poster

Pozdní máj

Drama / Romantický

Československo, 1934, 86 min

  • NinadeL
    ***

    Po šťastném shledání Rolfa Wanky s českým filmem v Matce Kráčmerce, žel pokračoval epizodkou v Pozdním máji. Filmu, který je díky nezkušenému kameramanovi a nechtěně komickým švenkům jen pásmem náladových obrázků z pera Karla Špeliny. Tu zamilovaných, tu lehce dobrodružných, tu komických, tu hudebních či zobrazujících cosi ve stylu Ze světa lesních samot. Ostatně toto byl teprve druhý pokus Jana Rotha po snímání V cizím revíru... Ovšem nemohu celek odsoudit jako jasné fiasko a režiséra Leo Martena hodit nesmyslně do pomyslného odpadu, protože proti jeho prvním zvukovým filmům vcelku nic nemám a k zhodnocení celé jeho tvorby mi chybí divácká zkušenost s jeho němými filmy. Ponejvíce rozporuplnou složkou bych shledala herecké obsazení, totiž, jsou zde mimo svůj rank v poměrně amatérsky pojatých rolí tací jako Marvan a Trégl, vedle nich ale doslova září uhrančivý Otto Rubík a výřečný Čeněk Šlégl. Herecky nevýrazná, respektive se zvukovým filmem si netykající Lilli Šturmová je hravě zastíněna zajímavě kontrastní hrou Máni Hankové a Hany Vítové. Svému standardu jsou adekvátní výstupy Fialy a Richtera. Za vyloženě zoufalé považuji jen nezvládnuté výstupy v nejmenších úlohách - Dvorského, Brášky a dalších. Vycházející star Rolf Wanka bohužel nemá co hrát a je-li ještě při zpěvu dabován, je to skutečně na hraně jeho reputace. Jak ale víme, ta byla v okamžiku bohatě zachována a udržena. Co se týká písně Vesmírem se koulí koule, ta má vskutku něco do sebe, ale Kotě, já bych pro tě zhubnul láskou jak tyčka v plotě to zkrátka není ;)(10.6.2010)

  • Karlos80
    odpad!

    Řemeslně naprosto nezvládnutý film a to úplně po všech stránkách, od špatné režie, děsivou skoro nekoukatelnou kameru až po křečovité herecké výkony. Co za něco málo stálo, tak to byla hudba a exteriéry Českosaského Švýcarska, Křivoklátska nebo Šáreckého údolí kde se natáčelo. Jinak sotva podprůměr, horších filmů z té doby, už moc nenajdete.(10.5.2006)

  • raroh
    ****

    Ještě hodně z poetiky němého filmu (v melodramatických pasážích) šmrncnutého dosti kabaretní syrovostí (E. Fiala a jeho partnerka, Trégl i Šlegl). Navíc Hana Vítová tu hraje hodně přirozeně. Kameraman se sice ještě učil, ale právě proto mně jeho přírodní exteriéry i vnitřek špinavého pajzlu (krásný interiér) baví svou neuhlazeností.(29.4.2011)

  • CaptainNor
    odpad!

    Snažím se odpady šetřit a dokážu na každém filmu ocenit alespoň něco, když už hoří režie a scénář. Z tohoto počinu jsem však zcela zdrcen, neboť v něm hoří všechno. Když Jaroslav Marvan s Hanou Vítovou spatřili výsledek, určitě museli ještě dlouho poté křičet ze spaní. Obávám se, že tohle nemohla skousnout ani vesnická čeleď a chasa při projekcích na vrata od stodoly. Kdyby vyrazila průměrná česká rodinka s dětmi, pejskem a babičkou na výlet, dejme tomu na Konopiště, tak by natočili na kameru nejmenované značky hodnotnější dílo. Dosud jsem považoval za vrcholná díla CS žumpy Ještě větší blbec, než jsme doufali a Hroch, ale proti Pozdnímu máji jsou to díla geniální. Nikdy nezapomenu, že byl překrásný nedělní den a já jsem s ním tak špatně naložil!(25.5.2008)

  • Marthos
    *

    Po několika námětech z velkoměstského prostředí zasadil režisér exoticky znějícího jména Leo Marten (vlastním jménem Leopold Vymlátil) svůj poslední celovečerní film na venkovský zámeček a do nedaleké hájovny uprostřed Českosaského Švýcarska. Kolega Karel Špelina zinscenoval naprosto bezmocný milostný trojúhelník, v jehož magickém středu se ocitá mladý adjunkt, sličná dcera hajného a stárnoucí majitelka panství, sužovaná nemocí jménem láska. Tak fádní námět nemohl jakkoli vylepšit ani zkušený scénárista Václav Wasserman, jehož práci narušovala celá řada technických nedostatků a režisérova tvůrčí impotence. Čili ve výsledku před námi stojí silně zmatená, nesouvislá, směšná a v podstatě až nezajímavá směs melodramatických výjevů a komických gagů. Několikrát jmenovaný zpěvní kuplet Máni Hankové a Emana Fialy Vesmírem se koulí koule je ve své (ať už záměrné nebo nechtěné) nepředstírané bizarnosti příkladným vzorem celkové úrovně filmu. Herecké obsazení se i přes poměrně zvučná jména jednotlivých protagonistů proměňuje v aranžmá ochotnické besídky té nejhorší kategorie. Nejcitelněji se tato tendence projevuje u Hany Vítové, kterou ovšem zcela trumfuje Lili Šturmová v bezostyšně nemohoucí roli stonající velkostatkářky. Jindy bezchybní rutinéři Marvan s Tréglem najednou nemají co hrát a tak jediný, kdo zaujme, je skvostný Čeněk Šlégl v další variaci milionářského donchuana. Rolf Wanka, pro nějž byl rok 1934 vstupem na pole české kinematografie, nezískal mnoho prostoru pro svou postavu a je to pouze ku škodě celému projektu. Martenův film nakonec neobstál už v době své kinopremiéry, kdy se na pořadech českých kin udržel pouhé dva týdny a nebýt německy dabované verze s názvem Jägerblut, nebyl by atraktivní ani po stránce koprodukčních sérií. Dnes tvoří MÁJ výhradně raritní záležitost pro skalní fanoušky, laikům bohužel jeho uvedení bez bližších kontextů nemá takřka co nabídnout.(4.10.2008)

  • - S německým dabingem byl film pod názvem Jägerblut uváděn v pohraničních oblastech již koncem roku 1934. [Zdroj: Český hraný film 1930-1945, NFA 1998] (NFA.cz)

  • - Čeněk Šlégl si zde naposledy zahrál se svým otcem Eduardem Šléglem. (M.B)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace