poster

Expedice Lambarene (TV seriál)

Dokumentární

Československo, 1968, 18x19 min

Kamera:

Jiří Stöhr
  • sportovec
    *****

    Ve své době byla expedice událostí roku, událostí tím pozoruhodnější, že tím rokem byl rok Pražského jara. Přirozeně harmonovala s celou atmosférou té doby; byla jakýmsi kukátkem do multikulturního nazírání a vnímání světa. Pohled na africké, plynnou češtinou rozmlouvající spolužáky i věcně civilní dikce zážitků a pocitů z cestou napříč černým kontinentem, koncentrované do zajímavých filmových reportáží, snesly srovnání s tím nejlepším, co tehdy bylo k dispozici a co zůstává pozoruhodné i dnes - cestami, deníky, cestopisy, filmy proslulého dua Zikmund-Hanzelka. Neobvyklé a až mladistvě dráždivé bylo i její studentské složení a profesionalita, kterou prokazovalo. Symbol expedice, vůz TATRA jen dokresloval tehdejší stav, sílu, odhodlání i naděje té doby. Chtěl bych věřit, že něco z té dráždivě opojné atmosféry, která prolnula i tento úspěšný podnik směřující do dalekého Gabunu, prolnulo do naší doby.(11.4.2010)

  • sator
    *****

    V 5letech sem to viděl poprvé a dnes znovu a žasnu, jak je to stále zajímavé a živě natočené ! V závěrečných titulcích můžete číst, že byl cyklus točen Leden - Září 1968 a pokud se divíte stejně jako já, jakože tak důležitá událost jako srpen 1968 nebyl nikde kvitován, je to tím že z Afriky odjížděli před 21. srpnem ten je zastihl až v Marseille. To je také důvod proč ona událost není nikde zmiňována. Do Září se zpracovával závěrečný natočený materiál.(24.6.2011)

  • mira.l
    *****

    No, tady je třeba se hluboce nadechnout, protože je toho dost, tak rozdělit na několik večerů a .... jdeme na to. Velice zajímavý počin, nikdy předtím jsem to jako celek neviděl, jsem rád, že se tenhle 18-tidílný seriál, určený původně pro Československou televizi, dostal na DVD. Natočený materiál, ač má jistě své nedostatky (jak uvedl Jiří Stöhr v rozhovoru, který je jedním z bonusů, primární funkcí výpravy nebylo pořídit filmový záznam), má svoji nepochybnou hodnotu, která asi stoupá přímo úměrně s tím, jak narůstá počet let, který od výpravy uběhl. Některé pasáže zase tak poutavé nejsou, ale většina ze stopáže je velmi zajímavá. Docela mě zaujalo několik detailů. Třeba to, že p.Stöhr zmínil přímo v komentáři seriálu dvojici H+Z při výstupu výpravy na Kilimandžáro, což jsem vzhledem k době vzniku seriálu opravdu nečekal, dál třeba záběry z některých afrických hlavních měst, které byly v tu dobu městy velice moderními, velmi moderní areál jedné univerzity (někde v Keni?), dále pak vpodstatě stoprocentní spolehlivost Tatry, která celou cestu absolvovala téměř bez závad, a našlo by se toho ještě víc. Určitě stojí za to najít si několik večerů (protože najednou se to opravdu asi zmáknout nedá) a podívat se na to, včetně bonusů, i když je pravda, že u mluveného projevu některých členů jsem lehce usínal:).(11.4.2019)

  • - Prvé vozidlo, s ktorým mala výprava ísť, bola Tatra 805. Nakoľko sa vozidlo už nevyrábalo a malo značné nedostatky, bola zvolená Tatra 138, ktorá bola majetkom Karlovej Univerzity a na svojej ceste mala poznávaciu značku AC-82-20. Jednalo sa o armádny prototyp, ktorý mal v tej dobe ako jediný tepelnú izoláciu. (Raccoon.city)

  • - V závěrečných titulcích můžete číst, že byl cyklus točen leden - září 1968, a tak je s podivem, že není nikde kvitována důležitá srpnová údálost. Důvodem absence informace o srpnu 1968 je skutečnost, že expedice z Afriky odjížděla před 21. srpnem, který je poté zastihl až v Marseille. (sator)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace