Reklama

Reklama

Rusalka

(divadelní záznam)
všechny plakáty
Hudební / Drama / Fantasy
Francie, 2002, 160 min

Obsahy(1)

Rusalka obývá vodní říši, kde vládne její otec - Vodník. Její srdce ale patří Princi, který se čas od času prochází kolem Rusalčina jezírka. Rusalka mu naprosto propadá a rozhodne se stát člověkem. K tomu jí dopomůže Ježibaba, a Rusalka odchází s Princem na zámek. Mezitím je ale vypovězena z vodní říše a její sestry (vodní žínky) ji zavrhly. Nicméně Rusalka je po boku Prince šťastná a on je šťasten taktéž. Ale jak to tak bývá, štěstí netrvá dlouho a objevuje se cizí kněžna, která Princi učaruje svou živočišností a vášní, kterou u Rusalky marně hledá... Cizí kněžna Prince odvábí od Rusalky, až Rusalka s pláčem utíká zpět do vodní říše a na Prince je uvalena kletba. Kněžna je spokojena, že dala Princi zavyučenou a odchází a nechává ho jeho osudu... Rusalka je potrestána a stává se z ní bludička.
Dojde Princ nakonec Rusalčina odpuštění a zproštění kletby? Dokáže mu Rusalka pomoci?
Tato inscenace pochází z Pařížské opery. V hlavních rolích: Rusalka - Renée Fleming, Princ - Sergei Larin, Cizí kněžna - Eva Urbanová, Vodník - Franz Hawlata, Ježibaba - Larissa Diadkova (naxicka)

(více)

Recenze (2)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Uživatelka naxicka to shrnula víceméně všechno, protože Rusalka bez pohádkové atmosféry a takřka bez jakékoliv lyriky opravdu není tou pravou Rusalkou. Úsporná scéna se mi ale občas líbila, třeba úvod prvního obrazu s cákajícími se lesními žínkami byl moc pěkný a ohnivé zjevení Ježibaby také. ()

naxicka 

všechny recenze uživatele

K této Rusalce mám hned několik připomínek. Ti, kteří už někdy četli mé komentáře k nějaké opeře, ví, že jsem příznivce klasických inscenací u klasických oper, kde si to libreto a děj celkově vyžaduje.. Jaké pak je moje zklamání, když v Paříži (i jinde, protože pařížská produkce objela několik scén) udělali z Dvořákovy Rusalky téměř velmi dramatickou detektivku, místo nádherné a romantické lyrické pohádky. Už scéna je velmi minimalistická - v podstatě jen šedivá podlaha a stěny, na kterých občas přistane nějaká kulisa...Je toto opravdu v pohádkové Rusalce zapotřebí, ptám se..? Myslím, že pro příště by se měli všichni budoucí zájemci o inscenaci Rusalky nejdříve podívat do Státní opery Praha na Troškovu inscenaci. To je pohádka, jak má být! Opravdu mi připadá, že v zahraničí opravdu nikdy nepřeložili Kvapilovo libreto, a tudíž tedy nepochopili, v čem tkví Rusalčina krása. Za scenické znázornění bych tedy dala odpad! Nyní něco k hlavním představitelům. Samozřejmě pomíjím to, že čeština byla slyšet pouze od Evy Urbanové, a to ještě s veškerým úsilím, které mě to stálo. (I když jsem možná rozuměla jen díky tomu, že libreto znám nazpaměť, kdo ví...:-)) Renée Fleming je naprosto fenomenální operní diva. Naprosto ji obdivuji a miluji, ale jediné, co od ní nedokážu poslouchat, je právě Rusalka. Ne, že by to Renée nedokázala zazpívat, to absolutně ne, ale tuto lyrickou postavu chápe až příliš dramaticky a její podání nemá se slovanskostí pranic společného. Jistě, je to cizinka, tak bychom jí to měli odpustit, říkáte si možná, ale když se podívám na jiné cizinky a jejich pochopení této postavy, nedá mi to a musím na to hledět kriticky. Již jen v árii "Měsíčku na nebi hlubokém", si s tempem dělá co chce, nesmyslně předvádí rubata tam, kde opravdu zamýšlena nebyla. Když jí člověk poslouchá, vypadá to, že se díváme na italskou operu, nikoliv na Antonína Dvořáka. To považuji za asi nejhlavnější věc, se kterou bych se chtěla podělit. Co se týče postavy Prince, tak jsem byla vcelku spokojena...Sergei Larin měl sice až příliš ruskou výslovnost, ale budiž mu to odpuštěno:-). Role se ujal kvalitně a za to mu patří dík! Eva Urbanová se předvedla také velmi podařeně. Role Cizí kněžny jí nedělá problém a její Kněžna je opravdu velmi palčivá:-). Franz Hawlata se mi jako Vodník nelíbil. Stejně jako Fleming se do Dvořáka nehodí a i když jsem říkala, že na výslovnost příliš nehledím, tak toto už bylo moc...Na člověka, který má evidentně hudební sluch, se mi zdálo jeho nastudování této role, po češtinské stránce, velmi povrchní. Některá slova vyznívala až příliš komicky a to pro tuto majestátní roli otce Rusalky není žádoucí. Celkově za pěvecké provedení bych tedy dala 4*. Co se týče režie, tak tady je dát odpad! málo!!! Absolutně nebylo pochopeno libreto a když režisér dovolí, aby při nádherné sborové scéně místo polonézy, kde sbor tančí, byla Rusalka viděna s Princem v ložnici a ještě za přítomnosti polonahých baleťáků, chce se člověku brečet... I když to po součtu možná tak nevypadá, přesto dávám 3*,protože rozvoj české opery v zahraničí by se měl podporovat...:-) () (méně) (více)

Reklama

Reklama