Reklama

Reklama

Doba měděná

(studentský film)
  • angličtina Copper Age
všechny plakáty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Jedinečný český dokumentární film nás zavede do Zambie, zemi s významnými zásobami mědi. Kdysi si měď stát těžil a prodával sám. Pak její cena klesla a doly byly nuceně privatizovány ve prospěch západním nadnárodním společnostem. Zatímco dříve se z výnosů financovaly školy, zdravotnictví a infrastruktura, dnes jdou všechny peníze pryč ze země a to včetně velkorysých dotací Evropské investiční banky. Český dokumentarista Ivo Bystřičan a kameraman Jiří Málek se přijíždí podívat, kterak situace jak vystřižená z každodenního zpravodajství v západním světě, reálně vypadá. Jsme zvyklí dívat se na tzv. třetí svět očima zapálených aktivních bojovníků proti chudobě a všech možných humanitárních organizací. Doba měděná proti tomu střízlivě ukazuje, že zajímat bychom se měli spíše o to, jak tato „nezištná“ pomoc vypadá v praxi. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (25)

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Pojďme točit do Afriky, nevím co, ale určitě se tam něco najde. Takový přístup k tématu není zrovna nejlepší. Dokument není o tom, přelézt plot, něco tam natočit a nakonec neříct nic divákovi. Přesně takto jsem se cítil po odchodu z kina. Nic jsem si z toho neodnesl a děkoval jsem, že dokument má tak krátkou minutáž. Z počátku to vypadalo na zajímavou investigativní reportáž, ale nakonec je to paskvil slepený z pěti věcí - chudé děti pracující na opravě silnice, zákaz natáčení v továrnách, provizorní kostel, dolování načerno a nakonec zkoumání uměleckého díla na podlaze nějaké firmy. Omlouvám se, ale opravdu jsem nepochopil pointu. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Rozhovory s bývalými zamestnancami zambijských medených baní, s ľuďmi pracujúcimi načierno. Spojená snaha štátnej polície aj ozbrojenej firemnej ochranky vytlačiť novinárov z miest, kde sa ťaží, kde môžu zachytiť skutočnú úroveň ochrany zdravia otrokov. Kde sa kritizuje firemná zamestnanecká politika - zisk z ťažby medi ide do sídla firiem, nie do Zambie. Tam získajú miestni len žobrácky plat. Na konci ružovolíci manažéri Európskej investičnej banky. Vycvičení v stratégiách komunikácie. Odbijú celý dokument ako nevyvážené posolstvo. Odkážu na nejakú štúdiu, že podľa nej sa ľuďom v Afrike dnes vedie oveľa lepšie než v 80. rokoch. V zásade je to celé o tomto: Jedna z oficiálnych inštitúcií Európskej únie - Európska investičná banka - podporuje projekty smerujúce k hospodárskemu rastu, zvyšovaniu zamestnanosti a riešeniu klimatických problémov. Háji pritom hodnoty Európskej únie. Podpora korporácií ťažiacich v Afrike meď, no so sídlom inde (Kanada) ukazuje aké sú skutočné hodnoty Európskej únie. Otroctvo podriadených. Pomoc veľkokapitálu. Odstránenie sociálnych výhod zamestnaných aj nezamestnaných. Odstránenie zdravotnej pomoci nezamestnaným. Ochrana životného prostredia podporovaná Európu ale geograficky mimo Európy sa rovná v skutočnosti takmer absolútnej nule. Čo najmenšia informovanosť novinárov. Manipulácia slovnými frázami. ()

