz do divadla jako obrazu života a Starého zákona jako základu naší kultury nám nabízí jedno otřesné poznání: Bůh po nás nechce, abychom byli šťastní, ale abychom byli dobří. V režii Ivana Krejčího hrají členové souboru KSA a Jan Fišar jako host. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (1)
Ostrá polemika Taboriho s Bohem prostřednictvím alegorické inscenace je především jeho pokusem o vyrovnání se se strastiplným osudem židovského národa. "Stvoření světa jako (s)tvoření divadelní inscenace." Režizér mistr Jay se ve své hře chystá inscenovat Bibli. Formou divadelní zkoušky tak před námi znovu vyvstávají jednotlivé biblické výjevy a události z dějin židovského národa. Postupně se však stírá hranice mezi hrou a realitou. Sledujeme režizéra, který přebírá roli Boha a jeho asistenta Goldberga, který se alegoricky dostává do role židovského národa. Goldberg jako bezmocná loutka v rukou ironického a nevyzpytatelného Boha, který s ním vláčí sem a tam. Velikášský a do sebe zahledený režizér-Bůh si nebere servítky s nikým ze svých podřízených a nakonec se celá hra podřizuje jeho rozmarům. Velmi, velmi svérázný výklad Bible z pohledu Boha, který zdaleka není takovým lidumilem, za kterého jste jej pokládali. Hloubku, dvojznačnost a sílu myšlenky doceníte zejména, pokud se orientujete v Bibli a znáte dějiny židovského národa. Především však hra poskytuje divákovi hutné téma k zamyšlení. A proč "Goldbergovské variace"? Podle stejnojmenného soubrou třiceti skladeb J. S. Bacha, které jsou všechny variací jednoho a téhož basového základu. Jakou to má spojitost s divadelní hrou posuďte sami :o) ()