Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dům je intimním dramatem otce a dcery, příběhem o lásce, střetu snů různých generací a neutuchající touze po svobodě.
Imrich buduje svůj vlastní životní sen – staví dům pro svoji mladší dceru Evu. Do stavby domu projektuje všechny své sny a ambice, které ztratil v éře komunismu. Na rodinném dvoře však stojí rozestavěné domy dva – první, nedokončený dům, měl patřit Evině starší sestře Janě. Ta se ale otcovi vzepřela a Imrich ji i s její rodinou ze svého života „vyškrtl“. Eva sní o tom, že po maturitě konečně opustí „vězení dokonalého domova“ i život na maloměstě a konečně se vydá poznávat jiný svět. Těžce nese otcovy starosvětské názory a jeho chování vůči matce a sestře, chodí za školu, tajně se stýká se sestrou a její rodinou, přivydělává si a dělá vše proto, aby mohla co nejdříve „vypadnout“. Nečekaně ji cestu zkříží nový muž, starší a ženatý Jakub, se kterým ji do života přibude další tajemství. Brzy však všechna tajemství začnou vyplouvat na povrch a jejich životy naberou nečekaný zvrat. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (289)

heyda 

všechny recenze uživatele

Vůbec jsem nevěděl, co od tohoto filmu čekat a ani o čem to vlastně bude. Herecky to bylo skvělý, o tom netřeba spekulovat, jen to chtělo trochu svižnější a nápaditější provedení, místy to bylo strašně utahaný a chtělo se mi usnout. Jinak ale celkem inteligentní film o dnešní zoufalé době. 60% ()

helianto 

všechny recenze uživatele

„Stáří je smutné, ne proto, že přestávají všechny radosti, ale proto, že přestává naděje.“ (Jean Paul) Velmi komorní příběh o snech mladých i starých a o ztrátách iluzí. A o nalezení sebe sama, o nalezení pravých hodnot a nového smyslu života. Většinou máme dojem, že jen mladí mají sny a falešné iluze o životě. Ale sny a iluze, i ty falešné, nás provází v každém věku a jejich ztráta není ve stáří o nic méně bolestná, než když o ně přijdeme v mládí. Jen, když dospějeme do určitého věku, uvědomujeme si, že deziluze je jaksi konečnější. A že jen těžko hledáme nové sny a nové touhy. A dokázat je znovu nalézt, to je velké umění. Vynikající výkon Miroslava Krobota, který se ve zralém věku přetransformoval z renomovaného divadelního režiséra ve výborného charakterního herce. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím. Lepší průměr. Snaha v některých scénách okatě kopírovat Kaurismäkiho (Akiho) jak pojetím scény, tak nečekaným střihem. Snaha o jistý minimalismus, který časem leze na nervy. Věčně rozkomíhaná kamera jako na lodi, proč? Zde bez jakéhokoliv opodstatnění, neb na sebe strhávala pozornost a rušila, odtahovala od dění. Motivace postav zvláštní, nedovysvětlené, nahozené. Co motivovalo dceru, že najednou otce začala milovat? Ta vkladní knížka? Co změnilo smýšlení otce? Že dcera utekla a přespala na lavičce? Proč v sobě ani jednou nenašel sílu dceru obejmout? Objímal někdy manželku? Jak se vlastně seznámili a proč se brali, když nedokáže dávat city najevo? Najednou je zde spousta otázek, a jestli jsou na ně ve filmu odpovědi, tak dovedně skryté. Btw, tak nějak jsem měl chvílemi pocit, že ten syžet kopíruje Ene bene Alice Nelllis. (Mankote, ta kamera mi ale lezla na nervy! Vraťte nám stativ!) ()

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Slovenský film sa priblížil európskemu štandardu. Liová o tri triedy preskočila svojich rovesníkov aj starších etablovaných umelcov. Najlepší slovenský hraný film od čias Šulíkovej Záhrady. Prvý úspešný pokus o adaptáciu uzavretej trojaktovkovej dramaturgie v našich končinách. Poznáme základnú dramatickú premisu, vieme, čo hlavná hrdinka chce. Postavy majú dramatický oblúk, poznáme ich motivácie a dá sa s nimi stotožniť. Chlpík dokazuje, že je najtalentovanejší kameraman vo svojej generácii. Film hovorí obrazom a konaním postáv, preto tu konečne absentujú trápne dialógy. Slovo je tu len nevyhnutnosť. Možno vytknúť len jemne zostarnutý námet dievčat túžiacich cestovať za prácou do Anglicka, napriek tomu je to film, ktorý výstižne glosuje slovenskú mentalitu. Niektorí herci sa nedokázali dostať na civilnú úroveň Krobota, Bárdos a Medveckej. ()

HellFire 

všechny recenze uživatele

Občas nás k činu donutí až mezní okolnosti. Tichý film (což není nutně na škodu), velmi silný v jistých momentech, ve kterém přesto chybělo více hudby. ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Velmi pochmurný snímek, z něhož lze vytáhnout jen velmi málo pozitivních střípků. Oceňuji vynikající herecké výkony Judity Bárdos a Miroslava Krobota. Jako některé další komentátory z čsfd mě naštvalo zbytečně předabovávání. ()

maseer2 

všechny recenze uživatele

nenápadný česko-slovenský snímek, u kterého se ale i ta stominutová stopáž jeví ke konci místy jako příliš dlouhá.. vzhledem k očekávání ale relativní spokojenost, třebaže je to jeden z těch filmů, co se člověku během několika dní vytratí z paměti.. lepší 3* ()

6thSun 

všechny recenze uživatele

Ještě nudnější než jsem čekal, neobjektivně vysoké hodnocení zde tradičně zajišťují slovenští patrioti a kdyby jim nepředabovali herce, bylo by to zde určitě v červenejch. 45% ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Že by sa na slovensku konečne "lazy pohli"? Lióvá mi príde ako tá prvá pomyselná lastovička, ktorá zo sebou prináša nový vietor. Vietor plný zmien. Aspoň v to dúfam. Dom je komorný, minimalistický a realistický príbeh jednej rodiny, zo všetkými problémami, ktoré sú z inštitúciou zvaná rodina späté. Absolútnym ťahúňom filmu je Imrich v podaní Miroslava Krobota, ktorý si vystačí s jedným jediným výrazom, ktoré v sebe skrýva viac ako sa môže zdať. Keď si to tak vezmem každá postava má svoje dve, tri emócie, ktoré počas filmu strieda a vďaka ktorým nie je film emotívne vypätou drámou, ktorá by vás emocionálne rozbila, alebo ohúrila, ale vďaka ktorým pôsobí film uveriteľnejšie a prirodzenejšie. Spôsob akým film narába s dramatickými a humornými scénami je až zarážajúco prirodzené. Vtipné miesta vychádzajú z reálnych situácií a sú podané bez väčšej štylizácie- o to viac si ich ako divák cením a rovnako to platí pre miesta dramatické. Film nie je popisný a niektoré kľúčové momenty nechá na divákovi aby si ich vysvetlil, alebo ich vysvetlí v inej scéne a čo je dôležité bez zbytočných viet. Dom sa vďaka tomu stal jedným veľkým prekvapením. ()

hejahou 

všechny recenze uživatele

Celkem dobrý odpočinkový film. Jediné co mě mrzí je, že byli někteří herci předabováni. Slovenština je přitom tak pěkný jazyk. ()

amirgal 

všechny recenze uživatele

Do značné míry předvídatelný, ale syrový a vizuálně docela zajímavý film (až na tu roztřesenou kameru, která bych si dovolila tvrdit nebyla součástí kameramanovy techniky), byly by to tři, čtyři dávám na podporu netradiční české a slovenské kinematografii. ()

TheSame 

všechny recenze uživatele

Co říct... už od prvních minut, kdy začala hrát primitivní "hudba" ve stylu klavírního jednoprstového vymačkávání tónů s marnou snahou o dramatičnost jsem si říkal, něco je špatně... Neříkám, že začátek byl uplně strašnej, ale kvůli zbytečnému přhrávání tragických scén(zvlášťe Judit Bárdos, i když, ona je to zatím jen amatérská herečka, takže jako debut se to asi dá i odpustit, ona to zase divákovi vynahradí jinak) proto, abysme na diváka udělali co největší "dojem" pak začnete všude hledat sebemenší chyby. A kdo hledá, ten najde, že... Ani nebudu zmiňovat množství tradičních klišé, která v dramatech nesmí chybět(např. černá plachta přes nebožtíka - to mě opravdu vytočilo, už vidím, jak se někdo snaží člověku dávat umělé dýchání, masáž srdce a když přijedou zdravotníci se sanitkou, tak jen zkonstatujou smrt, hoděj plachtu a konec a o nic se ani nepokusej, ale což...). Ještě víc mě naštvala divákovi servírovaná "náhoda za náhodou", kdy uplně omylem tatínek najde dceřiny peníze, manželka při praní v kapse zatajovanou lékařskou zprávu, atd. atd... Navíc, když zmíním množství zbytečných scén(např. ta Eva+Jakub v kabinetě), říkal jsem si, jestli jsem nešel náhodou na nějaký jiný žánr... Všechno to pak ještě pohřbil, v drama opravdu netradiční, happy-end. Abych to ukončil, za herecký výkon Miroslava Krobota(on a jeho manželka byli asi jediní opravdu uvěřitelní herci) jedna hvězda, a za pár celkem i vtipných scén ta druhá. Spíš 30 než 40% ()