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Lidé na celém světě se chtějí mít lépe, nejradši tak, jak nám ukazují v hollywoodských filmech....a není řešením se někam přestěhovat a tam "mít právo na normální život", jak si to většina emigrantů představuje. Stejně většina zůstává ve své zemi. Že nebylo špatně, se ukáže, až když je člověku ještě mnohem hůře.... V konečné fázi, jak se tento africký model, kdy stát rozprodá vše nadnárodním společnostem, liší od toho našeho českého? Snad jen tím, že my máme to štěstí a jsme ve středu Evropy a ne v Africe. ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Ani nepřekvapí, že za filmem stojí kromě režiséra i jeho kolega Martin Mareček, jehož Zdroj je tematicky podobně zaměřený, jen je výrazně dotaženější. Tohle je výlet do Zambie za natáčením měděných dolů, což je ovšem zřejmě to jediné, co se tam natáčet nesmí. Ale i tak to svou výpovědní hodnotu má, ať si manažeři EIB tvrdí, co chtějí. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Korupcí byl prodán státní nevýkonný důl na měď, který živil komunity a školy v okolí, které nyní strádají. A aby byl důl globálně ziskový, propouští 1500 zaměstnanců. Pobavilo mě poučení o bezpečnosti práci. Malý kámen spadlý na ruku je jen kousnutí. Velký ze stropy hadí uštknutí. Lze se na tento problém dívat i jiným pohledem - v současné rychle rostoucí populaci Afriky a změnám klimatu je to dobrá depopulační politika. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jak zazní v závěru z úst jednoho z představitelů oné globální firmy - ono záleží, s kým mluvíte, koho zpovídáte. Věřím, že kdyby tvůrci dělali rozhovor s lidmi, kteří práci v těch dolech mají jistou, dozvědí se zase něco jiného. Kdyby natočili o tom, že kousek dál od té rozbité silnice, kterou opravují děti svýma bosýma nohama, je jiná silnice, nová a moderní, nebylo by to asi moc angažované. Celou dobu mi přišlo, že jsem někam manipulován - nevěřte policistovi, ochranka neuměla zkontrolovat videozáznam, u nás to vidíme jinak, oficiální zástupci nás nechtějí pustit... Takové trošku naschvál točení. Představte si, že by přijeli podobně afričtí filmoví studenti natáčet u nás v Temelíně, jak by to asi dopadlo, a celý dokument by vyzněl, jak je nikdo nechtěl pustit dovnitř a ti oficiální představitelé jak tají pravdu o tvrdých podmínkách pracujících v elektrárně. Pravdivěji tedy rozhodně působí podobně laděný dokument, a daleko obsažnější, Pod sluncem tma. ()

SallyZen 

všechny recenze uživatele

Zajímavý dokument z prostředí chudoby a typického alibismu, který má sice docela dobrý potenciál, ale ten není tak využit, jak by mohl. Určitě šlo z toho vymačkat ještě více. I přesto jsem se dozvěděl něco nového a to mě těší. 70% ()

danliofer 

všechny recenze uživatele

Dokument má rozhodně co říct, i když se to snaží nafilmovaní eurokravaťáci v Bruselu jaksi zastřít... Už jen to, že jim unikla v promítnutém materiálu ta informace, že se režisér již nějaký pátek před cestou do Zambie snažil kontaktovat vedení měděných dolů, aniž mu bylo vůbec odpovězeno. Na základě toho mi vyzněla eurokravaťácká poznámka typu, že se měl autor snažit získat i oficiální stanovisko druhé strany, jako naprosto bizarní komentář. Samotný závěr dokumentu už byl jak z nějaké trapné komedie. Zdá se, že EIB je prostě jen luxusnější typ evropské kantýny :-) ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Tržní mechanismy, lék na na všechny nemoce a zejména sociální. Taky jsem byl tak naivní, když mi to tatíček Klaus hlásal. Ona to ale není pravda. Napadá mě pouze výraz složený ze 3 slov: Hovno, Hovno, Hovno! ()

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Jelikož se jedná o FAMU dokument, který se svojí padesátiminutovou stopáži v žádném případě neaspiruje na srovnávání s celovečerními snímky, nemám problém, že se příliš do hloubky autoři neponoří. Zambie není jediná země, která je vykořisťována, ani měď určitě není unikátní surovinou takto nelítostně drancovanou, ale toto konkrétní propojení s EIB nás všechny opodál stojící nepříjemně (i když nepřímo) propojuje. Tento znepokojivý pocit je dobře přenesený do filmu a závěr v centrále EIB v Lucemburku je dostatečně výmluvnou tečkou, a přesto skvěle pojatou než by nepřipravený divák čekal. 70 % ()

