poster

Letící delfín (TV seriál)

Drama

Československo, 1989, 7x65 min

  • Drom
    *

    Obávám se, že tenhle seriál jsem nějak nepobral. Už rozlišit toporné hlavní postavy, které vypadaly podobně a podobně taky blábolily, bylo dost těžké. Ještě že jednoho z nich daboval strašný Ivan Vyskočil, nebo co, tak jsem se občas chytil. I ty buchty v seriálu byly nějaký ošklivý a i když ta míň ošklivá ukázala kozy, stejně sem nepobral jejich myšlenkové pochody. Okolní křoví bylo někdy i dobře zahraný (když to náhodou byl vyjímečně herec), ale kde nejsou dialogy a spád, je to stejně k ničemu. Rovina týkající se vývoje letadla byla nudná a svou pitomostí to nezachraňuje ani ta osobní. Výprava a letadla pěkný, ale totálně zmateně udělaný a sestříhaný, kamera byla podivná, scény končí upřeným záběrem na nějakou nevzhlednou obludnost, některé nájezdy dělal kameraman s parkinsonem v pokročilém stádiu a to nemluvím o vycpávkových průstřizích působících zaručeně věrohodně. I proto, že po prvním dílu naprosto nebylo jasné, jak to dopadne a tak nakonec nepřišlo překvapení. Jen další nudný fráze. Až do konce. Jedna hvězdička za techniku, ale ani kvůli ní to za to vlastně nestojí.(9.4.2015)

  • Big Bear
    **

    TV Barrandov zašmátrala v archívu a vyndala vpravdě trezorový film! Po prvním odvysílaném dílu má zkušenější divák protřelý Dietlovskou a Sokolovského tvorbou pocit, že sleduje další Inženýrskou odyseu avšak tentokráte z krapet atraktivnějšího prostředí leteckého podniku (Hlubočanské strojírny byly fakt průda). I zde máme nadějného konstruktéra - Velínského, který stejně jako Satoranský nechce modifikovat zaběhnutý avšak zastaralý tkalcovský stav Čtyřstovku (zde je to cvičný vrtulový letoun S8), ale navrhuje vyrábět cvičný proudový letoun vlastní konstrukce. Perpetisem zde má být L29 Delfín... Samozřejmě staří kozáci považují mladý kádr za snílka a jeho představám i návrhům se jen smějí. Svojí roli hraje socialistická setrvačnost v rozhodovacích procesech a nepružnost reagování hlavně u starých vedoucích pracovníků.... Zatímco v Odysee je to jako na houpačce a prototyp stavu ke všemu obšlehnou Japonci, zde už na konci prvního dílu dostává hlavní konstruktér Solana (Chudík) od ministra za úkol skončit s pracemi na neperspektivní S8 a začít na prouďáku.... V dalších dílech pak sledujeme jak postupně takový cvičný podzvukový letoun vzniká od prvních skic tužkou, studií po zkoušky modelů v aerodynamickém tunelu atd... Termíny jsou šibeniční a tak se v socialistickém ČSSR koketuje s myšlenkou namontovat do Delfínu britský motor Viper... K tomu také posléze dojde, ale team má za úkol aby do soutěže cvičných prodových letounů, která se má konat za rok v Sojuzu udělali vlastní motor. A tak na pozadí vzniku nového letounu můžeme sledovat jak vztahy rodinné, tak na pracovišti. Do procesu vzniku letounu navíc zasahuje jak ministerstvo, tak armáda a tak o zvraty ve filmu není nouze. Herecké výkony některých (hlavně hlavního hrdiny) dabovaného Ivanem Vyskočilem jsou toporné. Do role hlavního hrdiny byl navíc nasazen naprosto nesympatický herec. Některé postavy se chovají naprosto nelogicky a co mne opravdu iritovalo bylo velké množství citátů a mouder, kteří jednotliví aktéři při vzniku Deflína pronášeli... V jedné z hlavních rolí konstruktérského týmu se objevil trochu neočekávaně i Jan Kačer. Oceňuji velké množství záběrů na Migy 17, Migy 19 a v závěru i na L29 a Mig 21, jelikož se hodně natáčelo i v exteriérech na skutečných letištích. Tyhle klasické ruské stíhačky jsou fakt nádherné. Jestli něco vysoce vyzdvihuji tak je to ´herectví pana Zindulky. Jeho vechtr byl lidsky dojemný a krásný.. Nevím jak moc film kopíroval vznik Delfínu předchudce to L39 Albatrosu a vlastně posléze i Alky. Jako nahlédnutí pod pokličku konstrukčních dílen to bylo fajn, v souhrnu tomu však dávám dvě ulomené lopatky. * *(15.2.2013)

  • vitekpe
    **

    Mimoradne spatny serial, vhodny pouze pro skalni fandy letectvi (vyvoj L-29), coz ja ale nejsem. Me potesila jen ucast puvabnych zen, a to zejmena luxusni a sexy vyhlizejici Ivany V. P.S.: mozna, ze kdyby to smysluplne zestrucnili, zvolili do hlavni role jineho herce, a natocili to jako bezny 90 minutovy film, bylo by to lepsi. 2-(30.11.2014)

  • PatoP
    ****

    Letící delfín je najtechnickejší a najodbornejší seriál aký kedy v ČST vznikol. Všetko sa točí len okolo vzniku lietadla L-29 a rodinné záležitosti hlavného hrdinu sa dostávajú výrazne do ústrania. Hádam najslabším článkom je tu obsadenie hlavnej postavy. Vzhľadom k tomu, že Edward Tomas je neherec, nepodal zlý výkon, no takú rozsiahlu úlohu mal režisér predsa len obsadiť skúsenejším hercom. Dosť to tomuto seriálu uškodilo. No aj napriek tomu je to plnohodnotný seriál, ktorý bol diel od dielu zaujímavejší.(29.3.2013)

  • wayne99
    ****

    Po dnešním shlédnutí druhého dílu (první mi bohužel unikl) musím hodnotit pozitivně, protože jako letecký fanda dokážu ocenit (pro nezasvěcené diváky) možná nudné dialogy, např. o řešení motoru s radiálním vs. axiálním kompresorem a další vesměs technické debaty. Plusem seriálu je také to, že není pojat jako politická agitka a drží se především dobových faktů a snaží se navodit atmosféru a obtížné podmínky, ve kterých letoun vznikal. L-29 Delfín byl vynikající cvičný letoun, který se stal na dlouhá léta standartním typem pro všechny státy (s vyjímkou Polska) Varšavské smlouvy, tedy tzv. východního bloku, byl vyráběn v (na naše poměry) obrovských sériích a zajistil našemu letectvu skvělou reputaci. Pokud je tento seriál zamýšlem jako hold všem, kteří se na jeho vzniku podíleli, pak je to určitě chválihodný počin, tím spíš že takových snímků je v naší filmografii poskromnu.(21.2.2013)

  • - Jeden z prototypů Delfínu XL-29 je dodnes k vidění v leteckém muzeu Praha-Kbely. Celkem bylo vyrobeno 3 665 kusů tohoto letounu. (Foxhound#1)

  • - V šestém díle je za startujícím MiGem 21 v pozadí vidět pražský Žižkovský televizní vysílač, který se však začal stavět až v roce 1985. (Stejšn)

  • - Konstruktér Jan Vlček, v seriálu coby Velínský, vývoj L-29 popsal v autobiografické knize "Nebe pro Albatros", ve které popisuje i vývoj letounu L-39, u kterého figuroval již jako šéfkonstruktér. (Foxhound#1)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace