Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Pokračovanie Čarodejníka z krajiny Oz (1939), jedného z najznámejších fantazijných filmov v histórii.  Dorothy a jej malá pes Toto sa s pomocou červenej črievičky vrátia do domu tety Emily. Dorothynmu fantastickému rozprávaniu však nikto neverí a každý si myslí, že si príbeh o úžasnej krajine Oz vymyslela. Dievčatko je veľmi zarmútené a túži sa do krajiny Oz vrátiť späť. Po nociach trpí nespavosťou, a preto ju teta Emily vezme do nemocnice, kde s pomocou modernej vedy dostane elektrickú liečbu. Elektrické napätie z prístroja ju opäť zavezie do krajiny Oz, kde prežije ďalšie neuveriteľné dobrodružstvá. (Incantator)

(více)

Recenze (23)

JFL 

všechny recenze uživatele

Zatímco některé z proslulých dětských filmů, ze kterých se staly kulty jako např. "Dům plný strachu", vykazují dnes jistá dramatická zaškobrtnutí či je potřeba přimhouřit oko nad rozvolněným vyprávěním, "Return to Oz" představuje dokonalý film, který nikterak nestárne a ještě dnes i dospělého diváka vtáhne a pohltí. Po řemeslné stránce představuje vytříbené dílo s dokonalými mechanickými efekty a uhrančivou atmosférou, v níž se mnohoznačně snoubí úžas vzbuzující fantazie se zneklidňujícími prvky. Svůj podíl na tom má i dokonalá Fairuza Balk, která svým osobitým podáním dodává Dorotce životnost, která plynule přechází mezi bezprostředností, bojácností i dětskou odhodlaností. Vedle toho snímek představuje fenomenální počin z hlediska "franšízy" Čaroděje ze země Oz. Dokonale totiž překlenuje propast mezi původní vizí L. Franka Bauma a zparchantělým kánonem ustanoveným nekriticky přijímanou kanonickou filmovou adaptací z roku 1939. Vyprávění "Return to Oz" na jedné straně navazuje na starý film, ale namísto jeho vaudevilové našňupané rozvernosti navrací svět Oz zpět do temnější a zneklidňující podoby, jakou vystavěl Baum ve svých knihách (potažmo kterou zachovává japonsko-americká animovaná adaptace z roku 1982), přičemž navíc geniálně spojuje motivy ze druhé a třetí knihy Baumovy série do jednoho osobitého vyprávění. Na klasický film ovšem scénář také nenavazuje doslova, přesněji řečeno na jeho primární vyznění, kde Dorotka s americkým úsměvem přijímá konzervativní pohled, že doma je nejlépe. Naopak vychází z jeho podvratného čtení, které výlet do světa Oz vykládá jako projev hrdinčiny podstaty, kterou musí skrývat před svým okolím. Proto také v začátku tohoto pokračování odváží teta Dorotku k doktorovi, který ji má zbavit jejích utkvělých představ. Když se Dorotka po úzkost vzbuzujícím úvodu z psychiatrické léčebny dostane zpět do světa Oz, není to eskapistický návrat do pestrobarevné říše, naopak Smaragdové město je v troskách a její přátelé promění v kámen. Premisa jednak do světa Oz vrací ohrožení, jež z Baumovy předlohy tvůrci starého cukrkandlového muzikálu eliminovali. Současně se tím také otevírá ústřední motiv "Return to Oz", že Dorotka musí za svou fantazii bojovat a obhájit si ji proti nepřejícímu okolí - byť ne přímo aktivně, ale prostě tím, že se nenechá zastrašit a postaví se tváří v tvář překážkám a nebezpečím (což opět odpovídá Baumovým knihám). V souladu s tím také všechny postavy, které potká, ať už se k ní přidají coby její průvodci či naopak brojí proti ní, se vyznačují groteskní mnohoznačností a stejně tak i jednotlivé peripetie jsou spíše bizarně fantaskní ve smyslu, že mají zcela vlastní logiku vymykají se navyklým způsobům uvažování reálného světa (viz úloha slepice, podoba princezny Mombi či oživený Gump). Po všech stránkách bravurní dílo, jež se řadí po bok nejlepších pohádek jako "Nekonečný příběh" či "Hook", které téma dětství a fantazie nepojímají prvoplánově naivně, bohužel svého času narazilo na zatvrzelou zabedněnost diváků i publicistů, již si "Čaroděje ze země Oz" spojují pouze s filmem, ale ne knihou a kteří se dožadovali dalšího lobotomizačního muzikálu. "Return to Oz" naopak představuje dokonalý příspěvek k trendu osmdesátkových filmů pro děti, které bravurně kombinovaly dobrodružnou zábavu s temnějšími tóny a mnohoznačnějšími motivy, což tehdy nebylo vlastní pouze ambicióznímu Amblinu, ale i mnohým dalším společnostem včetně studia Disney, které ostatně Murchovu vizi financovalo. () (méně) (více)

