Reklama

Reklama

Chuligáni

  • Česko Neds (festivalový název) (více)

Obsahy(1)

Snímek Neds britského režiséra, scenáristy a herce Petera Mullana se odehrává na počátku sedmdesátých let ve skotském Glasgow. Katolický chlapec John McGill je nadaný žák, který sní o studiu na univerzitě, ale pod vlivem společenských předsudků souvisejících s nízkým sociálním postavením jeho rodiny se přidá ke špatné partě a jeho nadějná budoucnost se začne ubírat úplně jiným směrem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (26)

Fr 

všechny recenze uživatele

,,CHTĚLI JSTE CHULIGÁNA? TAK HO KURVA MÁTE!“..... /// Svět, kterýmu asi nebudu nikdy úplně rozumět (ale snažím se ho vzít na vědomí). Dobře natočený, super zahraný. NEDS se nesnaží ohromit životem v partě, násilím a bitkami, ale jde spíš o soukromý příběh Johna McGilla o jeho cestě mezi školou, rodinou a ulicí, až k Bohu. (Bohu? Budiž, zní to dobře...) Škoda, že to není zasazený do současnosti, ale od toho tady zase jsou všichni ti Hooligans...atd. Něco tomu chybí.... to třeba takovej KID, ten ždímá emoce.... . Jo, emoce! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Proč nemám chodit ven s chlapci, kteří mají K SOBĚ provazem svázaný dvě lahve. 2.) Fotřík furt votravuje, ať ho dorazím. 3.) Jsem šprt a chtěl bych se stát členem nějaký drsný party. 4.) Zajímá mě, oč se (ve svém volném čase) zajímají děti ve Skotsku. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ ** ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Sociálne vylúčenie plodí hľadanie si náhrady. Ak škola pozerá krivým okom, krivdy spoľahlivo vylieči partia. Riadne drsniacka. Príhody s partiami zažil počas strednej asi každý z nás. Osobné skúsenosti však pôsobia v porovnaní s filmom tak nejako miernejšie. Predovšetkým gangy a partie boli doménou základnej školy, teda o štyri až päť rokov mladších ročníkov. Zmysel bánd (tak sme to volávali: banda) bol najmä v zgrupovaní sa, násilie v drvivej väčšine prípadov ostávalo v rovine individuálnych súbojov, banda proti bande výnimočne. Cielene násilné útoky sa síce vyskytli, ale tie sa odohrávali skôr na zábavách a diskotékach. A tam išlo o predovšetkým o uchovanie si teritória a samičiek na vlastnom území, niečo ako ochrana pred cudzími návštevníkmi. Hlavnou činnosťou boli skôr drobné krádeže, preliezanie opustených domov, hľadanie cenností uložených v starých hroboch a tak. Na strednej sa tieto partie presunuli do krčiem, niektorí sa dali na vykrádačky vagónov, či krádeže bicyklov. Celkovo mi ventilovaná agresia škótskych junákov prišla oveľa viac prudkejšia ako sofistikovanejšie delikventné zábavky mladých Slovákov. ()

Reklama

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Glasgow, jak ho naštěstí neznám. (A to i přesto, že už tu pěkných pár měsíců žiju.) Pěkně syrový a realistický příběh o klukovi, který na střední sice patří mezi nejchytřejší v ročníku, ale ve stínu staršího bratra Bennyho a nakonec i kvůli sociálnímu postavení rodiny nemůže dosáhnout toho, co by pro něj s jiným zázemím bylo samozřejmostí. Jeho vizi studia na univerzitě totiž neberou vážně ani zaměstanci školy, ani rodiče přátel. A tak když John jednoho dne zjistí, že být autoritou jako Benny je pro život mnohem lepší než patřit mezi oblíbence třídního profesora, přeskočí na cestu, ze které už není návratu; na cestu, kde za sebou zanechává pobodané, okradené i mentálně zaostalé. Neds nad většinou teenagerských a nakonec i zločineckých filmů vyhrává svou špinavostí, nepředvídatelností a autentičností. (Sama žiju v nejbezpečnější čtvrti, a přesto v okolí každou chvíli někdo někoho pobodá. A to se situace od sedmdesátých let prý nesmírně zlepšila.) Pro většinu herců jsou Neds jejich první filmovou rolí, všichni však pocházejí z Glasgow nebo okolí, takže přesnější ukázku toho, jak vypadá a mluví průměrný obyvatel Glasgow, asi neseženete. Nebýt lehce surrealisticky metaforických částí v druhé polovině (Ježíš, lvi) možná bych šla s hodnocením i výše. I tak ve mně ale Neds zanechali poznatek, že skončit ve vězení může být, jak ostatně poznamenala jedna z postav ve filmu, někdy mnohem lepší než neustále utíkat. Poznámka 31. ledna 2012 / O skutečné realitě v Glasgow: Všimla jsem si, že se se některým zdají Neds přehnaní. Jakožto člověk, který posledních 18 měsíců v Glasgow žije, nicméně musím tvrdit, že je to film více než realistický. V East Endu skutečně není výjimkou, že jedenáctiletí nosí nože a čtrnáctiletí stojí před soudem kvůli tomu, že někoho pobodali. Ostatně průměrná délka života mužů v jednom "okrsku" této čtvrti je (podle statistik z roku 2008) 54 let. A to prý byla situace před 30 lety ještě mnohem horší. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

V súčasnosti podľa tvorcov môžu za násilie u mladistvých povrchné vzťahy, násilné počítačové hry a nedostatok času zaneprázdnených rodičov. Kedysi to bol alkohol v rodine, alebo zlý školský systém, ktorý sa taktiež nevyhýbal násiliu. Je to trochu už klišé, ale keď to funguje a je to aj pravda, prečo nie. Ja si myslím, že aj keby John bol z usporiadanej rodiny a učitelia by mali iba také práva, ako dnes, jeho prerodu by to nemuselo nutne zabrániť. Násilní sme totiž od prírody a viac niektorých vychová ulica, ako inštitúcie typu rodina a škola. Neds by mal byť podľa témy emocionálna bomba, ale niečo mu k dokonalosti chýba. Určite to ale nie je výkon hlavného predstaviteľa. Mne sa páčili niektoré symbolické scény, ako mamča s kočíkom na moste a záverečný prechod popri kľudných levoch. Ich zmysel je jasný ba dal by sa považovať za pointu filmu. Navyše je ale snová scéna s Ježišom, ktorá dusivú atmosféru trochu rozbíja. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Glasgow sedmdesátých let, přesně tak jak jsem si jej představoval. Nicméně nemá smysl řešit na kolik je tento snímek věrný realitě. Peter Mullan se opět, tak jak má ve zvyku, věnuje silnému tématu a irské problematice bez zbytečného patosu a přikrášlování. Stopáž okolo dvou hodin je opodstatněná, nicméně ne zcela využitá. Uvozovací třetina trochu vázne, a v ní načrtnutý přerod ze šprta v grázlíka nepůsobí věrohodně. Je příliš prudký a vnější motivace není dostatečně silná a pochopitelná. Následné vyobrazení propadání se do bratrových stop již však funguje dobře, zejména díky přirozenému výkonu hlavního představitele. V poslední čtvrtině ale jakoby tvůrci trochu tápali nad tím správným zakončením. Pokud chtěli poukázat na bezradnost postavy dostat se zpět do správných kolejí, měli tomu trochu podřídit i předchozí děj. Nemusela to pak být jen jedna z drsnějších báchorek, ale syrové a nepříjemné drama. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama