poster

Coriolanus

  • Velká Británie

    Coriolanus

Drama / Thriller / Válečný

Velká Británie, 2011, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • movieband
    *****

    „Já vyženu vás! Zkysněte si tu se svými obavami. Ať každá tichá šeptanda vás vyděsí. Ať nepřítel jen pohodí svou hlavou a vás ovane hrůza! Jen si tu dál vyhánějte své ochránce, až nakonec ta vaše tupost, kterou ani netušíte, a proto sami sobě zůstáváte stále ti největší nepřátelé, z vás udělá ty nejubožejší slouhy nějakých cizáků, kterým se vzdáte bez boje. S pohrdáním vůči vám i městu, všemu tady, teď odcházím pryč. Na světě jsou i jiná místa.“ Coriolanus je přepisem antické tragédie do současnosti. Kde namísto řinčení válečných bubnů a třískot mečů, jde slyšet drolící se zdi a střelbu z kulometů. Kde namísto současné mluvy nastupuje shakespearovské vyjadřování. Kde se odehrává antický příběh o zradě, který je nadčasový a může stát prakticky v jakémkoliv období lidstva. Vítejte na hereckém koncertu Josepha Fiennese, který si na paškál vzal nelehkou látku svého britského krajana Williama Shakespeara. Coriolanus je příběh o zradě. O muži, který svůj život dával všanc, za svou vlast. Muži, který k lidem přistupoval s bezprostřední upřímností, která mnohdy působila spíše povýšeně, sobecky a pohrdavě. O muži, který věnoval svou bezmeznou lásku vlasti a přímému jednání. Těžko popsat charakter Gaia Marcia “Coriolana“. Těžko ho pochopit. Coriolanus je rozhodně těžce stravitelným snímkem, ale dle mě je to jen o typu diváka. Jestli se podvolí shakespearovskému vyjadřování, lyrickému podtextu a renesančnímu nádechu celého filmu, který je značně netradiční v souladu se zasazením do moderního světa. Nejde o nefunkčnost děje, ztrátu logiky nebo nudu. Kámen úrazu celého filmu jsou právě dialogy, přenesené snad s naprostou přesností, ze Shakespearova díla, beze změny. Nízký rozpočet je pro film snad jen dobře. Pravda, armáda Volsků v čele s Coriolanem, táhnoucí se na Řím mohla být asi tou nejepičtější částí celého vyprávění. Ale právě díky nízkému rozpočtu divák ničivou sílu Volské armády sleduje prostřednictvím médií, a výrazů Římanů, kteří se děsí nad hrůzou, kterou na sebe seslali. Dlouhé monology, perfektní herecké výkony a odvaha za skloubení renesančního díla a moderní doby, dělají z Coriolana diváckou lahůdku, která se musí vychutnat a vstřebávat stejně jako kvalitní víno. Výborná práce. P.S. Děj je vesměs jednoduchý, a jak říkám, záleží jen na divákovi, jestli se rozhodne zkousnout netradičně seskládané a dlouhé dialogy. Pokud se pro to totiž divák rozhodne, a bude se plně soustředit, tak bude odměněn velice kvalitním a nevšedním zážitkem. Co je zas další věc je ta, že Coriolanus rozhodně není filmem, na který by se člověk díval každý týden nebo si ho pustil o nedělním odpoledni. Fiennes totiž antické tragédii dostál se vším všudy. P.P.S. Vzhledem k menšímu poklesu spádu v závěrečných 5-ti minutách by to celé bylo za plnohodnotné čtyři. Ale vzhledem k místnímu hodnocení se přikláním k plné palbě. P.P.P.S. Fiennes je možná malého vzrůstu a vedle (ostatně jako vždy) perfektního Butlera se jeho postava ztrácí. Ale tam, kde Fiennes ztratil na výšce má obrovskou sílu v mimice. Takové pohledy, které Fiennes nahazoval během filmu, neumí žádný jiný herec. Co pohled to tisíc shakespearových slov. A mě ty slova právě došla. Bravo.(30.1.2016)

  • Wormboy
    ***

    Ech....tazko sledovatelny a este tazsie hodnotitelny film. Vsetci zucastneni tu dost znacne prehravaju, co je, ale vzhladom na sposob podavania deja v celku logicke a pochopitelne. Menej pochopitelne je preco tento film vobec vznikol. Nepamatam, ze by akakolvek adaptacia Shakespeara zasadena do modernej doby, kedy su este aj herci nuteni prednasat slova v staroanglictine (ci co to je), dopadla dobre a tak je tomu aj teraz. Asi si Ralph Fiennes myslel, ze to dokaze, no nestalo sa. Coriolanus je len dalsou adaptaciou Shakespeara, ktora zaujme svojim spracovanim, prvotriednymi hercami, no nic dlhodobejsie neponuka. A zabavit tiez velmi nezabavi. 2,5/5*(12.7.2012)

  • Malarkey
    *

    Myslel jsem si, že tuhle shakespearovu hru přetavenou do současnosti zkousnu. Doufal jsem, že akční scény budou natolik zajímavé a brutální, že mě udrží v napětí až do konce. Nakonec jsem ale zjistil, že tenhle film jde zkousnout hodně těžce a zároveň jsem měl co dělat, aby mi mozek nevyskočil z hlavy, protože jakákoliv akční scéna byla natočená tak, že jsem z ní neviděl ani výbuch. Oceňuji ale pokus natočit něco jinak, než klasicky. Smysl jsem ve filmu stejně nenašel, ale pokus to byl. A to se počítá.(7.4.2017)

  • Trustme
    *

    Chápu uměleckou ambici Ralpha Fiennese přijít s něčím nestandardním ve své režijní prvotině. Zjevně ovlivněn svou divadelní minulostí se rozhodl naroubovat "Šejkspíra" do jakési nadčasové budoucnosti s dialogy na kterých si vylámaly klávesy i dobří titulkáři při překladu. Už vidím ty vykulené diváky jak sedí u tohoto filmu v očekávání rázného bijáku s Gerardem Butlerem, kde se to má (podle traileru) hemžit akcí, zápasením, krví, epickým válečnictvím, baladickým poselstvím mýtického hrdinství a podobným patosem trailerových šamanů, co nemůžou ukázat pravdu, že tohle je blábol... I já jsem nevěřícně kroutil hlavou a říkal si "proč". Co s takovým filmem? Na festivaly s ním? Do britských filmových klubů. Královně k výročí? Prosím nechte Shakespeara divadlu a nebo Kennethu Branaghovi a neznásilňujte ho nesourodými moderními adaptacemi .(11.6.2012)

  • Karamanlis
    ***

    Nie som fanúšikom Shakespearových hier, ani ich filmových adaptácií a tobôž nie takých, v ktorých sú vyše 400 rokov staré texty, určené pre dobové divadelné dosky prenesené v doslovnej podobe na strieborné plátno. Svojho času ma to poriadne iritovalo už v Luhrmannovom Rómeo a Júlia a hoci v Coriolanovi to na mňa pôsobilo o čosi znesiteľnejšie, za týmto britským filmom vidím hlavne zbytočne minutý 10 miliónový budget, ktorý mohol byť využitý omnoho zmysluplnejšie.(9.7.2012)

  • - Názov filmu sa objaví v samom závere. (Johnny.ARN)

  • - Natáčení probíhalo v srbském Bělehradě, uvažovalo se ale také i o Rumunsku nebo Chorvatsku. (Brousitch)

  • - Úplně první herecká zkušenost Gerarda Butlera byla právě v divadelní adaptaci „Coriolana“ režírované Stevenem Berkoffem. (Brousitch)