honajz 

všechny recenze uživatele

A tak dalo se to, ale podruhé to vidět nemusím. Místo Plecháče Tik-Tok (ne ta síť, ale tlustý plecháč na kliček), místo strašáka dýňový kluk, místo lva hlava soba a plus slepice. Ne Dorotka, ale fakt slepice, která neumí snést vajíčko. Začátek je dost nuda včetně ústavu pro choromyslné, kde léčí elektrickými šoky nespavost u malých dětí, v zemi Oz se to krapítek zlepší Kolečkáři, ale ani ti nemají dost prostoru, Tik-Tok a sob mě štvali, princezna čarodějka taky, jediné, co za něco stálo, byly scény ve skalách, ty jsou povedené. Jinak řešení všech problémů přijde náhle, naráz a náhodně. Fairuza, herečka, co hraje Dorotku, asi dostala za úkol, ať pořád kulí kukadla, což je občas až nepříjemné. Jinak jsem si během sledování maně vzpomněl na některé ruské pohádky, podobně zmatené, ale s daleko větší dávkou fantazie a akce, než tohle. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Spomínam to často, ale spomeniem to ešte raz. Mnohým kvalitným fantasy snímkam sa v 80. rokoch komerčne nedarilo. Napr. JASTRABIA ŽENA, LEGENDA, KRULL, DOBRODRUŽSTVÁ BARÓNA PRÁŠILA, či aj taký NEKONEČNÝ PRÍBEH - ten v Amerike komerčne neuspel, dokonca sa to podarilo aj Stevenovi Spielbergovi s jeho producentským počinom MLADÝ SHERLOCK HOLMES. RETURN TO OZ spadá do rovnakej kategórie a má podobné parametre - vizuálne úchvatný, s vysokým rozpočtom, ktorý badať na bohatej výprave a trikoch, občas nie veľmi pre detského diváka a vo svojej dobe veľmi nedocenený. ()

eye candy 

všechny recenze uživatele

Jsem opravdu rád, že mě v dětství tato "pohádka" minula. Jedno filmové trauma ( http://www.csfd.cz/film/109687-peanut-butter-solution-the/ ) bohatě stačí. Od začátku je patrné, že asi nepůjde o klasický rodinný příběh plný veselých postaviček, falků, balónků a umpalumpů. Už v prvních minutách filmu totiž vyjde najevo, že Dorotku mají rodiče za pomateného šílence trpícího nespavostí. Proto ji pošlou léčit elektrickými šoky do jakéhosi strašidelného cvokhauzu, no stěží si dokáži představit optimističtější začátek rodinného filmu. Když pak zjistíte, že se D. ocitla znova v kouzelné zemi Oz a její sidekick je nejroztomilejší zvíře na planetě - slepice (pochopitelně), dojde vám že tentokrát budete svědky něčeho zvráceného. Následuje střet s wheelery, ani nevím jak jinak tuto sekvenci popsat než jako boveři na kolečkách honící holku a slepici - http://www.youtube.com/watch?v=2MLVfQOknYM ). Pak tu máme čarodejnici která chce ukradnout Dorotce hlavu a přidat si jí do sbírky, poušť které když se dotknete tak se z vás stane písek, létající kanape se sobí hlavou, zhuleného kamenožrouta, nádherný efekty, šílené finále, no prostě všechno co se malému děcku vryje hluboko do paměti. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Opravdu jde o nedoceněné pokračování filmové klasiky, na Disneyho pořádně temné (úvod v léčebně bych jako dítě asi nedal a spousta dalších bizarností) a produkčně kvalitní. Zábavnější než originál. Waltera Murche mám zafixovaného jako střihače Coppolovy Apokalypsy a teď koukám, že dělal i scénář k Lucasově THX 1138, tak už mi to je jasnější... ()

Galerie (42)

Zajímavosti (2)

  • Jedná sa o pokračovanie filmu Čaroděj ze země Oz (1939). Toto pokračovanie bolo natočené až v roku 1985, čiže po 46 rokoch. Za toto výnimočne dlhé časové obdobie medzi prvým dielom a jeho pokračovaním je snímka zapísaná do Guinessovej knihy rekordov. (baruss)

Reklama

Reklama