Reklama

Reklama

Obaltan

  • Jižní Korea 오발탄 (více)
Jižní Korea, 1961, 110 min

Režie:

Hyun-mok Yu

Scénář:

So-woon Na

Hrají:

Il-bong Yoon

Recenze (3)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KDV) Od NEŘÍZENÉ STŘELY (jak by zněl neoficiální český název, který by vycházel z anglického překladu titulu) si v současnosti nelze odmyslet povědomí o vlivu italského neorealismu na jiné země. Poválečný příběh existenciální tíže muže, který se snaží dostát ideálům společnosti, se neorealismem evidentně inspiruje, ale zároveň se od jeho italské podoby do jisté míry odklání. Na místo omezení se na jednoho ústředního protagonistu je zde hned celá početná rodina, mezi jejichž osudy film nepoměrně přeskakuje, čímž drolí divákovu pozornost a odvádí ho od ústřední zápletky výše zmíněného „hrdiny“. Námět sice splňuje požadavek události jako vystřižené z novinové zprávy, ale nejsem si jist, jestli by – nejednat se o severokorejský počin - do vyprávění byly začleněny žánrové prvky vraždy a loupeže. NEZŘÍZENÁ STŘELA ale i přes výtky, které mohly být dány očekáváním ryze neorealistického díla neodklánějícího se od kánonu, zůstává pozoruhodnou, protože díky preferování exteriérů zachycuje poválečnou Jižní Koreu a vypovídá o svědomí a (ne)schopnosti dostát určitým – nadiktovaným – závazkům, což je téma, které je nadčasové. Vzhledem k příklonu k (neo)realismu a ostrou sociální kritiku se nelze divit dobovému zákazu promítání, který trval několik let. ()

molotov 

všechny recenze uživatele

Obaltan je bezpochyby velmi důležitý film, o tom není sporu a své místo v kánonu korejského filmu si zaslouží právem. Na druhou stranu to není film, který by chtěl normální člověk dvakrát. Děj je poměrně roztříštěný, celá první hodina je jen sled výjevů ze života jedné rodiny a něco se děje až ke konci. Technická kvalita dochované kopie je také dost slabá a anglické titulky opomíjejí řadu promluv postav. Ale především je to strašná depka. Za celý film se nestane nic dobrého a existenciální tíha na vás dolehne opravdu silně, což je nepochybně režisérský záměr. Mimochodem režisér Ju Hjon-mok financoval film sám ještě z několika členy štábu a natáčelo se v hodně bojových podmínkách více než rok. Poválečná Korea je tu vykreslena jako nesmírně bezútešné místo, kde je nemožné sehnat slušnou práci a dostát společenským očekáváním. Zoufalá situace si žádá zoufalé činy a ty tu vedou jen do ještě většího zoufalství, ze kterého se nelze než zbláznit. Tím je dokončena zajímavá parabola s hrdinovou matkou, která se zbláznila během korejské války, na kterou její synové vzpomínají jako jednoduché časy, kdy šlo všechno vyřešit bouchačkou, a jejím prvorozeným synem, který se zblázní z poválečné situace. ()

Reklama

Reklama