khedy 

všechny recenze uživatele

Film jsem viděl v českém znění, což mě vůbec nevadilo. Role "zlého" tatínka, který to však myslel dobře, sedla Miroslavu Krobotovi naprosto dokonale. Ono celkově není tomuto filmu moc co vytknout, bohužel však ani ničím zásadním neoslnil. Každopádně se jedná o jeden z těch lepších filmů co u nás v poslední době vznikají. Čekal jsem sice nějaký větší zvrat, ale i tak mě Dům celkem příjemně překvapil. ()

Marsik 

všechny recenze uživatele

CINEMAX - Divil jsem se, že film dávali tak brzo v TV a ještě k tomu na Cinemaxu. No tak jsem zasedl a čekal co Karel (Miroslav Krobot) zase předvede. Sice se tenhle herec snad nikdy neusmál, ale je to hrozně zajímavý člověk. Nicméně Dům nějak extra neokouzlil, i když vím, že se na něj ještě někdy mrknu, má něco do sebe. To, že byla většina herců nadabována, bych za takový problém nepovažoval. Spíš mi neseděla jiná věc: film se měl odehrávat na Slovensku v 90. letech, ale platilo se Eurem a zároveň si tam ten jeden chlápek chtěl pořídit Favorita. Nevím, možná jsem to špatně pochopil. Při druhém promítání budu dávat větší pozor. Film hodnotím 65% // ČT2 HD - Po druhém shlédnutí měním na 4 hvězdičky. Je to dobré drama. 70% (with J.) ()

Tryskomyš 

všechny recenze uživatele

Nemá to moc šťávu. Jediné zajímavé je to, že je film natočen jakoby byl ze staré doby. Připomíná trochu Půl domu bez ženicha, jen konec je přívětivější. ()

LV.Helter 

všechny recenze uživatele

Film jak život, život jak film. Slovenský film už roky stagnuje, avšak vždy sa nájdu skvelé výnimky, ktoré to celé pozdvihnú. Dom je civilná a skvelá výpoveď o slovenskej, dedinskej mentalite, precízne natočená... ALE niečo tomu chýba.. trochu zatlačiť na pílu a nebáť sa by nebolo na škodu. ()

ivishka 

všechny recenze uživatele

Hluboký film ze života. Krobot je perfektní herec a celá atmosféra se mi moc líbila. Otec od rodiny, který neumí projevit své city jinak než tím, že svým dcerám chce postavit dům. Ocenění, která film dostal byla na místě. Atmosféra filmu je podobná jako u Divokých včel. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Na symbolu domu či přístřeší originálně postavené komorní drama, jemuž zvláštní a "absurdně nadčasový prostor" zapadlé slovenské vísky s vnitřním prostorem čtyř obydlí dodává velmi zajímavou sevřenost i hlubší přesahy. Ovšem neorganická, zcela konvenční a debutanstvím zavánějící milostná linie, nakonec bohužel tuto sevřenost rozmělňuje. Krobot si zachovává svůj pověstný kamenný pohled (a jeho postava kamenný postoj k vlastním dcerám a jejich budoucnosti), ale právě proto u něj nenápadné okamžiky pochybností a vnitřních hnutí působí vícenásobnou intenzitou. Judita Bardos je spíše odkázána na otrockou aplikaci "Kulešovova efektu" a spíše zaujme rovněž debutující Lucia Jašková v roli vyhoštěné dcery, jíž scénář nabídl velmi vděčné a jímavě ztvárněné momenty. ()

Reklama

Reklama