HiddenDragon 

všechny recenze uživatele

Tyjo ctu tady komentare a prijde mi, ze nekteri recenzenti musi byt v duchodu, protoze nestihaj cist par titulku (anglicky taky ocividne umi hur nez Zambijci) a nakonec film ani nechapou. Ja to sledoval po celem dni v jednu v noci a valil jsem oci, ze je to studentsky projekt. Investigativni novinarina je osemetna. Zvlast nekde jako je Afrika, nikdy nevite za co vas zavrou (sve by o tom mohli povidat cesti herni vyvojari fotici v Recku!!). Ocenuji tu odvahu i mozna neznalost prostredi, ze do toho vubec sli. Nechapu co je jednostranne, z dokumentu jednoznacne vyplyva, ze stran medenych dolu (s evr. dotaci) neprisla zadna snaha o komunikaci. A film je o tom, jak se ztraci naoko dobre myslene (cili spis tunelarsky promyslene) investice az z Unie. Ne proto, ze by kapitalismus a privatizace byla spatna, ale protoze Afrika neni moderni svet. Je tu jeste vetsi prostor pro korupci a zneuziti moci, protoze obycejni lide si zde pravo nikdy neprosadi. Pokud nekomu prijde v pohode, ze novinarum zakazuji tocit na verejnych mistech, tak by se mel vratit do Ruska a zalezt do mauzolea k Leninovi. Dokument skvele ukazuje, jak Velky bratr dolar...nebo euro...je to vlastne to same (ktery stoji za vsemi temi policisty radoby hajicimi zakon a hlavne politiky) urcuje, co svet smi vedet o tom, co se deje s investicemi. Film se snazi poukazat, ze v zemich jako je Zambie proste musi byt nejaka regulace, protoze jinak jak rika ten mistni cerny ekonom, zadelavaji si na prevrat. A to je Zambie jeste zapadniho razeni (anglictina bezna) a relativne klidna. Ale pokud neexistuje pro ty lidi elementarni zivotni uroven a jeste aby se bali cokoliv rict cizinci, o tom jak ziji...kde to jsme. Za Stalina? Dokonce jim vadilo ze toci v kostele... A jestlize kravatak placeny z evropskych penez pak dokonce zakazuje tocit v atriu banky rozhovor s tisk. mluvcim...to je fakt ironie. Presne jako kauza Nagyova-Necasova resp. Rath...neni zadne osobni soukromi statniho urednika, co se tyce platu nebo penez, ktere mu jdou rukama...to je hloupost nejvyssiho kalibru. Statni instituce musi byt pruhledna jak sklo. Pokud neni, zijem v Zambii i my... ()

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

„Je to takový mišmaš,“ říká úředník Evropské investiční banky. Má na mysli obsah filmu (o natočených záběrech říká, že jsou hezké) a má pravdu. Ale v zásadě jeho výrok jako by jasnozřivě platil i na některé aspekty formální práce, kterých byl nebohý úředník ušetřen. Například na „české“ titulky pro české diváky. Ale jsou opravdu pro české diváky? Zdá se, že spíš pro česko-anglické: „služebna důlní POLICE Mopani“. Anebo pro české jazykové záhadology - pak by ale tvůrci měli na závěr uvést správné řešení hlavolamu, jaký smysl v sobě skrývá věta, která vlastně ani větou není: „Já bych řekl, že pokud toho policajta co byl v civilu a doprovázel vás, jednalo se o speciální úkol pro detektiva.“ Polovina podtitulků je nasazována naprosto mechanicky podle vzorce „jak dlouho se mluví, tak dlouho necháme titulek“, a tudíž ani poměrně rychlý čtenář nestíhá; možná by se jejich autor měl občas podívat na film v původním znění s titulky, anebo by mu měl někdo vysvětlit, že minimální doba nutná k zaznamenání mluvené a psané informace se někdy i dost výrazně liší. Možná by to pochopil a pro příště se z toho poučil, v opačném případě by měl jít dělat něco jiného. ()

Dashiella 

všechny recenze uživatele

Videné na FAMUfeste úplnou náhodou, akosi som na ten film nebola pripravená, ale oceňujem ho. Škoda, že sa nedostali, kam by sa patrilo (myslím tú fabriku),ale aj to o niečom svedčí. ()

Marat 

všechny recenze uživatele

Film je od začátku pojat velmi zajímavě, jen konec je velmi uspěchaný, náhlý, bez myšlenky... Chtělo to ještě dotáhnout, proto hodnotím jen 3* ()

angel333 

všechny recenze uživatele

Prostě to není perfektní, proto 3. Ale jinak velmi pěkně pojaté, odvážné, realistické, místy vtipné. Žádné bubnování na city ála Kony 2012 se nekoná, prima. A to, že na konci rozebírají čmáranici na podlaze mi ani nevadilo, spíš mě to pobavilo. Mluvčího se nejspíš už neměli na co zeptat, tak si alespoň zaimprovizovali a trochu ho vyvedli z míry - proč ne? Ostatně celý dokument byl trochu svérázný a chaotický, ale pro mě je to prostě jen charakter, ne vada. Tipnul bych, že cílem dokumentu bylo spíše něco zažít než natočit megaskvost; já to rád zažil s nimi. ()

robbez 

všechny recenze uživatele

To je asi v (nejen) rozvojových zemích celkem běžný jev, že soukromé společnosti se starají hlavně o svůj zisk a na sociální podmínky svých zaměstnanců kašlou. V podstatě je to podobné jako v dobách kolonialismu. Jen místo evropských koloniálních velmocí tu máme bohaté západní firmy. Nejtrapnější je, že sobectví soukromých subjektů je ještě podporováno „evropskými“ penězi v rámci „rozvojové“ pomoci. Je docela ironické, že dělníci v dolech si od jejich privatizace slibovali zlepšení svých životních podmínek a nakonec se jim teď vede většinou hůř než v dobách, kdy doly patřily státu. ()

Reklama

Reklama