Reklama

Reklama

Dunia

všechny plakáty
Drama
Egypt / Libanon / Francie, 2005, 112 min

Obsahy(1)

Příběh se odehrává v současné Káhiře. Svobodomyslná Dunia se chce stát po studiu na univerzitě profesionální tanečnicí. Projde konkurzem a potkává učitele Beshira, se kterým si padnou do oka. Její představy o ženské svobodě se však rozcházejí s realitou konzervativní společnosti.
Snímek vzbudil v Egyptě v době svého uvedení bouřlivé reakce kvůli zobrazení ženské obřízky. (jarmil8)

(více)

Recenze (3)

Myshkin 

všechny recenze uživatele

Velmi smyslný (od tance, přes barvy až po hudbu), poetický a odvážný film. Na filmu jsou kromě příběhu a vizuální stránky zajímavé zvláště okolnosti jeho vzniku a následné reakce, které popisuje sama režisérka, angažovaná Libanonka Jocelyne Saab (známá pro svoje filmy z období občanské války). Egyptské cenzuře se nelíbil už scénář, takže nakonec z jakékoli oficiální podpory sešlo, později se jí nelíbil hlavně záběr ukazující zakrvavený ručník po obřízce malé holky, provedené žiletkou na podlaze (dodnes se nějaká forma obřízky dotýká přes 90 % Egypťanek, přestože v ostatních arabských zemích je to jev naprosto nepředstavitelný, vyjímaje Súdán), kritice se pak nezamlouvalo třeba ani nefotogenické prostředí káhirských chudinských čtvrtí a celkově očerňující zobrazení Egypta (přitom i absurdní epizoda zákazu Tisíce a jedné noci ve filmu je založená na skutečném, i když neoficiálním "zákazu" této knihy některými islámskými právníky). Režisérka tvrdí, že po uvedení filmu jí několikrát vyhrožovali smrtí. Na jednom promítání v Egyptě - přestože cenzurou náležitě "obřezané" verze - herci schytali salvu sprostých nadávek a stali se terči různých nepřátelských kampaní. Není určitě náhodou, že představitelka Dunji - Hanán Turk - pár měsíců nato oblékla hidžáb a dala se na islámskou osvětu, což třeba Júsef Šáhín, nejvěhlasnější egyptský režisér, který ji v minulosti obsadil do hlavní role svého filmu al-Áchar (zde v databázi L'autre), ohodnotil slovy, že se "zbláznila". Jocelyne Saab zase výsměšně spekuluje, jestli jí fundamentalisté nenabídli lepší finanční příležitost než filmový průmysl. ***** (viděno v Institutu arabského světa v Paříži na mezinárodní den žen 2017, za přítomnosti režisérky) ()

Galerie (11)

Reklama

Reklama