Reklama

Reklama

Evžen mezi námi

  • USA Eugene Among Us
Ukázka z filmu

Obsahy(1)

Příběh mladíka, který se vydá do Prahy, aby poznal nový život a podaří se mu dobýt velmi pofiderní slávu plytkého textaře, vypovídá dnes především o době vzniku. I osud filmu je příznačný pro období normalizace. Po velkém úspěchu při uzavřeném promítání v roce 1980 se však do distribuce dostal až po listopadové revoluci v r. 1989. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (55)

igi B. 

všechny recenze uživatele

Původně jsem se chtěl po zhlédnutí tohohle >dílka< rozepsat, ale po přečtení některých zde velmi výstižných a informačně vyčerpávajících komentářů ušetřím čas a energii. Každopádně d.m.s.n. tahle satirka je respektuhodna opravdu jen jako "studentský film" a s mizernou postprodukcí pak snesitelná spíše jen ze >studijních< důvodů... Ani nevím, jestli je to škoda... - - - - - (Poprvé viděno 25.3.2012 na tv Barandov, hodnocení 333., komentář zde jako třicátý - 25.3.2012) ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Kdyby se to trochu dopilovalo, přidalo se tak 20-30 minut, aby se objasnily některý věci a nesnažilo se to vypadat za každou cenu "umělecky", mohla z toho vzniknout hodně neobvyklá komedie. Takhle je to takovej nedoděl, kterej vypadá jako několik k sobě slepenejch epizodek ze života vidláka, co se v Praze snaží prosadit jako umělec. Uznávám, že některý scény byly dost dobrý. Třeba Karel Augusta jako popelář nebo Josef Somr jako militantní důchodce mě dost pobavili. Jenže jsou tam naprosto hluchý a dlouhý pasáže, kdy jsem měl chuť přepnout program. A posledních cca 10 minut už byl akorát úplnej zmatek. No aspoň mě trochu pobavily texty písniček o cikánech, co kopou výkopy a o matce, který drtička utrhla kus ruky. 50% ()

Reklama

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že se vlastně jedná o studentský snímek, je zajímavé se na Evžena mezi námi dívat jako na na výpověď o době, v níž vznikal. Kromě téhle skoro historicko-dokumentární hodnoty, sympatické sestavy herců v malých a ještě menších rolích, a kromě dvou doopravdy roztomilých scéna (dialog Jana Krause a Karla Augusty, zamyšlení se nad současnými písňovými texty v podání Josefa Somra, Jana Krause a Jiřího Bartošky) však není moc o co stát. ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Obnovená premiéra archivního a dříve i trezorového filmu Evžen mezi námi (1981) režiséra Petra Nýdrleho slibovala na festivalu v Karlových Varech velkou událost: nejlepší (a) zapomenutý český film o zdejší normalizaci. Namísto toho přišel vcelku klasický „FAMU film" - což je trochu syndrom. __________________ Se studentskými filmy bývá potíž, že toho chtějí říct hodně, ale často se nimrají v juvenilních pocitech nedoceněnosti nebo bolavosti. Evžen mezi námi vyprávějící o synkovi z vesnice, který přijde do Prahy a chce se stát spisovatelem, básníkem nebo aspoň hudebním textařem, vyhlíží, že si z této "tradice" dělá trochu legraci a vlastně reflektuje snahy mnoha mladíků "být umělcem". _____________ Dnes už ovšem drzost tohoto snímku značně vyvanula. Můžeme si sice uvědomit, jak provokativně (tedy disidentsky) mohla působit postava hrobníka v podání mladistvě fešáckého Jiřího Bartošky, může nás okouzlit svou (tehdy chlapeckou) roztomilostí Jan Kraus coby Evžen, který se z naivního snílka promění v namyšleného pragmatika. ______________ Pamětníci odchytají různé tváře tehdejší pražské bohémy, která tak trochu ztvárňuje sama sebe. Těžko popřít vtip některých scének, film trefně zachycuje nástup obludného normalizačního popu - a to ve finálové montáži, kdy se Evžen konečně prosadí dostatečně nablblými verši typu "obyčejní lidé živili tři krky, matce v létě mlátička utrhla kus ruky" apod. (sebranými ve skutečnosti z tehdejší oficiální tvorby).___________________ Z dnešního pohledu se ale Evžen mezi námi jeví spíš jako dílo s nezacíleným satirickým tónem, kde jsou všechny jevy zesměšněné rovným dílem a jde spíš o čirou negaci. Klidně by pak takový film někdo mohl označit i za snahu znevážit jakoukoli činnost proti režimu - ostatně z děje není moc jasné, v jakém uměleckém prostředí se Evžen na začátku pohybuje a jestli se pak na konci pohybuje v jiném. Film by se při nějaké nešťastné shodě osudu mohl líbit i lidem, kteří za minulého režimu udávali různé „nekalé živly a příživníky".____________ Stejně tak nejde úplně pominout, že 74 minutové dílko natáčené tři roky obsahuje sice hodně expresivních (a někdy i dost násilně deformovaných) záběrů, ale technicky je dost nekvalitní a dramaturgicky rozpadlé. Chvílemi ona nerozhodnost hlavního hrdiny a prázdnota jeho touhy - „víte, se mnou je to těžký, já mám i témata, to zas jo, ale potřebuju si ještě osvojit formální stránku verše" - může být částečně přenesena na film samotný. ________________ Zkrátka od trezorové legendy jsem čekal (asi bláhově) trochu víc. Nepochybuju, že Petr Nýdrle s Janem Krausem chtěli zachytit svoje znechucení tehdejší společností. Bylo by asi zajímavější je vyzpovídat v rozhovoru, jak to tenkrát bylo, než se dívat jen na výsledek jejich práce, která samozřejmě - vzhledem k tomu, že jde o školní film - podléhala taky trochu předběžné cenzuře. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Oceňuji nápaditost s kamerou (odjíždějící metro, motorka atd.) a některý fakt hodně vtipně vypointovaný dialogy (to bych snad radši psal žádost). Ale ten film je nedotažený. Přišlo mi že Kraus/Evžen ke štěstí přišel jen tak. A nějaké trampoty se mu vyhly obloukem. Ale vidět Krause v pívečko věku je zábavné samo o sobě. A mladej Bartoška je taky zajímavej, o to víc vás překvapí že Josef Somr vypadá furt stejně :) ()

Galerie (2)

Zajímavosti (5)

  • Tento film byl jediným filmem Petra Nýdrleho. Po zakázání filmu tehdejším režimem Petr Nýdrle emigroval do USA, kde se zprvu živil jako rozvážeč pizzy a následně se vypracoval a živil se jako režisér filmových klipů a reklam. K filmu se však nikdy nevrátil. (walmezak)
  • Film byl absolventským snímkem režiséra Petra Nýdrleho na Filmové akademii múzických umění (FAMU) v Praze. (JoranProvenzano)

Reklama

Reklama