Reklama

Reklama

Granátová jablka a myrha

(festivalový název)
  • Palestina Al-mor wa al rumman (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Tanečnice Kamar se právě šťastně provdala za Zaida. Téměř bezprostředně po svatbě je ale Zaid uvržen do izraelského vězení, protože se odmítl vzdát své půdy. Svobodomyslná Kamar chce svého manžela podporovat a být řádnou manželkou, zároveň se ale nechce vzdát tance a svých vlastních snů. Situace se komplikuje, když do tanečního studia přijde po mnoha letech strávených v Libanonu nový učitel tance (Kais) a začne se zajímat o Kamar. Ta jen s obtížemi vzdoruje jeho pozornosti. Na povrch tak vyplývá její snaha vybalancovat své vlastní tužby s povinnostmi manželky vězně. Intimní vyprávění v podání režisérky spolu s citlivým ztvárněním Kamar herečkou Yasmine Al Massri vytváří film, jež se upřímně zabývá způsobem, jak může žena čelit peripetiím života v současné Palestině, a zároveň odmítat být jimi určována. (Dny palestinského filmu)

(více)

Recenze (1)

Myshkin 

všechny recenze uživatele

Díky letošním Dnům palestinského filmu se mi konečně poštěstilo vidět tenhle jinak nedostupný snímek. I když synopsis nezní nijak zvlášť originálně co se zápletky týče, projekce pro mě v žádném případě nebyla žádným zklamáním. Ano, je to film s milostným příběhem, zobrazuje tak jako mnoho jiných palestinských filmů realitu okupace - zabírání půdy, výstavba osad, hraniční check-pointy, násilí, věznění atp. I přesto, že film neobsahuje v rámci tamější kinematografie vlastně nic netypického, má přece jen něco, nebo spíš několik věcí, které z něj dělají zajímavý a hodnotný zážitek. Je to hlavně velice civilní zobrazení všední reality "obyčejných" obyvatel Západního břehu - bez přehnaného patosu a zaujatosti vidíme jejich boj s nespravedlností a těžkostmi provázející život uvnitř nekonečného konfliktu. Nekonečnost, bezvýchodnost a beznaděj konfliktu je leitmotivem mnoha podobných filmů, režisérka Nažwa Nažžar však chtěla ukázat světu něco jiného - naději a odolnost, díky kterým se i v podobné situaci dá žít. I z filmu je patrné, že izraelsko-palestinský konflikt není (alespoň pro většinu obyvatel regionu) sporem náboženství a odlišných kultur - většina lidí nemá problém s tím, že jeho sousedem je muslim, křesťan nebo žid, pokud není někým, kdo zabírá půdu, připravuje druhé o živobytí a hází kameny do oken. Tenhle aspekt je to, co vás k postavám příběhu přimkne, který způsobí to, že se s nimi dokážete ztotožnit... Granátová jablka a myrha - sladkost a hořkost života, ve filmu je to také název tanečního vystoupení, které hlavní hrdinka nacvičuje. Právě tanec provází celý příběh. No a není právě tanec hezký symbol naděje, odolnosti a vytrvalosti? Humorný prvek do filmu přidává sympatická role lidové majitelky kavárny Umm Habíb v podání vždy skvělé Hiam Abbás. Za zmínku stojí i pěkná kamera s mnoha krásnými záběry (hlavně úvodní záběry filmu a taneční scény hlavní hrdinky). ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama